Olen tänä vuonna oppinut arvostamaan ihmisiä, joiden työ näkyy, mutta jotka eivät näy. Laulujen sanoittajat ovat yksi sellainen näkymätön ammattijoukko. Tein itsekin sanoituksia pienenä. Nykyään blogaan ja runoilen. Ehkä joskus vielä teen johonkin lauluun sanat. Tämän laulun sanat on ihanan pohdiskelevat. Arvostetaan muusikkoja. Musiikki on ihmiselle tärkeää terapiaa. Arvostetaan myös sanoittajia, videokuvaajia, roudareita, miksaajia. Tärkeää kulttuuria, tärkeää työtä. Sanni, eli Sanni Kurkisuo tekee itse biisinsä. Mahtavaa monilahjakkuutta!
Sanni: Jos mä oon oikee
Oon vuokralla mun kehossa
Asunnon maksan ruokapalkalla
Maali rapisee seinät lohkeilee
Kuka korjaa?
Kun kadulla kysytään multa
Mikä vuosi mä en oo varma
Kysykää niiltä, jotka tietävät mistä tulevat
Kertsi: Jos mä oon oikee
Miks kadulla mun läpi kävellään
Jos oon oikee
Miksen muista omaa nimeänikään
Kai mä hengitän
Juttelen vaikken tunne sanoja
Mun äidinkieli kuin hepreaa
Herään illalla
Nukahdan aamulla
Elän valveunessa
Mä olen yksin vaik metro täynnä on ihmisii
Ne katsoo läpi vaik tartun niiden käsistä kii
Ei oo olemassa kummituksii,eiks nii?
Kertsi 1 x1
Kertsi 2: Jos mä oon oikee
Miksei peili heijasta mua enää
Jos oon oikee
Miksen muista omaa nimeänikään
Kai mä hengitän
Rautatieasema maanantaina ruuhkaisa
Kaikilla tuntuu olevan kiire ja suunta
Mä oon ulkopuolella vaik seison sisällä
Jos oon jo kotona, miten voi olla koti-ikävä
Mitä tarkoittaa, jossei tarinaan kuulu
Jos puhaltaa ikkunaan mut se ei ees huurru
Onko tää kaupunki täynnä elävii kuolleita
Vai katselenko kuvaa rajan toiselta puolelta
Kupla on yliarvostusta. Mitä asioita yliarvostetaan tänä päivänä? Entä mitä asioita aliarvostetaan?
Ne kun tiedät, niin menestyt. Facebook oli listautuessaan yliarvostettu, nyt mainostulot alkavat Facebookilla olla paremmat kun listautumishetkellä. Listautumishetkellä mielestäni osake oli yliarvostettu. Välillä osake oli hinnoissaan. Nyt taas hinta on kohonnut. Onko nyt kyseessä kupla vai ei? http://www.nasdaq.com/symbol/fb/interactive-chart?timeframe=max
Facebook on tullut jäädäkseen. Mitä käy Twitterille? Mitä pysyvää sinä voit luoda? Muistaako kukaan Altavistaa tai Lycosta? Onko mikään sittenkään pysyvää vai onko kaikki kuplaa?
Islantilaiset olivat reippaita poikia sijoittamaan vivulla eli lainalla. He kävivät oikein leveilemässä kuinka vipua voi käyttää maailmanvalloituksessa. Kehuivat ylpeästi kuinka osakkeita voi ostaa ilman omaa rahaa. Kuulostaa ikiliikkujalta.
Kun sitten lainan takaisinmaksun aika tuli, tuli islantilaisille kylmä. Osakkeita piti myydä laitaan alehintaan jotta sai edes osan lainoista maksettua takaisin. Korttitalo romahti.
Osa Suomalaisista muistaa 90-luvun laman, jolloin velka ajoi monet yrittäjät ahdinkoon. Moni ei enää muista.
Suomessa on sanonta: Velka veli nostettaessa, veljenpoika maksettaessa. Osa ihmisistä unohtaa lainaa nostaessaan, että laina pitää joskus maksaa takaisin. 90-luvulla asuntolainojen korot huitelivat 16%:ssa. 400.000 euron asuntolainassa 16% korko olisi pelkästään 5333€ per kk. 100.000 e lainassa korko olisi 1333 € per kk. Nykykoroilla joku satasen korkokulu ei tunnu missään, mutta korkojen noustessa voi alkaa päätä huimaamaan.
Vuokraturvan Timo Metsola muistutti asuntomarkkinoiden korkotason vaaroista. Jos korkotaso pysyy samana, kaikki on hyvin. "Normaalilla korkotasolla jäät olisivat jo lähteneet." sanoo Metsola.
Pidä huoli, että saat lainat lyhennettyä tarvittaessa. Näin nukut yösi paremmin. Älä ota isompia riskejä kuin mitä jaksat kantaa ja jos riski realisoituu, niin riskin pitää olla sellainen, ettet kuole siihen.
Ihmiset valittelevat usein, että pitäisi tehdä sitä ja pitäisi tehdä tätä. Valittaminen ei edistä asioita yhtään. Nämä meidän viljelemät pitäisi asiat tuppaavat kaiken lisäksi aiheuttamaan meille stressiä ja kiireen tuntua kun "pitäisi asioita" on niin monta.
Vähennä pitäisi asioita löytämällä joku muu motiivi
Olen opetellut vähentämään pitäisi asioita. Jatkuvasti kun törmään pitäisi -asiaan omassa tai jonkun muun puheessa, kysyn:
Haluanko?
Kannattaako se?
Onko siitä hyötyä?
Jos siitä on hyötyä niin kenelle siitä on hyötyä?
Pakko on joskus hyvä motivaattori. Mutta motivoivampaa on kun löydät jonkun muun merkityksen. Usein asioilla on muitakin hyötytekijöitä kuin pakko. Usein asioille löytyy jokin muu syy tehdä. Tässä apukysymyksiä, joilla voit miettiä muita merkityksellisempiä syitä tekemiselle:
1. Haluammeko tätä?
2. Mitä hyötyä tästä on ihmiskunnalle?
3. Mitä hyötyä tästä on sijoittajille?
4. Mitä hyötyä tästä on minulle?
5. Kannattaako se?
6. Onko se kivaa?
7. Nautinko siitä?
8. Onko se riittävän haasteellista?
9. Kiinnostaako se minua? Entä yleisöä? Entä sijoittajia?
10. Opinko tästä jotain? Entä muut?
11. Tulenko siitä iloiseksi? Entä muut?
Minun ei pidä kirjoittaa blogia. Haluan kirjoittaa blogia, koska on innostavaa saada palautetta ja samalla kun kirjoitan, minun tulee itsekin kerrattua asiat ja vahvistettua omia mielipiteitäni.
Minun ei pidä siivota. Haluan siivota koska nautin ihanasta järjestyksestä. Nautin siitä, että ruoho on leikattu. Haluan pitää kodin hyvässä kunnossa, jotta siitä on iloa lapsillenikin kun aika täältä joskus jättää.
"Without passion you don't have energy without energy you have nothing" - D.J Trump.
Lisää halua ja intohimoa tekemisiisi! Menestystä elämääsi!
Ei selityksiä. Tässä on 15 askelta onnelliseen elämään:
1. Aloita tekeminen
2. Iloitse siitä mitä teet
3. Arvosta nykyhetkeä
4. Pidä asiat yksinkertaisena
5. Ajattele enemmän niin kuin Tiikeri, vähemmän Aasi Ihaata
6. Aseta tavoitteita
7. Auta muita
8. Ole kiitollinen ja osoita se
Facebookissa on ryhmä nimeltä Kiitollisuus. Liity siihen niin muistat joka päivä mitä kiitollisuuden asioita elämässä on.
9. ↓ TV
10. Näytä tunteesi
11. Keskity
12. Kuuntele ja ole läsnä
13. Halaa
14. Pysy aktiivisena
15. Sun elämä. Sä tiiät mikä tekee sut onnelliseks. Elä elämäsi. Nauti. Nosta peukku ylös. Olet juuri niin onnellinen kuin mitä annat itsellesi luvan olla.
No siinäpä ne ovat. Tämän listan voisi lukea vaikka miljoona kertaa ja aina huomaa jäävänsä kiinni monessa kohtaa missä voisi parantaa omaa suoritusta.
Onnellista päivää sinulle! Kosketelkaa toisianne ;)
Minulta on usein kysytty miten ehdit tekemään kaikki nuo asiat. En voi skaalata aikaani, joten olen päätynyt palkkaamaan töihin itseäni parempia, taitavampia yksilöitä.
Aloitin aikanaan yksin hommat ja olen tottunut pärjäämään yksin, joten delegoinnin taito on minulle vasta myöhemmällä iällä opittu. Jälleen tänään törmäsin tilanteeseen, jossa aikaisemmin delegoimalla homma olisi hoidettu nopeammin, paremmin, tehokkaammin, luotettavammin ja asiakaskin olisi ollut tyytyväisempi.
Pari viikkoa sitten asiakkaani Barona otti yhteyttä ja pyysi minulta yhtä pientä asiaa. Koska olin tehnyt asioita joskus 5 vuotta sitten, ajattelin, että sehän on pieni homma ja sujuu käden käänteessä. No lupasin hoitaa homman ja laitoin asian omalle tehtävälistalleni. VIRHE!
Pomo: Älä ikinä tee asiaa itse, jos joku työntekijäsi osaa tehdä sen. Kun delegoit, asia tulee tehtyä paremmin, nopeammin, tehokkaammin, luotettavammin, laadukkaammin tai vähintään yhtä hyvin kuin jos sinä tekisit. Yrittäjänäkään et ole korvaamaton. Tökkää vaikka sormesi veteen ja katso jääkö siihen reikä kun vedät sormesi pois.
Tässäkin tapauksessa kävi niin, että sain tänään Baronalta meiliä jossa kohteliaasti kyseltiin tilanteen perään. VIRHE! Ikinä asiakas ei saisi joutua kysymään missähän asia viilettää. Olin ryssinyt asiakaspalvelun pahemman kerran. Puolen tunnin homma oli ollut tehtävälistallani tarpeettomasti 2 viikkoa! Pahoittelin välittömästi tilannetta ja käännyin työkaverini Even puoleen.
Delegoin asian Evelle ja puolessa tunnissa homma oli hoidettu. Eve hoiti homman ja teki sen vielä paljon paremmin kuin minä. Kiitos! Asiakas sai palvelua nopeammin kuin mitä itse olisin voinut toimittaa. Delegointi kannatti jälleen. Wau!
Mitä opin:
1. Delegoi heti kun voit
2. Delegoi aina kun voit
3. Delegoi myös pienet asiat
4. Luota ihmisiin
5. Valtuuta ihmiset
Delegointi on mahtava tapa saada useampia tehtäviä tehtyä lyhyemmässä ajassa. Se myös kasvattaa tiimin kapasiteettiä käsitellä asioita. Kuten itsellenikin yllä kävi, monelle johtajallekin käy samanlaisia juttuja. Asiat jäävät pöydälle makaamaan kun delegointiin tai delegointiprosessiin ei kiinnitetä riittävästi huomiota. Delegointi voi onnistua tai epäonnistua.
Mikä erottaa hyvän ja huonon delegoijan?
Tehtävien delegoinnissa on 6 vaihetta. Ongelma useimmin johtajilla on, että delegoinnissa hoidetaan vain yksi tai kaksi vaihetta. Kun tehtävää ei hoidetakaan kunnolla, pomot vain urputtavat työntekijöille miksi työtehtävää ei ole hoidettu kunnolla. Eve hoiti homman erittäin hyvin. Mikä delegoinnissa tällä kertaa onnistui?
Yrittäjäurani aikana olen havainnut delegoinnin tökkäävän monesti. Tässä on tärkeimmät asiat, mitä delegoidessa kannattaa huomioida, jotta tehtävä etenee toivotusti.
1. Valmistele kunnolla
Työntekijät eivät voi tehdä tehtäviä laadukkaasti jos tehtävät on määritelty epäselvästi. Mieti pari kertaa mitä kaikkea hommaan kuuluu, mitä odotat, mitä asiaan liittyy. Keitä pitää huomioida. Älä suunnittele kuitenkaan liikaa, koska muuten työntekijöiltä jää luomisen vapaus ja ilo.
2. Luovuta homma hoidettavaksi
Työtehtävä pitää luovuttaa tehtäväksi jollain viestintävälineellä. Olen havainnut, että meili on yksi huonoimmista delegointitavoista. Meili tulee useimmiten käsitettyä väärin tai puutteellisesti. Lauseita joudutaan arvaamaan: "mitähän tämäkin tarkoittaa".
Delegoinnissa paras tapa ainakin minulla olla kaksivaiheinen: tehtävän yleiskuvaus meilillä tms ja yhdessä läpikäynti puhelimitse tai chatilla (esim Google Talk, Messenger, Yammer, Skype Whatsapp jne).
Tee selväksi mikä on homman budjetti, aikataulu, konteksti, odotukset raportoinnista, tilannekatsauksista ja millä syklillä ja millä kanavilla toivot saavasi palautetta. Usein riittää: Kerro sitten kun homma on valmis tai kerro viikon loppuun mennessä jos tulee jotain odottamatonta ettet saakaan tehtävää tehtyä siihen mennessä.
3. Varmista, että viestisi menee perille
Delegoinnin kaksivaiheisuus on tärkeää. Chatti tai puhelu on yksi tärkeimmistä keinoista. Näin voin varmistaa, että viesti on ymmärretty tai ainakin sen, ettei sitä ole ymmärretty ihan erilailla kun olen tarkoittanut. Usein menee 60 sekuntia siihen, että varmistan homman olevan selkeästi ymmärretty. Se on pieni aika verrattuna siihen, että jotain asiaa tehdään tuntikaupalla ihan eri suuntaan kuin olin tarkoittanut.
Paras tapa varmistaa ymmärrys on kysyä: kertaatko mulle vaikka vielä kerran omin sanoin mitä olet nyt tekemässä. Haluan varmistaa, että ajattelet asiasta samalla tavalla kuin minä. Tämä kuulostaa ehkä vähän lastentarhatouhulta, mutta on oikeasti kannattavaa ja aikuisetkin ihmiset varsinkin sähköisillä kommunikaatiovälineillä ymmärtävät valitettavan usein toisiaan väärin.
4. Varmista, että työtehtävä on hyväksytty ja otettu vastaan
Usein delegoinnin yhteydessä jää varmistamatta, että tehtävän vastaanottaja oikeasti ottaa tehtävän tehtäväksi. Keskustelun yhteydessä on hyvä varmistaa että työkaveri on ymmärtänyt, mutta myös hyväksynyt tehtävän ja ottanut sen itselleen tehtäväksi.
"Luulin, että se oli vain tiedoksi"
, lause tarkoittaa sitä, että neloskohta delegoinnin kuudesta vaiheesta on skipattu.
Varmista, että viestikapulan vastaanottaja nappaa kiinni ja lupaa hoitaa kapulan eteenpäin. Varmista, että työntekijä hyväksyy tehtävän laajuuden, aikataulun, budjetin ja lupaa raportoida toivomallasi tavalla ja syklillä.
5. Vältä takaisindelegointia
Usein johtajat joutuvat tekemään ylitöitä, koska työntekijät takaisindelegoivat. Työntekijät ovat parempia delegoimaan hommia takaisinpäin pomolleen tehtäväksi. Miten se on mahdollista?
Harvoin, jos koskaan on tarpeellista, johtajan ottaa takaisin tehtävää, jonka johtaja on delegoinut jollekin muulle. Useimmiten takaisindelegointia tapahtuu, jos valmisteluun ei olla paneuduttu riittävästi ja aikatauluun tms on tehty joku arviovirhe.
Jos työntekijä ei osaa tehdä hommaa? Silloinkaan sinun ei tulisi ottaa takaisin hommaa vaan sinun tulee nähdä tilanne opettamismahdollisuutena. Kun tiimiläiset oppivat useampia työtehtäviä, delegoinnin mahdollisuus moninkertaistuu ja tiimin kapasiteetti kasvaa.
Vaikka ensimmäiseen delegointiin ja koulutukseen menisi enemmän aikaa, niin seuraavalla kerralla aikaasi vapautuu. Älä ikinä ota tehtäviä takaisin. Valmistele hyvin ja jos työntekijä ei suoriudu, niin valmenna hänet tehtävästä läpi.
6. Varmista seuranta
Even kanssa meillä meni homma hyvin. Chatissa sain tilannetietoa miten homma etenee. Pystyimme keskustelemaan hommasta työn etenemisen aikana. Pidemmän tehtävän aikana raportointi ja etenemisen seuranta nousee tärkeäksi. Näin luottamus työntekijän kanssa kasvaa ja luottosi asian oikeasuuntaiseen etenemisen kasvaa. Seuraamalla tehtävien etenemistä voit myös antaa rohkaisevaa palautetta kun hommat etenevät hyvään suuntaan.
Delegointiprosessi tulee nopeammaksi ja tehokkaasti kun opit tekemään töitä eri ihmisten kanssa. Mitä paremmin tunnet kunkin yksilön kyvyt, sitä paremmin voit tehdä hänen kanssaan töitä ja delegoida tehtäviä.
Muista delegoida heti kun vain voit. Menestystä päivääsi!
Mulla on nyt ollut tänä vuonna menestysmuistutin muistuttamassa joka kuukauden vikana torstaina. Tulipa taas muistutus ja kertasin asioita.
Muistutin muistuttaa niistä tärkeistä asioista, joita ei sovi unohtaa. Isoimpina taustalla on
1) oma terveys ja hyvinvointi
2) lapset, perhe ja lasten kanssa oleminen
3) oman osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen
Ilman noita mikään bisneksistäni ei menestyisi enkä voisi itse hyvin.
Muistuttimen tärkein asia on muistuttaa kelaamaan itse (eli reflektoimaan) mihin oikeasti se aika hukkuu. Menestysmuistutin on kuin uudenvuodenlupaus, joka ei unohdu.
Näin itse peilaan omia tavoitteitani toteutuneisiin:
Asioita joita päätin tehdä 2013
Tässä asioita joista kalenterini muistuttaa, että minä haluan tehdä vuonna 2013:
- Ui tai urheile joka viikko vähintään 2 tuntia jollet ole kipeä. Prätkäily radalla lasketaan, samoin lumilautailu.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeä osa menestyvän ihmisen elämää. Prioriteettijärjestys menee siten, että ensin tulen minä, koska jos itse olen rikkipoikkihajalla, niin en voi pitää huolta kenestäkään muustakaan. Överiksi tätä ei toki sovi päästää ja siksi urheilua on hyvä olla säännöllisesti muttei liikaa että jää aikaa muillekin tärkeille asioille.
Vieraile neljässä kulttuurissa, jossa et ole ennen vieraillut, jotta opit suvaitsemaan ja ymmärtämään ihmisyyttä paremmin.
- Norja avasi pohjoismaisuutta. Olemme aika samankaltaisia.
- Itä USA / NYC oli tehokas bisnespaikka
- Länsi USA / Los Angeles oli aika chilli, paljon espanjaa puhuvia. Minut yllätti itä ja länsi usan valtava kulttuuriero. Ihan yhtä iso ero kuin pohjoiseuroopassa vs etelä euroopan manjana meininki.
- Burma ja Nepal on vielä edessä. Kehittyviä ja kehitysmaita on hyvä nähdä. Oppii arvostamaan kotisuomea ja ymmärtää, että meillä on paljon kehittymisen mahdollisuuksia.
Käy vähintään yhdellä ei-oman-alan messuilla tms, jotta opit esillepanon tärkeydestä ja opit pois oman alan juurtuneista tavoista.
On tullut käytyä monissakin. Ihan opettavaista. Olen myös lukenut (salaa) naistenlehtiä. Niistäkin oppii ainakin keinoja, miten naisille myydään ja markkinoidaan.
Tutustu ei-oman-alan ihmisiin. Tämä on luovuusharjoitus.
Tämä on hyödyllistä. Välillä on oikein kipinöinytkin, kun näkemykset ovat todella erilaisia. Itseasiassa koko media/markkinointiala on tullut tutuksi ja olen käynyt jopa puhumassa uuden toimialan tilaisuuksissa.
Opiskele kunnolla kunnallispolitiikka. Muista päivittää facebook -sivulle mitä kaupungilla ollaan päättämässä. Kysy myös äänestäjiltäsi facessa miten he päättäisivät. Muista päätöksissä pitää lapsiperheiden ja yrittäjyyden puolta koska ne ovat sinulle tärkeitä.
Opiskellut ja vaikuttanut olen. Tiedottamisessa olisi vielä parannettavaa. Olemme saaneet aikaan hyviä tärkeitä asioita mm. Keravan kurkelan koulun rakennusprojektin liikkeelle.
Käy kuuntelemassa neljää taitavaa puhujaa ja mieti mitä voisit oppia heiltä. Ei ole pakko olla oman alan juttu.
Olen kiinnittänyt erityisesti huomiota liikkumiseen lavalla, tehotaukojen käyttöön, aktivointikeinoihin yms. Hyödyllistä. Myös TED talkseista saa hyviä esiintymismalleja.
Kehu tai kiitä ihmisiä vähintään yhtä joka viikko. Ei ole vaaraksi jos lipsautat kiitoksen useamminkin. Tämä on oikeasti aika hauskaa kun yhtäkkiä muistaa olla kiitollinen toisille toisten tekemisistä.
Tämä on ollut erityisen hauskaa. Varsinkin kun 4 viikon välein kalenteri muistuttaa että muista kiittää. Veikkaanpa että huomenna ja ensiviikolla olen ahkerampi kiitelemään ja sitten taas homma unohtuu :)
Kehity paremmaksi omalla alalla, lue alan kirjallisuutta, blogeja, ota kantaa keskusteluihin ja levitä eteenpäin hyviä käytäntöjä.
Tämä on onnistunut hyvin. Kirjoja tosin on tullut luettua tosi vähän, mutta erityisesti blogeja yms live f2f sparraussessioita olen pitänyt todella paljon.
Kuuntele enemmän ja ole läsnä kun kuuntelet. Vähemmän konetta auki kokouksissa. Vähemmän puhelinta auki kokouksissa. Kokouksiin agenda. Printtaa agenda. Harrasta instant-muistioita.
Läsnäolon taitoa pitää vielä harjoitella. Kännykkä on niiiiiiiiin kiinnostava. Meilit yms koko ajan häiritsevät. Tässä on parannettavaa vielä. Muistioita on tullut pidettyä. Agendat on jo ehkä 70%:ssa kokouksista.
Keksi poikien kanssa joku yllätys vierailukohde kerran kuussa äläkä kerro minne olet viemässä lapsiasi. Vaimoa ei päästetä mukaan, tämä on poikien reissu. Aiheita voi olla: Salapoliisimuseo, Katajanokan vankila, ilmailumuseo, IT -museo, rautatiemuseo, Karting rata, prätkärata, meren ranta... Kyllä paikkoja löytyy.
Olen pysynyt tahdissa. Pyöräreissut. Uintireissut. Gustavelund. Lentokenttä. Karting rata. Uimahalli. Tärkeää aikaa. Tämä pitää muistaa pitää rutiinina ensi vuonnakin.
Kokeile 1 kuukausi elämää digilehden kanssa, heitä paperiversio suoraan keräykseen.
Ei relevantti. En enää oikeastaan ikinä lue paperilehteä. Ehkä viikonloppuisin. Muuten tulee selailtua kännykällä aamun uutiset vaikka postilaatikossa olisi paperinen versio odottamassa. Itseasiassa tälläkin hetkellä taitaa olla koko alkuviikon postit noutamatta.
Auta yhtä aloittavaa yrittäjää per kk. Ei yli neljää per kk koska aikasi ei riitä kaikkeen.
Tämä on ihanaa hommaa. Olen nyt mentorina yhdelle ja advisorina toiselle. Tänään buukkasin 3 sijoittajatapaamista yhdelle startupille.
Käy puhumassa alan kehityksestä ja yrittäjyydestä.
Yess!! Kivaa puuhaa. Ensi viikolla 2 puhetilaisuutta. Tällä viikolla oli 1 pitching kisan tuomarointi.
Julkaise 1 kirja.
Tuli tehtyä kun tuli luvattua. Aika hyvin on mennyt kirjaa esim Elisa kirjassa.
Tee liiketoimintakauppoja harkiten. Perusta tarvittaessa joku uusi yritys jos siltä tuntuu. Etsi kuitenkin ensin sopiva tiimiyrittäjäporukka.
Vivas.fi on perustettu tänä vuonna.
Monta muuta on tullut City Digitaliin mukaan.
Hyviä win-win juttuja ollut :)
Tee paljon it konsultointikeikkaa, koska rakastat sitä.
Tälle ei ole jäänyt aikaa. City on vienyt melkein kaiken ajan.
Aja uudella kisapyörällä prätkäradat alastaro, botnia ring, motopark ja jos mahdollista niin yksi ratareissu ulkomaille.
Vaihdoin tämän Norjan prätkäreissuun. Ei voi saada kaikkea mitä haluaa.
Vie lapsia harrastuksiin.
Jep.
Ota omaa aikaa joka viikko 1 ilta
Jep. Lepopäivä kannattaa olla.
Käy mökillä ja ui luonnon järvissä
Parasta suomessa! Uin myös koskessa ja Atlantissa!
Malcolm Gladwell puhui tänään aiheesta yrittäjämäinen asenne. David ja Goljat otsikolla. Linda Saukko-Rauta piirsi jälleen aivan mahtavan ihanat muistiinpanot.
"Innovation is not enough.
You also need the urge to execute." - Malcolm Gladwell
Media-alalla on käynnissä valtava murros. Luotsaan City Digitalia, joka on kuin David. City on pieni, innovatiivinen, ketterä. Itseasiassa City ei ole enää niin pieni. Printtijulkaisumme levikki 1.1M on yksi Suomen suurimmista. Netissä tavoitamme jopa yli puoli miljoonaa Suomalaista viikossa (TNS Metrix).
Kuten Malcolm totesi: innovaatioihin liittyy operatiivisen riskin ottaminen, mutta se on myös sosiaalinen riski.
Innovaatio on sosiaalinen riski
City on yksi suomalaisista kulttuuriaarteista. Siihen liittyy paljon tunteita, mielikuvia, odotuksia. Mitä jos feilaan? Mitä muut ajattelevat? Mitä jos teen erilailla kun toimialalla on perinteisesti ajateltu? Pitävätkö muut minua hulluna?
Kyllä olen hullu! Ja samalla en ole.
Yrittäjyys on hullunrohkeutta. Yrittäjyys on sitä, että seuraa joka tapauksessa unelmiansa kuin IKEAN Ivar Kamprad. Yrittäjyys on innovointia ja asioiden tekemistä ei-totutulla tavalla. Täytyy ajatella win-win-win.
Pienellä Davidilla, tai siis Cityllä ei ole sataa toimittajaa tekemässä juttuja. Meillä on jotain enemmän, meillä on City Digital mediaperhe ja yrittäjäverkosto, joka luo juttuja ennennäkemättömällä asenteella. Laskin, että meillä on yli 150 sisällöntuottajaa tekemässä hyvää sisältöä. Määrä kasvaa. Tulevaisuudessa journalisteja tarvitaan entistäkin enemmän.
Kilpaile niillä kilpailueduilla joita sinulla on.
Kun muut media alan Goljatit yrittävät pitää asemiaan, niin pienten on pidettävä yhtä. City Digital hyötyy median pirstaloitumisesta ja kokoaa alan innovaattoreita yhteen saman sateenvarjon alle.
Pieni on ketterä. Vallankumouksen tekijän tulee olla nopeampi kuin Goljat.
Aika jännää aikaa olla media-alalla. Paljon tapahtuu koko aika. Olen innoissani joka päivä rakentamassa Cityä, joka on Suomen nopeiten kasvava mediaperhe. Tämä on yksi hauskimmista ja opettavaisimmista yrittäjäseikkailuista, mitä eteeni on tullut.
Kiitos kaikille kanssayrittäjille ja City Digital verkoston sisällöntuottajille. Nauttikaamme journalismin uudesta noususta. Olkaamme nopeampia ja ketterämpiä.
Nordic Business Forum #NBForum2013 on nyt Jyväskylässä. General Electricin CEO:na tutuksi tullut Jack Welch vinkkaa 3 vinkkiä miten yrityskulttuuria kannattaa kehittää.
1) Articulate where you want to go
Johtajana sun tulee tietää minne haluat laivaa ohjata. Se ei kuitenkaan riitä vaan sun pitää todella selkeästi kertoa se myös muille. Osmo A Wiion mukaan viestintä epäonnistuu aina paitsi sattumalta ja siksi johtoajatusta ja visiota on toistettava loputtomiin kunnes kaikki ymmärtävät ja toimivat sen mukaan minne haluat yhteisöä viedä.
2) Remove boundaries and share ideas
Niinpä. Ei ole niin pientä yritystä etteikö olisi jotain rajoja. Jokaisella on joku tontti. Vanha viisaus sanoo että yhteistyössä on voimaa. Silti rakennamme pesän ja aidat jotta kukaan ei häiritse meitä.
Mitä isompi yritys, sitä isommat raja-aidat. Osastot eivät keskustele keskenään, ihmiset eivät keskustele keskenään.
hyvä firma on sellainen jossa rajat ovat minimissään ja ideat ja ajatukset leviävät luonnollisesti.
Hyvä hr ihminen osaa kannustaa tällaiseen yrityskulttuuriin. Luottamus, toisten arvostus ja epämustasukkaisuus ovat idearikkaan innovatiivisen yrityksen arvoja.
3) hate bureacracy
Vihaan itsekin byrokratiaa. Tai on byrokratiasta hyötyäkin, mutta turha on turhaa. Tämä todellakin osu ja uppos. Vanhan sanonnan mukaan jokaisessa yrityksessä on 2% liikaa ihmisiä. On paperinpyörittelijöitä ja sisäisiä palavereita generoivia.
Lean ajattelun mukaan kaikki ylimääräinen tulee poistaa. Turha byrokratia tulee minimoida ja päätöksentekovaltaa tulee antaa mahdollisimman laajalle organisaatiossa.
Hyppäsin media-alalle vajaa vuosi sitten. Olen tehnyt mainontaa, markkinointia ja nettisivuja koko pienen elämäni (17 vuotta työuraa takana). Mainonnassa minua on paljon häirinnyt alan jargon. Tulen IT alalta, joten olen tottunut jargoniin ja joka alalla on oma slanginsa. Ensimmäinen alan jargonia minulle tuputtanut oli legendaarinen Timo Rope.
Olisikohan ollut vuosi 1997 kun Timo Rope yritti syöttää aivoni täyteen tuotteistusta. 4P tuli tutuksi. Mikä ihmeen 4P. Product on tuote ja tuotteena mä myin palveluita. Ihmettelin hieman, mutta yritin kuitenkin opetella Ropen litanjan ulkoa:
- Product, Price, Place, Promotion.
Ajatus ei istunut mun nettisivujen myyntibisnekseen. Mä myin palveluita. Palvelu oli niinku tuote. Ahaa siis palvelutuote. Konsultointia. Tein nettisivuja. Miten tää Place nyt tähän liittyy. Mä oon himassa ja teen näitä etänä. Markkinointi sai mun pään vaan sekaisin.
Tein nettisivuja ja ajattelin, ettei markkinointi osaa ratkaista mun tarpeita. Siis hetkinen, tein nettisivuja, jotka nimenomaan on markkinointia. Tein sisältömarkkinointia, sähköisiä tuote-esitteitä, digitaalisia käyntikortteja, hakukonenäkyvyyttä, link buildingia jo vuonna 1995 ennenkuin termeistä edes tiedettiin. Yhdet ensimmäisistä nettisivuistanikin on vielä olemassa. En kehtaa linkittää niihin kun ne on niin rumat, mutta perustehtävänsä ne toteuttavat edelleet: yrityksen tiedot löytyvät hakemalla netistä ja ulkoasu kelpaa pienyrittäjälle. Eikä ne oikeasti ole rumat, olen vain muuttunut kriittisemmäksi designin suhteen. Myin tuotteitani suhdemarkkinoinnilla tuttaville ja verkostoille. Myin hakukoneoptimoinnin kautta sekä suosittelumarkkinoinnin kautta. Tein markkinointia, vaikkei markkinoinnin opit istuneetkaan toteutukseni viitekehykseen.
Myöhemmin kun luin Evert Gummessonin Suhdemarkkinointi 4P:stä 30R:ään kirjan ja tajusin, että Rope yritti asettaa mua muottiin, johon en mahtunut. Onneksi ei mennyt kuin 5 ensimmäistä yrittäjuran vuotta hukkaan markkinointia väärin ymmärtäessäni. Tajusin, että sittenkin markkinointi on mun juttu. Kirjoissa esitetty konsepti vaan on jotenkin vanhanaikainen. Täytyi vain löytää sopiva viitekehys. Myöhemmin olen myös törmännyt bisneksiin jossa 4P toimii todella hyvin mallintamisessa.
1995 vuonna rakensimme sisältömarkkinoinnin konseptin. Teimme "Kaavut Keravalla" -nimisen Kerava-pelin, jossa seikkailtiin ympäri Keravaa. Keravan kartalta pystyi klikkaamaan javascript ohjelmallisesti tehdyllä kikkareella minne haluaa mennä. Karttaan oli upotettu rasteja, joissa piti käydä. Rasteista löytyi esimerkiksi apteekki. Apteekkari maksoi sisältömainospaikasta 500 markkaa. Keravan Kotipizza -yrittäjä tilasi mainospaikan, muttei ole vieläkään maksanut sitä 500 markkaista minulle.
1997-1999 vuosina meillä oli Artic.net portaali. Myimme bannereita asiakkaille. Asiakkaat kysyivät hölmistyneenä puhelimessa: "Mikä on banneri". Ei onnistunut myynti. Nykyään banneri sana jo tunnistetaan ja nettimainonta onkin yksi nopeimmin kasvavista mainosmuodoista. Display mainonnan eli bannerimainonnan lisäksi myimme sisältönostoja Chattiin. Siis oikeasti myimme inline mainontaa jo 90-luvulla. Eipä sitäkään asiakkaat osanneet ostaa. Paras myynti tuli omien soittoäänien ja taustakuvien myynnistä. Oli pakko hyödyntää itse mainostila myymällä itse jotain kun mainostajat eivät ymmärtäneet nettimainonnan hyötyjä.
Display mainonta = bannerimainonta joka voi sisältää videota, kuvaa, tilauslomakkeen, hakulomakkeen, ponnahtavia liikkuvia juttuja, staattista juttua, tuoteesitteen, tilauskehotteen jne.
Hakukoneoptimointi
2004 pistin pystyyn http://www.ilmainensanakirja.fi -palvelun. Hakukoneoptimointi oli helppoa kuin heinän teko. Nettimainonnalla pystyi tuomaan tietoisuutta ja sisältömarkkinoinnilla saimme aikaan hyvää pr:ää.
Siis PR = toimittajien kirjoittamaa julkisuutta eli yrittäjän näkökulmasta "ilmaista, lähes kontrolloimatonta mainosta"
Hakukoneoptimointi = nettiaktivistit kertovat hyvästä palvelustasi muille jättäen digitaalisia sormenjälkiä ympäriinsä sivustostasi ja palvelustasi.
Geokohdennus, printin mittaaminen, some, konversio, affiliate jne
2005 perustimme Suomikauppa.fi:n. Pistimme kiskan pystyyn ja aloitimme tykittämään mainontaa GEOKOHDENNUKSELLA. Ostimme mainontaa sopivilta markkina-alueilta. Teimme myös ensimmäiset PRINTTImainokset. Minua häiritsi suunnattomasti, kun en keksinyt sopivaa tapaa mitata printtimainonnan tehokkuutta.
Olin tottunut, että kaikkia nettikampanjoita pystyi optimoimaan. Kampanjoiden ländäreitä pystyi optimoimaan. Konversioita pystyi parantamaan, mutta tämä PRINTTImainos oli vaikeasti mitattavissa. Myöhemmin opin, että PRINTTImainosta voi mitata uniikilla urlilla ja uniikilla promokoodilla. No sen opittuani opin, että PRINTTImainonta on usein reippaasti ylihinnoiteltua. Ei tietenkään sovi yleistää, mutta olen huomannut usein, että printissä on todella valtavat hintahaitarit. Omassa City printissämme on hinnat lähempänä digimaailman impressiohintoja. Digin sentti on City printin sentti.
Mittaaminen = Mainonnan tehokkuuden mittaaminen. Verkkokauppias esimerkiksi mittaa sivuston kävijöitä, uutiskirjeen tilaajia ja tuotteiden tilaajia sekä keskihintaa ja keskikatetta.
Kampanjan optimointi = kampanjan aikana muutetaan mainosta, A/B testataan eri vaihtoehtoja. Valitaan paremmin toimiva jatkoon ja tehdään jälleen variointia ja testausta ja mittausta. Printissä tämä vaatii valtavaa volyymiä. Digissä voi tehdä edullisesti.
Geokohdennus = maantieteellisesti rajattua mainontaa. Esim stadissa asuville voi ostaa mainontaa nykyään http://www.citydigital.fi :n kaupunkikohdennuksella. (hahaa, tämä oli inline mainontaa eli piilomainontaa, jonka tarkoituksena on saada sinut ostamaan paljon mainoksia Citystä ;) )
Teimme myös somekamppiksia. Hiphei. Onneksi kukaan ei ollut silloin somessa. Nykyään Suomikauppa.fi saa paljon suositteluja somessa.
Some = kaikki missä ihmiset voivat keskustella keskenään. Tyypillisimpiä Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr. Myös f2f on sosiaalista mediaa. Niin, siis ihan normaali ihmisten välinen kanssakäyminen on sosiaalista mediaa. Sosiaalista suosittelua.
Tutustuin myös affiliate markkinointiin. WTF? Mikä affiliate markkinointi. Ahaa siis kumppanuusmarkkinointi. Kumppanuusmarkkinointi eli otetaan joku nettijulkaisija kumppaniksi ja annetaan provikkaa. Ikäänkuin jälleenmyyjä muttei kuitenkaan jälleenmyyjä vaan agentti tai suosittelija joka suosittelee tai markkinoi palveluitasi tai tuotteitasi provisiopalkalla.
Affiliate markkinointi = provisiopohjaista myyntiä. Harvoin tällä on tekemistä brändimarkkinoinnin kanssa, ennemminkin myyntiä ja myyntiin aktivoivia markkinointitoimenpiteitä.
2012 ostin Cityn. Minulta kysyttiin mikä teidän levikki on? Siis mikä levikki? Me ollaan netissä. Minulle teki vaikeata omaksua, että jos jotain lehteä painetaan 100000 kpl, niin levikki voi olla kertaa 5 eli puoli miljoonaa. Levikki on siis monta kertaa isompi kuin todellinen painosmäärä, koska iso osa lehdistä on paikoissa, joissa useat ihmiset voivat lukea lehteä (?). Tästä on oikein tutkimuksiakin, joissa jaetaan peittojakeluna lehteä oikein älyttömän paljon ja sitten saadaan isot levikit joita sitten myydään mainostajille.
Esimerkki: Cityn tuoreinta lehteä painettiin 900.000 kpl. Levikki jonkun mielestä on 1.1M, mutta mielestäni 900.000 on painos ja siitäkin suuri osa menee suoraan takkaan poltettavaksi tai avaamattomana paperinkeräykseen. Printti vaan on sellainen media, ettei sitä avata niin paljon kuin levikissä väitetään numeroksi (tilastointi tehdään kyselytutkimuksilla ja riippuu soittaako tutkija jollekin kahvilanpitäjälle, että onko teillä siellä joku lehti x niin se lehti sitten saa kertoimen tai ei saa ja tässä on Suomessa pitkään ollut joidenkin toimijoiden mielestä liian pieni N eli otanta joka vääristää joidenkin lehtien levikkiä).
Levikki = jollain yli ykkösen kertoimella kerrottu määrä painoksesta, jonka perusteella oletetaan lukijamäärä.
Kävijät. Sivuilla kävijöitä. Eli siis sivuja lukevia ihmisiä. ERI ihmisiä. Tässäkin on vähän eri tilastointimenetelmiä, mutta nämä ovat ihan oikeita ihmisiä eli silmäpareja. Olkoonkin subjektiivinen näkemys, mutta mielestäni tämä on lähempänä todellisuutta kuin printin levikkiluku.
Opin, että printti konvertoi muuten aika lailla samalla lailla kuin mitä nettikin. Esimerkiksi mittasin alkuvuodesta, että 0.6M levikin omaavassa lehdessä mainos konvertoi seuraavalla kaavalla:
Printtimainoksen konversioprosentti =
Levikki * roskiinmenoprosentti * mainoksenkohdeyleisön osuus levikistä * lehden sivumäärä painotettuna mainoksen suhteellisella huomioarvolla eli sijainnilla lehdessä * oletus ctr eli 0,001 painotettuna mainoksen aktivoivuudella = aktivointien määrä.
Esimerkiksi deittimainos 600.000 levikki * 50% roskiin * 20% sinkkuja * 25% todennäköisyys että lukija näkee mainoksen * 0,004 aktivoivuus.
Eli jos printtimainos maksaa 600.000 levikkisessä lehdessä 6000€, niin se aiheuttaa välittömiä tuloksia 60 kpl.
Toki sitten brändihyöty yms tulevat kaupan päälle, mutta niitä saa nettimainonnassakin halvemmalla.
Nettimainoksen toimivuutta ja nettisivuston toimivuutta voidaan mitata automaattisesti. Esimerkiksi Google Analytics on ilmainen mittaustyökalu. Kätevä on myös Snoobi. Analysointi kannattaa opetella itse, jotta osaa sitten tehdä parempaa mainontaa. Analytiikan kautta voi saada myös liidejä.
Jokohan selitin kaikki jargonit? Niin tuo RTB on vielä selittämättä. Real Time Bidding on yksi mainonnan tämän vuoden kohutermeistä. Siis ostajat ja myyjät käyvät reaaliaikaista huutokauppaa mainostilasta. Ketäs se hyödyttää? RTB hyödyttää myyjää jos on niukat markkinat ja ostajaa jos on liikaa myytävää. Suomi on niin pieni markkina, että täällä ei ole RTB:stä todellista hyötyä. RTB toimii suomessa lähinnä sellaisilla saiteilla, joista voi muutenkin Google Adsensen tms Turn.Com:n kautta ostaa halvalla mainostilaa. Niitä mainospaikkoja tarvitaan, mutta jos haluaa pitää brändinsä turvassa, tarvitaan yksityisiä mainosverkkoja ja mediaperheitä kuten Sanoma, Iltalehti, City Digital, KlikkiCom, Verkossamedia jne. Brändi on turvassa kun tiedät missä sivuilla mainoksesi näkyy.
Yhteenveto:
CTR = Click Trough Rate, eli se kuinka monta mainoksen näkijää klikkaa siitä eteenpäin. CPM = Cost Per Mille eli hinta per tuhat näyttöä. Siis ei per million vaan per mille. Mille = 1000. Levikki = laskennallinen maksimilukijamäärä Kävijät = sivuilla olevat kävijämäärät, lähempänä todellisuutta kuin levikki RTB = automatisoitu huutokauppa, jossa dumpataan medioiden hintoja kv markkinoilla Konversio = kerroin, jolla mainoksesta tullaan sivuille. Kerroin, jolla sivuille tulija päätyy tekemään sivuilla jotain, esim tilaamaan uutiskirjeen tai rekisteröitymään tai yrittäjän ajattelen että mieluiten tilaamaan tuotetta tai palvelua tai ainakin jättää liiditietonsa. Mediaperhe = Mediakonserni ilman konsernirakennetta, esim http://www.citydigital.fi Printti = nettisivusto julkaistuna painomusteen, painokoneen, postipojan tms jakelutien ja paperin kautta lukijalle. Nettisaitti = yhdestä tai useammasta sivustosta koostuva media tai mediaperhe. Twitteriä esim voidaan lukea monenlaisilla härveleillä ja applikaatioilla eli URL ei ole enää nykyään merkityksellinen. Ländäri = Laskeutumissivu (Landing Page) eli se sivu esim tämä sivu jonne päädyt jostain vaikkapa somen kautta, eli suosittelun kautta tai mainoksen kautta. Ländäriltä sinut sitten ohjataan ostamaan tai tekemään jotain, esim meilaamaan mulle ilkka at ilkkaolavas.com että haluat ostaa mainostilaa tai tilata kirjan tai jotain kivaa ;) (tämäkin oli piilomainos) Affiliate markkinointi = provisiopohjaista myyntiä. Some markkinointi = ihmisten suosittelua. Joko f2f, puhelimitse tai sähköisesti esim foorumeilla tai facessa, twitterissä instassa jne. Sisältömarkkinointi = Relevantteja sisältöjä lukijoille sopivan median kautta välitettynä. Kaikki uutistoimitus ja journalismi on sisältömarkkinointia. Kaupallinen sisältömarkkinointi on sellaista, josta sisältö aiheuttaa tai edesauttaa jotain välillistä tai välitöntä vaihdantaa.
Siis PR = toimittajien kirjoittamaa julkisuutta eli yrittäjän näkökulmasta "ilmaista, lähes kontrolloimatonta mainosta" Advertoriaali = Addu eli ostettu artikkelisarja, esim bloggarilta tai nettisivustolta (ainiin ja http://www.citydigital.fi myy myös näitä ;) ) Kamppis = mainoskampanja, jolla boostataan jotain tiettyä aihetta tai sisältöä. Banneri = pikseleitä ruudulla, parhaimmillaan sisältää kehoituksen toimintaan kuten printtimainoskin. Klikkaa tästä ei ole enää nykyaika. Alla oleva kuva on banneri, joka altistaa oppimiselle. Bannerissa ei välttämättä ole aktiivista linkkiä eteenpäin.
Jäikö jokin termi selittämättä? Jäi varmasti. En edes vielä uppoutunut kunnolla CPA, SOV, eCPM, ristiinlinkitys, levikkimarkkinointi yms termeihin. Ehkäpä jos jostain noista jää kysymyksiä, niin laitat kysymykset alle kommenttikenttään ja saadaan tähän keskustelua aikaan.
Muista varmistaa, että brändisi on turvallisilla sivustoilla! Menestystä bisneksiisi!