Krista Kosonen: “Toistasataa tuhatta ihmistä allekirjoitti vetoomuksen ja 10 pelokasta äänesti sen kumoon”

“Haluaisin elää yhteiskunnassa, jossa ei olisi tarvetta taistella ihmisoikeuksien puolesta, mutta näin ei ole.”

Krista Kosonen Kaikella rakkaudella -elokuvan kutsuvierasnäytöksessä.
Krista Kosonen Kaikella rakkaudella -elokuvan kutsuvierasnäytöksessä. Kuva: Kaikella rakkaudella / Facebook

Miksi lähdit Pride-kummiksi?

“Haluaisin elää yhteiskunnassa missä ei olisi tarvetta taistella kenenkään ihmisoikeuksien tai suvaitsevaisuuden puolesta, mutta koska näin ei ole niin olen mielelläni mukana tuomassa näkyvyyttä asioille jotka koen tärkeäksi.”

Millainen merkitys Pride-viikolla on mielestäsi seksuaalisen ja sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisessä?

“Koen, että rakkauden julistaminen on tärkeätä – paitsi tärkeätä, myös ihanaa. Toivottavasti pride-viikko myös vähentää pelkoa ja lisää tietoa tietämättömien keskuudessa.”

Keskustelu aiheen ympärillä on käynyt kuumana, kuinka tärkeä ihmisoikeuskysymys seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asema on?

“En lähde laittamaan ihmisoikeuskysymyksiä tärkeysjärjestykseen, ne ovat kaikki äärimmäisen tärkeitä.”

Tulisiko homoilla olla lain edessä samat oikeudet kuin heteroillakin?

“Tietenkin. Kaikilla ihmisillä tulisi olla samat oikeudet.”

Millä mielin otit vastaan päätöksen tasa-arvoisen avioliittolakialoitteen hylkäämisestä?

“Pettynein. Koin häpeää päättäjien puolesta. Toistasataa tuhatta ihmistä ovat allekirjoittaneet vetoomuksen lain puolesta ja 10 pelokasta äänestävät sen kumoon. Niin pientä toimintaa.”

Uskotko, että laki tulee jossain vaiheessa menemään läpi?

“Uskon.”

Oletko omassa elämässäsi tai lähipiirissäsi törmännyt ennakkoluuloihin seksuaalivähemmistöjä kohtaan?

“Olen, paljonkin. Uskon myös että jokainen seksuaalivähemmistön edustaja kokee jatkuvasti ennakkoluuloja ja se tekee minut surulliseksi. Mielestäni Suomen pitäisi toimia esimerkkinä suvaitsevaisuuden puolesta, varsinkin kun näemme mitä vieressä Venäjällä tapahtuu.”

Miten tällaisiin ennakkoluuloihin tulee reagoida?

“Kertoa, mistä on kyse – usein kyse on vain pelosta ja tietämättömyydestä. Ihmiset helposti pelkäävät asioita, mistä eivät tiedä mitään.”

15 kommenttia

Mettetellervo

27.6.2014 13:47

Niinpä. Terveisiä vain Anne Holmlundille. Ei ensimmäinen asia, jonka hän on mokannut.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mooses Pessi

1.7.2014 09:15

Holmlund oikeassa, erilaisuus ei poistu avioliittolailla, on muutakin tehtävää.
Erilaisuus näkyy siinä, että verenluovutus estyy homoilta. Kun homoutta kannustetaan, syntyvyys laskee. Kaikissa maissa (islamin maissa) ei homolakeja hyväksytä koskaan, siellä väkimäärä paisuu ja he alkavat levitä länteen. Kohta mekin olemme kalifaatin osa, silloin meiltä ei kysytä mitään.
Herätys ihmiset, ajatelkaa edes joskus!
Mooses Pessi

nimimerkki-183749

21.11.2014 14:18

Hyvä Mooses Pessi. Kirjoituksesi herätti ajatuksia.

"Kun homoutta kannustetaan, syntyvyys laskee."

Tämä on niin rankka (ja virheellinen) väite että vaadin tälle lähteitä. Koko idea perustuu sille harhaluulolle että homoseksuaalisuus on puhtaasti mukavuuteen perustuva valinta, ja kaikki homoseksuaalit ovat pohjimmiltaan heteroita, jotka ei homosuhteessa eläessään eläisivät normaalia hetero elämää.

"Kaikissa maissa (islamin maissa) ei homolakeja hyväksytä koskaan, siellä väkimäärä paisuu ja he alkavat levitä länteen."

Perustat koko tämän ajatuksen virheelliseen että homoseksuaaleja on suuri osa kansasta, kun todellisuudessa se on lähteestä riippuen enimmillään joitain prosentteja, vähimmillään joitain promilleja. Yksi prosentti on hyvä lähtökohta. Tällöin Suomessa olisi noin 25000 homoseksuaalista paria. Koska tilastollisesti Suomessa perheen (huom, perheen ja lapsiperheen ero) keskikoko on noin 2,8 henkeä (vanhemmat ja 0,8 lasta) menetetään siis sukupolvessa (!) homoseksuaalisuuden takia 20000 lasta. Se 666 lasta vuodessahan kääntää Suomen maailman väkirikkaimpien maiden joukkoon. Ja pelastaa meidät islamifob... Tarkoitin islamin uhalta.

666 lasta vuodessa. Pedon luku. Jos nuo homoseksuaalit olisivat heteroita, tulisi maailmanloppu!!!! Tai ehkä sittenkään ei, koska korrektisti luku pyöristyy kokonaislukuun 667.

"Herätys ihmiset, ajatelkaa edes joskus!"

Ainakin yhdestä asiasta olen samaa mieltä kanssasi.

Eipuolestaeivastaan

27.6.2014 15:25

Toistasataatuhatta suomalaista on kuitenkin vähemmistö koko Suomen populaatiosta. Silti se pieni porukka pitää kovinta meteliä? Aina kun heidän sanansa ei ole laki ja ehdotukset ei mene läpi, alkaa uskomaton itkeminen ja suvaitsematon moraalisoiminen. Kaikki oppi ja viisaudet suvaitsevaisuudesta unohtuu ja käyttäydytään kuin eläimet? Niin, sanoin sen ääneen. Kuin eläimet. Lopettakaa hurskastelu ja jatkakaa työtä asian eteen. Miksei siihen rekisteröityyn parisuhteeseen voi muuttaa noita pykäliä, että on oikeus adoptioon ja yhteiseen sukunimeen? Miksi pitää muuttaa avioliittolakia, josta tulee useita muitakin lakimuutoksia?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jaakko Palviainen

28.6.2014 11:31

Sivistysvaltion mittari on se kuinka se kohtelee vähemmistöjään. Se, että enemmistö on jotain mieltä ei tarkoita sitä, että vähemmistöön jäävä mielipide olisi jotenkin väheksyttävissä ja syrjittävissä. Eikö se nyt kuitenkin olisi yksinkertaisempaa, että kaikkia ihmisiä koskisi samat lait?

eläin

28.6.2014 14:33

Samasta syysyä kuin sinun mahdollisesti solmima liitto ei ole rekisteröity urpoliitto. Nyt sinun ei tarvitse paljastaa siviilisäätyäsi kysyttäessä olevasi typerys.

eiksje

27.6.2014 21:19

Muutama miljoona ei allekirjoittanut

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

14v yhdessä

28.6.2014 11:23

En ole koira enkä auto, olen ihminen. En halua rekisteröityä, haluan avioitua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Fobiaa pukkaa

29.6.2014 14:40

Ai, että miljoonat eivät allekirjoittaneet. Hmmm...
Tuolla logiikalla meillä on muutama miljoona homofobikkoa.
Todella nerokkaita kommentteja. Auttaisikohan siedätyshoito pääsemään eroon tuosta pelosta :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Joe Smith

21.11.2014 12:37

Sinun logiikallasi kaikki, jotka eivät puolla lakialoitetta ovat homofoobikkoja. Aika ohutta diagnoosia sinulta. Tunnen monia, jotka vastustavat mutta en yhtään homofoobikkoa. Se on vain kaltaistesi keksimä haukkumanimi. On nimittäin ihan oikeita järkeviä syitä vastustaa homosaatiota. Homot tehkööt keskenään mitä lystää, eipä sitä ennenkään pakkosyötetty kurkusta alas. Jatkukoon näin.

okld

29.6.2014 17:55

Nii entä se tasa-arvo! Tasa-arvo. Meneekö jakeluun?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tasa-arvo on nyt

21.11.2014 12:40

Joo, menee. Meillä on nyt tasa-arvo. Älkäämme tehkö yhdelle vähemmistölle erikoisasemaa muiden kustannuksella.

Vapaa mies

29.6.2014 22:54

Jos maallinen mammona, perintö, omistussuhteet asunnossa, yms. on samat kuin muilla niin mikä on eriarvoisuutta? Parisuhteessa minäkin elän, enkä edes avoliitossa, enkä rekisteröidyssä, mutta jotain säpinää kuitenkin. Mulle parisuhteen nimi on ihan yhdentekevä, sisältö ratkaisee.

Eikö miedän maassa ole muita murheita mietittäväksi?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Vähemmistö?

2.7.2014 07:59

"Toistasataa tuhatta ihmistä ovat allekirjoittaneet vetoomuksen lain puolesta ja 10 pelokasta äänestävät sen kumoon. Niin pientä toimintaa."

---------------

Niinpä. Pientä toimintaa, koska se toistasataa tuhatta ihmistä on kuitenkin pieni vähemmistö kaikista suomalaisista. Miksi vähemmistöjen pitäisi olla vallassa ja päättää sen, mitä enemmistö tekee? Hullunkurista sisäsiittoista politikointia, jota erityisesti Vihreiltä kuulee.

Itse kannatan tasapuolista avioliittolakia heti, kun meillä Suomessa muutetaan avioliittolakia niin, että kaikki avioliitot solmitaan maistraatissa. Sen lisäksi kirkkohäitä saavat juhlia ne uskovaiset, jotka niin haluavat. Eli erotetaan avioliitto kahdeksi sopimukseksi. Kaikkia koskevaksi maistraattihäiksi ja uskovaisille ja kirkon jäsenille sen lisäksi oma kirkollinen hääjuhlansa. Sen jälkeen oikeudet, velvollisuudet ja vastuut avioliitossa voidaan sopia yhteisiksi niin, että homojen ja lesbojen "oikeudet" toteutuvat. Ne oikeudet toteutuvat jo nykyäänkin hyvin. Ei täysin mutta hyvin, jos vain haluaa hieman pyöritellä byrokratiaa ja byrokraatteja. Näissä asioissa mutkan kautta pääsee helpommin maaliin.

Tasa-arvoisessa avioliittolaissa minua vihastuttaa eniten se, että niin monet lesbo- ja homoparit näkevät sen puhtaasti hyökkäyksenä kirkkoa ja eritoten ev.lut. kirkkoa vastaan. Tasa-arvoisella avioliittolailla he luulevat saavansa pakotettua kenet tahansa papin vihkimään heidät missä tahansa kirkossa ja tästähän ei edes ole kyse. Suuremmat asiat ovat adoptio-oikeus, perimä-oikeus ja muutama muu "normaalissa aviossa" olevat itseselvät oikeudet ja edut.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nimimerkki-19385

21.11.2014 14:24

"Tasa-arvoisessa avioliittolaissa minua vihastuttaa eniten se, että niin monet lesbo- ja homoparit näkevät sen puhtaasti hyökkäyksenä kirkkoa ja eritoten ev.lut. kirkkoa vastaan."

Itse asiassa lain vastustajat näkevät lain hyökkäyksenä kirkkoa kohtaan. Kukaan homoseksuaali jonka kanssa olen asiasta keskustellut, ei suuremmin ole kirkkohäitä halunnut. Eniten on haluttu normaalit perusoikeudet (kuten perintöoikeus).

Avioliiton erottamisesta kahdeksi sopimukseksi olen samaa mieltä. Tai siis ainakin siitä että avioliitto on oma juttunsa ja kirkollinen siunaus omansa.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi