Seiväsmatkojen Salaisuus

Selvitys naisten seksiturismista.

Juuri kun te luulitte, että seksiturismi on vain likaisten miesten yksinoikeus, tulee Walter de Campin hämmentävä selvitys naisten seiväsmatkoista.

Parikymppisen australialaisen Wendy Dentin ensi visiitti Balin Kuta Beachille tuo mieleen vanhan lastenlaulun sanat:

"Jos metsään haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt."

Wendyllä ei näet ollut mitään tietoa siitä, että Kutan rannalla, missä terroristit myöhemmin räjäyttivät pomminsa, vilisee miehiä, joista käytetään nimitystä Kuta Cowboys.

"Kävelin maantietä, ja ne kaikki jätkät huutelivat minulle: ´Hi honey. I love you. I love you, will you marry me?´ Se oli mieletöntä. Ne odottivat, että hyppäisin niitten moottoripyörän kyytiin ja lähtisin heidän kanssaan ajelulle. Kun kuulin ihmisiltä, että ne olivat Kuta cowboyksi kutsuttuja gigoloita, jotka pokaavat tyttöjä maanteiltä, ajatukseni oli: ’Luoja, miksi ihmeessä tytöt lähtevät niitten jätkien matkaan?’ En pystynyt ollenkaan käsittämään."

Sittemmin Wendy Dent perehtyi asiaan, itsekin Kuta Cowboyta kokeillen, ja teki palkitun dokumenttifilmin Kissed by a Crocodile poikkikulttuurillisesta rakkaudesta ja seksistä Balilla. Hän alkoi ymmärtää länsimaisten naisten seksiseikkailuja syitä.

"Balilla ei myydä seksiä, siellä myydään rakkautta. Ne jätkät iskevät tyttöjä hurmaamalla, hakkailemalla ja kosiskelemalla. Naiset viehättyvät romanssiin. Fantasia muuttuu todeksi, kun kohtaat maantiellä eksoottisen tuntemattoman, joka tuntuu rakastuneen sinuun ensi silmäyksellä. Balilaiset miehet tähtäävät naisen sydämeen. He ovat tunteikkaita, ihania, imartelevia ja hauskoja. He ovat myös erittäin taitavia löytämään naisen Akilleen kantapään. Jos tyttö on lihava, he sanovat että hänellä on kaunis vartalo."

Tällaiset nuorukaiset uppoavat varsinkin kypsempään naissukupolveen kuin veitsi vanhaan mummoon. Balin cowboyt ovatkin nimenomaan varttuneempien australialaisten naisten kosteiden päiväunien kohde.

Lainaan tähän erään 54-vuotiaan varakkaan australialaisnaisen tunnustuksen. Hän matkustaa kolme kertaa vuodessa Balille teinipoikien seksuaaliseen hyvänäpitoon.

"Balilaiset sanovat, että he rakastavat minua, ja se on tietenkin juuri sitä mitä haluan kuulla, mutta viime kädessä kyseessä on bisnesdiili. Minun ikäisessäni raha on heidän ainoa mielenkiinnon kohteensa. Maksan majoituksen, ateriat, retket, ja ostan heille lahjoja. Lomani päätteeksi sujautan tukevan nipun dollareita kirjekuoreen ja jätän sen pöydälle miehen otettavaksi. Sillä summalla hän huolehtii perheestään puoli vuotta."

Hei, tapahtuuko tällaista todella? Voiko näihin sitaatteihin luottaa? Ovatko jotkut naisetkin seksituristeja?

Painotan, että tässä ei ole puhe matkailusta Kreikan, Italian tai Espanjan huvittelukohteisiin, missä seksiä harrastetaan paljon ja missä naisten ei tarvitse maksaa miehistä. Tässä jutussa on kysymys matkailusta kolmanteen maailmaan. Matkustetaan rikasta länttä ja köyhää kolmatta maailmaa erottavan elintasokuilun ylitse. Siellä toisella puolella on monia maita, joissa väestön suuren osan päivittäinen ansiotulo jää alle kahden euron. Korostan tätä faktaa: 2 euroa.

Puhutaan siis hyvin toimeentulevien länsimaisten naisten ja köyhien kolmannen maailman miesten kohtaamisista. Puhuuko niissä raha? No money, no honey?

Jos tällaisista asioista alkaa kysellä naisilta, törmää vaikenemisen muuriin. Kukaan nainen ei myönnä matkailleensa kolmanteen maailmaan seksin takia, ja vielä vähemmän että hän olisi ostanut seksiä, rakkautta ja romantiikkaa. Kukaan nainen ei myöskään tunne ketään naista, joka olisi sortunut sellaiseen. Ja enemmänkin, kukaan nainen ei edes usko, että naisten seksiturismia olisi olemassa. Naiset eivät osta seksiä. Se on länsimaisten miesten tuomittava tapa.

Mutta kun olin erinäisiltä internet-sivustoilta onnistunut nuuskimaan tietooni, että naiset matkustavat miehiin Balin lisäksi myös Gambiaan, soitin Leena Anttoselle, joka muutama vuosi sitten toimi Suomi-Gambia-seuran sihteerinä, ja on monet kerrat itsekin matkustanut tuohon Länsi-Afrikan ainoaan englanninkieliseen maahan.

Bumsterit

Leena Anttonen, olen polvillani edessäsi kiitollisuudesta sinua kohtaan, kun suostuit kertomaan minulle rehellisesti ja avoimesti naisten Gambia-kuvioista. Kun melko varmasti saan tästä artikkelista Pulitzer-palkinnon, jaan sen kanssasi.

"Englannissa Gambia on oikein kuuluisa siitä, että sieltä löytyy aina miehiä. Ehdottajia tulee joka paikassa vastaan, että miehiä kyllä löytyy, jos naisella on vähääkään taipumusta siihen. Monet vähän vanhemmat englantilaiset naiset ovat muuttaneetkin Gambiaan. He ovat hankkineet sieltä taloja ja vuokraavat huoneita sellaisille naisille, jotka käyvät siellä vain lomailemassa."

Gambialaiset miehet ovat hyvin halukkaita muuttamaan länteen, Leena Anttonen sanoo, sillä Gambia ei tarjoa heille taloudellisia eteenpäin pääsyn mahdollisuuksia. Usein käykin niin, että lomaromanssin seurauksena länsimainen nainen hommaa gambialaisen miehen Länteen.

Gambian yhteydessä kuulee väitettävän, että se on skandinavialaisten naisten suosikkikohde. Onko siis Suomessakin paljon naisia, jotka ovat hankkineet Gambiasta miehen?

"Suomessa on vasta alle 100 gambialaista miestä. Ruotsissa ja Tanskassa on paljon enemmän. Ja onhan Norjassakin tuhansia. Pakettimatkalennot Gambiaan eivät lähde Helsingistä vaan Tukholmasta. Tjäreborg myy Suomessa pakettimatkoja Gambiaan, mutta valitettavasti vain talvisaikaan", Leena Anttonen sanoo.

Hän kertoo, että naiset matkustavat yleensä Kolilin tai Kotun rannalle, jonkin matkan päähän Gambian pääkaupungista Bansalista. Naisten suosikkihotelli on Bungalow Beach.

Mikä gambialaisissa miehissä sitten niin viehättää?

"Positiivisuus ja iloisuus", sanoo Leena Anttonen.

Tähän voin vielä lisätä Gambian-lentoja tekevän englantilaisen pilotin lausunnon, jonka mukaan "Gambialla lomailevia eurooppalaistyttöjä viekoittelevia katupoikia kutsutaan "bumstereiksi". Se johtuu siitä, että monien eurooppalaisten tyttöjen tiedetään poimivan katupoikia seksiä varten. Katupoika saa seksiä ja rahaa. Tämän te tulette näkemään laajassa mittakaavassa Gambiassa."

Mombasan rantapojut

Viime kesäkuun 13. päivänä esitettiin Sveitsin televisiossa Barbara Lüthin dokumentti Weisse Frau – schwarzer Mann; Auf der Suche nach dem Glück in Afrika (Valkoinen nainen – musta mies; Afrikassa onnea etsimässä). Dokumentti kertoo sveitsiläisnaisten seksimatkailusta Kenian Mombasaan. Kenia on Gambian rinnalla naisten seksimatkailun pääkohde mustassa Afrikassa. Yksistään Sveitsistä matkustaa joka vuosi tuhansia naisia Mombasaan nauttimaan masai- ja samburu -heimon nuortenmiesten seksipalveluista. Monet länsimaiset naiset viettävät useita kuukausia vuodesta kenialaisten heimomiesten hoidossa.

Dokumentin saatesanojen mukaan naiset etsivät Keniasta "romantiikkaa, yhdessäoloa, miehiä, joilla on aikaa naista varten." Miksei masaimiehillä olisi aikaa? He ovat juuri niitä kolmannen maailman ihmisiä, joiden päiväansio tiilenkannossa jää alle kahden euron. Tietenkin sellaisella miehellä on aikaa paneutua naiseen, jos nainen ostaa hänet seuralaisekseen.

Dokumenttifilmin esittelytekstissä todetaan: "Eurooppalaiset naiset hyväksyvät sen, että unelmat maksavat. Mustasta rakastajasta pidetään äidillistä huolta, ja häntä tuetaan taloudellisesti. Useat naiset lähettävät vakituiselle kenialaisrakastajalleen kuukausirahaa, maksavat hänen asuntonsa ja rahoittavat hänen liiketoimiaan. Nainen toivoo, että tällä tavalla mies olisi hänelle uskollinen."

Kuvio on samantapainen kuin länsimaisilla miehillä, jotka rakastuttuaan parin lomaviikon aikaiseen thaimaalaiseen tai filippiiniläiseen tyttöön postittavat tälle papua pitkät ajat matkalta kotiuduttuaan. Kirjeissä eurooppalaiset naiset ja miehet nyyhkyttävät kaipaustaan kolmannen maailman rakastetuilleen, jotka heittävät parhaillaan seuraavaa keikkaa.

Bezzness-miehet

Tunisia on kaikkein leppoisin arabimaa. Se on hyvin lähellä Italian eteläkärkeä ja on terrorismipelkojenkin maailmassa onnistunut säilyttämään asemansa vilkkaana turistikohteena. Se on myös se maa, jossa eurooppalaiset naiset käyvät nauttimassa arabimiehistä. Marokko on, hei, vähän liian vaarallinen. Mennään mieluummin Tunisiaan. Hammametin, Soussen ja Monastirin hiekkarannoille.

Tunisiassa tehtiin takavuosina turistinaisia metsästävistä gigoloista Bezzness (Business) -niminen filmi, ja siitä pitäen tunisialaiset ovat kutsuneet gigolojaan bezzness-miehiksi. Näiden erityisenä pyrkimyksenä on päästä Välimeren pohjoispuolelle, koska Tunisiassa työttömyysluvut ovat korkealla. He ovatkin sangen taitavia pyrkiessään naimisiin eurooppalaisten naisten kanssa. Esimerkiksi saksalaisia naisia ilmestyy vuosittain noin 1500 Saksan Tunisiassa sijaitsevaan suurlähetystöön hankkimaan bezzness-miehelle matkustusasiakirjoja.

Seuraava viesti eräältä internetin keskustelupalstalta kertoo, miten naiset ja homot kilvoittelevat rinta rinnan tunisialaisista miehistä. Viestin lähettäjä on seksiostoksillaan pahasti pettynyt vanhempi heteromies:

"Varoitus, miehet!!! Pysykää poissa Tunisiasta, se on vitun homoparatiisi. Vietän yleensä lomani Brasiliassa tai Kaakkois-Aasiassa, mutta nyt tulin matkustaneeksi 2 viikoksi Tunisian Sousseen. Ja uskokaa minua, siitä sain maksaa. Suurin osa klubeista, kuten Marhaba Disco tai Dreams Nightclub tai Club 80, on täynnä eurooppalaisia homoja touhuamassa toisinaan erittäin nuorten tunisialaisten kanssa. Minulla ei normaalisti ole mitään homoja vastaan, jotkut ovat tosi okei, mutta vanhat miehet nussimassa nuoria poikia…ja yksi toinen juttu: jos klubit eivät ole tungokseen asti täynnä homoja, niin silloin törmää moniin vanhoihin ja rumiin naisiin Englannista tai Saksasta ja heidän nuoriin ’poikaystäviinsä.’"

Paksua bambua

Jos muuten ette ole nähneet minua vähään aikaan julkkiskokkareilla, se johtuu siitä, että olen yökaudet istunut kotonani yksinäisen hehkulampun kapeassa valokiilassa kyyristyneenä internetin ääreen ja etsinyt tietoja naisten seksiturismista. Luulenkin voivani väittää, että seuraava tutkimus on ainoa toistaiseksi tehty tieteellinen selvitys asiasta.

Vuonna 1998 kaksi englantilaista sosiologia Newcastlen yliopistosta, Jacqueline Sanchez Taylor ja Julia O’Connell-Davidson, olivat kierroksellaan kartoittamassa miesten pahoja tekoja. He menivät ensin Venezuelaan, sitten Kuubaan ja lopuksi Dominikaaniseen tasavaltaan ja esittivät kysymyksiä seksituristeille. Varsinkin Dominikaaninen tasavalta oli tarkoitukseen erinomainen paikka, sehän on miesten seksiturismin pääkohde Karibialla. Noin 150 000 Dominikaanisen tasavallan naista työskentelee prostituoituina joko kotimaassaan tai ulkomailla tarjoten seksuaalisia palveluja hyvin toimeentuleville länsimaisille miehille. Maan lomarannat ovat suosittuja erityisesti alemman keskiluokan miesten, kuten rakennusmiesten, sähköasentajien, kaupparatsujen, poliisien jne. keskuudessa. Tutkijanaiset saivatkin selville kaiken sen, minkä kaikki muut olivat selvittäneet jo aikaisemmin. Well done.

Kun työ oli tehty, naiset päättivät lykätä sateiseen Englantiin paluutaan muutamalla viikolla ja vetäytyä ansaitulle lomalle Jamaikaan. He asettuivat Negriliin, jossa valkea hiekka levittäytyy yhdentoista kilometrin mittaiselle rantakaistaleelle.

Ei kestänyt kauankaan, kun tutkijoiden rutinoitunut katse tavoitti jälleen seksiä etsiviä miesturisteja, mutta nyt he huomasivat, että Negrilin rannalla liikkui miesten lisäksi vielä suurempi joukko länsimaisia naisia. Jamaika on naisturistien suosikkikohde numero yksi Karibialla. Tutkijat eivät voineet olla havaitsematta, että monella naisturistilla oli käsikynkässä oma rastarakastaja.

Jacqueline Sanchez Taylor ja Julia O’Connell-Davidson päättivät nyt kaivaa kyselylomakkeet pakaaseistaan ja esittää Jamaikan naisturisteille tismalleen samat kysymykset kuin edellisissä maissa miesturisteille. He haastattelivat summamutikassa 86 naisturistia. Löydökset hämmästyttivät heidät. "Kysely osoitti, että lähes joka toisella sinkkunaisella oli lomansa aikana seksuaalinen suhde yhden tai useamman jamaikalaismiehen kanssa", he kirjoittavat.

Seuraavana vuonna Taylor ja O’Connell-Davidson julkaisivat tutkimuksensa, jossa he vertailivat Jamaikan naisturisteja Dominikaanisen tasavallan miesturisteihin. "Tuloksista voidaan vetää se johtopäätös, että eräät naiset matkustavat seksin tähden paljolti samalla tavalla kuin miehet. Näyttää vieläpä, että naispuoliset seksituristit ovat hyvin samankaltaisia kuin miespuoliset seksituristit mitä tulee asenteisiin ja tarkoitusperiin sekä niihin selityksiin, joilla he perustelevat käyttäytymistään", tutkijat sanovat.

Kun Dominikaanisessa Tasavallassa keski-ikäiset miehet etsivät itselleen nuoria naisia, Jamaikassa keski-ikäiset naiset etsivät nuoria miehiä.

"Naiset, jotka lännessä tuntevat tulevansa miesten taholta hyljeksityiksi sen tähden, että he ovat ’jotenkin läskejä ja vanhoja’, huomaavat, että Jamaikalla kaikki on toisin. Siellä miehet jahtaavat ja kosiskelevat heitä ja puhuvat heille suloisia asioita ja ’rakastavat’ heitä. Naiset huomaavat olevansa vielä kerran seksuaalisia objekteja."

"Seksiturismi tarjoaa naisille mahdollisuuden seksualisoida vartalonsa sellaisella tavalla, mitä olisi vaikea saavuttaa kotona ja tulla halutuksi erittäin haluttavien miesten taholta. Kun naisia pyydettiin kuvailemaan ’poikaystäviään’, useimmat naispuolisista seksituristeista korostivat, että heidän näkökulmastaan mustilla jamaikalaisilla miehillä on vartalo, jolla on suurta seksuaalista arvoa."

Jamaikan matkustaa kymmeniä tuhansia länsimaisia naisia joka vuosi. Siellä käy erityisen paljon amerikkalaisia, kanadalaisia, englantilaisia ja saksalaisia naisia. Monet käyvät Jamaikalla yhä uudelleen. Näiden naisten tavatessa toisiaan asioista puhutaan suoraan. Naiset ovat hoitamassa itselleen "paksua bambua". Vai miten tuo termi pitäisi suomentaa? "Big bamboo", onko se paksu vai pitkä vai yksinkertaisesti iso?

Antakaamme naistutkijoiden vielä jatkaa: "Mustista vartaloista tulee hyödykkeitä, jotka sallivat hyvin toimeentulevien länsimaisten naisten kokea kehon valtaa. Näiden naisten sallitaan tässä yhteydessä kontrolloida maskuliinisia ominaisuuksia, jotka ovat ’mustia’, ’hyperseksuaalisia’ ja ’vaarallisia’. Tämän tyyppinen naispuolinen seksituristi ei halua muodostaa kestävää rakkaussuhdetta jamaikalaismiehen kanssa ja viedä tätä kotiinsa länteen tapaamaan vanhempiaan. Nämä naiset päinvastoin hyväksyvät näkemyksen rodullisesta hierarkiasta ja tervehtivät omaa asemaansa siinä tyydytyksellä. Turistikohteista tulee turvallisia ympäristöjä, joissa naispuoliset seksituristit voivat kontrolloida maskuliinisuutta."

"Jos naiset harrastaisivat kotimaassaan satunnaisia suhteita mustiin miehiin, nuoriin miehiin, naistenmetsästäjiin tai ylipäätään moniin miehiin, se saattaisi leimata heidät. Negrilin kaltaisissa lomakohteissa heille on sallittua ’käyttää’ mustaa miestä, nuorta poikaa, playboyta tai miten montaa miestä tahansa ja samalla säilyttää kunniansa ja maineensa kotonaan."

Ilmaiseksihan rastoilta saa, kuulen jonkun väittävän. Nuorempi nainen voi saadakin. Hän joutuu ehkä maksamaan vain miehen illallisen ja aamiaisen ja juomat – cateringin – ja ehkä antamaan pikku "lahjoituksen", kun mies aamulla kertoo, että äiti on sairas ja tarvitsee lääkkeitä.

Naisen hoivaa

Taylorin ja O’Connell-Davidsonin tutkimuksen tultua julkisuuteen Englannissa Guardian-lehti lähetti toimittajansa Julie Bindelin Jamaikaan tutkimaan asiaa. Bindel tapasi jamaikalaisen, slummissa asuvan Clinton-nimisen pojan, jota hänen "vakituinen tyttöystävänsä", 45-vuotias kanadalainen nainen, käy neljästi vuodessa tapaamassa.

"Nainen on hyvä ystävä ja huolehtii minusta. Lähettää minulle rahaa, kun en pysty maksamaan vuokraani", Clinton kertoi Bindelille. Juuri jutun tekohetkellä paikalle oli lentämässä Clintonin "sen hetkinen tyttöystävä", 50-vuotias isoäiti USA:sta.

Suomalaiset naiset eivät vielä ole suuremmin joukoin löytäneet Jamaikan seksimatkoja. He matkustavat miehiin Afrikkaan ja Karibialla mieluummin Kuubaan kuin Jamaikaan. Kuuba on yleensäkin bubbling under naisten seksimatkakohteena. Kuubassa riittää innokkaita miehiä. ja kuubalainen musiikki viehättää monia naisia. Kuuba täyttää kaikki naisten hyvän seksimatkakohteen edellytykset, koska seksitavoitteen voi kietoa haluun tutustua sosialismiin ja kuubalaiseen kulttuuriin. Tällä hetkellä suomalaisten matkustaminen Karibian maihin on kuitenkin lisääntymässä voimakkaasti, ja suomalaisetkin naiset tulevat epäilemättä muutaman vuoden sisällä tutkimaan myös rastarakastajien bambutarjontaa.

Tunnustetaan nyt, hyvä jumala, tosiasiat. Meillä, jotka olemme maailmaa halkovan elintasokuilun rikkaammalla puolella, on halutessamme mahdollisuus lentää kuilun toiselle puolelle ja luottokorttiamme vinguttaen hankkia itsellemme hyvänäköinen, nuori ihminen, joka antaa meille romanttisia kokemuksia, rakkauden harhakuvia ja seksiä. Miehet sopivat Thaimaassa loma-ajan tyttöystävänsä hinnan suhteen alkaessa. Tyttö tietää, mitä hän mieheltä saa. Naisasiakkaille rahasta puhuminen etukäteen olisi myrkkyä. Se tappaisi kaiken romantiikan. Niinpä miespuoliset köyhät ottavat rahan puheeksi vasta jälkikäteen. Nainen ei omasta mielestään maksa miehelle seksipalveluista, vaan "lahjoittaa" miehelle rahaa. Romantiikka ei tahriinnu ja nainen voi nähdä itsensä jopa hyväntekijänä. (Myös miehet pitävät itseään köyhiä tyttöjä auttavina hyväntekijöinä, mutta kukaan ei ota heidän puheitaan vakavasti.)

Heteromiehet harrastavat seksiturismia. Heteronaiset harrastavat seksiturismia. Homomiehet harrastavat seksiturismia. Entä lesbot? Bangkokissa asuvien länsimaalaisten julkaisemassa Farang-verkkolehdessä kerrotaan, että länsimaisia lesbonaisia on alkanut liikkua Bangkokin tyttöbaareissa. Luin Farangista erään lesbon kirjoittaman jutun, jossa hän kertoi iltakierroksestaan Bangkokin seksikortteleissa. Hänen mielestään thaitytöille on ihan ok harjoittaa seksiä länsimaisten lesbojen kanssa mutta ei länsimaisten miesten kanssa. Help me! I need urgent help!



Kommentit (50 ensimmäistä)

  • 1.
    __hmm__
    14.10.2004 18:50
    Onko olemassa jotain tilastoja siitä, mikä on esim. kuubaan suuntaavien suomalaisten turstien sukupuolijakauma? Ja vastaavasti sama tilasto thaimaasta sekä yleisesti lomamatkoista.
  • 2.
    FreeSex
    14.10.2004 18:53
    .. Ja näin maailma tasa-arvoistuu. Hassua että todellakin olemme nousseet tässäkin asiassa, jos ei samalle, niin melkein samalle tasolle miesten kanssa. En tiedä onko se hyvä vai paha asia, mutta jokainen tallaa tavallaan..
  • 15.10.2004 03:26
    Voe voe. Jollain tavalla kyllä säälittää koko touhu sukupuolesta riippumatta. Kyllä ihminen sitten voi mennä helppoon.[SIGNATURE]

    __________
    Kas tässä meil on Mr. kovin omalaatuinen, se on kiiltävä ja hirmu suuret osat ovat sen. Siin on potkuri ja torvi, jokin ihmeviritys, siis professori, miten ois pien selvitys?

    Niin siis sähkö virtaa sisään tuosta reiästä, se käynnistää tän pyöräpumpun käden käänteessä, joka puhaltaa käyntiin tuon pienen potkurin ja jatkaa sitten koneistoon tämän moottorin. Se kääntyy tänne, menee sinne, ja se rullaa vaikka minne, siin on out sekä in, se on fiksu vekotin.[/SIGNATURE]
  • 4.
    MrStandardi
    15.10.2004 11:23
    Odototetaan vähän aikaa, eiköhän kohta tule kommentti sovinistimiehistä ja kuinka naisilla on haluja & tarpeita jotka ovat niin erityisiä, että vain Import-tavara toimii parhaiten. Pah.

    Julmaa, julmaa ihmiskauppaa. Kun pannaan vastakkain köyhä ja rikas, niin rikas panee köyhää halvalla. Mitä sille on tehtävissä? No aivan ensimmäiseksi lopetetaan sen kaikenlainen romantisointi & legitimiointi ja katsotaan pahaa suoraan silmiin, värähtämättä ja valehtelematta.
  • 5.
    IntuitionMan
    15.10.2004 11:55
    On se vaan hassua, kun oon samaa asiaa yrittäny selittää aina, mutta ei kukaan ota tosissaan, ne käyttää just noita samoja verukkeita kulttuurista ja muusta. sitten ku kysyt että mitä teit niin sehän selviää aina näin (ehkä saa kysellä viikon mutta kylle ne aina tunnustaa).

    Ja tuo että saa säilyttää hyvän ja viattoman maineensa kotipuolessa on kyllä niin veemäinen ja tosi juttu...

    no nyt rupes taas ketuttamaan...mutta kiva lukea omia ajatuksia niin että ne on mustaa valkosella.
  • 6.
    aleksisuuri
    15.10.2004 15:40
    Naisten seksiturismikohteiden listalle voi lisätä ainakin Egyptin.
    Vierailu diskoon Luxorissa: kaikki miehet (minua lukuunottamatta)
    egyptiläisiä noin 30-40-vuotiaita heppuja (osa fyysisesti ja
    muutenkin olemukseltaan sangen hyvässä kunnossa) ja kaikki naiset
    (seuruettani lukuunottamatta) 40-60 vuotiaita naisia (pääasiassa brittejä,
    luulen). Jopa poikkeuksellisen rumalla noin 60-vuotiaalla rouvalla
    oli vientiä, mikä tarkoittaa että hommassa liikkuu rahaa.
  • 15.10.2004 15:55
    100 gambialaista on sata liikaa.[SIGNATURE]

    __________
    Haudassa on paras levätä..[/SIGNATURE]
  • 8.
    MuD
    15.10.2004 17:08
    Kaikki eivät millään saa ulkoisen olemuksensa ja/tai persoonallisuutensa takia iloista, hyvännäköistä, ystävällistä ja kiimaista seuraa. Kaikki yleensä kuitenkin haluaisivat. Ihme kyllä naisetkin.

    Jos puhutaan pahuudesta, epärehellisyydestä ja hyväksikäytöstä, nostaisin mielellään arkisen kusettamisen ja laskelmoinnin seksiturismin edelle. Missään ei moralisoida sukupuolisen vallan väärinkäyttöä. Minun puolestani naiset saavat hellyys- ja seksilomailla Jamaikalla niin ankarasti kuin ***** kestää - minulle riittää, jos tavallinen kotimainen naaras ei yritä vedättää minua viehätysvoimallaan. Huoraaminen rahasta (tai seuran ostaminen, sukupuolesta riippumatta) ei käsittääkseni ole paljon kamalampi asia kuin saman asian tekeminen palveluksista tai statuksesta. Edellinen on harvinaisempaa ja helpommin osoiteltavissa, jälkimmäinen yleistä mutta paremmin verhottua.
  • 9.
    asdfgasd
    15.10.2004 22:15
    Juttu antaa ymmärtää, että miesten keskuudessa seksiturismi on täysin tavallista ja hyväksyttyä.

    Minä olen mies enkä tunne ketään miestä, joka olisi ikinä ostanut seksiä, tai jos joku onkin niin pitää ainakin asian omana tietonaan. Ne miehet jotka seksiä ostavat, Suomessa tai ulkomailla, kuuluvat joko pienehköön varakkaiden örvelömiesten joukkoon, tai sitten laajempaan vähä-älyisten ja vähän koulutettujen urpojen joukkoon, jossa kun ei mitään muutakaan elämässä saavuteta, niin yritetään sitten kerätä mainetta ryyppy- ja panosankarina.
  • 10.
    Jennifer3
    16.10.2004 02:58
    asdfgasd kirjoitti 15.10.2004 klo 22:15:

    Juttu antaa ymmärtää, että miesten keskuudessa seksiturismi on täysin tavallista ja hyväksyttyä.

    Minä olen mies enkä tunne ketään miestä, joka olisi ikinä ostanut seksiä, tai jos joku onkin niin pitää ainakin asian omana tietonaan. Ne miehet jotka seksiä ostavat, Suomessa tai ulkomailla, kuuluvat joko pienehköön varakkaiden örvelömiesten joukkoon, tai sitten laajempaan vähä-älyisten ja vähän koulutettujen urpojen joukkoon, jossa kun ei mitään muutakaan elämässä saavuteta, niin yritetään sitten kerätä mainetta ryyppy- ja panosankarina.

    Diipa daa voi jessus oliko yllämainittu teksti kirjoitettu tosissaan?!? Minä olen mies, en örvelö enkä vähän koulutettu. Tiedän monia miehiä jotka ovat ostaneet seksiä ja luultavasti tulen kuulumaan samaan joukkoon itsekin vanhempana Thaimaan rannoilla ym. paikassa. Seksinosto ei suoranaisesti lisää panosankarin mainetta, koska silloin on sovittu että seksiä tarjotaan rahan vastikkeeksi ja panosankarit eivät koskaan maksa. He hurmaavat ja viekottelevat naisen omilla avuillaan etc etc.

    No pointti tässä oli että mielestäni seksiturismissa itsessään ei ole mitään pahaa (huom. jos prostituoitu tekee sitä omasta tahdostaan) ja yleensä kummatkin osapuolet tietävät mistä on kyse jä hyötyvät "good for me, good for you" diilistä mikä pitää yleensä varsin hyvin paikkansa seksiturismin kehdoissa. Thaimaa, karibia ym.
  • 11.
    krisse1234
    16.10.2004 10:28
    Olipas hyvä artikkeli. Prostituutio on ilmiönä hyvin monimutkainen, sillä se käsittää niin monenlaisia ihmiskohtaloita. Kuka myy seksiseuraa vapaasta tahdostaan, kuka pakotettuna, kuka rahoittaakseen huumeiden käyttöä, kuka vain saadakseen paremman elintason.

    Parittajat riistävät tuhansia ja tuhansia naisprostituoituja ja lapsiprostituoituja: he ovat tietenkin niitä huono-osaisia. Sitten on hyväosaisia prostituoituja, jotka toimivat itsenäisesti. Heissä on niin naisia kuin miehiäkin. Jotenkin se vain istuisi kuvaan, että nämä artikkelissa kuvaillut gigolot kuuluisivat pääosin jälkimmäiseen ryhmään. Uskallan epäillä, että ns. kärsijän roolissa seksibisneksessä on pääasiassa naiset ja lapset, ei miehet.

    Itse en tuomitse prostituutiota sellaisenaan. Tuomitsen paritustoiminnan ja pakottamisen.

    Ja vielä oma kantani miesprostituoidun käyttämisestä:
    Itse olen nuori nainen, joten ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, kotimaassakin "oven takana on jono" (ihan ilmaiseksi ja heh.. moni varmaan maksaisikin mulle ;), jos haluaisi sitä mitä nuo naiset reissuiltaan hakevat. Mutta todellakin, mitäpä sitten, kun olen 60-v? En osaa vielä sanoa. Ehkäpä buukkaan sitten matkan. Lupaan raportoida siitä cityyn, jos lehti vielä tuolloin ilmestyy ;)))
  • 12.
    Adolf_
    16.10.2004 14:51
    Jennifer3 kirjoitti 16.10.2004 klo 02:58:

    Diipa daa voi jessus oliko yllämainittu teksti kirjoitettu tosissaan?!? Minä olen mies, en örvelö enkä vähän koulutettu. Tiedän monia miehiä jotka ovat ostaneet seksiä ja luultavasti tulen kuulumaan samaan joukkoon itsekin vanhempana Thaimaan rannoilla ym. paikassa. Seksinosto ei suoranaisesti lisää panosankarin mainetta, koska silloin on sovittu että seksiä tarjotaan rahan vastikkeeksi ja panosankarit eivät koskaan maksa. He hurmaavat ja viekottelevat naisen omilla avuillaan etc etc.

    No pointti tässä oli että mielestäni seksiturismissa itsessään ei ole mitään pahaa (huom. jos prostituoitu tekee sitä omasta tahdostaan) ja yleensä kummatkin osapuolet tietävät mistä on kyse jä hyötyvät "good for me, good for you" diilistä mikä pitää yleensä varsin hyvin paikkansa seksiturismin kehdoissa. Thaimaa, karibia ym.

    Seksiturismissa on paljonkin pahaa alkaen prostituutiosta.
  • 13.
    Mialuang
    16.10.2004 18:24
    Se joka tällaista kirjoittaa ,on aika pöljä !
    Thaimaa´han matkustaa vuosittain muutama miljoona miestä yksinomaan tuota tarkoitusta varten ;)

    asdfgasd kirjoitti 15.10.2004 klo 22:15:
    Juttu antaa ymmärtää, että miesten keskuudessa seksiturismi on täysin tavallista ja hyväksyttyä.
    Minä olen mies enkä tunne ketään miestä, joka olisi ikinä ostanut seksiä, tai jos joku onkin niin pitää ainakin asian omana tietonaan. Ne miehet jotka seksiä ostavat, Suomessa tai ulkomailla, kuuluvat joko pienehköön varakkaiden örvelömiesten joukkoon, tai sitten laajempaan vähä-älyisten ja vähän koulutettujen urpojen joukkoon, jossa kun ei mitään muutakaan elämässä saavuteta, niin yritetään sitten kerätä mainetta ryyppy- ja panosankarina.
  • 14.
    Timppa_24
    16.10.2004 19:31
    Koko arttikelin aihe, oli taas aivan turha. Tottakai on naisia, joiden täytyy maksaa seksistä, yleensä +35v. Koko juttu perustuu lainauksiin muiden kertomista tarinoista, mikä on erittäin huono keino lähteä kirjoittamaan vakavasti otettavaa juttua, no koko city-lehti ei taida olla mitenkään vakava.

    Itse olen käynyt useimmissa paikoissa, jotka artikkelisissa mainittiin ja olen nähnyt useammankin "vanhan" naisen maksavan seuralaisestaan. Mutta tämä prosentti on TODELLA pieni, verrattuna kuinka paljon miehet käyttävät alan palveluita.

    Jos nyt erottaa tosta arttikelista vaiks Balin ja paljon puhutun Kuta Beach:n. Kaduillahan on jonkin verran "kupu kupu malameja" lähinnä miehiä ja transuja, jotka panevat kaikkea mikä liikkuu naisista--> miehiin, ei ole muuta väliä kun on valkoinen ja 400K rupiaa taskussa. Jos perehtyy yhtään enempää, koko kaakkois-aasian tilanteeseen niin aasialaiset miehet panevat aivan mitä tahansa, ja tuskinpa tarttee rahaa, antaa jos vähänkään näyttää ihmiseltä, pienen taksirahan tosin.

    Se tässä jutussa ihmetyttää, miksi BALI on nostettu, joksikin seksiparatiisiksi.. siellä ei ole mitään sellaista toimintaa joka nostaisi sen yli muiden. Ensinnäkään nämä naiset eivät ole olleet yhdenkään balilaisen kanssa vaan, luultavammin joko jaavan tai sumatran muslimiäijän kanssa. Balilainen elämäntapa ei hyväksy tälläistä käytöstä.

    Toisekseen Balilla, ihmisten läpileikkaus on kuin kanarian saarilta, ainoastaan suomalaisten tilalla on vuelä tyhmempiä Ausseja, jotka eivät tiedä yrittävätkö olla jenkkejä vai amerekalaisia, todella typerää kansaa ja pilanneet paikan holtittomalla rahan käytöllään.

    Kolmannekseen koska paikassa on vitusti perheitä lomalla, niin joka vitun aussiapina kyylää ja osottelee sormellaan, jos kävelet esim. päiväs aikaan jonku paikallisen kanssa käsikädessä.

    Lisäksi jotta paikasta tulisi edes jonkinlainen seksiparatiisi, kusettajat täytyisi vetää hirteen ensimmäisenä, siivota koko kylä ja etenkin uimaranta, pudottaa palvelujen hinta tasoa.. kuka vittu viitti maksaa huorasta 40E Balilla.

    Jos Indonesiasta nyt halutaan kertoa seksikohteena, niin olisi voitu kertoa vaikka Surabayasta, missä sentään sijaitsee Kaakkois-aasian suurin punaisten lyhtyjen alue ja 5 eskolla, saat koko palvelun. Alan ymmärtävät käyvät siellä ja viettävät balilla lähinnä rentouttavia päiviä, ilman maksullista seuraa.

    Ai niin tuli muuten mieleen yksi paikka pallon päällä missä parikymppinenkin nainen voi joutua maksamaan, että saa seksiä. Pattaya:lla ei paljon tuulipuku tyttöjä arvosteta, jos on parempaakin tarjolla.

    Olen puhunut.
  • 15.
    Pikkukyy
    16.10.2004 23:07
    Ihmetyttää kun niin moni tässä ketjussa vääntää tästä jotain mies/nais-juttua. Epätasa-arvoa on muunkinlaista kuin sukupuolten välistä ja seksiturismissa on mielestäni nimenomaan kyse globaalista hyvä- ja huono-osaisten välisestä suhteesta. Sen vääryyttä ei poista se onko maksajalla pallit vaiko ei.
  • 17.10.2004 10:39
    Kuinka moni Suomalainen tai yleensä skandinavian maista kotoisin oleva nainen ei ole Kreikan, Espanjan, Italian, Marokon, Gambian, Kenian tai Tunisian matkallaan harrastanut seksiä paikallisen miehen kanssa ja Suomalaisten naisten kielitaidon tuntien omaamatta mitään yhteistä kieltä paitsi ruumiinkieli? Kuinka moni kapakoissa pyörivistä naisista ei ole ihan tarkotuksella tyrkyttäny itteään tummapintaiselle ns mutiaiselle?
    Heh heh. Kaikki yksin tai tyttöporukassa olevat sanovat ettei he mutta ne muut... Älkää viittikö olla tekopyhiä ja tekosiveitä: Suominainen jakaa tavaraansa/haluaa vaihtelua seksielämäänsä ihan poikkeuksetta. Jos joskus tapaan naisen joka ei olis kokenut lomaromanssia etelän mailla lupaan kastroida itteni -ei sellasta naista täällä olekaan-:)
    Ihminen nyt vain on seksuaalinen olento ja etenkin nainen todella yksinkertainen tunteidensa vietävissä oleva horoskooppeihin uskova olento jonka saaminen sänkyyn olen sitten kotimainen tai esiinnyt mutiaisena tumma ja kielitaitoinen kun olen ei o niin vaikeata että se olis kerskailun aihe-:)
  • 17.10.2004 17:53
    Parahin Honestman, maltan tuskin odottaa päästäkseni todistamaan lupaamasi kirurgisen toimenpiteen täytäntöönpanoa. Matkusteltu on, mutta niin surkea ei tilanteeni ole koskaan vielä ollut, että olisin halunnut etsiä "paksua bambua" mistään kotomaan rajojen ulkopuolelta. Moisessa puutteessa en ole enkä koskaan tule olemaan että Motumbot tai Giorgiot pääsisi apajille. Enkä ole edes ruma. Niin, enkä usko horoskooppeihinkaan :-)
  • 18.
    Fa_de
    17.10.2004 21:31
    Pikkukyy, kyllä tämä väistämättä on mielestäni myös nais- ja miesasia. Suomen keskustelua on voimakkaasti leimannut asetelmasa, jossa prostituutio on miesten (väki-)valtaa naisia kohtaan. Esim. eduskunnassa useat näkyvästi seksin ostamisen kieltoa vaatineet ovat olleet naisia, lähes kaikki sanoisin. Väitän, että prostituutiota on käytetty lyömäaseena keskusteluissa sukupuolten tasa-arvosta. Siksi tämä on keskustelua naisen ja miehen asemasta.

    Siitä en ole eri mieltä, etteikö tämä olisi myös toisenlainen tasa-arvo keskustelu, asia globaalissa mielessä.

    Toukokuussa tänä vuonna 2004 Anna -lehti kirjoitti suomalaisista miehistä, jotka myyvät seuraa suomalaisille naisille. Kuinka kauniisti siinä perusteltiinkaan ihmisen tave saada toinen lähelleen, vaikka sitten rahalla. Joku jota pitää kädestä, käydä teatterissa, korjaisi ovikellon, hakkaisi halkoja, hieroisi niskan, keskustelisi, rakastaisi vapaana viikonloppuna. Annan artikkelissa OSTETTUA SEKSIÄ kuvattiin erittain kauniissa, hellässä muodossa. Kysyin mielessäni, miksei miesten ostama seksi ole yhtä kaunis asia?

    Samanlaista olen havaitsevanani nimimerkin krisse1234:n kirjoituksessa. Tyyliin: "Tuomitsen tämän nyt, mutta jos itse tarvitsisin niin silloin en enää tuomitse".
  • 19.
    krisse1234
    17.10.2004 22:24
    Samanlaista olen havaitsevanani nimimerkin krisse1234:n kirjoituksessa. Tyyliin: "Tuomitsen tämän nyt, mutta jos itse tarvitsisin niin silloin en enää tuomitse".

    Tässä taas vaihteeksi nähdään asia kuten lukija tahtoo, ei niin kuin kirjoittaja asian tarkoitti. Lues poika uudestaan. Mielestäni on aivan ok myydä/ostaa seksiä, jos vain molemmat osapuolet ovat mukana vapaasta tahdostaan. Ainoastaan paritus ja seksin myyntiin pakottaminen ovat asioita, joita en hyväksy. En tuomitse itsenäisten yrittäjien harjoittamaa prostituutiota, tuomitsen parituksen. Ota silmä käteen ja osoittele vasta sitten sormella. :PP
  • 20.
    runopoika
    18.10.2004 02:31
    Fa_de kirjoitti 17.10.2004 klo 21:31:
    Toukokuussa tänä vuonna 2004 Anna -lehti kirjoitti suomalaisista miehistä, jotka myyvät seuraa suomalaisille naisille. Kuinka kauniisti siinä perusteltiinkaan ihmisen tave saada toinen lähelleen, vaikka sitten rahalla.

    Aihe on tabu. Kyllä Suomessa on naisia jotka ostavat seksiä nuorilta miehiltä. Koulukaverini tienasi lukioaikana rahaa keski-ikäisiä tätejä panemalla. Muutama hänen asiakkaansa tuli meiltä muiltakin kyselemään:"Tahtoiskos pojat tienata tonnin?" Eipä lähtenyt kukaan muu porukasta tätejä panemaan. Aika kiusallista.

    Eräs kyselijöistä oli vielä kaupungin koulutoimen hommissa ja törmäsin häneen myöhemmin lukion oppilaskuntajuttujen takia.

    Itse olin tapahtuma-aikana jo 18-vuotias, mutta muut olivat alaikäisiä. Tuosta "bambusta" muistui mieleen että tädeillä oli tapana puhua nuorista kundeista "tuoreena kurkkuna", en tiedä oliko se niiden oma läppä vai jotain suurten ikäluokkien slangia.
  • 21.
    Outoko
    18.10.2004 09:38
    Yhtyen Mansikkaan,no sanoihin ainakin, Honestman, saanen kenties liittyä seuraan, todistamaan tätä ylpeydellä suoritettua operaatiota. Paljon olen kulkenut, ilman ollut reissuillani, ellei omaa ole mukana ollut.
  • 22.
    Samukai
    18.10.2004 23:41
    Kaipa se jotain kertoo kulttuurin muuttumisesta tämäkin. Se on hyväksyttyä kun muutkin niin tekevät. Tokihan prostituutiota sanotaan maailman vanhimmaksi ammatiksi, mutta en edelleenkään jaksa uskoa, että kukaan sitä "vapaaehtoisesti" tekisi.

    Toisen ollessa vahvempi - henkisesti tai fyysisesti - tai sitten rikkaampi, niin voidaanko puhua mistään vapaaehtoisuudesta. Alisteisuudestahan siinä on kyse. Näennäeisen vapaaehtoisesti joku voi myydä itseään, mutta onko mitenkään eettisesti vahva perustelu se, että itseään myymällä pyrkii edes saamaan osan siitä mitä ostajalla jo on?

    Nimimerkkiä muistamatta joudun tunnustamaan eräälle edelliselle kirjoittajalle, että en ole ostanut seksiä enkä aio tulla ostamaan. Siemeneni saan liikkeelle "kuivina" kausina itsekin. Ajatus toisen ihmisen ostamisesta runkkaamisen välineeksi ei omaan maailmankuvaani mahdu.
  • 23.
    rita_hayworth
    19.10.2004 01:21
    Toisen ollessa vahvempi - henkisesti tai fyysisesti - tai sitten rikkaampi, niin voidaanko puhua mistään vapaaehtoisuudesta. Alisteisuudestahan siinä on kyse. Näennäeisen vapaaehtoisesti joku voi myydä itseään, mutta onko mitenkään eettisesti vahva perustelu se, että itseään myymällä pyrkii edes saamaan osan siitä mitä ostajalla jo on?

    Yleensä *aina* toinen on vahvempi jollain tapaa. Fyysisesti suurin osa miehistä on vahvempia kuin naiset. (Ja heh, olisiko naiset sitten henkisesti vahvempia? ;) Ilmeisesti mielestäsi seksi ei sitten käytännössä voi olla vapaaehtoista muutenkaan? ;)

    Vapaaehtoisuudesta voidaan puhua aina silloin kun on vaihtoehtoja. Lähes aina on. Ja alisteisuus.. se mitä oletan sinun tässä sillä tarkoittavan - on itse asiassa monien mielestä ihan kiihottavakin tilanne. Ja entäs tämä "näennäinen" vapaaehtoisuus? Haloo. :)

    Se, että vaihtaako lopuksi raha omistajaa, sekö yhtäkkiä muuttaa koko jutun toiseksi? Vai onko seksi ylipäätään mielestäsi epäeettistä?

    [lainaus]Nimimerkkiä muistamatta joudun tunnustamaan eräälle edelliselle kirjoittajalle, että en ole ostanut seksiä enkä aio tulla ostamaan. Siemeneni saan liikkeelle "kuivina" kausina itsekin. Ajatus toisen ihmisen ostamisesta runkkaamisen välineeksi ei omaan maailmankuvaani mahdu.
    Enpä usko, että seksiä ostava ajattelee "ostavansa ihmisen runkkaamisen välineeksi". Se on *sinun* näkemyksesi asiasta ja se sinulle suotakoon. Muista kuitenkin, että näkemyksesi on hyvin subjektiivinen ja kaikilla meillä on omat näkemyksemme, ja ne voivat erota suuresti sinun maailmankuvastasi. Elä kuten parhaaksi näet, mutta älä tuomitse muita.
  • 24.
    hahaa
    19.10.2004 08:50
    teil on kaikila niin pieni/kuiva että oote ihan tymiä!!!
  • 25.
    tylsistynyt
    19.10.2004 11:45
    Waltteri hei,

    Olisi ollut kivaa jos olisit vaivautunut haastattelemaan edes yhden naisen joka on ostanut seksiä. Mikä juttu tää on? Siinä vaan kerrataan mitä telkkariohjelmissa, brittilehdissä on sanottu ja ai miten ollaan istuttu tietokoneen ääressä nettisivuja surffailen oikein öisin. Kylläpä kuullostaa jännittävältä ja vaaralliselta!

    Jos vähänkin näkisi vaivaa, niin aivan varmasti löitäisi naisia jotka nimettöminä voisivat kerota kokemuksiaa. Onhan se sata kertaa kiinnostavanpaa luke mitä suomalaiset tylleröt ja Pitipuhtaan mummot kertovat tunisian tai Gambian seksimatkoilta, kun lukea jotain löysiä siitaatteja brittilehdistä. Onhan Helsingissä näitä baareja ja bailuja jossa on paljon neekereitä ja rumia naisia. Waltterin kantsis esim. käydä Caisassa.

    Että näin.
  • 19.10.2004 12:39
    Walterin on syytä jäädä ilman juttukorvausta.

    Cityllä oli käsissään hyvä aihe, mutta vanhojen tutkimusten toistelu ja lainailu oli tylsää luettavaa.
    Eikö Walter de Campin olisi voinut halvalla lähettää Turkkiin, esimerkiksi Marmarikseen tai Alanyaan?
    Näista paikoista olis kätevästi löytänyt suomalais-turkkilaisia pareja, joista käy heti selville millä pohjalla suhde liikkuu.
    Paikka todisti ainakin minulle että kyllä suomalaiset pirjot ja päivit osaavat homman siinä kuin heidän rakkaat aviomiehensäkin.
    Jos naiseni ilmoittaa lähetevänsä likkaporukassa Turkkkiin, niin tiedät missä parisuhteessasi mennään..hah hahaa! :-D
  • 19.10.2004 15:22
    Honestman kirjoitti 17.10.2004 klo 10:39:

    Kuinka moni Suomalainen tai yleensä skandinavian maista kotoisin oleva nainen ei ole Kreikan, Espanjan, Italian, Marokon, Gambian, Kenian tai Tunisian matkallaan harrastanut seksiä paikallisen miehen kanssa ja Suomalaisten naisten kielitaidon tuntien omaamatta mitään yhteistä kieltä paitsi ruumiinkieli? Kuinka moni kapakoissa pyörivistä naisista ei ole ihan tarkotuksella tyrkyttäny itteään tummapintaiselle ns mutiaiselle?
    )

    Veni, vidi mutta en ole koskaan kokeillut! En ole edes suudellut.

    )
    Jos joskus tapaan naisen joka ei olis kokenut lomaromanssia etelän mailla lupaan kastroida itteni -ei sellasta naista täällä olekaan-:)
    )
    Missä tavataan eunukki? Jos ei sulla ole tarpeeksi teräviä saksia, minulla on leveäteräinen puukko ja näppärät kädet!
  • 28.
    Samukai
    19.10.2004 17:59
    rita_hayworth kirjoitti 19.10.2004 klo 01:21:

    Se, että vaihtaako lopuksi raha omistajaa, sekö yhtäkkiä muuttaa koko jutun toiseksi? Vai onko seksi ylipäätään mielestäsi epäeettistä?

    Enpä usko, että seksiä ostava ajattelee "ostavansa ihmisen runkkaamisen välineeksi". Se on *sinun* näkemyksesi asiasta ja se sinulle suotakoon. Muista kuitenkin, että näkemyksesi on hyvin subjektiivinen ja kaikilla meillä on omat näkemyksemme, ja ne voivat erota suuresti sinun maailmankuvastasi. Elä kuten parhaaksi näet, mutta älä tuomitse muita.

    Mikäpäs sitä kukaan on toista "tuomitsemaan". Tokihan joidenkin mielestä pedofiliakin on heidän oman maailmankuvansa mukaan hyväksyttävää...pitää vaan ymmärtää. Ok, ehkä rankka vertaus, mutta osin prostituutiossakin niin tyttöjen kuin poikien kohdalla lähestytään tätä aihealuetta.

    Niin, ja runkkauksta hienompi nimityshän on itsetyydytys. Kahdenvälisessä seksissähän on useimmiten tavoitteena tuottaa tyydytystä myös partnerille. Seksiä ostettaessahan tämä on varmaankin aina päällimmäisenä mielessä :).
  • 29.
    rita_hayworth
    20.10.2004 00:02
    Samukai kirjoitti 19.10.2004 klo 17:59:

    Mikäpäs sitä kukaan on toista "tuomitsemaan". Tokihan joidenkin mielestä pedofiliakin on heidän oman maailmankuvansa mukaan hyväksyttävää...pitää vaan ymmärtää. Ok, ehkä rankka vertaus, mutta osin prostituutiossakin niin tyttöjen kuin poikien kohdalla lähestytään tätä aihealuetta.

    Niin, ja runkkauksta hienompi nimityshän on itsetyydytys. Kahdenvälisessä seksissähän on useimmiten tavoitteena tuottaa tyydytystä myös partnerille. Seksiä ostettaessahan tämä on varmaankin aina päällimmäisenä mielessä :).

    Todellakaan tuo pedofilia-viittauksesi ei sovi tähän millään tavalla. Itseasiassa naurettava veto sinulta. Ei ole järkeä edes verrata lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä ja kahden aikuisen ihmisen yhteisymmärryksessä tapahtuvaa maksullista seksisessiota. Niillä ei ole mitään yhteistä.

    On päivänselvää, että pedofilia on väärin. Samoin paritus on väärin, se on ihmisen hyväksikäyttöä. Se, että prostituutio ilmiönä käsittää myös paritusta ja pedofiliaakin, on valitettavaa, mutta nämä ikävät piirteet eivät tee prostituutiosta kokonaisuudessaan tuomittavaa.

    Ja mitä tuohon runkkaamiseen tulee.. Se, mitä *sinä* oletat seksinostajan mielessä liikkuvan, ei taida pitää yhtä todellisuuden kanssa, koska jos olisit oikeassa, kukaan ei ostaisi seksiä, kun saman asian ajaisi runkkaus..? ;)

    Itse asiassa luulen, että miehille noin keskimäärin on oleellisen tärkeää, että he voivat tuntea olevansa hyviä rakastajia. En jaksa uskoa, että se asenne olisi kovin erilainen, vaikka seksistä maksaisikin?

    Sinä luulet, että seksiä ostettaessa päällimäisenä mielessä on runkkaaminen. Minä taas epäilen, että siinä on kyse hyvin monista eri asioista, ja ne asiat vaihtelevat tyypistä toiseen.
  • 30.
    runopoika
    20.10.2004 00:38
    Minua on aina ihmetyttänyt ihmiset jotka puhuvat prostituoiduista "yrittäjinä". Se ei ole sana joka itselleni tulee ensimmäisenä mieleen. Huumeitahan siinä useimmiten rahoitetaan.

    Oman isän/äidin ikäisen ruman sedän/tädin paneminen ei oikeasti ketään kiinnosta jos ei jostain syystä ole ihan pakko.

    Joo joo. On ihan vaan "kahden aikuisen välinen vapaaehtoinen juttu" joka kerta kun parikymppinen tyttö/poika nussii viisikymppistä setää/tätiä. Helvetti, että täällä on naiveja aikuisia.
  • 31.
    Sairas_maailma
    20.10.2004 02:57
    runopoika kirjoitti 20.10.2004 klo 00:38:

    Minua on aina ihmetyttänyt ihmiset jotka puhuvat prostituoiduista "yrittäjinä". Se ei ole sana joka itselleni tulee ensimmäisenä mieleen. Huumeitahan siinä useimmiten rahoitetaan.

    Oman isän/äidin ikäisen ruman sedän/tädin paneminen ei oikeasti ketään kiinnosta jos ei jostain syystä ole ihan pakko.

    Joo joo. On ihan vaan "kahden aikuisen välinen vapaaehtoinen juttu" joka kerta kun parikymppinen tyttö/poika nussii viisikymppistä setää/tätiä. Helvetti, että täällä on naiveja aikuisia.

    Niinpä niin. Ja puhumattakaan siitä, että maailmassa on kymmeniä miljoonia lapsiseksiorjia - palvelemassa lähinnä miespuolisia raiskaajia. Heistä hyvin suuri osa juuri Aasian maissa.

    Siinä on vissi ero. Siis sillä maksaako joku Jamaikalla lomaileva "vanhempi täti" jollekin rakkauden ja ihailun sanoja viljelevälle nuoremmalle miehelle ruoat ja juomat ja vähän taskurahaa koko loman kestävästä yhteisestä hauskanpidosta.

    Siihen 12-vuotiaaseen, parittajansa tosiasiallisena orjana olevaan, aasialaiseen lapseen, jonka ihmisarvo on siinä, kuinka monta länsimaista miestä käy häneen päivän aikana purkautumassa (=hänet raiskaamassa).

    Nämä seksiorjalapset myös varttuvat ja ovat sitten joskus niitä 2-kymppisiä, jotka naivat rahasta isänsä ikäisiä. Tultuaan sitä ennen lähes koko lapsuutensa ajan raiskatuiksi niiden isoisiensä ikäisten länsimaalaisten miesten toimesta.

    Sairastakin sairaampi maailma.
  • 32.
    Tia123
    20.10.2004 09:16
    Voi voi...Väite että prostituutiolla hankitan rahaa huumeisiin on kyllä aika pitkälti ledenda.. Tunnen noin kymmenkunta suomalaista "seuralaista" joista kukaan ei käytä huumeita.Poikkeuksia on mutta ihan paskan jauhamista on että kaikki prostituoidut olisivat narkkareira.
  • 33.
    rita_hayworth
    20.10.2004 09:22
    Sairas_maailma kirjoitti 20.10.2004 klo 02:57:
    Siinä on vissi ero. Siis sillä maksaako joku Jamaikalla lomaileva "vanhempi täti" jollekin rakkauden ja ihailun sanoja viljelevälle nuoremmalle miehelle ruoat ja juomat ja vähän taskurahaa koko loman kestävästä yhteisestä hauskanpidosta.

    Siihen 12-vuotiaaseen, parittajansa tosiasiallisena orjana olevaan, aasialaiseen lapseen, jonka ihmisarvo on siinä, kuinka monta länsimaista miestä käy häneen päivän aikana purkautumassa (=hänet raiskaamassa).

    Sairastakin sairaampi maailma.

    Aivan. Tämä ero on kaikkien syytä muistaa.

    Ja runopoika. Heittelet sitten faktoina asioita, joista sinulla ei ole mitään tietoa, vaan pelkkiä mielikuvia. Ylipäätään tämä tuntuu olevan asia, josta ihmisillä on erittäin vahvoja mielipiteitä, mutta ei tietoa. Vaarallinen yhdistelmä. Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa prostituutio ilmiönä ja olen mm. paljon lukenut aiheesta, lisäksi mediatutukimus on yksi kiinnostuksenkohteistani.

    Ensinnäkin prostituoitu ei aina ole parikymppinen. Itse arvioisin, että Suomessa suurin osa prostituoiduista ovat n. kolmikymppisiä, ja ikähaitari on parikymppisestä viisikymppiseen. Asiakkaat eivät aina ole vain viisikymppisiä, eivätkä rumiakaan. Sellaisen väittäminen on naivia. Ehkä Suomessa keskivertoasiakas on nelikymppinen, tavallinen mies.

    Ja sekin on erittäin naivia väittää tietävänsä, että kukaan ei tahtoisi harrastaa seksiä itseään huomattavasti vanhemman ihmisen kanssa. Voit puhua omasta puolestasi. Onhan olemassa parisuhteitakin, joissa on suuret ikäerot. Toisekseen on turhaa puhua ikäeroasiasta prostituution yhteydessä niin kauan, kuin kyseessä on kaksi täysi-ikäistä ihmistä.

    Ja sitten tämä väitteesi, että prosituutiolla rahoitetaan useimmiten huumeita. Mistäs hatusta tämänkin vetäisit? Totta on, että monet narkkarit ajautuvat myymään seksiä, mutta väittäisin, että Suomessa huumeita käyttävät prosituoidut ovat vähemmistö prostituoitujen joukossa.

    Suosittelen muuten lukemaan läpi The Economistissa julkaistun ansiokkaan artikkelin, joka lähestyy aihetta harvinaisen avoimin mielin:
    www.economist.com/opinion/displayStory.cfm?story_id=3151258

    Lisäksi suosittelen lukemaan kirjan "Miesten paratiisi", joka kertoo Thaimaan tavoista.

    Ja eipä varmaan tekisi haittaa ottaa selvää myös ihmisen seksuaalisuudesta ja sen eri ilmentymismuodoista.
  • 34.
    Fa_de
    20.10.2004 11:15
    Krisse1234, olet oikeassa, kirjoitin väärin. Alun perin tarkoitin että, ensimmäisestä kirjoituksestasi jäi vaikutelma, jonka mukaan näet prostituution ongelmat aika perinteisien mallin mukaan. Kärsijöitä ovat naiset ja lapset. Jos SINÄ sen sijaan ostaisit seksiä niin se olisi eettisesti parempi juttu, koska "ovellasi on muutenkin jonoa". (Minäkin varmasti olisin ovellasi, jos tietäisin missä ovesi on.) Eli onko nainen arvokkaampi sukupuolensa perusteella?
  • 35.
    Kortsuntuhoaja
    20.10.2004 12:57
    Entäs kuinka paljon sukupuolitaudit leviävät näillä seksinostomatkoilla..? Nyt varmaankin joku toteaa, että kondomithan ovat olemassa, mutta asia kun ei ole niin yksinkertainen. Osoittavathan jo tilastot, että sukupuolitauteja on ihan kivasti liikkeellä, joten ihmisistä osa on sitten niin tyhmiä, etteivät käytä kortsuja. Ja vaikkei olisi tyhmäkään, voi sukupuolitaudin saada silti: vakipartnerilta, joka on käynyt vähän pökkimässä tai olemassa "pökitty" muualla. Kun nyt seksikin kansainvälistyy, Suomessa varmasti lisääntyy myös HIV. Uutisistahan kuulimme vastikään Itä-Suomen taukkien Venäjältä Suomeen tuomista HIV-tapauksista. Kiitti vaan, kun toitte tuliaisia, joita voi jaella vielä monelle ja monen vuosikymmenen päästä. Kierrätystä. Ja vaikka kortsua käyttäisikin, se voi mennä rikki: itselleni niin on käynyt jo kaksi kertaa, molemmat kerrat tämän vuoden aikana. Ja kyseessä oli kyllä vakisuhde, ei mikään maksettu seksikokemus. Itse en ostaisi seksiä, sillä minusta seksi kuuluu yhteen RAKKAUDEN kanssa. En edes harrastaisi yhdenyönsuhteita. Ja siitä on turha valittaa kenenkään, sillä se on minun oma näkemykseni. Jos en saisi rakkautta, hankkisin muita sosiaalisia suhteita tavallista enemmmän, tai ainakin koiran ja sauvan... Vaikkakin luulen, että moni muukin ajattelee minun laillani - ja että City-lehden lukijakuntaan kuuluu keskivertoa enemmän joka puolella estoitta pökkiviä (ei tartte kenenkään ymmärtää henk.koht. loukkauksena)... Ja vielä lopuksi varmuuden vuoksi muistuttaisin, että kaikki suomalaiset naiset, joilla on ulkomaalainen mies köyhemmästä maasta, eivät ole "ostaneet" miestään... Aito rakkauskin on kansainvälistä, ei vain seksi.
  • 36.
    runopoika
    20.10.2004 13:00
    Tietoni ovat peräisin omilta kavereiltani ja pro-tukipisteestä. En tiedä mitä asiasta sanotaan kirjoissa ja artikkeleissa.

    On niitä vanhempiakin prostituoituja, mutten puhu heistä koska en tunne heidän maailmaansa.
  • 37.
    Kortsuntuhoaja
    20.10.2004 13:08
    Anteeksi, tuli vähän liikaa naisnäkökulmaa edelliseen kommenttiin, siksi lisäys: eivätkä tietenkään kaikki (kenties erittäin suuri prosenttiosuus, en tiedä asiasta tosiaankaan tarpeeksi voidakseni kertoa lukuja tms.) miehetkään ole "ostaneet" köyhemmistä maista kotoisin olevia vaimojaan! Siis tietty sellaisia naisia ja miehiä on, mutta en yhtään tiedä, minkä verran. Ja missä menee edes raja "ostetun" ja "ei-ostetun" välillä? Tuskin kovin moni "ostaja" itse edes ajattelee kirjaimellisesti ostaneensa puolisonsa... Toivottavasti puoliso ajattelee samalla tavalla ja ovat molemmat onnellisia yhdessä.
  • 38.
    outoa
    20.10.2004 14:12
    Ihmettelen tässä kuinka toisten mielipiteitä ollaan valmiina arvostelemaan, tietenkin on ihmeellistä kuinka eräät esittää omat olettamukset faktoina ilman tietoa ja yleensäkin yleistetään käsittämään koko ryhmää...
    Oma mielipiteeni on: "on ihmisiä joille seksin saaminen muuten kuin maksamalla on ainoa vaihtoehto. Vähemmistöryhmät unohdettu, onko olemassa hyväntekeväisyysjärjestö joka huolehtii esim. liikuntarajoitteisten seksuaalisista tarpeista, vai eikö näille ihmisille ole suotavaa myös seksuaaliset tarpeet." Löytyy toki varmaan niitäkin jotka pidättäytyvät seksistä. Se niille suotakoon. Valitettavasti näillä kirjoituksilla ei prostituutiota vähennetä eikä asennetta, erillaisiakin.
  • 39.
    sfasf
    20.10.2004 18:36
    FreeSex kirjoitti 14.10.2004 klo 18:53:

    .. Ja näin maailma tasa-arvoistuu. Hassua että todellakin olemme nousseet tässäkin asiassa, jos ei samalle, niin melkein samalle tasolle miesten kanssa. En tiedä onko se hyvä vai paha asia, mutta jokainen tallaa tavallaan..

    Positiivisen tasa-arvokehityksen mukana tulee aina myös muutama negatiivinen ilmiö. Olen aina ollut siinä luulossa, että nainen kun nainen saa aina yhden miehen mukaansa suhteellisen pienellä vaivalla. Ei välttämättä sitä Casanoovaa, mutta jonkun kiimaisen kollin kuitenkin.

    Mies puolestaan saa vonkaa ja varoa minkä pystyy ilman mitään takeita saaliista. Sanotte naiset mitä sanotte, mutta näin se asia on.

    Jos pistettäisiin yksi nainen kuiskaamaan clubissa oleskeleville heteromiesten korvaan että "mua panettaa, lähdetäänkö?" voisin vannoa että tulos on murskaava verrattuna siihen että mies rundaisi vastaavasti paikalla olevat naiset.

    Tästä johtuen monet miehet kokevat horon olevan paljon "järkevämpi" vaihtoehto, sillä tiedät mitä saat (ja takuuvarmasti).

    Jutun mukaan naiset eivät halua suoranaisesti ostaa seksipalvelua mieheltä, koska tämä olisi jotenkin itseään alentavaa tai moraalittomampaa. Vai niin.

    Jokainen tehköön niinkuin parhaakseen näkee. Prostituutio ei ole mihinkään poistumassa. Ainakaan niin kauan kun elämme onnellisen monogamian illuusiossa.
  • 40.
    MikkoAN1
    20.10.2004 19:01
    outoa kirjoitti 20.10.2004 klo 14:12:

    Oma mielipiteeni on: "on ihmisiä joille seksin saaminen muuten kuin maksamalla on ainoa vaihtoehto. Vähemmistöryhmät unohdettu, onko olemassa hyväntekeväisyysjärjestö joka huolehtii esim. liikuntarajoitteisten seksuaalisista tarpeista, vai eikö näille ihmisille ole suotavaa myös seksuaaliset tarpeet." Löytyy toki varmaan niitäkin jotka pidättäytyvät seksistä. Se niille suotakoon. Valitettavasti näillä kirjoituksilla ei prostituutiota vähennetä eikä asennetta, erillaisiakin.

    Tarkoittanet kehitysvammaisia, (mm) rull-hupsista... *pyora*tuolissa istujat ovat ihan yhta rakastettavia (ja siis seksuaalisella tavalla himoittuja) kuin muutkin. Jos siis oletetaan etta romanttinen rakkaus johtaa seksiin.
  • 41.
    REALISTIKO
    20.10.2004 20:01
    Ihan samantekevää, kunhan ko. naiset eivät enää palaa saastuneena Suomeen tai vielä pahempaa, ota eläviä maksullisia tuliaisia tänne elätettäväksi.

    PRKL
  • 42.
    rita_hayworth
    20.10.2004 20:47
    runopoika kirjoitti 20.10.2004 klo 13:00:

    Tietoni ovat peräisin omilta kavereiltani ja pro-tukipisteestä. En tiedä mitä asiasta sanotaan kirjoissa ja artikkeleissa.

    On niitä vanhempiakin prostituoituja, mutten puhu heistä koska en tunne heidän maailmaansa.

    No tuskinpa ne elämäänsä tyytyväiset prostituoidut sinne pro-tukipisteeseen soittelevatkaan...

    Ja et muuten voi väittää tuntevasi niiden parikymppistenkään prostituoitujen maailmaa, jos kerran tuntemasi/tietämäsi henkilöt ovat kaikki pro-tukipisteen asiakkaita.
  • 43.
    Olennotar
    20.10.2004 22:48
    outoa kirjoitti 20.10.2004 klo 14:12:
    liikuntarajoitteisten seksuaalisista tarpeista

    Sen lisäksi, että liikuntarajoitteiset voivat pariutua keskenään, ovat monet heistä myös pariutuneet ihan tavismeiningillä ilman osto- ja myyntitoimia ns. normaalisti liikkuvien kanssa.
  • 44.
    krisse1234
    20.10.2004 23:34
    Fa_de kirjoitti 20.10.2004 klo 11:15:

    Krisse1234, olet oikeassa, kirjoitin väärin. Alun perin tarkoitin että, ensimmäisestä kirjoituksestasi jäi vaikutelma, jonka mukaan näet prostituution ongelmat aika perinteisien mallin mukaan. Kärsijöitä ovat naiset ja lapset. Jos SINÄ sen sijaan ostaisit seksiä niin se olisi eettisesti parempi juttu, koska "ovellasi on muutenkin jonoa". (Minäkin varmasti olisin ovellasi, jos tietäisin missä ovesi on.) Eli onko nainen arvokkaampi sukupuolensa perusteella?

    Luetko hei vielä uudestaan mitä kirjoitin???
    Prostituutiossa on ongelmia ja suurin osa niistä kohdistuu naisiin ja lapsiin. Eettisesti tilanne on ok silloin, kun prostituoitu on täysi-ikäinen, mukana omasta valinnastaan eikä tilitä tuloistaan osinkoja parittajalle. On aivan sama, onko prostituoitu mies vai nainen, kunhan em. kriteerit täyttyvät. Mutta tapauksissa joissa eivät täyty, on oletettavasti riistetyn asemassa nainen tai lapsi? Vai väittäisitkö, että miesprostituoituja olisi paljonkin siinä asemassa? VOI olla, että onkin, mutta ainakaan sellaista ei ole tietääkseni uutisoitu, toisin kuin lasten hyväksikäyttöä ja parituskeissejä.
  • 45.
    krisse1234
    20.10.2004 23:38
    Olennotar kirjoitti 20.10.2004 klo 22:48:

    Sen lisäksi, että liikuntarajoitteiset voivat pariutua keskenään, ovat monet heistä myös pariutuneet ihan tavismeiningillä ilman osto- ja myyntitoimia ns. normaalisti liikkuvien kanssa.

    Kyllä varmaan joo, mutta voisi olettaa, että heillä on keskimääräistä vaikeampaa löytää seuraa? Ainakin voin henkkoht tunnustaa, etten voisi kuvitella aloittavani parisuhdetta liikuntarajoitteisen kanssa. Juttu olisi eri, jos suhteen aikana kumppani menettäisi liikuntakykynsä. Tosin ei ne kaikki silloinkaan jää rinnalle.

    Mutta en todellakaan sanois, että mikään elämäntilanne pakottaisi ketään ostamaan seksiä. Se on jokaisen oma valinta, että haluaako sellaista edes ajatella vaihtoehtona.
  • 46.
    Samukai
    20.10.2004 23:39
    rita_hayworth kirjoitti 20.10.2004 klo 00:02:

    Ja mitä tuohon runkkaamiseen tulee.. Se, mitä *sinä* oletat seksinostajan mielessä liikkuvan, ei taida pitää yhtä todellisuuden kanssa, koska jos olisit oikeassa, kukaan ei ostaisi seksiä, kun saman asian ajaisi runkkaus..? ;)

    Itse asiassa luulen, että miehille noin keskimäärin on oleellisen tärkeää, että he voivat tuntea olevansa hyviä rakastajia. En jaksa uskoa, että se asenne olisi kovin erilainen, vaikka seksistä maksaisikin?

    Sinä luulet, että seksiä ostettaessa päällimäisenä mielessä on runkkaaminen. Minä taas epäilen, että siinä on kyse hyvin monista eri asioista, ja ne asiat vaihtelevat tyypistä toiseen.

    Hupaisasti *sinä* ( mikäköhän piiloviesti tähän korostukseen liittyykään?) rita_hayworth tartut tähän runkkaus-sanaan asiayhteydestä välittämättä. *Minä* :) koetin semantiikan avulla kohdistaa ajatuksen siihen, kuka kaipaa tyydytystä. Tokihan runkkaajille on kehitetty kaikennäköisiä apuvempaimia siemenen liikkeelle saamiseen. Nämäkin maksavat rahaa ja lopputulos lienee taattu. Runkkaaminen kuitenkin ritan mielestä muuttuu joksikin muuksi, kun tämä raha sijoitetaan elävään ihmiseen. Silloin ovatkin hallitsemassa jotkin ylevämmät periaatteet kuin vain oman tyydytyksen saaminen?

    Seksihän on toki tarve joka vaihtelevalla menestyksellä on varmasti kaikilla olemassa. Perustarve se ei kuitenkaan ole. Kukaan ei tietääkseni ole seksin puutteeseen kuollut. Miesten ( ja myös naisten) mielessä voivat olla moninaiset asiat, joita he seksiä ostaessaan hakevat. Siitä huolimatta en voi välttyä ajatukselta inhimillisen olennon esineellistämisestä rahan näin vaihtaessa omistajaa. Se jolla on varaa ostaa siltä jolla sitä varaa ei välttämättä ole.

    Kukin tietysti edelleenkin asettaa omat moraaliset/eettiset rajansa ihan itse. Näin teen itsekin, enkä kieltämättä jatkossakaan voi ihaillen katsoa miestä tai naista joka tunnustaa seksiä ostaneensa. Hieman vanhana, mutta kuitenkin aina ajankohtaisena vertauksena voi aina kuvitella miltä tuntuisi, jos oma lapsi kertoisi hankkivansa elannon myymällä seksiä. Sitten jos voi todella sydämestään sanoa sen olevan ok. , voi paatoksella puhua prostituution puolesta.
  • 47.
    krisse1234
    21.10.2004 00:22
    Samukai kirjoitti 20.10.2004 klo 23:39:

    Runkkaaminen kuitenkin ritan mielestä muuttuu joksikin muuksi, kun tämä raha sijoitetaan elävään ihmiseen. Silloin ovatkin hallitsemassa jotkin ylevämmät periaatteet kuin vain oman tyydytyksen saaminen?

    Siitä huolimatta en voi välttyä ajatukselta inhimillisen olennon esineellistämisestä rahan näin vaihtaessa omistajaa.

    Hieman vanhana, mutta kuitenkin aina ajankohtaisena vertauksena voi aina kuvitella miltä tuntuisi, jos oma lapsi kertoisi hankkivansa elannon myymällä seksiä. Sitten jos voi todella sydämestään sanoa sen olevan ok. , voi paatoksella puhua prostituution puolesta.

    Sorry tähän alkuun, pätkin tuohon ne kohdat, joita ajattelin kommentoida.

    Runkkaaminen ja seksiseurasta maksaminen eivät ole synonyymejä. Miksi tähän muuten pitää sotkea jotain "yleviä periaatteita"? Kertoisitko tarkemmin, että mitä nämä ylevät periaatteet mielestäsi seksin yhteydessä noin yleensä ovat?

    Esineellistämis-kommenttisi on vähän ontto, sillä katsopa ympärillesi ja mieti, että minkälaisessa maailmassa elät. Paremminkin voisit natista esim. mitä tahansa tuotetta myyvien mainosten esineellistävän ihmistä.

    Lopuksi vielä kommentoisin tätä viimeistä argumenttiasi. En minä todella sydämestäni voisi sanoa senkään olevan ok, jos lapseni tahtoisi vaikka palomieheksi. Sen verran vaarallista hommaa se on. Silti olen sitä mieltä, että palomiehiä tarvitaan.
  • 48.
    MDS
    21.10.2004 10:28
    Minusta tuntuu, että seksipalveluista saarnaavat aina ne, jotka itse jo saavat seksiä tai eivät pidä sitä elämässään kovin tärkeänä (kuten kommentti perustarpeesta edellä osoitti). On helppo huudella aidan toiselta puolelta. Onneksi joku sentään otti puheeksi tärkeän seksipalveluja käyttävän ryhmän - ne jotka eivät muuten seksiä saa.

    Mitäpä jos juuri sinä olisit niin epäedukkaasti mutoutunut, ettei baareista, harrastuksista tai edes kirjastoista löytyisi ketään sinun kanssasi petileikkeihin haluavaa? Mitä jos seksi juuri sinulle olisikin perustarve (tähän täytyy vielä lisätä, että sen suurempaa perustarvetta ei taida olla - aika huonot odotukset lajilla selviytyä ilman seksiä)? Olisitko onnellinen 30-vuotias neitsyt? Olisitko saavuttanut tasapainon elämässäsi ilman toisen ihmisen kosketusta?

    Niin, tässä on helppo olla kristillisdemokraatti ja naisasialiikkeen kannattaja, jos on oma mies/nainen rinnalla, jolta saa jos haluaa. Helppo olla tekopyhä, eikä totta, kun itseltä ei mitään puutu? Helppo siirtää naisten kohteluun liittyvät ongelmat suuren tuulimyllyn - seksikaupan - syyksi. Eikö seksikaupassa esiintyvä naisten hyväksikäyttö ole seuraus ennemmin kuin syy? Poistetaanko syy poistamalla seuraus?

    Seksipalvelujen vastustamiseen näyttää liittyvän muutama erityyppinen argumentti:
    -naisten ja lasten riistäminen
    -raamatullisen väärin
    -seksi kuuluu rakkauteen
    -huumeiden mukanaolo
    -sukupuolitaudit

    Keskimmäiset argumentit voidaan laskea ihmisten tarpeeseen syöttää omia moraalikäsityksiä toisille. Seksi ja rakkaus varmasti kulkevat käsi kädessä silloin, kuin rakkaus on olemassa kahden henkilön välillä, mutta seksiä ilman rakkautta on maailma täynnä - jopa erittäin hyvää seksi. Eli että seksi vaatisi rakkauden ollakseen "hyvää" ja "oikeaa" on naurettava ja hyvin itsekeskeinen väite. Raamattuasiaan ei voi muuta todeta, kuin että maamme on maallinen eikä sen lait tai moraalikäsitykset pitäisi perustua minkään uskonnon käsityksiin oikeasta ja väärästä. Järjen tulisi ohjata näitä ajatuksia, ei 2000 vuotta vanhan kirjan.

    Vaikeampia asioita ovat ensimmäinen ja neljäs. On ehdottoman totta, että naisia ja niin poika- kuin tyttölapsiakin käytetään hyväksi ja myydään jopa orjina ympäri maailman. Yleensä ilmeisesti parempaa elämää etsivät naiset tai köyhien perheistä lähteneet lapset joutuvat uhreiksi. Tällaisen toiminnan kitkeminen on tärkeää. Suomessa tähän voidaan tosin puuttua myös kieltämättä seksipalveluja. Huumeiden käyttö ja muu rikollisus liittynevät kahdesta syystä seksipalveluihin - toisaalta rahan tarve ajaa naiset ja miehet helpon toimeentulon perään ja toisaalta seksibisneksen laittomuus tietysti houkuttelee sen piiriin rikollisia (vrt. kieltolaki ja alkoholikaupan ympärillä työskentelevät ihmiset).

    Sukupuolitaudit leviävät niin kauan kuin ihmiset harrastavat seksiä ilman asianmukaista suojausta. Suomessa toimivien ilotyttöjen aiheuttamista epidemioista en ole kuullut, mutta ulkomaille lain kouraa pakoon lähtevät seksituristit onnistuvat tartuttamaan itseensä tauteja.

    Mitään pätevää itse seksin myymiseen liittyvää argumenttia ei ukkoylijumalan kiellon lisäksi ole esitetty. Ihmiskauppa ja orjuuttaminen on kielletty joka tapauksessa - sen kitkeminen vaatii viranomaisten toimia. Huumeiden käyttö ja muu rikollisuus samoin. Prostitutio ei, kuten joku yllä mainitsikin, katoa mihinkään kielloilla, kuten jenkeistä voidaan huomata. Käytännössä lieveilmiöistä ja rikollisuudesta päästäisiin parhaiten laillistamalla ala ja valvomalla seksibisnestä kuten mitä tahansa palveluammattia. Kun alalle muodostuisi järjestelmä, olisi tämän ulkopuolella olevien vaikea toimia jo pelkästään sisäisen valvonnan johdosta (vrt. taksit). Laittomuuksiin syyllistyvä voitaisiin tuomita kyseise rikoksen johdosta eikä niinkään seksiin liittyvästä toiminnasta.

    Summa summarum. Kun tarve on olemassa eivätkä järkisyyt estä, tulisi päinvastoin kuin tekopyhäpuolueiden edustajat haluavat, seksibisnes laillistaa. Pois laittomuudet ja ihmisten hyväksikäyttö, kuten myös seksieläänsä turhautuneiden äärimoralistien saarnat.

    t. Kyllästynyt
  • 49.
    mietin_vaan
    21.10.2004 10:42
    MDS kirjoitti 21.10.2004 klo 10:28:
    Käytännössä lieveilmiöistä ja rikollisuudesta päästäisiin parhaiten laillistamalla ala ja valvomalla seksibisnestä kuten mitä tahansa palveluammattia. Kun alalle muodostuisi järjestelmä, olisi tämän ulkopuolella olevien vaikea toimia jo pelkästään sisäisen valvonnan johdosta (vrt. taksit). Laittomuuksiin syyllistyvä voitaisiin tuomita kyseise rikoksen johdosta eikä niinkään seksiin liittyvästä toiminnasta.

    Ihan hyvä kirjoitus, mutta käytännön ongelmia et kyllä ottanut huomioon ylläolevaa lainaamani kohtaa esittäessäsi. Ei tuo noin yksinkertaista olisi, kuin tunnut ajattelevan. Koska ulkopuolisten asenteet ovat mitä ovat, en usko, että alan naiset (ja miehetkään) haluaisivat mitään kuvailemasi kaltaista valvontaa. Asiakkaat eivät yleensä tahdo jättää jälkeensä mitään merkkiä siitä, että ovat ostaneet ko. palveluita. Eivätkä monetkaan seksiä myyvät tahdo tehdä julkiseksi sitä seikkaa, että tekevät niin. Vaikka olisi kuinka laillista. Ja ihan senkin vuoksi, että tapa ja tottumus pitää vanhat käytännöt yllä. Eikä moralistien asenteita muuteta yhdessä yössä jos koskaan?
  • 50.
    mietin_vaan
    21.10.2004 10:42
    MDS kirjoitti 21.10.2004 klo 10:28:
    Käytännössä lieveilmiöistä ja rikollisuudesta päästäisiin parhaiten laillistamalla ala ja valvomalla seksibisnestä kuten mitä tahansa palveluammattia. Kun alalle muodostuisi järjestelmä, olisi tämän ulkopuolella olevien vaikea toimia jo pelkästään sisäisen valvonnan johdosta (vrt. taksit). Laittomuuksiin syyllistyvä voitaisiin tuomita kyseise rikoksen johdosta eikä niinkään seksiin liittyvästä toiminnasta.

    Ihan hyvä kirjoitus, mutta käytännön ongelmia et kyllä ottanut huomioon ylläolevaa lainaamani kohtaa esittäessäsi. Ei tuo noin yksinkertaista olisi, kuin tunnut ajattelevan. Koska ulkopuolisten asenteet ovat mitä ovat, en usko, että alan naiset (ja miehetkään) haluaisivat mitään kuvailemasi kaltaista valvontaa. Asiakkaat eivät yleensä tahdo jättää jälkeensä mitään merkkiä siitä, että ovat ostaneet ko. palveluita. Eivätkä monetkaan seksiä myyvät tahdo tehdä julkiseksi sitä seikkaa, että tekevät niin. Vaikka olisi kuinka laillista. Ja ihan senkin vuoksi, että tapa ja tottumus pitää vanhat käytännöt yllä. Eikä moralistien asenteita muuteta yhdessä yössä jos koskaan?

Kommentoi artikkelia

Anna sähköpostiosoite, jos haluat, että sinuun voidaan ottaa yhteyttä. Osoite ei ole pakollinen, mutta jos määrittelet sen, se näkyy julkisesti kaikille.

Kirjoita kenttään viisikirjaiminen mustalla kirjoitettu sana, joka on yllä olevassa kuvassa. Kirjainkoolla ei ole merkitystä. Tällä toimenpiteellä estämme roskapostitusta. Tai kirjaudu sisään palveluun, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Lue lisää: uusin City-lehti

Monta toria Siljan buffetissa
Tallink Silja uudistaa buffet-ruokailuaan helmikuun alkupuolella.
Suuri Ravintolaäänestys 2012 (Hki)
Me kysyimme. Te äänestitte. Esittelyssä Ravintolaäänestyksen...
Deittailun pikaopas (Turku)
Kaupungin parhaat paikat iskeä, deittailla ja dumpata.
Ei niin pikainen paluu
Kolme Timoa. Yksi kysymys McDonaldsin remontin keston syystä. Ei...
Minibaarin paluu juurille Mansessa
Minibaarissa ovat puhaltaneet uudet tuulet henkilöstön täysvaihdoksen...
Siideriprinsessa Jenni Silvennoinen
Siideritehtailija Jenni Silvennoinen ehdottaa siiderille uutta...
Erohelvetin vaiheet
Kriisin vaiheet ovat kaikilla samat. Tukea tarvitsee myös jättäjä.
Suuri Ravintolaäänestys 2012 (Tre)
Me kysyimme. Te äänestitte... 10
Huippuravintolat Linnanmäelle
Jos kaikki menee putkeen, Lintsillä voi ensi kesänä herkutella...
Naisen tutkajärjestelmä
Sisäpiiri. Kysy juhlimisesta, ravintoloista tai julkkiksista, Walter...

Lue lisää: Matkailu

Sairaan kaunis saaristo
City kokosi oppaan Turun saariston... 5
Neitsytmatka
Eka kerta ulkomailla. Matkailuneitsyet Pariisissa.
Viro
Matkaopas Viron vitutukseen. 15
Baltian Pariisi, Rooma ja Jerusalem
Vilnassa on hauska matkustaa. Mutta... 14
Moottoritie on kuuma
Lukijoiden 13 tarinaa tienposkesta. 10
Kuuba stoori
Sankarimatkailija Walter de Camp... 2
Kolme kertaa maailman ympäri
City tutustui kolmeen... 9
Matkailun 7 ihmettä
Maailmanmatkaaja Sam Inkinen listaa... 2
Ulan Bator tanssii ja soi
City matkailee: yökerhokierroksella... 1
Laukkujen tarkastus
Hyvät matkustajat. Olemme pakanneet matkalaukkunne valmiiksi.