Mikä on sellainen mies, joka rakastaa shoppailua? Ihailee David Beckhamin ulkonäköä? Käy manikyyrissä? Treenaa näyttääkseen hyvältä? Lukee Wallpaperia ja Voguea? Mutta pitää naisista? Hän on metroseksuaali, uusi urbaani ihmistyyppi mainostoimiston nelikentässä. Mutta ovatko uutta miehen tavat vai käsite? Olemmeko tavanneet hänet jo aiemmin?
Viime vuoden sana Yhdysvalloissa oli metroseksuaali. Mikä helvetin metroseksuaali? Uusi seksuaalifriikki? Nou. Metroseksuaali on mies, joka on kiinnostuneempi kauneudenhoidosta kuin kampiakselista. Metroseksuaalin sankari voi olla David Beckham, mutta ei Becksin jumalaisten keskitysten vaan tämän taivaallisen – ainakin muodinmukaisen – kuontalon takia. Metroseksuaali sekä näyttää että tuoksuu hyvältä, rakastaa perinteisesti naisellisia tai homomaisina pidettyjä asioita kuten shoppailua, kauneushoitoja ja itsensä treenaamista narsistisista syistä. Mutta: aito metroseksuaali on silti hetero. Tämä uusi miestyyppi elää suurissa New Yorkin ja Lontoon kaltaisissa metropoleissa, mutta hänet voi tavata mistä hyvänsä pienemmästäkin länsimaisesta kaupungista. Hän on usein hyvin koulutettu ja samalla kosketuksissa herkkään puoleensa.
Metroseksuaaleja löytyy muodin ja viihteen alalta mutta myös pankeista ja mainostoimistoista. Metroseksuaalin prototyyppi voisi olla Amerikan psykon päähenkilö Patrick Bateman, tosin ilman yhtä häiriintynyttä mielenlaatua. 1980-luvulla metroseksuaalia olisikin kutsuttu jupiksi.
Yhdysvalloissa metroseksuaalit ja heidän vaikutusvaltansa tuntuu lisääntyvän jakaantumalla. Osaltaan sitä todistaa superssuosittu tv-sarja Queer Eye for the Straight Guy, jossa hillitön homoryhmä Fab Four pistää uusiksi värittömien ja liian taviksen oloisten heteromiesten tyylin, kodin sisustuksen ja elämämäntavat.
Markkinamiehille metroseksuaalit ovat märkä uni. Muun muassa kosmetiikkafirmat, Biotherm, Decleor, jopa kotimainen Lumene, ovat lanseeranneet miehille hurjan kasan komistustuotteita. Suuren suosion maailmalla on saanut voide, joka saa ihon näyttämään vastustamattomalta klubivalojen loisteessa.
Mutta mikä meillä on uutta miesten elämäntyylissä, on jo gammal sak Ruotsissa. Siellä ei ole lainkaan epätavallista, että yliopisto-opiskelijamies käy solariumissa ja lisää aamuisin kasvoilleen värivoidetta.
Metroseksuaalin synty
Alkuaan metroseksuaali-termi määriteltiin jo 1990-luvun puolivälissä. Sen jälkeen se on innostanut myös monia tutkijoita tekemään siitä oman tulkintansa.
Amerikkalaisen futurologi Marian Salzmanin mukaan metroseksuaalisuus on seurausta työpaikoilla tapahtuneesta naisten valtaannoususta ja sitä seuranneesta perinteisten sukupuoliroolien muutoksesta. Teorian mukaan miehet tahtovat esiintyä naisten tapaan itsestään huolehtivina, hyvän kasvatuksen saaneina ja avoimina.
Hyväksyessään elämäänsä pehmeämpiä arvoja etenkin vanhemmat metroseksuaalit puolustavat perhettä ja korostavat miehen roolia lastenkasvattajana ja perheen koossapitäjänä. Kun David Beckham poseeraa muotiraamatuissa ilman paitaa, lapsi sylissään ja kertoo samalla onnellisen perheen olevan hänen menestyksensä salaisuus, pääsee niin miehiltä kuin naisiltakin syvä, ihastunut huokaus.
Tosin joitain tuo saattaa oksettaakin. Metroseksuaaleissa saattaa nähdä jälleen yhden uuden todisteen kulttuurimme ulkonäköpakkomielteestä. Myönnettävä on, että hyvä on, kun mieskin käy suihkussa ja rasvaa jalkansa, mutta entä ylenmääräinen peiliin tuijottelu ja kaupassa ravaaminen? Arvioijasta riippuen sitä pidetään naisten tapauksessa osoituksena joko naisen tyhmyydestä tai turhamaisuudesta tai siitä, että nainen on patriarkaalisen yhteiskunnan alistama. Ovatko metroseksuaalit todiste tasa-arvosta vai siitä, että nyt miestäkin pannaan halvalla?
Shoppailu hoitaa suhdetta
”Yhdessä shoppaileminen tekee avovaimoni onnelliseksi. Vaikka olemme etsimässä vaatteita hänelle, jaksan kiertää kauppoja koko päivän”, design-farkkuihin ja hillittyyn paitaan pukeutunut Petri Ahonen, Skandinavian Hunks -tanssiryhmän toimitusjohtaja kertoo. Itse hän tekee etenkin ulkomailla paljon heräteostoksia.
”Hyvännäköisten vaatteiden ostaminen tuo hyvän fiiliksen. On hienoa lähteä illalla ulos, kun tietää näyttävänsä hyvältä.”
Lähtiessään illalliselle Ahonen pukeutuu mieluiten tummaan ja hyvin leikattuun pukuun. Silloin hänen käytöksensä muuttuu automaattisesti herrasmiesmäisemmäksi.
”Käytös muuttuu puvun mukana, olo on aivan erilainen kuin päivisin kaupungilla rennommissa, joskin miehekkäissä vaatteissa.”
Ostospaikkoinaan Ahonen suosii mieluiten New Yorkin tai Rooman kaltaisia suuria kaupunkeja, viimeksi rahaa paloi Las Vegasissa.
Tanssiryhmän toimitusjohtajana ja samalla myös ryhmän esiintyjänä ulkonäön on oltava kunnossa jo työnkin takia.
”Treenaisin mä varmasti muutenkin. Käyn salilla kuusi kertaa viikossa, mutta kaikki tekeminen lähtee omasta itsestä ja hyvinvoinnin tärkeydestä. Terveellisen ruokavalion lisäksi noudatan myös terveellisiä elämäntapoja, en tupakoi ja juonkin vain kohtuudella. Siten myös ihoni on aina ollut luonnostaan loistavassa kunnossa. Olen tosin aina käyttänyt ihonhoitotuotteita ja pitänyt huolta siitä, ettei iho pääse kuivumaan.”
Vaikka itsestään huolehtivalle, iltaisin ravintoloissa naisille tanssivalle miehelle riitäisikin vientiä, Ahonen pitää itseään yhden naisen miehenä. Häät ovat tulossa ja toivottavasti myös suuri perhe.
”Rakkaus tasapainottaa elämää. Fiksuudellaan ja vahvuudellaan nainen tuo moniin asioihin huomattavasti enemmän järkeä”, Ahonen sanoo.
Tyyli on elämäntapa
Tommi Björkin olemus on rento mutta huoliteltu. Keskellä valkoisinta talvea hänen kasvojaan komistaa aito rusketus. Hänen päänsä on ajeltu kaljuksi ja silmillä on design-lasit. Lasejaan Björk uusii niin usein, että niiden hinnalla olisi tehnyt jo monta silmäleikkausta, mutta se ei ole olennaista, tyyli on.
Björk istuu työpaikkansa Rainmakerin sohvalla nuorisovaatteiden ympäröimänä. Samat vaatteet nähdään kaupoissa ensi syksynä. Yhdessä veljensä Harrin kanssa Björk pyörittää tukkuliikettä, joka vastaa pitkälti Suomen trenditietoisten vaatevalikoimasta. Yritys myy Gsusia, Copaa, Dickiesiä, Fred Perryä, Tribalia, Thousandlakezia ja Encorea putiikkeihin ja vaateliikkeisiin ympäri maata.
Siten Björk on enemmän kuin tietoinen, mitä muodissa tapahtuu, ja hänen oma tyylinsä on usein ison askeleen edellä.
”En halua mennä aallonharjalla, vaan yleensä käytän tiettyjä vaatteita aina pari vuotta aikaisemmin kuin ne tulevat muotiin. Sen jälkeen niitä ei enää voikaan käyttää. Seuraan muotia, mutta oma tyylini tulee vahvasti takaraivosta. Yleensä tiedän, etten ole mennyt pahasti metsään, kun menen pelaamaan frendien kanssa biljardia ja ne nauraa, että mitä helvettiä sulla nyt on päällä”, Björk sanoo.
Ulkomailla Björk kiertää vaatekauppoja huikeaan tahtiin.
Kotona onkin tavaraa jo yhden vaateliikkeen verran, tietysti siisteihin pinoihin aseteltuna. Kesäisin Björk hankkiutuu eroon osasta kirppareilla, mutta Hawaji-paidat jäävät kaappiin odottamaan suotuisaa trendisuvannetta.
”Siinä missä vanhemmat sukupolvet ostivat vaatteita entisten hajotessa, nuoremmille tärkeintä on, että vaate on staili. Siten 90 euroa uudesta paidasta on pikkuraha, kunhan tuote on laadukas.”
Vaatteiden lisäksi panostetaan olemukseen.
”Varsinkin Euroopassa, mutta myös Suomessa, on koko ajan yhä enemmän miehiä, jotka hoitavat itseään, joskus jopa liiallisuuksiin asti”, Björk sanoo.
”Miesten meikkausta en ymmärrä, mutta ihon puhdistusaineita ja voiteita olen käyttänyt pienestä saakka. Koska reissaan paljon, mulla on aina voidepurkki laukussa ja väsyneelle iholle tarkoitettu silmänympärysvoide on ihan ehdoton rankan baari-illan jälkeen, jos aamulla pitää mennä duuniin.”
Ollessaan vapaalla valtaosa Björkin ajasta kuluu urheillessa. Hän käy salilla, pelaa fudista, lumilautailee, lenkkeilee, venyttelee sekä kokeilee mielellään uusia lajeja. Viimeisimpänä hän innostui astanga-joogasta.
”Urheillessa pyrin aina kuuntelemaan itseäni ja kehoani. Jooga tuo loistavan olon. Se on hyvä tapa aloittaa viikko, sillä tunnin jälkeen olo tuntuu aina levolliselta.”
Kasvonaamiot saunailtoihin
Jo vuosikymmenet miehiä tanssitunneille houkutelleen tanssija-koreografi Osku Heiskasen mukaan miehisten mallien muutos näkyy Suomessa uskalluksena kokeilla perinteisesti feminiinejä asioita.
”Uskon, että suomalaisilla miehillä itsestä ja ulkonäöstä huolehtiminen tarkoittaa erottumista tyylikkäillä ja hyvännäköisillä vaatteilla ja salilla muokatulla vartalolla. Kyllähän jotkut miehetkin kasvohoidoissa käyvät, mutta useammat pitävät sitä täysin turhana”, Heiskanen sanoo.
Vaikka kokeilunhalua olisikin, puuttuu miehiltä tietoa. Monet esimerkiksi uskovat ihonkuorinnan vaikuttavan ihmisen bakteerikantaan epäterveellisesti. Eikä kasvonaamioitakaan ole toistaiseksi otettu käyttöön miesten saunailloissa.
”Toisaalta miehet puhuvat yhä enemmän ulkonäköön, kuntoiluun ja ruokailuun liittyvistä asioista”, sanoo Heiskanen, jolta tanssijana tullaan usein kysymään aiheisiin liittyviä vinkkejä.
”Mun mielestä kaikki tavat, joilla ihminen pyrkii lisäämään hyvinvointiaan ovat varsin sallittuja. Usein kehitys tapahtuu myös itsestään. Kun miehet esimerkiksi löytävät astanga-joogan, selviää ruokavalion ja terveellisten elämäntapojen merkitys heille kuin itsestään.”
Heiskanen uskoo, että miehen muutoksen taustalla on sukupuoliroolien höltyminen. Viime vuosikymmenen aikana naiset ovat omaksuneet paljon miehiltä ja muuttuneet etenkin työelämässä kovemmiksi ja määrätietoisemmiksi. Ja nyt miehet haukkaavat puolestaan naisten tontilta.
”On mielenkiintoinen ajatus, että sukupuoliroolit vielä joskus taittuisivat kokonaan”, Heiskanen sanoo.
Heitä on jo 5000
Tilastokeskuksesta kuuluu kummia: 20–25-vuotiaat miehet käyttävät ulkonäköönsä enemmän rahaa kuin samanikäiset tytöt. Pojat ostavat enemmän brändivaatteita kuin tytöt. Lisäksi miesten kosmetiikkakulutus on kaksinkertaistunut joka vuosi 1990-luvun lopusta.
Kertooko tämä metroseksuaalien esiinmarssista, tutkija Terhi-Anna Wilska?
”Suomessa on 2000–5000 metroseksuaalia. Arviolta 70 prosenttia heistä asuu Helsingissä, loput Turussa ja Tampereella. Poikia, jotka eivät ole lainkaan kiinnostuneita ulkonäöstään on koko ajan vähemmän.”
Kuinka ilmiö on nähdäksesi syntynyt?
“Tämä on peräisin anglosaksisesta kulttuurista ja mainosten adonis-mallista. Tärkeitä vaikuttajia ovat olleet idolit, kuten David Beckham. Viimeisen kymmenen vuoden aikana metroseksuaalinen elämäntyyli on lisääntynyt nopeasti. Ja viime aikoina vauhti on vain kiihtynyt.
Pääosin metroseksuaalit ovat alle 25–vuotiaita, 30 ikävuoden ylittäneitä metroseksuaaleja on todella vähän.”
TJEU
Testaa oma metroseksuaalisuutesi: http://www.rooshlog.com/quiz/quiz.cgi?quiz=metro
Opaskirja: Michael Flocker: The Metrosexual Guide to Style: A Handbook for the Modern Man
Jonkin sortin metroseksuaaleja hekin
Heinrich Himmler: SS-johtaja tapasi käydä manikyyreissä. Josef Mengele: Dr. Horror liikkui aina kiillotetuissa ratsastussaappaissa ja valkoisissa hanskoissa. John F. Kennedy: Hänen väitettiin päihittäneen Richard Nixonin tv-väittelyssä, koska antoi puuteroida kasvonsa. Charles Baudelaire: Dandy-runoilija, joka viimeisteli aina asunsa vaaleanpunaisilla hanskoilla. Edward VIII: Dandy-kuningas. Juha Jokinen: Solarium-yrittäjien ja kultakauppiaiden märkä uni. Howard Dean: Demokraattien presidenttiehdokas, joka liputtaa metroseksuaalisuuttaan. Rolf Nordström: Myös oman ulkonäkönsä ammattilainen. David Coulthard: Täydellinen PR-kuski. Matti Klinge: Professori, joka on aina moitteeton, kaikin tavoin. Kirjoittanutkin keisarinajan tavoista ja seuraelämästä. Carl Gustav Emil Mannerheim: Korsetistaan mies tunnetaan.