Akuliina Saarikoski

Hän vie naisesi, hampurilaisesi ja mielenrauhasi. Sitten hän murskaa heterokulttuurin.

Saarikoski toimi Oikeutta eläimille -yhdistyksen tiedottajana kun 102 maatilalla kuvatut Tehotuotanto-videot julkistettiin.
Saarikoski toimi Oikeutta eläimille -yhdistyksen tiedottajana kun 102 maatilalla kuvatut Tehotuotanto-videot julkistettiin. "Upeinta oli, kun maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila sanoi, että videot ovat lavastettuja, aktivistit ovat kantaneet ruhoja paikalle, tai ulkomailta peräisin. Samana päivänä tuli ilmi, että yksi kuvatuista tiloista oli Anttilan tyttären tila!"

Akuliina Saarikoski astuu Javaan. Hän tilaa latten soijamaitoon ja salaatin vegaanikastikkeella. Akuliina riisuu aurinkolasinsa, muttei lippistään, jossa lukee venäjäksi Nalle. Eläinoikeus-, talonvaltaus- ja seksuaalipoliittinen aktivisti haluaa kertoa, miksi jokaisen meistä on rikottava lakia.

Tervehdys Akuliina! Olet Suomen tunnetuin aktivisti. Mitkä isti-päätteiset sanat liität itseesi?

“Anarkisti, feministi, eläinaktivisti ja seksuaalianarkisti, mutta suurella varauksella. Käsitteet ovat leimaavia ja yksiselitteisiä. Aktivismi-sana tekee poliittisesta toiminnasta kummallista alakulttuuripipertelyä. Poliittinen toiminta on jokaisen ihmisen asia, ei sitä voi ulkoistaa aktivisteille. Ihmisten tulee toimia sekä lain että suoran toiminnan tasolla.”

Suora toiminta – sanotaan turkistarhaiskut – ovat siis suorastaan kansalaisvelvollisuus.

“Suomalainen yhteiskunta rakentuu kuvottavalla tavalla väkivallan ja eläinten hyväksikäytön päälle. Tätä pitäisi kaikkien vastustaa. Suoran toiminnan ajatus on saada aikaan konkreettinen muutos, vaikkapa turkistarhan sulkeminen. Tarkoitus ei ole vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen vaan lopettaa eläinten tappaminen. Jokainen eläinyksilö on mittaamattoman arvokas.”

Eli jos on toiminta on moraalisesti perusteltavissa, ei ole väliä, onko se laillista vai laitonta. Tuossa luotetaan aika paljon ihmisten moraaliin ja kykyyn päättää siitä, mikä on oikein. Entä jos uusnatsi päättää seurata omantunnon ääntä?

“Toimia saa ja pitää silloin, kun toiminta on kaikilta kanteilta tarkasteltuna oikein. Eläintensuojelija ja uusnatsi eivät ole vertailukelpoisia. Eläinaktivisti asettuu vastustamaan väkivaltaa ja suojelemaan yksilöä, eläintä. Uusnatsi puolestaan toteuttaa valtion maahanmuuttopolitiikkaa, mutta vähän pidemmälle vietynä. Uusnatsi jakaa ihmiset kansalaisuuden perusteella parempiin ja huonompiin ihmisiin. Valtio tekee ihan samaa, antaa joillekin kansalaisuuden ja toisille ei, ja kohtelee heitä sitten eri tavoin. Ajatus siitä, että tähän maahan saavat tulla vain ne, jotka maata taloudellisesti hyödyttävät, on absurdi.”

Join muuten juuri chai latten. Halveksitko mua tai olenko mä ällöttävä?

“En mä halveksi ketään, en jaksa olla vegaanipoliisi. Mutta on se väärin.”

Jos suomalaiset eivät itse ymmärrä ryhtyä vegaaneiksi, pitääkö meidät pakottaa siihen?

“Kyllä. Koko eläinteollisuus tulee lopettaa, maataloustuet etunenässä. Ilmastonmuutos tulee olemaan viimeinen niitti eläintuotannolle, joka aiheuttaa enemmän päästöjä kuin liikenne. Jos aiomme selvitä tällä pallolla pidempään kuin 50 vuotta, ei yhdelläkään suomalaisella pitäisi olla oikeutta syödä juustoa. Lehmän kannalta on aivan sama, syökö lihaa vai juustoa. Lihan- ja maidontuotannot ovat kietoutuneet niin vahvasti yhteen, ettei lihassa ja juustossa ole eettisesti tai ilmaston kannalta mitään eroa.”

Lisää mielipiteitäsi eläinaktivismista kuullaan Bensaa liekkeihin -radio-ohjelmassasi. Toimittamisen ohella opiskelet oikeustiedettä Helsingin yliopistossa ja Turun ruotsinkielisessä ammattikorkeassa sinusta koulutetaan merikapteenia. Mikä susta tulee isona?

“Rupean tekemään sekä juristin että merikapteenin hommia! Toistaiseksi ainoa oikea ammattini on ratikkakuski. Ajoin kolme vuotta Hakaniemen kautta kulkevia prolelinjoja. Lempilinjani on kolmonen, siinä näkee läpileikkauksen yhteiskunnasta. Hakaniemessä nousevat kyytiin kodittomat, Eirassa naiset 500 euron käsilaukuissaan kulkevat ensimmäistä kertaa elämässään julkisella ja ihmettelevät, että miten tämä lippukone toimii. Kerran ajoin Mannerheimintietä väärään suuntaan. Mokasta puhuttiin kahvituvissa vuosia.

Halusin kuskiksi esteettisistä syistä. Näin pienenä Sarajevossa leffan, jossa oli mielettömän kaunis ja dramaattinen naiskuljettaja. Siitä lähtien halusin itsekin kuljettaa ratikkaa.”

Sarajevo, Neuvostoliitto, Argentiina. Kosmopoliitti-lapsi.

“Ulkomailla kasvamisessa on se etu, että oppii ymmärtämään, miten konflikti on aina osa yhteiskunnallista muutosta. Kun palasin kotiin 13-vuotiaana – silloin tosin ajattelin, että kotini on Moskovassa eikä Helsingissä – olin hirveän outo lapsi. Paasasin riikinruotsilla eiralaisessa Svenska Normallyceumissa sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta. Yritin sopeutua, opettelin jopa puhumaan suomenruotsia, mutta ei siitä tullut mitään. 14-vuotiaana ryhdyin anarkistiksi ja punkkariksi, kirjoitin värikynillä Sex Pistolsin lyriikoita seinille.

Suomi oli maailman tylsin paikka, joten lukiossa lähdin Argentiinaan vaihtoon. Sikäläinen äikänope oli hurja nainen, joka oli ollut vasemmistolaisuutensa takia pitkään vankilassa juntan hallintoaikana. Minä ja muutamat muut nuoret hengasimme hänen kotonaan, keskustelimme ja opimme. Innokkaana 18-vuotiaana palasin Helsinkiin tekemään vallankumouksesta, mutta tuskin se täällä koskaan tapahtuu. Mulla on anarkistiystäviä, jotka ovat muuttaneet Venäjälle tekemään vallankumousta, sillä Suomessa se ei ole mahdollista.”

Joten nyt opiskelet lakia ja kannustat sen rikkomiseen. Päivällä juristi, yöllä kettutyttö?

“Juuri niin, asiassa ei ole ristiriitaa. Laki on vain sopimus siitä, miten asiat yhteiskunnassa järjestetään. Sopimuksia voi muuttaa ja niitä voi tarvittaessa rikkoa. Olisi mahtavaa olla juristi. Erityisesti EU-oikeus kiinnostaa, siellä tulee paljon syrjintää koskevia, kiinnostavia direktiivejä.”

Syrjinnästä puheenollen, olet kahtena vuonna järjestänyt Pride-kulkueen yhteyteen seksuaalianarkiaa julistavan Mustapinkin blokin mielenosoituksen. Banderolleissanne luki “Queer Jihad”, “Homot takaisin kaappeihin” ja “Kuolema heterokulttuurille”. Ne olivat tietenkin kärjistyksiä...

“Eivät olleet.”

Ai. Yhym. Sä haluat siis oikeasti murskata heterokulttuurin?

“Totta helvetissä mä haluan murskata sen! Eikä se ole edes kovin vaikeaa, heteroseksuaalisuus on nimittäin maailman epävakain konstruktio. Jollei sitä koko ajan vimmatusti ylläpidetä, se hajoaa palasiksi. Mainosten, lehtien, tv:n ja yhteiskunnan ylipäätään täytyy taukoamatta syöttää ajatusta siitä, että ainoa kunnollinen ihminen on hetero.”

Miksi heterokulttuurin olemassaolo loukkaa sua?

“Heterokulttuurin idea on sulauttaa kaikki poikkeavuudet osaksi itseään. Tällä hetkellä ainoa hyväksytty tapa elää homona on jäljitellä heteroperheen mallia: kaksi aikuista, rivitalonpätkä, koira, lapsi tai pari. Seta liputtaa tällaisen perhekeskeisen heteronormatiivisuuden puolesta ja me seksuaalianarkistit vastustamme sitä. Homo on hyvä homo vaikka se ei haluaisi matkia heteroa.”

Seta pyrkii eroon siitä, että homojen pitäisi harrastaa seksiä vain yleisissä vessoissa. Mustapinkin blokin mielestä se on alkuperäistä, vaalittavaa homokulttuuria. Entä jos mä sanoisin, että homot heti takaisin kaappeihin?

“Puhuisit sortajan kieltä.”

Polttopulloiskuilla uhkailua ja kehotusta tappaa heterokulttuuri. Onko valta teilläkin sama asia kuin väkivalta?

“Seta yritti ensimmäisenä vuonna kieltää mustapinkkejä osallistumasta Prideille ja toisena vuonna he nostivat polttopullojutun valtakunnan ykkösaiheeksi. Setassa tiedettiin hyvin, että kukaan meistä ei käyttäisi väkivaltaa. Heteroseksuaalisessa maailmassa eläminen aiheuttaa vihaa, ahdistusta ja häpeää. Mustapinkit ampuivat tunteet takaisin heterojen kasvoille.

Joka vuosi pride-kulkueen varrella on ollut kourallinen Jeesus-tyyppejä osoittamassa mieltään. Tuhannet ihmiset marssivat niiden heiluttelemien ’Kuole helvetissä homo’ -kylttien ohi. Mustapinkit ottivat kyltit pois, eikä niitä tyyppejä ole sen jälkeen näkynyt.”

Missä määrin valtio saa puuttua ihmisen seksuaalisuuteen?

”Ei missään määrin. Moniavioisuuden pitäisi olla sallittua, samoin huomattavan eri-ikäisten ihmisten väliset rakkaussuhteet, jos molemmat kykenevät ottamaan vastuun itsestään. Rakkaussuhteen tulisi olla sopimus ihmisten, ei ihmisen ja valtion välillä. Ongelmia tulee vasta, jos sopimuksen toinen osapuoli on merkittävästi toista heikommassa asemassa. Näin on esimerkiksi, jos toinen on hyvin nuori ja lähes aina silloin, kun toinen on mies ja toinen on nainen.”

Eheyttäjät ja Seta kiistelevät siitä, onko seksuaalisuus myötäsyntyistä vai kasvatuksen tulos. Sä uskot käännyttämiseen.

“Seksuaalikäännyttäminen on loistavaa. Vanha vitsi kuuluu, että jokainen nainen tarvitsee vain pienen sysäyksen oikeaan suuntaan. 1990-luvulla jenkkiaktivistien tunnuslause oli ’10 % is not enough, recruit recruit recruit!’. Nuoret ovat lähtökohtaisesti perverssejä ja kokeilunhaluisia. Kasvatusoppaiden mukaan ’13-vuotiaana monet tytöt ovat kiinnostuneita omasta sukupuolestaan, mutta ei hätää, se menee kyllä ohi’. Eikä mene, ei ainakaan itsestään. Tarvitaan hirveä määrä heteromuottiin tunkemista, ehdollistamista ja yhteiskunnan painetta, jotta tuloksena on aikuinen hetero. Käännytystä homoseksuaalisuuteen voi ja kannattaa ehdottomasti harrastaa. Parhaiten se sujuu käytännön harjoituksilla.”

KD:t ja persut ovat sitä mieltä, että enemmän oikeuksia homoille tarkoittaa heteroperheen aseman horjumista. Haluavatko seksuaalianarkistit hajottaa perinteisen perheinstituution?

“Kyllä haluamme! Päivi Räsänen on queer-sensitiivinen henkilö ja ymmärtää erittäin hyvin, missä vaara piilee. Toiminnan ydin on horjuttaa heteroperheen ja -parisuhteen ylivalta-asemaa yhteiskunnassa. Ja olla ylipäätään aina piikkinä lihassa.”

Bensaa liekkeihin! YLE Radio 1:ssä lauantaisin klo 12.15.

Pieni anarkistinbongausopas

Jokainen kunnon anarkisti haluaa olla omanlaisensa anarkisti. Cityn oppaalla bongaat tavallisimmat anarkistilajit.

Anarkoindividualisti

Anarkokapitalisti

Anarkokommunisti

Anarkosyndikalisti

Ekoanarkisti

Kapinallinen anarkisti

File Akuliina Saarikoski

jaa/ei/poissa


Kommentit (50 ensimmäistä)

  • 1.
    jugular
    9.7.2009 13:44
    "Eläintensuojelija ja uusnatsi eivät ole vertailukelpoisia."

    Jos eläintensuojelijalla tarkoitetaan citykettutyttöä, niin molemmat rikkovat lakia ja ottavat oikeuden omiin käsiinsä. Ja vielä oikeustieteilijä..

    "Ajatus siitä, että tähän maahan saavat tulla vain ne, jotka maata taloudellisesti hyödyttävät, on absurdi.”

    Akuliinako ne kaikki sitten elättää? Voi jeesus näitä nykynuoria..
  • 2.
    haterhater
    9.7.2009 15:18
    "lähes aina silloin, kun toinen on mies ja toinen on nainen.”

    Jep, miehen ja naisen välillä ei voi olla tasa-arvoa, kaikkien tulisi ryhtyä homoiksi! Luepas tytteli Ralf Königin hienoja teoksia, etenkin kohtia jossa aikuinen Ralf pilkkaa itseään nuorena.

    Vallanhimoinen pikkupaskiainenhan se siellä Akuliinankin takana pilkoittaa. Lieneekö tosta nimestä johtunut noin vahva identiteettikriisi?

    Niin ja matematiikan tunneilla kannattaisi olla hereillä. Jos Suomeen tuodaan edes promille maailman köyhistä, me olemme kaikki köyhiä sen jälkeen. Hyvä puoli siinä olisi se että tällaiset naurettavat aktivistipellet eivät silloin pääsisi nettiin.
  • 3.
    haterhater
    9.7.2009 15:20
    "Seksin alaikärajaa laskettava (nyt 16 vuotta): JAA"'

    Vastaapas teinix, mikä sen sitten tulisi olla? Muutenkin juttusi olivat ällöttävän pedofiilihenkisä ja myönteisiä. Pedofiliaa se on lesbojenkin pedofilia!
  • 4.
    Tampereen Paavi
    9.7.2009 15:39
    Vai että Baader-Meinhof -fani. Sanoista tekoihin, pyssy käteen ja baanalle. Kyllä karhuryhmä sitten siivoaa tuollaisen roskasakin.
  • 5.
    ihmettelen vaan
    9.7.2009 16:11
    Mikähän siinä on kun nämä "aktivistit" ovat aina ihan pirun rumia ja jotenkin hullun ja onnettoman oloisia (vakavia mielenterveysongelmia ilmeisesti)? Onko kyse siitä, että täytyy yrittää tehdä myös muista ihmisistä onnettomia, kun itsellä menee huonosti?
  • 6.
    Live&LetDie
    9.7.2009 21:42
    Hähää.. Mistä näitä oikein sikiää? Pelastetaan maailma syömällä sieniä, naimalla kaikkea mikä liikkuu(paitsi eläimet tietenkin),anna somalin elää rahoillasi ja juuri mitään elinkeinoa ei saa harjoittaa, koska joku voi siitä hyöyä. Hetkinen... Anteeksi piti huutaa meidän Simo-Petterille ettei syö sitä pihviä vaan lähtee metsään hakemaan juuria mitä nakertaa että hänestä tulee iso ja vahva. Mutta en minä teitä piipertäjiä ole unohtanut. Aamulla vasikannahka kengissä suurikulutuksiseen citymaasturiin kömpiessä varmistan aina että minulla on muutamia paristoja mitä viskellä ojiin että Teillä olisi muutakin puuhaa kuin poltella kommuunissanne ja jakaa mullistavia ajatuksia ja googlettaa kettutarhoja...
  • 7.
    x03x
    9.7.2009 21:56
    Full support uskovaisten hullujen kylttien poistamiselle. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi haastateltava haluaa tukea uskonnon varjolla harjoitettavaa väkivaltaa ja veronkiertoa tukemalla skientologian virallista asemaa uskontona.
  • 8.
    jepsx
    9.7.2009 22:16
    Ovatkohan nuo iqhut eläimet niin harvoin homoja heterotuputtamisen takia?
  • 9.
    Rogue86
    9.7.2009 22:40
    "Moniavioisuuden pitäisi olla sallittua, samoin huomattavan eri-ikäisten ihmisten väliset rakkaussuhteet, jos molemmat kykenevät ottamaan vastuun itsestään. Rakkaussuhteen tulisi olla sopimus ihmisten, ei ihmisen ja valtion välillä"

    Eikö "avioisuus" yleensäkin ole valtion/yhteiskunnan synnyttämä ilmiö ja siten valtion "puuttumista" seksuaalisuuteen, riippumatta siitä, onko kyseessä yksi- vai moniavioisuus? Jos haluaa elää esim. viiden naisen ja kolmen miehen välisessä seksuaalisessa symbioosissa, ei sitä ole kukaan estämässä, joten mitä ihmettä haastateltava kitisee? Rakkaussuhde on sopimus ihmisten välillä eikä valtio siihen puutu. Avioliitolla taas ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Myöskään eri-ikäisten liittoja ei ole missään kielletty, ainoastaan liitot lapsiksi ja aikuisiksi määriteltyjen henkilöiden kesken. Ikäraja on tietysti neuvottelukysymys, ja rajaa voitaneen muutella eduskunnan päätöksellä, jos kansa sitä haluaa.
  • 10.
    Hoh hoijakkaa
    10.7.2009 01:27
    Vanha juttu

    kullervokalervonpoika.wordpress.com29/akuliina-haluaisi-alistaa-osa-1/

    Turha tyyppi, joka pyrkii epätoivoisesti lesboudellaan julkkikseksi. Mielipiteet ovat yliopistomaailmasta ulkoaopeteltuja fraaseja, joita ei perustella mitenkään ja joiden mielenkiintoisuus on siksi nollassa. City-lehden toimitus todistaa itsensä höplästävedettäväksi pelleryhmäksi antaessaan tälle tyhjänpäiväiselle turhakkeelle mitään julkisuutta.

    Akuliina Saarikoski on useaan otteeseen yllyttänyt ja kiihoittanut ihmisiä raakaan väkivaltaan heteromiehiä vastaan ja hyökännyt useaan otteeseen sekä viattomien sivullisten että provosoimattomien poliisien kimppuun mellakoissa. Jos Suomi olisi oikeusvaltio, hän olisi nyt vankilassa.
  • 11.
    jupisija_murosta
    10.7.2009 07:48
    Hyvä toteamus miksi tämmöinen pääsee radioon: "Tähän saavutukseen ei tietenkään vaikuttanut se, että YLE:n uutispuolen toimituspäällikkö - vanha sosialisti Jyrki Saarikoski, onkin hupsista-keikkaa, tämän anarkistitytön isä." eesau @ murobbs
  • 12.
    !!!
    10.7.2009 10:11
    Hiljaiseksi vetää lukea tällaista, nuoriso voi pahoin.

    Ko. hermafrodiitti ei tunnu tietävän, mihin tässä maailamssa oikein asettuisi, niinpä pitää vastustaa kaikkea, mielellään sellaista, josta nousisi mahdollisimman suuret otsikot, taloutta se on huomiotalouskin...

    Loppujen lopuksi akuliinan jutut ovat kuitenkin varsin hauskoja, suorastaan naurattavat, toisella lukukerralla itse asiassa vielä enemmän.

    Ensin mä olin, että ei saatana ja sitten mä olin...
  • 13.
    SiniMustaBlokki
    10.7.2009 11:25
    Akuliina, jos luet tätä: Sinulla on fiksut jutut, ja uskallat olla oma itsesi. Pointsit siitä. Suomeen mahtuu ihan riittävän paljon Keijo Keskivertoja.

    Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä kasvissyönnistä ja seksuaalisuudesta. Maahanmuutosta olen eri mieltä. Miksi? Ajattelepa muslimimaita: halal-teurastukset, homojen kivittämiset, naisten ympärileikkaamiset. Ja toivon, ettet nyt ajattele lapsuutesi Sarajevoa, vaan esim. Pakistania tai Marokkoa tai ylipäänsä niitä paikkoja, joista enemmistö maailman muslimeista tulee. Kärjistäen: jos me haluamme vapaan yhteiskunnan tänne, meidän ei pidä ottaa niitä tänne.

    terveisin "uusnatsi"
  • 14.
    jv.
    10.7.2009 13:21
    Hipeille pamppua jne.
  • 15.
    hohhoijaa..
    10.7.2009 13:22
    Millon te saatanan ituhipit tajuatte millasta se maailman meno oikeesti on tällähetkellä? Vituttaa niin paljon toi sun tekstis, että taidan mennä mäkkäriin hakeen bigmäkin ja ajaa samalla vaikka jäniksen päälle bemarillani, missä on aivan turhan iso moottori. Vituttaa suorastaan niin paljon etten pysty kirjottaan mitään järkevää tähän.

    "Jokaisen on rikottava lakia". Sä failaat niin pahasti pelkästään tolla lauseella, että loppua sun jutuista ei tarvii ees lukee. Toi lause antaa ymmärtää, että sä oot just perus sosiaalipummi ja ituhippi jolla ei oo yhteiskunnalle mitään annettavaa. Painu oikeesti vittuun ja ota ne loput talonvaltaaja pummit mukaas!
  • 16.
    massinen
    10.7.2009 13:40
    Nuorten pitää kaikenlaista tehdä. Aikuistuminen ja järkiintiminen eivät suinkaan tapahdu kaikilla vähän yli 20-vuotiaina.

    A-K Saarikoski edustaa ajalle tyypillistä fiilistelyradikalismia. Kun omat asiat ovat oikeasti hyvin, niin sitten voi kaikenlaista hömpänpömppää harrastella ilman todellista riskiä, selkeää tavoitetta tai syvempää ymmärrystä yhteiskunnasta. Voi verrata niihin hyväosoisiin nuoriin, jotka hurahtavat Intiasta tuleviin vaikutteisiin ja lentävät sinne leikkimään vuodeksi köyhää.
  • 17.
    jatketaan..
    10.7.2009 13:46
    yrjoperskeles.blogspot.com/2008/07/tuttipulloterroristit.html

    Akuliina lukee ton ja ei enää ikinä avaa suutansa. kiitos.
  • 18.
    SyväHuokaus
    10.7.2009 14:41
    ... ja koko tämä mölinä johtuu luultavasti vain siitä, ettei Räkäliinalla ole mahdollisuutta päästä Big Brother-taloon jonojen ohi. (Rikas Isi kun työskentelee väärälle telkkafirmalle).
  • 10.7.2009 14:57
    Kuules, Hohhoijaa:
    Olen vegaani, käyn töissä, en riko lakia. Mutta en hyväksy nykyistä maailmanmenoa ja olen helvetin iloinen että joku rikkoo lakia puolestani.
    Kuka päättää, onko maailmanmeno hyvä? Sinäkö?
  • 20.
    Hukkaliina
    10.7.2009 15:02
    Vaikka olen yhtä mieltä ajatuksien kanssa, joihin tämä kohkaaminen perustuu, en vaan usko että tämän 15-vuotiaan ehdottomuuden ja kaikkitietävyyden omaavan neidin ihanneutopiassa asuminen olis kauhean kivaa.

    Maailmat jossa toisessa toitotetaan perhearvojen puolesta ja toisessa toitotetaan imemään kaverin herkkutattia, on molemmat ihan yhtä perseestä. Vai olisko Akuliina tasapuolisuuden nimissä myös valmis menemään nelinkontin ja ottamaan parrua takaapäin?

    Olisi kiva kuulla Akuliinalta lisää perusteluja moraalista ja eläinten mahdottomasta arvosta.

    Ehkä mehukkain ironia kuitenkin on että samaanaikaan itseään anarkistiksi kutsuva henkilö alleviivaa lakien olevan vain sopimuksia, mutta samaan hengenvetoon vaatii että jonkun tahon pitää lopettaa tiettyjen ihmisten toimintamallit. Että valtion ylläpitämän viinamonopolin veronkorotus on kuiteskin ihan okei Akuliinalle...
  • 21.
    Catariinax
    10.7.2009 19:05
    Ikävää, että tällaiset tyypit pääsevät tuhoamaan muuten hyvät aatteet. Ei kannata ihmetellä, jos niin monilla on negatiivinen kuva kasvissyöjistä ja ympäristöihmisistä. City, pliis, älkää julkaisko enää tällaista paskaa. Provosointi on yleensä hauskaa ja tuottaa tuloksia, kun se on älykästä. Valitettavasti tällä tytöllä oli niin paljon ristiriitaisuuksia puheessaan, että oikeesti olin yllättynyt nähdessäni tyypin olevan yli 15 vee. Pelottavaa, millaisia ihmisiä Suomessakin kasvaa.

    T: Tässä todellisuudessa elävä kasvissyöjä ja luonnonystävä
  • 22.
    Iinesliini
    10.7.2009 21:33
    Mielestäni Akuliina kehottaa pedofiliaan turhan kiemuraisesti:

    “Seksuaalikäännyttäminen on loistavaa. Vanha vitsi kuuluu, että jokainen nainen tarvitsee vain pienen sysäyksen oikeaan suuntaan. 1990-luvulla jenkkiaktivistien tunnuslause oli ’10 % is not enough, recruit recruit recruit!’. Nuoret ovat lähtökohtaisesti perverssejä ja kokeilunhaluisia. Kasvatusoppaiden mukaan ’13-vuotiaana monet tytöt ovat kiinnostuneita omasta sukupuolestaan, mutta ei hätää, se menee kyllä ohi’. Eikä mene, ei ainakaan itsestään. Tarvitaan hirveä määrä heteromuottiin tunkemista, ehdollistamista ja yhteiskunnan painetta, jotta tuloksena on aikuinen hetero. Käännytystä homoseksuaalisuuteen voi ja kannattaa ehdottomasti harrastaa. Parhaiten se sujuu käytännön harjoituksilla.”

    Hän antaa myös ymmärtää itsekin raiskanneensa nuoria tyttöjä. Mistä muuten tietäisi, miten homma "perverssien 13-vuotiaitten" kanssa parhaiten sujuu?

    Ai niin, pedofilia kielletään laissa ja lakejahan saa rikkoa. Hyvä tietää.
  • 23.
    toinen ihminen
    10.7.2009 22:16
    Kiitos Akuliina ja City! Suomi tarvitsee rohkeaa keskustelua vaikeista asioista. Tämänkin keskusteluketjun viestien tasosta huomaa, miten vaikeaa on keskustella asiallisesti aiheista, jotka ovat tabuja, tai jotka ovat yhteiskunnassa nurkkaan painettuja ja vaiettuja. Tai joista ei olla edes aloitettu keskustelemaan. On valitettavaa, että Suomessa keskustellaan niin vähän, että ensireaktio uuteen asiaan tuntuu aina olevan jyrkkä kieltäminen, jyrkkä ei, tai yritys tehdä aiheesta tai sen esille ottajasta naurettava, hullu tai vaarallinen. Rakentavaa olisi kuunnella mitä sanotaan, miettiä kunnolla omia ajatuksiaan ja syitä niille, sekä kommentoida rakentavasti.

    Olen vasta hiljattain alkanut tutustua anarkismin käsitteeseen ja niihin laajoihin ja monisyisiin aiheisiin joita siihen liittyy. Anarkismin perusajatus tuntuu olevan syvällinen kunnioitus yksilön vapautta kohtaan. Myös sydämellisyys, onnellisuuden arvostus ja oikeudenmukaisuuksien pohdinta ja moraalisten arvojen vertailu tulevat mieleen. Alan ymmärtää miksi laki ei ole yhtä kuin oikeudenmukaisuus ja miksi lain rikkominen ei ole aina huono asia. Tajusin eläinten oikeuksien perustelun vuosia sitten mutta ihmisten rakastaminen ja heidän avuttomuutensa ymmärtäminen näissä yhteiskunnan rattaissa on herännyt anarkististen kirjoitusten myöyä. Ihmisen arvostaminen (ja muiden lajien, kuin myös ympäristömme) on tärkeämpää kuin rahan, tai valtion, rajojen, talouskasvun, kuluttamisen tai johtajien. Meidän pitää huolehtia itsestämme ja toisistamme, koska yritykset tai valiokunnat eivät sitä tee.

    Seuraavaksi pitääkin opiskella enemmän seksuaalianarkiasta...
  • 24.
    Ryuichi
    10.7.2009 22:51
    juuri tällainen käytös johtaa sovinismiin...kun tällaiset naiset lisääntyy lisäntyy myös naisten hakkaajat...
  • 25.
    Arriö
    10.7.2009 23:01
    No voi sun.. näitä on aina ollut ja näitä tulee aina olemaan. Vaikka kyseessä näyttäisi olevan keskimääräistä tyhmempi henkilö, tulee hän seuraamaan vanhempien "kumouksellisten" tietä ja keskiluokkaistuu ajatuksiltaan ja muutenkin viimeistään kymmenen vuoden sisällä.

    Rasittavaa sontaa kaikkinensa. Joihinkin epävarmoihin laumasieluihin saattaa upotakin, mutta pelkäksi pieneksi pieruski tämäkin nainen jää.

    Nostakaa Herran tähden lehtenne tasoa!
  • 26.
    totuuden torvi
    10.7.2009 23:51
    "On valitettavaa, että Suomessa keskustellaan niin vähän, että ensireaktio uuteen asiaan tuntuu aina olevan jyrkkä kieltäminen, jyrkkä ei, tai yritys tehdä aiheesta tai sen esille ottajasta naurettava, hullu tai vaarallinen."

    Kyllä nämä akuliinat tekevät itsestään ihan itse naurunalaisia, ei siihen ketään muuta tarvita (tai ehkä joku hömppätoimittaja, jotta saadaa pellet naurettaviksi vähän isommissa piireissä). Ja hulluina ovat syntyneet tai sellaisiksi kasvaneet, ei siihenkään muita, heidän vanhempiensa lisäksi, tarvita. Vaarallisiakin he varmasti ovat ainakin itselleen ja ainakin joillekin läheisyydessäään oleville ihmisille (kuten yleensä muutkin vakavia mielenterveysongelmia omaavat ihmiset).
  • 27.
    metsien_mies
    10.7.2009 23:56
    Ei LOL sentään "heteroseksuaalisuus on nimittäin maailman epävakain konstruktio" :)

    Nimimerkki "toinen ihminen" voisi myös valaista meitä siitä, mikä tässä oli se uusi ja vaiettu asia. Veikkaan, että monikin on kelaillut samojen aihepiirien asioita puberteetti(e)nsä pyörteissä.
  • 28.
    Kyytiä hihhuleille
    11.7.2009 01:15
    He he...aika erikoinen persoona.Kuuluu samaan kategoriaan Hantta Krausen (taimikäsenniminykyäänonkaan) kanssa.Julkisuuden hakua
    ja uskomattoman huono itsetunto jota pitää pönkittää räksyttämällä.
    Odotan mielenkiinnolla minkälaiset mielipiteet lapsosella on keski-iässä.
    Hauska tyyppi kuitenkin - tuo väriä harmaaseen arkeen.
    En vain usko että moisella persoonalla on oikeasti mitään annettavaa kenellekään ajattelevalle ihmiselle.Ainakin nuo lyhyet mielipiteen pätkät olivat mitäänsanomattomia keinoälyllisiä sivalluksia.
  • 29.
    Garjoona
    11.7.2009 07:46
    Hienoa kun nuorella ihmisellä on muitakin mielipiteitä kuin mihin baariin mennään ja mistä ostetaan vaatteet.
  • 30.
    tai sitten ei
    11.7.2009 19:03
    "Hienoa kun nuorella ihmisellä on muitakin mielipiteitä kuin mihin baariin mennään ja mistä ostetaan vaatteet."

    En olisi uskonut tätä ikinä sanovani, minä kun en juuri baarijuoksua ole koskaan harrastanut ja muutenkin olen ollut aina tämän pintaliitomeiningin arvostelija, mutta tämän kyseisen "nuoren" tapauksessa kyllä nuo em. "mihin baariin mennään" ja "mistä ostetaan vaatteet" olisivat älyllisempiä mielipiteitä kuin hänen nykyiset aivopierunsa. Nuoren oli lainausmerkeissä, sillä kyseisellä teinillä on ikää kuitenkin jo 27 vuotta, lähes kolmekymppinen siis. Jotkut ne jäävät henkisesti teineiksi koko iäkseen.

    Akuliinalle: aikuiseksi kasvamisessa ei ole mitään pahaa, päinvastoin. Joskus on aika mennä eteenpäin. Tietenkin jos kapasiteetti ei siihen yksinkertaisesti riitä, niin sitten se on voi voi...
  • 31.
    LMAO
    11.7.2009 20:15
    Haha, Akuliina on Moilastakin sekopäisempi!!!
  • 32.
    Daider_
    12.7.2009 15:27
    Suomen suurin aktivisti
    Rakkaat ihmiset, haluaisin esitellä teille Suomen suurimman aktivistin. Per-Erik Markus Verssi, kavereiden kesken ihan vain Pera. Pera asuu perähikiällä, samassa mökissä missä hänen sukunsa on asunut vuosisatoja, käymättä koskaan lähipitäjää kauempana. Pera on äärihetero, sovinisti, fasisti, rasisti ja basisti. Hänen mielestään kaikki puheet tasa-arvosta ovat roskaa, nainen kuuluu keittiöön ja neekeri koirankoppiin. Pera syö pelkkää lihaa. Hän on sitä mieltä, ettei ihmiskunnalla ole tulevaisuutta ilman täydellistä lihansyöntiä ja syökin vain sellaisten eläinten lihaa, jotka ovat itsekin syöneet pelkkää lihaa. Muutama lehmä kuoli kokeiluissa, mutta mitäs siitä. Pera kasvattaa ylpeänä omaa beefeater-karjaansa. Peran mielestä kaikki, mikä ei liity heteroseksiin, eli lähetyssaarnaaja-asentoon, on väärin ja syntiä. Pera onkin osallistunut muutaman kerettiläisen polttouhrauksiin, kehtasivat puhua kaikenlaisten siveettömyyksien kuten itsetyydytyksen puolesta. Osana aktivismiaan Pera on suorittanut rikoksia. Niistä häntä on kiitelty ja annettu taputuksia olalle. Paikallinen poliisipäällikkökin oli sitä mieltä, että oli hyvä ajatus Peralta murtautua naapurin taloon, kuvata naapurin tekosia ja lähettää video televisioon. Eihän sitä nyt Suomessa voi kenen tahansa oikeuksia kunnioittaa. Toisinaan Pera kiertelee kaupungilla kavereidensa kanssa heilutellen kylttejä, joissa julistetaan rakkauden tekstejä, kuten ”kuolema homokulttuurille” ja ”heteroristiretki”.

    Pera kuulostaa mukavalta ihmiseltä, eikö? Juuri sellaiselta, joka palkattaisiin heti juristiksi, jos sellaisen ammattitaidon sattuisi osaamaan? Tosiasiassa kukaan ei sietäisi Peran kaltaista ihmistä, eikä hän pääsisi edes isänsä järjestämään suojatyöpaikkaan valtion laitokseen. Miksi sitten siedämme Peran negaatiota (1) Akuliina Saarikoskea? Akuliina edustaa kaikkea sitä, mitä keskiverto ihminen ei ole, mutta silti hänen naamaansa tungetaan kaikista tuuteista, mihin vain sattuu pääsemään.

    Miksi en pidä Akuliinasta? Sensuurin uhallakin sanon suoraan: se ämmä on pihalla kuin lumiukko heinäkuussa. Sitä ihmisvihaa, mitä Akuliina syytää suustaan on mahdoton käsittää ja jos hän on oikeasti niin pihalla elämän realiteeteista, niin miten hän on selvinnyt hengissä näin pitkään? Paloitellaanpa hieman Akuliinan persoonaa sen perusteella, mitä hän on sanonut:

    1) Lait ja niiden noudattaminen: Akuliina on avoimesti myöntänyt, ettei kunnioita lakeja. ”Niitä voi tarvittaessa rikkoa.” Verrattaen löyhä perustelu, joka lähtee siitä, että ”toimia saa ja pitää silloin, kun toiminta on kaikilta kanteilta tarkasteltuna oikein” (2). Mutta mitkä ovat ne kaikki kantit, joita hän tarkoittaa? Onko murto oikein vain silloin, kun se on Akuliinan mielestä oikein tai toisen omaisuuden särkeminen? Yhteiskunta toimii yhteisesti sovittujen sääntöjen, joita laiksi kutsutaan, perusteella. Niiden rikkomisesta on säädetty rangaistukset. Näin on siksi, että jokainen populaatio pyrkii rauhalliseen olotilaan siitä yksinkertaisesta syystä, että jokainen järkevä olento haluaa niin. Keskiverto kansalainen ei kaipaa niitä ihania konflikteja, joiden perään Saarikoski haikailee, meitä ei haittaa bussien aikataulussa pysyminen (viitaten Saarikosken kuvailuun ulkomaanajoistaan) vaan me suorastaan vaadimme sitä.
    Samaten voisi myös olettaa, että lain opiskelija ymmärtäisi mihin kansalaisuusperusteet perustuvat. Jokainen valtio on oma suvereeni alueensa, jolla on oikeus muiden sääntöjen perusteella määrittää, millä perusteella ihminen voidaan katsoa maan kansalaiseksi. Vaikka se jotakuta ahdistaakin, niin kannattaa ymmärtää että maailmassa on muitakin kuin kilttejä ihmisiä, jotka tulevat toisten luokse hyvät mielessään. Siksi on säännöt ja lait ja rangaistukset, meidän kaikkien, myös Akuliinan suojelemiseksi.

    2) Hetero-oletukset: Heteronormatiivisuudella on eräs suuri ja merkittävä peruste. Heteroseksuaalisuus on normi. Missä tahansa, miten päin tahansa katsottuna. Vaikka Akuliinan näkökulmasta voisi näyttää siltä, että sitä pitää pakolla pitää kasassa, tosiasiassa nimenomaan heterokulttuuri, jos sellaista edes on sellaisena että sen voi rajata, pysyy kasassa itsessään, koska se tuottaa itselleen uusia sukupolvia. Homokulttuurit, varsinkin radikaaleimmat kuten PBB, vaativat uusiutuakseen uusia käännynnäisiä ja aivopesua. Se voi tuntua ahdistavalta, jos on yhtä epävarma seksuaalisuudestaan kuin Akuliina (3), mutta aina ei voi voittaa. Biologiselta kannalta homoseksuaalisuus on luonnon ohjelmointivirhe (4), vaikka moraaliselta kannalta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Voisi olettaa, että yliopisto-opiskelija joka vielä väittää puhuvansa eläinten oikeuksien puolesta ymmärtäisi näin yksinkertaisia asioita, mutta kaikkea ei voi vaatia.
  • 33.
    Daider_
    12.7.2009 15:28
    3) Ihmisviha: Akuliinan viha kanssaihmisiä kohtaan on äärimmäisen surullista. Se, miten hän tuomitsee kaikki ihmisryhmää X edustavat kaiken pahan syyksi tuo mieleen Kolmannen Valtakunnan. Akuliina vain korvaa X:n sanoilla ”hetero, lihansyöjä, pasifisti, rauhallista elämää kaipaava” tai jollain muulla ilmaisulla, joka sopii ihmiseen joka on eri mieltä hänen kanssaan. Tuntuu kuin hänelle olisi mahdotonta hyväksyä yhteiskunnan pelisääntöjä, joiden puitteissa ihmiset pystyvät elämään rauhassa. Tätä asennetta kuvastaa hyvin hänen lausahduksensa siitä, kuinka hänen kaverinsa lähtivät Venäjälle koska siellä saa leikkiä vallankumousta. Kai siellä on myös jännittävämpää, kun poliisiltakin voi saada oikeasti pampusta ja sitä keinoin todistella mukamasten omaa oikeassa oloaan.
    Toinen selkeä merkki ihmisvihasta on myös se, että Akuliina pitää suurinta osaa heterosuhteista naista alistavana. Sitä aivopierua on vaikea lähteä edes purkamaan, kun ei tiedä mihin hän pyrkii väittämällään.

    4) Lihansyönti: Akuliinalle suurin synti heteroseksuaalisuuden ja lakien noudattamisen jälkeen on lihansyönti, tai oikeammin tappaminen itsessään. Ei siinä mitään, mutta Akuliinan perustelut tuntuvat olevan luokkaa ”PETA vs Kärpäsentappajapresidentti”. Pistää miettimään, että jos Akuliina hankkisi lemmikin, jonka ravintoon kuuluu luonnostaan liha (kissa, koira tjms) niin kuinka pian eläin kuolisi nälkään, kun sen omistaja yrittäisi maanitella sitä ”Misu sun pitää ymmärtää, että kalalle tulee paha mieli kun sä tapat sen. Namiporkkana, todellinen namiporkkana”.
    Luonnonjärjestys on aina perustunut, perustuu ja tulee perustamaan siihen, että on eliöitä jotka tappavat toisia eliöitä. Ihminen on vain osa tätä ketjua, vaikkakin on teknologiallaan pystynyt nostamaan asemaansa ravintoverkossa itselleen edullisempaan asemaan. Siinä Akuliina on oikeassa, että nykyaikainen tehotuotanto on väärin ja sitä pitäisi uudistaa, mutta kuten todettu, Akuliina ei halua rakentaa ja korjata, vaan repiä hajalle ja hajoittaa.

    5) Anarkismi: Avoimen anarkismin kaipailu osoittaa lopullisesti sen, ettei Akuliinaa saisi ottaa vakavissaan. ”Poliisit maahanmuuttokeskuksia vapauttamaan ja armeija ryöstämään keskuspankkia”, vai miten hän sen ilmaisikaan? Niin, rahat tulevat taikaseinästä ja sähkö töpselistä. On ihan ymmärrettävää, että ihminen kaipaa enemmän vapauksia tässä ahdistavassa valtiossa, jossa voi joskus joutua todistamaan poliisille kuka on tai jossa autoa ei saa ajaa ilman virallista lupaa. Valitettavasti Saarikoski menee metsään tajuamatta, että ainoa asia mikä loppupeleissä häntä suojelee maailman pahuudelta on yhteiskunta. Kohdassa 1 käsitellyt yhteiskunnan säännöt, eli lait, estävät melko pitkälle ihmistä tekemästä jatkuvasti niin kuin haluaa. Koska laissa on määrätty rangaistus pahoinpitelyistä, ryöstöistä, raiskauksista jne., kynnys niiden tekemiseen on huomattavasti korkeampi. Kun lait ja niiden mukana rangaistukset poistuvat, ne yksilöt, joilla on matalampi kynnys väkivaltaan alkavat toteuttaa mielihalujaan ja he valitsevat ensimmäisenä uhreikseen ne, jotka voivat vähiten sanoa vastaan. Lapset, vanhukset, naiset, sairaat… Jos vallankumous joskus alkaa ja länsimainen yhteiskunta sortuu pois, Akuliinan kaltaiset ihmiset ovat ensimmäisenä kärsimässä. Voi vain toivoa, että hän tajuaa tämän ennen kuin on liian myöhäistä.
    Kaikenkaikkiaan, Akuliina on ihminen, jolla on paljon mielipiteitä ja joukossa on jopa hyviä juttuja, joihin suuri osa ihmisiä voisi samaistua. Valitettavasti hän pilaa kaiken saarnaamalla vaahto suunpielistä pärskyen ja kylvää vihaa ympärilleen. Ei voi kuin ihmetellä, minkälainen ihminen suostuu seuraamaan Saarikoskea barrikadeille.
  • 34.
    Daider_
    12.7.2009 15:28
    Mitä Akuliinalle sitten pitäisi tehdä? Ei mitään. Tai paremmin sanottuna unohtaa. Hän on sanottavansa sanonut, eikä hän ole osoittanut olevansa sellainen ihminen, jota oikeasti kaivattaisiin yhteiskunnassamme. Akuliinalta suojatyöpaikka pois ja tyttö oikeisiin töihin. Oikeastaan toivon sydämeni pohjasta, että hänestä tulee merikapteeni. Oikea työ oikeiden ihmisten parissa tekisi hänelle hyvää. Laiva on työympäristönä siinä mielessä anteeksiantamaton, ettei siellä pääse konflikteja karkuun, joten Akuliina joutuisi pakon edessä tulemaan toimeen työtovereidensa kanssa. Vaikka siellä joukossa olisi niitä inhoja lihaa syöviä heteroita, joita odottaa vaimo, 1,7 lasta, koira ja omakotitalo satamassa.

    PS: muutamia kommentteja, joihin tiedän ihmisten tarttuvan.
    (1) Pera on Akuliinan negaatio, ei vastakohta. Negaatiolla tarkoitan samaa kuin mustavalkoinen seepra tai natsismi vs stalinismi, eli same s*it different shovel. Vastakohta taas on tyystin eri asia, pitkä vs lyhyt, uusi vs vanha, liberalismi vs kommunismi.
    (2) Lakien rikkominen on hyväksyttävää, jos lait eivät ole yleisen moraalin mukaisia. Moraalin määrittää tässä kohtaa kuitenkin yleinen mielipide, ei yksi ihminen. Esimerkiksi Suomen itsenäistyminen oli aikoinaan oikein, vaikka rikkoikin Venäjän lakeja, sillä kansa koki kokonaisuutena lait vääriksi. Vastaavasti suurin osa ihmisistä hyväksyy liikennerikkomukset tietyissä tilanteissa (vaimo synnyttää takapenkillä, pakko ajaa ylinopeutta) ja nämä rikokset voidaan sen vuoksi joissakin tilanteissa painaa villaisella.
    (3) Jatkuvat puheet seksuaalisesta käännyttämisestä, homouden ihanuuden korostaminen, vihan kylväminen, kompromisseista kieltäytyminen… Akuliina istuu jossain kaapissa, mutta ei vain halua myöntää sitä.
    (4) On eläinlajeja, joilla esiintyy huomattavissa määrin bi/homoseksuaalista käyttäymistä, kuten bonobonot. Nämä kuitenkin liittyvät enemmän laumojen hierarkiakäyttäytymiseen kuin seksuaalisuuteen siinä mielessä kuin ihmisillä. Eli kun kääpiösimpanssi tarjoaa laumatoverille oraalista tyydytystä se ei tee sitä siksi, että se olisi niin kivaa, vaan koska se sillä tavoin osoittaa olevansa hyvä alamainen.
  • 35.
    OldBaba
    13.7.2009 02:25
    "Millon te saatanan ituhipit tajuatte..." Usko pois, ei kaikki ole näin pihalla todellisuudesta, vaikka osittain samojen asioiden puolesta taisteltaisiinkin. Eiköhän tämän artikkelin pahimmat älynväläykset mene nuoruuden piikkiin. Kyllä se siitä:)
  • 36.
    nuoruus vs. tyhmyys
    13.7.2009 14:47
    "Usko pois, ei kaikki ole näin pihalla todellisuudesta, vaikka osittain samojen asioiden puolesta taisteltaisiinkin. Eiköhän tämän artikkelin pahimmat älynväläykset mene nuoruuden piikkiin. Kyllä se siitä:)"

    Nuoruuden piikkiin? Kyseinen bimbo on kuitenkin jo lähes kolmekymppinen. Kyllä nuo artikkelin aivopierut menevät ihan puhtaasti tyhmyyden ja katkeruuden piikkiin. Eikä tyhmästä ja katkerasta ihmisestä mitään hyvää tule myöhemminkään.
  • 37.
    eeka__
    13.7.2009 15:23
    Olen Akuliinan puolella ja hämmentynyt miten kaikki reagoivat tähän asiaan. "Animal rights destroy our economy!" Koittakaa miettiä asioita ilman, että heti tyrmäisitte kaiken, mikä ei teitä miellytä. Akuliina on rohkea ja viisas nainen.
  • 38.
    miikale
    13.7.2009 15:52
    Hyvä, että joku on asioita vastaan. Akuliina kyllä vaikuttaa "paremman väen" lapselta, joka ei ole oikeasti nähnyt kurjuutta. Samoin hyvin naiivilta.

    Mutta hyvä silti.
  • 39.
    VHM_maa
    13.7.2009 16:20
    Daider_, loistavaa argumentointia! Hienoa nähdä, että ihmiset näkevät näiden Saarikosken anarkistien läpi!
  • 40.
    Eläköön oikeusvaltio!
    13.7.2009 19:20
    Lehtijuttua tavaillessa Saarikosken jutut naurattivat ääneen typeryydellään. Mutta monesta sinänsä hölmöstäkin höpötyksestä voi saada jotain hyvää itselleen. Kärkevien kritisoijien jutut saattavat ruokkia itse kunkin sisäistä liikahtelua. Hyvin perustellut asiallisuudet loogisia mielenosasia, räyhäävät poskettomuudet taas jonkin taiteellisen (tai sen tapaisen) tunnejatkumon kautta. Akuliina Saarikoski ei varmaankaan pidä itseään absurdisti-performanssitaiteilijana, mutta luen hänen julkisuuskuvaansa sellaisen puheena.
  • 41.
    jotkut osaavat
    13.7.2009 19:48
    Harkitummat iskut voisivat toimia, ei tälläinen keskenkasvuinen julistus.

    Tälläisiä on nähty, ollut ja mennyt. Hyviä näkökulmia mutta...kuten joku sanoi tuolla paasaamisella vesittää niidenkin sanoman.

    Ei ole tainnut omaan nokkaan vielä tulla tälle "radikaalille".

    Mitä oksettavaa on heteroissa, koiran omistamisessa ja lapsissa. Hyvähän se on, että ihmisillä on jokin tavoite.

    Akuliina ähkyy ja puhkuu, ei saa taloa kaatumaan. Kuin kolmesta pienestä porsaasta.

    "vallankumous venäjällä" - hmmmmm. Millaista vallankumousta nämä kaverit mahtavat suunnitella...t
  • 42.
    Nina Susan
    14.7.2009 10:08
    Pieni yksityiskohta kiinnitti huomioni tässä yltiöpäisessä artikkelissa eläinten asiaa ajavasta vegaani Akuliina Saarikoskesta: hänen suosikkituoksunsa L'eau Par Kenzo. Tietääkö Akuliina että ko. hajuvesi testataan eläimillä ?
  • 43.
    Ha-ha-ha
    14.7.2009 18:15
    Tämän päivän kultalusikka-anarkisteja. "Mustapinkit ampuivat tunteet takaisin heterojen kasvoille." Kovat on puheet ja tulokset vähäiset. Mikä oikeasti on muka muuttunut sen seurauksena, että pinkit käy kerran vuodessa osallistumassa pride marssiin? Voisi jopa veikata ettei MIKÄÄN.
  • 44.
    Anarkiasta
    14.7.2009 18:31
    Muutama ajatus:

    Anarkia tähtää suuressa määrin auktoriteettien poistamiseen. Mutta eikö silloin kun auktoriteetit kaatuvat tilalle tule viidakon lait ja "vahvimman laki"?

    Eikö tämä ole juuri sitä mitä natsit ja sosiaali-Darwinistit haluavat? Heikot kuolevat ja vahva porskuttaa? Paradoxaalista?

    Huvittavinta on se, että tämä anarkistien puoli luulee olevansa se ketä siitä tilanteesta hyötyy vaikka näyttää aika vahvasti siltä, että heidät juuri sotkettaisiin jalkoihin.
  • 45.
    Jalat maassa
    14.7.2009 18:33
    Hoh hoijakkaa...toivottavasti Akuliina-vegaani-anarkisti-aktivistimme kasvattaa itse omat soija- ja kahvipapunsa jotta maailma pelastuu.Aika vaikeaa tietää kaffelan käyttämästä soijamaidosta että onko mukana esim. geenimuunneltua soijaa vai ei, onneksi sentään on reilun kaupan-kaffetta, sitäkään ei joka paikasta saa.Ei kun mummon kaffeprännäri ullakolta esiin ja voikukanjuuria yms. paahtamaan vegaanikaffeksi, kannattaa kuitenkin olla tarkka millä energialla kaffensa paahtaa...onko ydinvoima vegaania? Mitens kivihiili, kun mukana saattaa olla eläintenkin jäännöksiä ja öljyssä myös...on se vaikeeta olla tosi vegaani :)
  • 46.
    voi elämä
    14.7.2009 18:36
    "Full support uskovaisten hullujen kylttien poistamiselle."

    Kyllä, ihmisiltä eriävät mielipiteet pois vaan. Ellen ole kauhean väärässä sitä kutsutaan "fasismiksi"...?
  • 47.
    kestävä kehitys
    14.7.2009 22:45
    Sekös teitä, jotka vedätte vuodessa 100 kiloa tehotuotettua lihaa, vituttaa, kun joku lausuu muutaman eriävän mielipiteen. Jäin kaipaamaan enemmän neidin näkemyksiä ilmastopolitiikasta. Kyllähän totuus on se, että jos Suomi olisi oikeusvaltio, kaikki, jotka ajavat autolla, jonka bensankulutus on yli keskitason, ammuttaisiin välittömästi.
  • 48.
    Aijaijai
    15.7.2009 00:17
    Jotenkin heteronaisena ja samalla feministinä tulee ns. face palm-fiilis. On se kumma kun jokaisella Bisse-Biancalla ja Lesbo-Leenalla on oikeus olla ihan mitä haluavat mutta minun 100% rakkauteni miessukupuolen edustajiin tahdotaan "ampua alas". Paskat rauhasta, paskat laista- kaikkien pitäisi vaan riehua ja tapella sitä pientä järjestystä vastaan joka tässä valtiossa toistaiseksi vielä pitää hullut poissa toistensa kurkuista. Ilmeisesti ns. kunnollisen kansalaisen rahat saa ryöstää, auton runnoa käyttökelvottomaksi, lemmikit päästää vapaaksi ja lapset värvätä "liity tai kuole"-hengellä talonvaltausporukkaan (joka onkin samalla vallannut perusheteron ihan itse maksaman asunnon, jota varten tämä oli työskennellyt puolet elämästään)?
  • 49.
    AntiPersu
    15.7.2009 00:20
    eeka: "Olen Akuliinan puolella ja hämmentynyt miten kaikki reagoivat tähän asiaan."

    Minäkin olen Akuliinan puolella, tosin en pidä hänen liiallisen feministisistä mielipiteistään. Mutta anarkismille ja eläinten oikeuksille peukku pystyyn!

    Se, että täällä kaikki vastustavat Akuliinan ajatuksia, johtuu siitä nettinatsit on taas levitelleet tätä omilla palstoillaan. Eihän nykyään voi mennä netin suomenkielisillä sivuilla mihinkään ilman että joku hullu nettinatsi heittää jotain persu juttua siellä.
  • 50.
    Itä-Pasilassa
    15.7.2009 00:26
    Onko niin että median pitää ottaa esiin tämäntapaisia räväköitä, ristiriitaisia persoonia jotta ihmiset yleensä vaivautuisivat kiinnostumaan median tuotteista? Näin varmasti on mutta hyvä puoli tässä tietysti on se että näin moni ihminen on aktivoitunut ja kertonut mielipiteensä tällä palstalla. City-lehti ja Akuliina veivät potin, meidän huomiomme.

Kommentoi artikkelia

Anna sähköpostiosoite, jos haluat, että sinuun voidaan ottaa yhteyttä. Osoite ei ole pakollinen, mutta jos määrittelet sen, se näkyy julkisesti kaikille.

Kirjoita kenttään viisikirjaiminen mustalla kirjoitettu sana, joka on yllä olevassa kuvassa. Kirjainkoolla ei ole merkitystä. Tällä toimenpiteellä estämme roskapostitusta. Tai kirjaudu sisään palveluun, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Lue lisää: uusin City-lehti

Siideriprinsessa Jenni Silvennoinen
Siideritehtailija Jenni Silvennoinen ehdottaa siiderille uutta...
Ei niin pikainen paluu
Kolme Timoa. Yksi kysymys McDonaldsin remontin keston syystä. Ei...
Huippuravintolat Linnanmäelle
Jos kaikki menee putkeen, Lintsillä voi ensi kesänä herkutella...
Turha pelätä atomia
Kolumni. Nyt kun Fukushimasta on... 2
Suuri Ravintolaäänestys 2012 (Tku)
Me kysyimme. Te äänestitte. Esittelyssä Ravintolaäänestyksen...
Minibaarin paluu juurille Mansessa
Minibaarissa ovat puhaltaneet uudet tuulet henkilöstön täysvaihdoksen...
Erohelvetin vaiheet
Kriisin vaiheet ovat kaikilla samat. Tukea tarvitsee myös jättäjä.
Suuri Ravintolaäänestys 2012 (Hki)
Me kysyimme. Te äänestitte. Esittelyssä Ravintolaäänestyksen...
Deittailun pikaopas (Turku)
Kaupungin parhaat paikat iskeä, deittailla ja dumpata.
Badass Marika Peura
Katutanssija Marika Peura löytää... 1

Lue lisää: Ihmiset

Instituutio Maria Pettersson
City-lehden tuleva päätoimittaja... 6
Janne Kataja
Vääränmallisia, sanoi koomikko... 8
Mike Pohjolan Pyhä henki
Syksyn puhutuin kirjailija... 4
Juho Sorvali
Alastomat rokkitähdet. 1
Pentti Karvonen
Hyvä Paha 55
Veeti Kallio
Pitkän matkan rocklaulaja Veeti... 4
Jyrki Kasvi
Tekniikan ihmeaikuinen. 11
Kristian Smeds
20 näkökulmaa teatteriohjaaja... 1
Emelie Björnberg
Rättiruhtinatar 7
Reetta Vahanen ja Sonja Salli
Sonja Sallin ja Reetta Vahasen bucket list pitää sisällään...