Blogi TiinaLarsson

Kirjoituksia koulutuksesta, opetuksesta, varhaiskasvatuksesta ja kuntien palveluista ja niiden vaikutuksesta Suomen talouteen. Kiinnostuksen kohteina talous, työ, osaaminen ja yhteiskunnalliset asia.

SUOMI NOUSUUN ÄLYKKÄÄSTI  1

Julkaistu 4/17/2015

Kaupunkien, yritysten ja yliopistojen yhteistyö on avain uuden ajan tietobusineksen kasvuun. Meillä on olemassa edellytykset, mutta yhteistyö on rikki. Nyt onkin panostettava siihen, että poliittiset ohjausjärjestelmät, yliopistojen kannustimet ja yhteistyön intressit saadaan osoittamaan samaan suuntaan. Mielestäni koulutukseen ja tutkimukseen tulee satsata, eikä siitä voi enää säästää. Koulutuksesta säästäminen estää Suomea kehittämästä uusia älykkäitä erikoistumisaloja ja pysäyttää kilpailukykyisten suomalaisten kasvamisen.

Näiden kolmen erilaisen mutta tehokkaan organisaation yhteistyö on menestyksemme edellytys. Tänä päivänä kaupungit kehittyvät niissä tuotettujen innovaatioiden, yrittäjyyden ja teknologian luomasta talouskasvusta. Kasvu perustuu osaamisen ja innovaatioiden tuottamaan tietoon. Taloudellisen kasvun lähteinä ovat sellaiset aineettomat tekijät kuten koulutus, teknologia, tutkimus ja kehittäminen sekä innovaatiot. Osaaminen ja innovaatiot vaativat toteutuakseen aina tätä pyhää kolminaisuutta.

Kaupungit ovat avaimia tietobusinekselle kasvun saavuttamiseksi. Itse pidän hyvänä lähtökohtana esimerkiksi Uudenmaan RIS3 -strategiaa, jossa haetaan eri toimijoiden; yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja tutkimuslaitosten, VTT:n sekä yritysten ja kuntien synergistä yhteistyötä. Suomen keskeisiä ajureita tällaisessa älykkäässä erikoistumisessa ovat biotalous, ympäristöteknologia ja energiatehokkuus (cleantec), digitalous (teollisuuden digitaalinen uudistuminen), terveysteknologia sekä tietoteknologia.

Suomessa tehdään eniten yritys-yliopisto -yhteistyötä Euroopassa. Suomen tekemän yhteistyön taso on selvästi korkeampi kuin esimerkiksi Ruotsin. Kun verrataan yliopisto-yritys -yhteistyön vaikutusta talouteen, Ruotsi menee hieman Suomen ohi ja kun vaikutusta seurataan taloudellisiin panostuksiin, jotka yhteistyöhön on tehty, tulokset osoittavat että Ruotsin panos-tuotos -suhde on Suomea selvästi parempi. Tämä panos-tuotos suhde pitää saada paranemaan, jotta Suomi saisi enemmän taloudellista hyötyä satsauksistaan yliopisto-yritys -yhteistyöhön.

Nyt yritysten hyöty tutkimuksesta on odotettua pienempi koska tulokset ovat liian akateemisia. Toisaalta yritystenkin olisi opittava esittämään tarpeensa selkeämmin. Yhteistyön motiiveissakin on kohentamista. Rahoitusta saadakseen yritysten on pakko tehdä yhteistyötä ja pakko ei ole paras motivaattori yhteistyön tekemisessä. Usein käy niin, että yhteistyön loppuraportit ja artikkelit jäävät lukematta ja näin hyöty yhteistyöstä saamatta. Myös tutkijoiden todellinen hyöty projekteissa jää hämäräksi. Yliopistojen palkitsemisjärjestelmät eivät näytä tukevan liiketoiminnallisia päämääriä, eivätkä tutkimusyliopistot ole kovinkaan innokkaita tutkimustulostensa kaupallistamisesta. (Timo Koskela 2014).

Ormalan raportin mukaan huippuosaaminen suuntautuu yliopistoissa enimmäkseen tieteellisiin julkaisuihin ongelmalähtöisen orientaation sijaan, mihin taas on syynä yliopistojen kannustinjärjestelmät, jotka taas suosivat julkaisutoimintaa. Tästä voidaan vetää se johtopäätös, että yliopistojen kannustinjärjestelmiä tulee kehittää. Sitä saa mitä tilataan ja sitä saadaan mitä mitataan, pätee kannustinjärjestelmissäkin. Näyttää siltä, että yliopistojen ohjaus- ja kannustinjärjestelmät ovat ristiriidassa kansallisen innovaatiopolitiikan kanssa. Suomen tulee alkaa rakentamaan uudentyyppistä yliopistoa, jossa tieteen perinteiset tehtävät tutkimus ja opetus - yhdistetään ihmiskunnan suurten ongelmien ratkaisemiseen. (Hautamäki & Ståhle 2012).

Tiina Larsson #52


Kehitysapu – oman tunnon keventämistä vai oikeaa välittämistä  1

Suomessa kehitysyhteistyöhön osoitettujen verovarojen tulee tuottaa lisäarvoa myös suomalaisille. Köyhyyden vähentämisen eteen on tehtävä työtä myös kotimaassa. Suomessa tulee ottaa uudelleen käyttöön laki, jossa säädetään, että kehitysyhteistyöhankinnat tulee tehdä Suomesta, suomalaisena työnä ja suomalaisten työntekijöiden toimesta. EU ja ETA maiden ulkopuolelta Suomeen tulevien opiskelijoiden koulutuskustannukset ja suomalaisten kehitysmaihin viemän osaamisen kustannukset tulee laskea osaksi Suomen kehitysyhteistyön budjettia. Kehitysyhteistyön käsitettä tulee laajentaa niin, että sen piiriin luetaan myös Suomi itse. Luomalla verotukseen kotitalousvähennyksen kaltainen kehitysyhteistyövähennys, saadaan kaikki suomalaiset kehitysyhteistyön tekijöiksi ja tarvittaessa voidaan auttaa myös suomalaisia kohteita.

Uuden hallituksen on ensi töikseen lopetettava kehitysapubusiness kehitysmaissa. Laiton pääomapako kehitysmaista kehittyviin maihin on suurempaa kuin maailman kaikki kehitysapu sekä kehitysmaihin suunnatut suorat sijoitukset yhteensä. Nykyisellä toimintatavalla ja logiikalla kehitysmaat eivät koskaan nouse jaloilleen, vaikka niille annettaisiin rahallista apua kuinka paljon tahansa. Todellisuudessa me saamme kehitysmailta enemmän pääomia, kuin mitä sinne annamme. Tällä menettelyllä köyhyyttä ei saada kehitysmaista koskaan vähenemään.

Perinteisesti olemme tottuneet ajattelemaan, että kehitysyhteistyötä tehdään kehitysmaiden köyhyyden ja maailmanlaajuisen eriarvoisuuden vähentämiseksi. Toisinaan tuntuu, että juuri sana yhteistyö on kadoksissa. Juhlapuheissa köyhyyden sanotaan puolittuneen, vaikka tutkimusten mukaan köyhyys ei ole juuri vähentynyt ainakaan Afrikan eteläisissä osissa, eli juuri niissä maissa, jotka ovat saaneet kehitysapua. Erittäin nopean väestönkasvun lopputuloksena köyhyydessä elävien ihmisten määrä onkin oletuksista poiketen lisääntynyt vuosikymmeniä annetusta kehitysavusta huolimatta. Yllättäen köyhyys ei enää asu perinteisesti köyhiksi ajatelluissa maissa. Uusimpien tietojen perusteella näyttäisikin siltä, että valtaosa köyhistä ihmisistä asuu muualla kuin kaikista köyhimmissä maissa, mikä on varsinainen haaste kehitysyhteistyölle jatkossa.

Matti Kääriäinen on 40 vuotta ulkoministeriössä kehitysavun parissa työskennellyt asiantuntija. Hän kertoo uudessa Kehitysavun kirous – kirjassaan, että Suomen antama kehitysapu hukkuu korruptioon, koska apua annetaan tosiasiallisesti maailman korruptoituneimmille maille. Samaan aikaan Kääriäinen rikkoo kaikki suomalaisen kehitysavun antamiseen perustuvat myytit siitä, että kehitysyhteistyö vähentäisi köyhyyttä tai edistäisi demokratiaa saatikka että kyseessä olisi sanan varsinaisessa merkityksessä yhteistyö.

Suomen taloudellinen tilanne huomioiden kehitysapua tulisi pikaisesti painottaa nimenomaan maiden väliseen yhteistyöhön, jonka lopputuloksena syntyy köyhiin maihin monipuolista, tulevaisuuteen kantavaa kehitystä. Yhteistyön ja avun antamisen tapoja ja kohdentamista tulisi siis tarkastella kokonaan uudesta näkökulmasta. Korruptiota, oman toiminnan kehittymättömyyttä ja rahavarojen kulkeutumista vääriin paikkoihin estetään parhaiten sillä, että puhdasta rahaa ei yksinkertaisesti lähetetä.

Tämä kirjoitus on julkaistu myös Maailmantalouden tekijöiden blogi-sivustolla maailmantaloudentekijät.fi


SOTE -REMONTTI TARVITSEE UUSIA REMONTTINAISIA  1

Sote puhututtaa edelleen eikä jätä meitä rauhaan, vaikka peli vihellettiin poikki sote-ehdotuksen kaaduttua maaliskuussa jo toistamiseen perustuslakivaliokunnan antamaan lausuntoon. Seuraavan hallituksen on kuitenkin ensitöikseen ryhdyttävä laatimaan uusia suunnitelmia sote-remontin toteuttamiseksi. Kestävä hyvinvointi ja kansalaisille kohdennetut yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut edellyttävät älykkäästi rakennettua, hyvin johdettua ja yksinkertaista asiakaslähtöisesti käytettävää sosiaali- ja terveyspalvelujen verkostoa.

Täytyy palata vielä lähtökuoppiin toteamalla, että sote-uudistuksen alkuperäisenä tavoitteena oli supistaa julkisen sektorin kestävyysvajetta, toisin sanoen leikata julkisen sektorin kuluja. Tähän tavoitteeseen nähden päätöksentekoon tuotuja sote-ehdotuksia oli vaikea ymmärtää, koska niissä vastuu rahojen käytöstä oli eriytetty operatiivisen toiminnan vastuusta ja ne olisivat tuoneet kunnille merkittäviä lisäkustannuksia, joita olisi pitänyt kattaa mm. opetuksesta leikkaamalla. Lisäksi uudistuksen jälkeisen sote-kokonaisuuden hallinta ja johtaminen sekä tavoitteeksi asetettujen säästöjen toteutuminen ei näyttänyt olevan kenenkään hallinnassa.

Elina Lepomäki esitteli (Uuden Suomen blogi, 23.3.2015) ansiokkaasti oman ehdotuksensa Sote-malliksi haastaen samalla muutkin eduskuntavaaliehdokkaat esittelemään omansa. Lepomäen lisäksi ainakin Sitra (Viisi ehdotusta Suomelle, työpaperi 2.2.2015) on esittänyt oman näkemyksensä siitä, kuinka sosiaali- ja terveyspalvelut tulisi Suomessa järjestää. Sitran ja Lepomäen malleissa on paljon hyvää uuden sote-remontin pohjaksi.

Johdan ja kehitän päivätyökseni kunnan järjestämiä palveluita tiedolla johtamisen periaatteilla. Palvelujen erilaisia järjestämistapoja analysoimalla ja tuottamistapoja analyysin perusteella valitsemalla on mahdollista nostaa palvelutuotannon tuottavuutta, tehokkuutta ja taloudellisuutta ja päästä sitä kautta käsiksi kestävyysvajeen purkamiseen. Maan kokonaistaloudellinen tilanne huomioon ottaen, on ollut hämmentävää, kuinka vähän poliittiset päätöksentekijät ovat olleet kiinnostuneita tutustumaan tiedolla johtamisen kautta kunnissa käytännön työllä saavutettuihin hyviin tuloksiin. Mielestäni hyviä toimintamalleja tulisi käyttää kehittämistyön pohjana ja niitä tulisi kokeilla laajemminkin.

Hylätty lakiesitys olisi tarkoittanut käytännössä sitä, että kunnat, jotka hoitivat palvelunsa kustannustehokkaasti suhteessa palvelutarpeeseen, olisivat joutuneet maksamaan päinvastoin toimineiden kuntien kustannuksia. Tällainen malli ei missään olosuhteissa kannusta ketään tekemään työtä kustannustehokkaasti, eikä minkään logiikan mukaan auta selättämään kestävyysvajetta pitkälläkään tähtäimellä. Tähän sopii vanha sanonta ”sitä saa mitä tilaa”, joka kuuluu modernisoituna ”sitä tehdään, mitä mitataan”. Esimerkiksi Ruotsissa kehitetty ja täällä meillä Suomessakin jo kokeilemalla hyväksi havaittu ”Hyvä vastaanotto” – toimintamalli, näyttää toimivan meillä ainakin suun terveydenhuollon palvelujen järjestämisessä yli odotusten, jopa niin hyvin, että kiireettömän hoitoajan saanti hammaslääkärille kehittyi 14 kuukaudessa 128 päivästä 5 päivään. Tässä toimintamallissa kerättiin tietoa hoitotoimenpiteistä mittaamalla niiden kestoa, uudistettiin hoitoaikojen antamisen periaatteet, lisättiin toimitilojen käyttöastetta myös iltoihin ja tavoitteeksi asetettiin yksinkertaisesti ”tämän päivän työt tehdään tänään”.

Kunnissa, joissa on tehty tuottavuuden parantamiseen johtavaa työtä, tiedetään myös niistä käytännön ongelmakohdista, jotka tehokkaasti estävät tuottavuuden lisäämistä. Suurimmat esteet terveyspalveluiden kehittämisessä käytännön arjessa eivät johdu niinkään hallinnollisista rakenteista, vaan kiteytyvät terveyspalveluiden johtamiseen ja palvelutuotannon organisointiin, lääkäreiden työaikoihin ja työn organisointiin, työehtosopimuksiin, johdettavaksi suostumiseen sekä asenteisiin. Siis siihen mitä ihmiset tosiasiallisesti tekevät rakenteiden sisällä tai niistä huolimatta. Miten lääkärit saataisi kiinnostumaan terveyskeskuksista erikoissairaanhoidon sijasta. Näihin seikkoihin rakennemallien lääkkeet eivät kovin helposti tehoa. Pitäisi ensin diagnosoida todelliset vaivat ja kehittää lääkkeet juuri niihin vaivoihin.

Erityisen mielenkiintoista on pohtia, että miksi yksityisellä puolella terveydenhuollossa lääkäri voi motivoituneesti työskennellä iltaisin ja viikonloppuisin, mutta kunnan palkkalistalla ollessaan näin ei ole. Kuntien terveyskeskukset ovat suurimmaksi osaksi iltaisin ja viikonloppuisin tyhjillään, vaikka käyttäjiä ainakin lääkärille odotusaikojen jonojen perusteella olisi. Tilojen käyttöaste kunnissa ei yllä lähellekään yksityisen sektorin käyttöasteita. Toisaalta saattaa olla niinkin, että sama lääkäri ottaa vastaan potilaita terveyskeskuksessa päivällä ja yksityisellä lääkäriasemalla illalla.

Kannatan lämpimästi pk –yritysten toimintaedellytysten turvaamista myös sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäjinä. Julkisten palveluiden tuottamisessa ja maan kokonaisedun näkökulmasta olen kuitenkin sitä mieltä, että tilannetta ei tule päästää sellaiseen pisteeseen, että kaikki palvelut järjestetään pelkästään yksityisten palvelunjärjestäjien toimesta. Tämä siksi, että silloin menetämme mahdollisuuden vertailla palvelujen tuottamisen kustannusrakenteita ja kokonaiskustannuksia. Pitkään kuntasektorilla työskennelleenä ja työn ohessa taloutta sekä johtamista opiskelleena, minulle on edelleen hienoinen arvoitus, että miten sama palvelu järjestettynä voittoa tuottamattomana palveluna voi olla voittoa tuottavana oleellisesti halvempaa ja siis yhteiskunnalle edullisempaa. Uskottavuuden nimissä onkin syytä valmisteluun liittää aina mukaan eri vaihtoehtojen kustannuslaskelmat, uusien rinnalle myös nykyinen malli ja laskelmat.

Sote-pyykissä näyttää menevän pesuveden mukana, vähän niin kuin vahingossa, myös lasten ja nuorten osittain vielä monessa kunnassa sosiaalitoimessa järjestettävät palvelut, kuten koulukuraattori- ja koulupsykologipalvelut sekä lastensuojelun palvelut. Tässä asiassa ei juuri ole kentän ääntä kysytty, kuultu eikä kuunneltu. Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen koulutuspalvelujen toteuttamisen kannalta on ehdottoman tärkeää, että oppilas- ja opiskeluhuollon palvelut eivät karkaa kauas, erillisille järjestäjätahoille. Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten kanssa kiinteästi yhteistyössä olevat sosiaalitoimen työntekijät pitää uudistuksessa siirtää kasvatus- ja opetustoimeen, jotta kiinteä yhteistyö ja yhdessä tekeminen, tietojen vaihto, kokonaiskuvan muodostaminen ja nopea apu saadaan aina tarvittaessa kohteeseensa.

Yhteiskunnan kehittämisessä ollaan monissa asioissa sujuvasti siirtymässä joukko-ohjauksesta räätälöityihin, joustaviin ja ketteriin palvelumuotoiluihin. Olisi ilahduttavaa, jos uuden soten luomisessa annettaisi näille toimintatavoille myös tilaa. Toivon, ettei toimintamallia kahlehdita jäykkiin rakenteisiin, joissa moniammatillinen yhdessä tekeminen, ei siis pelkästään yhteistyö, estyy ja asiat hidastuessaan hankaloituvat entisestään ja näin matkalla mutkistuvat. Kannatan lämpimästi Lepomäen ja Sitran esille nostamia ajatuksia asiakaslähtöisyyden ja valinnan vapauden lisäämisestä sekä digitaalisten omahoitoratkaisujen käyttöönoton edistämisestä. Sen sijaan en ole vakuuttunut uusien poliittisten monijäsenisten toimielimien muodostamisesta saatavasta lisäarvosta. Kaikki liikenevät resurssit on syytä kohdentaa käytännön potilastyöhön. Hyvän johtamisen mahdollisuudet tulee uudessakin mallissa turvata. Vain hyvällä, asiantuntevalla ja pitkäjänteisellä johtamistyöllä voidaan saavuttaa tuloksia.

Näin lopuksi todettakoon, että näkemykseni ovat syntyneet monipuolisen koulutuksen sekä arjen työn tuloksena kuntien palvelujen järjestämisen ytimessä tiedolla johtamisen kautta. Jos nyt halutaan osaamista ja tietoa elävästä elämästä, kannattaa viimeistään 19.4.2015 tarttua tilaisuuteen. Jokainen ääni lasketaan.

Sinun ehdokkaasi,
Tiina Larsson, numerolla 52


TIEDOLLA JOHTAMINEN - TIINAN KUNTAPALVELUTEESIT  1

Julkisten palvelujen järjestämisessä tulee tehdä täysremontti. Palveluiden järjestäminen tulee perustua tarpeeseen ja järjestämistapojen tiedon pohjalta analysoituihin vaihtoehtoisiin tuottamistapoihin.

Palvelujen järjestämisessä tulee huomioida tarve, paikallisuus ja toimintaympäristön asettamat vaatimukset sekä ajankohtaan että asiakkaisiin liittyvät erityispiirteet. Julkisen palvelutuotannon taloudellisuuden, tuottavuuden ja tehokkuuden hallinnassa on keskeistä tiedolla johtaminen, jossa palvelujen tuotteistamisen kautta saadaan tuotteiden kustannusrakenne vaihtoehtoisine tuottamistapoineen selvitettyä. Vain tiedolla johtamisella, tuotteistamisen kautta, päästään käsiksi kuntatalouden ja kuntapalveluiden ongelmakohtiin.

Kuntien kustannukset saadaan kuriin ja palvelut saadaan järjestettyä, kun vaivaudutaan todella tarkastelemaan vaihtoehtoisia tapoja palveluiden järjestämiseksi, analysoimaan järjestämistapoja ja selvittämään mistä näiden eri järjestämistapojen kustannukset koostuvat. Silloin palvelutuotannon järjestämistä ei tarvitse johtaa luulon ja mielikuvien varassa, vaan voidaan valita parhaat ja sopivimmat toimenpiteet kustannustietoon perustuen. Päätöksistä ja valinnoista tulee myös argumentoida tietoon perustuen, jolloin ideologiset perustelut ja tahtotilat erottuvat faktoista.

Tiedolla johtamisen äärelle on päästy myös hiljattain Helsingin Sanomissa esitellyn Sitran Oulun kaupungista tekemässä tutkimuksessa, missä todettiin, että 10 % kaupunkilaisista käyttää yli 70 % sosiaali- ja terveystoimen kustannuksista. Tämä ei ollut mikään suuri yllätys niille kunnille, jotka ovat lähteneet johtamaan palvelutuotantoaan palvelutuotteiden tarkasteluun perustuvalla tiedolla. Tiedolla johtaminen on otettu käyttöön ainakin Keravan kaupungilla. Keravalla tiedolla johtamiseen ja tiedon pohjalta talousarvioiden laatimiseen on päästy tuotteistamalla toimialojen kaikki palvelut, ohjaamalla kirjanpidossa oikeat kustannukset oikeille tuotteille ja avaamalla tuotteiden kustannusrakenteet. Tiedolla johtamisen hyvät tulokset näkyvät konkreettisesti Keravan kaupungin viime vuosien hyvinä tilinpäätöstuloksina. Tilinpäätöstulosten arvoa nostaa erityisesti nyt yhteiskunnassa meneillään olevat, taloudellisesti vaikeat ajat.

Mielestäni kuntapalvelujen tuottavuutta kehitettäessä ja uusia palvelujen tuottamismalleja suunniteltaessa tulisi ottaa mallia kunnista, jotka ovat jo löytäneet niihin hyviä ratkaisuja. Kaikissa kunnissa tulisi siirtyä tiedolla johtamiseen. Tiedolla johtaminen pakottaa kuntia tarkastelemaan palvelutuotteitaan niiden järjestämisvaihtoehtojen ja kustannusrakenteiden kautta. Tiedolla johtaminen ja kansalaisten verovaroilla tarjottavien peruspalveluiden määrittely ovat avain kuntien toiminnan ja tuottavuuden parantamisessa.

Sinun ehdokkaasi Helsingistä,
Tiina Larsson

TIINAN KUNTAPALVELUTEESIT

1. Uudistetaan kuntapalveluiden rakenteita ja
järjestämistapoja

◦ Otetaan tiedolla johtaminen käyttöön
◦ Muutetaan palvelujen järjestämisen rakenteita
◦ Murretaan toimialarajat ja rakennetaan
asiakasnäkökulmasta selkeät palveluketjut
◦ Segmentoidaan kuntapalveluasiakkaat ja kohdennetaan
palveluja tarpeen mukaisesti

2. Vähennetään kuntien verovaroilla toteutettavia tehtäviä

◦ Määritellään kansalaisille kuuluvat, verovaroista
maksettavat peruspalvelu
◦ Keskitytään uudelleen määriteltyjen lakisääteisten
palvelujen tuottamiseen
◦ Tehdään selvä työnjako kunnan ja valtion tehtävistä ja
näiden tehtävien rahoitusvastuusta

3. Tasapainotetaan kuntatalous

◦ Turvataan kuntien oma palvelutuotanto ja asiantunteva
osaaminen kaikilla kunnan toiminta-alueilla (vähintään
60 – 70 % toteutetaan kunnan omana palveluna)
◦ Kehitetään valtionosuusjärjestelmää vastaamaan
lakisääteisten velvoitteiden toteuttamisesta aiheutuvia
kustannuksia
◦ Lopetetaan velan otto käyttötalouteen

4. Täsmennetään kuntien tulopohjaa

◦Tarkistetaan valtionosuusjärjestelmä vastaamaan
uudelleen määriteltyjen peruspalvelujen toteutumisen
tasoa
◦ Laajennetaan veropohjaa haittaveroilla ja
pääomatuloveron osalla
◦ Torjutaan järjestelmällisesti talousrikollisuutta ja harmaata
taloutta

5. Uudistetaan työlainsäädäntöä

◦ Luovutaan irtisanomissuojasta kuntauudistuksia
toteutettaessa ja toimeenpantaessa
◦ Puretaan työn tarjoamisen esteitä sallimalla
määräaikaiset työsuhteet ja luopumalla määräaikaisuuden
perusteista
◦ Uudistetaan työaikalainsäädäntö niin, että se vastaa
työnantajan tarpeita teettää työtä

6. Lisätään kuntien selviytymiskykyä

◦ Suositaan paikallisiin tarpeisiin perustuvaa työelämän
kehittämistä ja uudistamista
◦ Puretaan turhaa sääntelyä
◦ Huolehditaan osaavan henkilökunnan rekrytoinnist
◦ Huolehditaan henkilöstön osaamisen päivittämisestä


YRITTÄMISEN SIETÄMÄTÖN KEVEYS - TIINAN YRITTÄMISEN TEESIT  1

Yhteiskunnan hyvinvointi syntyy kannattavien yritysten menestyksestä. Suomen yrittäjät ovat asettaneet tavoitteeksi, että yrittäminen olisi seuraavan hallitusohjelman keskiössä. Yrittämiseen kohdistuvan yhteiskuntavaikuttamisen painopisteinä tulisi olla rahoituksen saannin helpottaminen, työlainsäädännön uudistaminen sekä julkisen sektorin hankintatoimen kehittäminen paremmin pk-yrityksiä huomioivaksi.

Suomen kansainvälinen kilpailukyky on heikentynyt, mutta se ei ole kuitenkaan ainoa syy Suomen heikentyneeseen taloustilanteeseen. Suomen kilpailukykyä ovat heikentäneet myös omat valintamme, oma päätöksentekomme sekä omat tulkintamme EU-direktiivien toteuttamiseksi. Julkisen sektorin tehtäviä on jatkuvasti lisätty niin, että ne ylittävät jo taloutemme kantokyvyn.

Yritysten tuotanto sekä vienti ovat laskeneet samaan aikaan kun tuotantokustannukset ovat nousseet kilpailijamaita nopeammin. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus on kuitenkin yrittäjien varassa. Ilman liiketoiminnan kautta tulevia verovaroja ei voida ylläpitää julkisia palveluita eikä maksaa eläkkeitä. Yhteiskunnassa kannattavia yrityksiä voidaan perustaa korkeatasoisen koulutuksen pohjalta. Vahvistaaksemme jatkossa yritystemme kilpailukykyä tarvitsemme älykästä erikoistumista sekä yritys-yliopisto-yhteistyötä pystyäksemme kasvamaan ja laajentumaan uusille alueille. Talouskasvu perustuu yhä merkittävämmin tiedon synnyttämiseen ja hyödyntämiseen. Tieto raaka-aineena käyttäytyy eritavalla kuin muut raaka-aineet. Tänä päivänä tietoa on saatavilla joka puolella, mutta taito käyttää tietoa ratkaisee.

Sisäisen yrittäjyyden juurruttaminen jokaisen ihmisen sisimpään on pienelle Suomelle tärkeää. Sisäinen yrittäjyys yksilön kohdalla tarkoittaa sitä, että hän pitää itsensä ja osaamisensa jatkuvasti ajan tasalla ja kilpailukykyisenä. Harva meistä syntyy yrittäjäksi. Kuitenkin on tärkeää, että Suomessa jatkossakin on ihmisiä, jotka ryhtyvät yrittämään ja samalla työllistämään muita. Jotta yrittäjiä olisi jatkossakin, tulee yrittämisen aina olla yrittäjälle kannattavaa ja riskinoton palkitsevaa.

Seuraavalla hallituskaudella tulee ryhtyä todellisiin tekoihin yrittäjien toimintaedellytysten parantamiseksi. Tiinan yrittämisen teesit ovat konkreettisia toimenpiteitä, jotka pitää asiantuntevasti valmistella päätöksentekoa varten. Nämä yrittämisen teesit olen koonnut eri tilaisuuksissa, puheissa ja kirjoituksissa esille nostetuista teemoista. Miksi minä olen kiinnostunut yrittämisestä? Siihen on kaksi hyvää syytä: Suomi tarvitsee yrittämistä ja osoitteessani asuu kanssani yrittäjä. Kaikki tapaamani yrittäjät päivittelevät tämän päivän yrittämisen sietämätöntä keveyttä. Nyt tarvitaan kiireesti korjausliike pk – yrittämisen elvyttämiseksi. Tartu tilaisuuteen ja vaikuta äänestämällä.

Sinun ehdokkaasi Helsingistä,
Tiina Larsson

TIINAN YRITTÄMISEN TEESIT

1. Lisätään verotuksen kannustavuutta

• Kevennetään työn verotusta
• Kevennetään investointien verotusta
• Poistetaan verotuksen tulolähdejako
• Otetaan käyttöön maksuperusteinen ALV

2. Lisätään työmarkkinoiden joustavuutta pk-yrityksissä

• Madalletaan ensimmäisen työntekijän palkkaamisen riski
• Säädetään ensimmäinen sairauspäivä omakustanteiseksi
• Pienennetään yrittäjän osuutta sairaskulujen /
perhevapaiden maksuissa
• Korjataan yrittäjien sosiaaliturvaa

3. Kevennetään työlainsäädäntöä

• Sallitaan määräaikaiset työsuhteet
• Pidennetään työsuhteiden koeaikaa
• Sallitaan työnantajien ja työntekijöiden sopia paikallisesti
palkasta ja työehdoista

4. Parannetaan nuorten yrittäjien toimintamahdollisuuksia

• Helpotetaan yritysten sukupolvenvaihdosta
• Mahdollistetaan starttiraha yrityksen perustamista varten
jo opiskelijalle
• Autetaan ”orvot” yritykset ja opiskelijat löytämään toisensa

5. Puretaan turhaa sääntelyä

• Luovutaan takaisinottovelvoitteesta
• Luodaan joustavuutta yritysmuotoihin
• Mahdollistetaan yrittäminen työssäkäynnin kanssa
yhtäaikaisesti (hybridi –yrittäminen

6. Paneudutaan yliopisto-yritys-yhteistyön toteuttamiseen

• Kehitetään yrittäjyysopintoja
• Otetaan älykkään erikoistumisen strategia aktiivisesti
käyttöön
•Tähdätään yhteistyössä tietoisesti uusille markkinoille
• Käytetään huippuosaamista innovaatioiden
konkretisoimiseksi kaupallisiksi tuotteiksi


TIINA LARSSONIN KOULUTUSTEESIT  1

Vaalien lähestyessä näyttää olevan tapana ottaa asioihin kantaa erilaisten listojen muodossa. Nyt julkaisen ensimmäisen listani. Se kertoo, miten koulutuksella ja osaamisen nostamisella Suomi nousee jaloilleen.

Koulutuksen ja sivistyksen asiantuntijana, opettajana, rehtorina sekä kasvatuksen ja opetuksen toimialajohtajana toimineena pidän tärkeänä, että me suomalaiset kilpailemme osaamisella ja koulutuksella.
Koulutus kiihdyttää taloudellista kasvua ja vaikuttaa tuottavuuden ja talouden kehitykseen sekä ihmisten ja koko yhteiskunnan hyvinvointiin. Yhä pidemmät työurat edellyttävät meiltä elinikäistä oppimista.
Koulutuksella teemme kilpailukykyisiä suomalaisia. Siksi olen laatinut omat koulutusteesit. Meillä on kaikki mahdollisuudet tehdä Suomesta menestystarina.

1. Satsataan koulutukseen
• Varmistetaan kilpailukykyiset suomalaiset nyt ja tulevaisuudessa
• Huolehditaan geneeristen taitojen ja työelämätaitojen oppimisesta
• Turvataan täydennys- ja uudelleenkouluttautumisen mahdollisuudet

2. Tuetaan koulutuksella uutta kasvua ja osaamisen kehittymistä
• Annetaan mahdollisuus kyvykkyyksien ja innovaatioiden kehittymiseen
• Kohdennetaan koulutuksen resurssit tuottavuutta tukevaan koulutukseen
• Kehitetään opintojen joustavuutta ja uudenlaisia tutkintokokonaisuuksia

3. Tuetaan koulutuksella uutta kasvua ja osaamisen kehittymistä
• Korjataan yliopistojen kansallisen innovaatiopolitiikan kanssa ristiriidassa olevat kannustinjärjestelmät
• Säilytetään yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toiminta erillisinä
• Tuetaan korkeakoulutuksen profiloitumista

4. Paneudutaan yliopisto-yritys-yhteistyön toteuttamiseen
• Otetaan älykkään erikoistumisen strategia aktiivisesti käyttöön
• Tähdätään yhteistyössä tietoisesti uusille markkinoille
• Suunnataan huippuosaaminen ongelmalähtöiseen tutkimukseen julkaisujen sijasta

5.Kehitetään opettajankoulutusta
• Parannetaan opettajankoulutuksen laatua
• Luodaan ohjausjärjestelmä (mentorointi) valmistuville opettajille
• Perustetaan opettajarekisteri ja suojataan alan ammattinimikkeet

6. Toisen asteen koulutus
• Säilytetään duaalimalli toisen asteen koulutuksessa
• Turvataan erityistehtävän saaneiden lukioiden asema osaamisalueensa resurssikeskuksina
• Varmistetaan siirtyminen elämykselliseen ja tutkivaan oppimiseen
• Selvitetään ammatit ja uudistetaan tutkinnot, joista voi valmistua työelämään nykyistä nopeammin
• Otetaan käyttöön koulutussopimus ammattitutkintoon johtavaksi opintokokonaisuudeksi

7. Kohtuulliset opintososiaaliset etuudet opiskelijoille

8.Kehitetä än perusopetusta
• Nostetaan perusopetuksen laatua
• Otetaan tieto- ja viestintäteknologia käyttöön oppimisen työvälineenä

9. Panostetaan varhaiskasvatuslain uudistamineen
• Uudistetaan varhaiskasvatuslaki niin, että sen toimeenpano ei lisää kuntien kustannuksia
• Luodaan kevyempiä hoitomuotoja kotona oleville lapsille päiväkotihoidon sijaan

Tartu tilaisuuteen, Sinun ehdokkaasi,
Tiina Larsson