Teemu Mäki

Kissamies ei anna tuumaakaan periksi.

Teemu Mäki törmää Kiasmassa keski-ikäiseen naisihailijaan.
Teemu Mäki törmää Kiasmassa keski-ikäiseen naisihailijaan.
Tanssijan ryhti, keinuva askel. Taivaansininen afrikkalainen paita, mustat Combat-housut.

Taiteilija Teemu Mäki liukuu Cafe Kiasmaan pehmeästi kuin valkoinen neekeri.

Ihan hirveän leveät hartiat! Saanko kokeilla. Treenaatko vielä Helsingin atleettiklubilla?

"Joo. Se on yhä Kaapelitehtaalla. Samat villakoirat nurkissa."

Ja tiedätkö mitä. Olet ihan kissan näköinen. Onko kukaan huomannut?

"Ei, onneksi. Tämä on päivän järkyttävin uutinen…"

Kirjoitin talven aikana eläinrunoja, siksi kaivan ihmisistä esiin eläinhahmoja. Kissaeläin!

"Okei, sovitaan niin! Vitalistikissa. Vitalismi tarkoittaa eloisuuden tavoittelua."

Olet lähdössä näinä päivinä Espanjaan?

"Joo. Parin viikon kiertueelle Espanjaan Pauliina Hulkon Amoralia näytelmän kanssa, ainakin Vigon ja Santiago de Compostelan teatterifestivaaleille. Pauliina on kirjoittanut esityksen moraalista ja rakkaudesta, mutta mukana on aika paljon tuhat vuotta vanhoja sufilaisia rakkausrunoja, muun muassa Mawlana Rumia."

Kuunteletko yhä jazzia?

"Joo. Tämän talven kova sana oli Miles Davisin Complete Jack Johnson Sessions. Vietin talven Afrikassa, boksi oli mukana. Toisena pääjuttuna oli hirveä läjä Fela Kutin levyjä sekä 50-luvun lopulta Afrikkayhteyttä ylläpitänyttä jazzpianisti Randy Westonia."

Sillä aikaa Suomessa juteltiin eräästä teoksesta nimeltään My Way, A work in Progress, jonka esiversiota kutsuit Sex and Deathiksi. Kyse on tästä kissantappovideosta, biisistä jota kukaan ei ole nähnyt. Onko taiteesta keskustelemisessa mitään mieltä?

"Ajattelin pitkään ettei kissakeskustelussa ole odotettavissa mitään hedelmällistä. Joitakin vuosia sitten hyväksyin, että taiteen kyky kiinnittää huomiota joihinkin aiheisiin ja toimia keskustelun sytykkeenä on sekin tärkeä funktio. Tässä jutussa on olemassa vaikeatajuinen taideteos ja kissantappovideomyytin aikaansaama pitkän keskustelun jatkumo. Se on paljon laajempi asia kuin se teos, jota en ole juurikaan päässyt näyttämään. Ulkomailla sitä on kyllä esitetty. Keskustelu ei ole pohtinut mitä teos voisi olla, vaan pysynyt moraaliabstraktion tasolla."

Tuntuu siltä että sekä taidemaailma että politiikka noudattavat mainosetiikan arvoja. Rinnalla kulkee iltapäivälehdistön moraali, se taipuu aina siihen suuntaan joka parhaiten synnyttää draamaa. Kissan kuolema on mediaseksikästä draamaa. Mitä muuta on ilmassa?

"Suuri into päästä nauttimaan oikeutetusta vihasta. Kyse on tietysti eläinten oikeusproblematiikasta, mutta ennen kaikkea maailmankuvallisesta perusprobleemasta. Meillä on suuri erimielisyys siitä, millaisia ihmisiä me ollaan kansana. Toisaalta me ollaan sitä mieltä, että me ollaan sivistynyt ja melko väkivallaton kulttuuri. Että maailmassa tapetaan ja orjuutetaan ihmisiä kaukana täältä, eikä se ole meidän syy – mehän yritetään omien touhujemme lomassa auttaa niitä nälkäisiä neekereitä ja orjatyöhön pakotettuja filippiinoja. Vastakkainen näkövinkkeli, globaali sosialismi, mitä mä edustan, ajattelee päinvastoin, että meidän hyvinvointimme perustuu maailman enemmistön orjuuttamiselle ja riistolle. Perusasemamme on samantyyppinen kuin natsiajan saksalaisilla. Harva osallistuu juutalaisten tappamiseen, mutta siitä hyötyvät passiivisesti lähestulkoon kaikki. Elämäntapamme tappaa vuosittain suuremman määrän ihmisiä kuin natsien terrori. Maailmassa käytetään vuodessa niin paljon rahaa lemmikkieläinten ruokaan, että sillä saataisiin puhdasta vettä kaikille maailman ihmisille."

Oletko itse käynyt Afrikassa? Puserosta päätellen olet.

"Tämä on Ghanasta. Vietin talven Afrikan kainalossa. Beninissä, Togossa, Ghanassa, Nigeriassa. Benignin ja Togon seutu on Afrikan hyväosaista seutua. Beninissä on lokoisaa, Nigeriassa vähemmän. Siellä päin Afrikkaa ihmiset ovat paljon onnellisempia kuin venäläiset. Siellä päin ei tiedetä juuri mitään eurooppalaisesta elämänmuodosta. Multakin kysyttiin ihan tosissaan sellaisia kysymyksiä kuin: Onko Suomessa kauppoja. Siellä ruokaa ostetaan ja myydään enimmäkseen tienvarsikojuista."

Nimität itseäsi taiteilijaksi, eettiseksi relativistiksi, vitalistiksi, kommunistiksi. Millaisia ratkaisuja olet itse tehnyt kulutuksen suhteen?

"Suhteeni kuluttamiseen on epäluuloinen. Ymmärrän että kuluttaminen tuottaa, muun muassa mielihyvää, mutta se ei tarkoita että kuluttaminen olisi hyväksi. Kuluttaminen on ostamista. Nautinnon kliimaksi on ostohetkellä, omistajaksi tulemisen tunnussa."

Kävin kymmenen vuotta sitten kämpässäsi. Se oli askeettinen paikka, pääosissa taulut ja musiikki.

"En osta mitään huvikseni. Mielestäni ekologiset valinnat ovat eräs luksuskuluttamisen laji. Miksi meillä on epäreilun kaupan banaaneja ylipäätään tarjolla? Meidän malli ei toimi."

Sulla on kuusivuotias pikkutyttö. Oletko pystynyt siirtämään hänelle kulutuskielteistä maailmankuvaa?

"En mä poliittista propagandaa saarnaa, mutta koska tyttäreni lempimusiikkia ovat Agit Propin levyt, täytyy myöntää että olen harrastanut vähän aivopesua. Tuon ikäiset lapset ovat aika tavalla kulutuskulttuurin syövereissä. Elämä lastentarhassa pyörii sen ympärillä minkälaiset Barbinuket kelläkin pitää olla."

Ahdistaako?

"Ahdistaa. Sitä vastaan on vaikea taistella, mutta sellaista voi harrastaa, että kun lapsi sanoo, että on tylsää, niin siihen on aina hyvä vastata, että oma vika. Se ei johdu siitä, että jotain hyödykkeitä puuttuisi. Kyllä ihmisellä itsellään on potentiaali tehdä elämästään nautinnollista. Siihen ei tarvita erityisiä luksuriöösejä apparaatteja."

Käpylehmät eivät ole klisee, lapsethan tekevät leikin vaikka ilmaan. Se on sitä luovuutta mitä aikuinen taiteilija metsästää analysoinnin ohella.

"Taiteilija ei välttämättä tarvitse analyyttista puolta, mutta kyllä siitä aina hyötyä on. Typerintä olisi asettaa järki ja tunne vastakkain."

(Partainen mies lähestyy Teemua: "Are you Teemu Maki? Keep up the good work. Don’t let the bastard get you down, okey?")

"Thank you."

Oikeistolaisen ihmisen näkövinkkelistä meidän elämäntavassa ei ole mitään vikaa. Mitä rehdimpi vapaakauppamaailma saadaan aikaiseksi, sitä nopeammin köyhätkin saavat kiskottua itsensä ojasta ylös. Tällaisesta moraalinarsistisesta näkövinkkelistä, siis että minä en ole ainakaan mikään murhaaja, on ihan poikkeuksellinen häväistys, että jumalauta tuolla joku tappaa kissan, ja se kestää monta sekuntia kauemmin kuin laki sallii! Jos näkövinkkeli on päinvastainen, suuri ahdistus kollektiivisesta itsepetoksesta, kissan tappaminen taideteosta varten on erityyppinen teko."

Miina Äkkijyrkkä soitti ennen haastattelua. Se on Brysselissä taistelemassa lehmien korvamerkkejä vastaan. Lähetti terveisiä: Kissat eivät häviä maailmasta millään, poikivat kolme kertaa vuodessa, keskimäärin kuusi pentua. Miinan mielestä kissojen pitäisi saada elää viettiensä vietävinä, tappaa ja lisääntyä eikä hiippailla roikkumahaisina kerrostalokämpissä.

"Niinhän se on."

(Kuusikymppinen nainen: "Oletko Taneli Mäki? Ai Teemu? Minusta se työ oli hyvä. Ihan tyhjästä kuule rupesivat höpöttämään. Olen Ateneumin ja kaiken maailman koulut käynyt. Tykkään että väkivallasta täytyy puhua.")

"Hauska kuulla."

("Tiedätkö että rakkautta on liian vähän?")

"Tiedän, sen mä tiedän. Täytyy ottaa sekin aiheeksi."

Asia tuntuu puhuttavan. Kiasman johto perusteli teoksesi siirtämistä Kuvataiteen Keskusarkistoon sanomalla: Jollain tavalla tämä keskustelu on saatava loppumaan. Pulina ei ollut sponsoreiden mieleen. IBM ja Nokia ottivat yhteyttä ja kertoivat kohun vaarantavan mahdollisen yhteistyön. On vaikea uskoa että sponsorimassi olisi taiteelle elintärkeätä?

"Ei se ole. Kiasma ei saa sponsorirahaa juuri lainkaan. IBM:ltä on saatu ehkä ilmaisia tietokoneita."

Jos tämä show olisi tapahtunut 50-luvulla huomio olisi kiinnitetty runkkaamiseen. Kissan hengellä ei olisi ollut mitään arvoa. Joissain asioissa edistytään.

"Arvokeskustelussa on se vika, etteivät siitä hyödy kymmenettuhannet nälkään tai malariaan kuolevat ja esille tulee harvoin se tosiasia, että länsimaiset öljy-yhtiöt rikastuvat kolmannen maailman kustannuksella. Näistä ei synny isompaa hässäkkää."

Afrikka ei ole kovin mediaseksikäs. Ruanda ei ollut, eikä Nigeria sen enempää.

"Seksikästä on se saako kissan tappaa taideteosta varten tai saako eduskunnassa käyttää minihametta, heh heh."

Kaikki missä haisee raadot tai sperma?

"Huvittavaa miten hätkähdyttävänä tai perverssinä runkkaamista pidetään, vaikka sen yhtenä tarkoituksena oli näyttää ja viitata siihen että pornoleffoissa kohtaukset päättyvät yleensä sperman ruiskuttamiseen naisen kasvoille."

Hmm. Esa Saarinen sanoi kerran, että sulla on mega. Pitääkö paikkansa?

"Ehkä se on nähnyt mun muita taideteoksia. Monessa on erektio. Tai sitten se on uneksunut."

Olisitko tehnyt saman, jossa sulla olisi piccolo?

"Hah. En ole ajatellut asiaa tuolta kantilta. Niin, se moneyshotin juuri oli se, että jos suurin osa maailmassa tehtävistä elokuvista on pornoelokuvia ja ne muodostavat elokuvateollisuuden liikevaihdosta pääosan, ja jos pornoelokuvista suurin osa niistä päättyy money-shottiin niin tästä voi ihan faktana sanoa, että maailman tavallisin ja suosituin näyttelijänsuoritus on sperman ruiskuttaminen naisten kasvoille. Se, että tällainen toiminta ei ole perverssiä, vaan normaalia kertoo jostain, eikö?"

Jep. Kimmojen ja kundien puntit eivät ole vieläkään tasan.

"Argumentointini ei ole kuitenkaan simppeliä pornonvastaisuutta. Mulla ei ole mitään pornoa tai edes prostituutiota vastaan."

Mikä sun suhde on pornoon?

"Porno on kiinnostavaa. On tärkeää huomata, että vaikka joillekin porno on ihmisten välisen seksin korvike, se ei ole suinkaan sitä aina. Porno ei ole häpeällistä vaan omanlaisensa seksin muoto. Ihmisen seksuaalisuus on erikoislaatuista. Lisääntymisvietillä on siinä aika vähän merkitystä. Seksuaalisuus on teatterinäyttämö, missä ihmiset kokeilevat ja testaavat mitä ne elämältä haluavat."

Moni varmaan miettii onko Mäki sadomasokisti?

"En, ja vaikka olisin, fakta ei muuttaisi taideteoksiani."

Onko joku haukkunut sua kissafetisistiksi?

"En ole kuullut. Monet ovat vakavissaan ja ystävällisesti väittäneet, että teoksissani on vegaanietiikka. Eläinoikeustohottamisen tärkeä kysymys löytyy eläinoikeusihmisten ajatuksesta: No joo, maailmassa on kärsimystä ja väkivaltaa, sitä vastaan kannattaa aloittaa taistelu kohtelemalla hellästi kaikista heikoimpia, esimerkiksi kissoja. Mitä paremmin me kohdellaan kissoja sitä paremmin me pitkällä tähtäimellä kohdellaan toinen toisiamme. Monet ajattelevat että näin se menee, vääjäämättä."

Voisiko aloittaa isommista nisäkkäistä ja siirtyä pikku hiljaa pienempiin?

"Ei ole mitään näyttöä siitä, että eläinten lempeä kohtelu leviäisi ihmisiin. Päinvastaisesta on paljon. Hitlerkin oli kasvissyöjä ja suuri eläinten sekä lasten ystävä. Onko eläinoikeusaktivismi reitti kohti riistottomampaa yhteiskuntaa vai silkkaa sijaistoimintaa? Etelänmatkoista luopuminen on vaikeampaa kuin pitää kovaa meteliä siitä, minkä kokoisessa kopissa kanaa saa pitää."

Tai onko eläintä käytetty seksuaalisesti hyväksi.

"Niin kuin sitä kuollutta kattia hävettäisi, että sen imago menee. Afrikassa näin miten toisenlainen voi ihmisten suhde luontokappaleisiin olla. Beninissä syödään yleisesti kissoja. Ne ovat voodookulttuurissa suosittuja uhrieläimiä. Voodoorituaaleissa valutetaan veri jumalankuvan päälle, mutta ei raatoa jätetä yöksi mätänemään vaan haetaan pois ja laitetaan pataan."

Onkohan kissanliha hyvää...

"Hirveän sitkeää. Se on jäntevä petoeläin, ellei se ole sylikissa."

Stadilaiset roikkumahakissat voisivat olla mehevämpiä. Nämä leikatut, haluttomat.

"Joilla ei ole kiimaa eikä kiirettä."

Mulla oli ideana hankkia kissa ja panna sut poseeraamaan sen kanssa. Mitä olisit vastannut?

"Kissa tänne vaan. Mistä tahansahan voi tehdä huumoria, ei se ole asian tyhjäksi tekemistä tai lekkeriksi lyömistä. Tässä keisissä alkaa olla komedian ainekset."

FILE: Teemu Mäki

  • Ikä: 36
  • Pituus: 178 cm
  • Paino: 81 kg
  • Tuoksu: Chanelin Egoiste
  • Palkka: 1200 euroa netto
  • Siviilisääty: Eronnut

Kommentit (50 ensimmäistä)

  • 1.
    Teemu-Maki
    4.6.2004 00:47
    Tulossa: kissantappovideo.com
  • 2.
    Ki3
    4.6.2004 05:40
    Sairasta. Viattoman eläimen tappaminen taidetta, mitä seuraavaksi?? Pedofiilit julkisesti raiskaamaan uhrejansa?
    Sairasta!

    Ki3
  • 3.
    Rinna2
    4.6.2004 12:17
    Oksettava niljakas jätkä.YÄK!
  • 4.
    tehoseta
    4.6.2004 12:57
    itsensäpaljastaja-narsisti elää fantasiamaailmassa ja luulee olevansa merkityksellinen. voi hyvä taivas. kulutuskriittinen kommunisti matkustaa valtion apurahalla afrikkaan kokemaan niinku tosi aitoja juttuja. kannattaisiko mennä töihin ja lopettaa jatkuva sisäinen runkkaminen.
  • 4.6.2004 12:58
    Sairas mies, sairas haastattelija, sairas City että viittii edes haastatella mokomaa tekotaitelijaa. Ei heru ymmärrystä meikäläiseltä.
  • 6.
    Tauno-76
    4.6.2004 13:00
    Tuo globaali sosialismi kyllä pitää paikkansa, ei sitä voi kieltää jos vähääkään jaksaa ja viitsii ajatella asiaa.

    Ei se kyllä silti oikeuta riistämään viattoman eläimen henkeä. Ei Mäki olisi voinut tuoda asiaansa julki jollain toisella tavalla?
  • 7.
    erkki-Pekka
    4.6.2004 15:15
    Miten Mäen luulee kuvaavansa yhteiskunnan globalisoitumista tappamalla kissan ja runkkammaalla sen päälle, tai naimalla Mersun pakoputkea. Muutenkin Cityn henkilöhaastattelut ovat aina sellaista perseennuolemista, että oikein oksettaa.
  • 8.
    Kissanpuolesta
    4.6.2004 15:56
    Pettynyt!! Mitä helvettiä te haastattelette tuollaista idioottia? Ketä kiinnostaa mitä joku Mäki tekee ja missä asuu ja mistä ostaa paitansa? Aivan kuten edellä sanottiin, erinomaista perseennuolentaa City-lehdeltä mutta ei kiinnosta.
  • 9.
    Arseholet
    4.6.2004 16:12
    Mäki voisi seuraavaksi teurastaa toimittaja Jaana Rinteen minkkiturkin ja vetää sitten kuivat sen päälle megakyrvällään.

    Mäelle apuraha ja Rinteelle Pulitzer-palkinto. Hyvä Suomi!
  • 10.
    oksettavaa
    4.6.2004 16:28
    En muista milloin viimeksi minulla olisi tullut näin paha olo pelkästä lukemisesta kuin nyt. Ei se, että rakastaa ja kohtelee eläimiä oikeudenmukaisesti ole pois köyhiltä ihmisiltä! Eiköhän suurin osa meistä eläinrakkaista ole enemmän kiinnostunut myös kehitysmaiden ihmisten hyvinvoinnista kuin valtaväestö. Ainakin tuttavapiirissäni nämä asiat kulkevat käsikädessä. Ihan turha kommentoida, että lemmikkien ruokaan menevillä rahoilla voisi ruokkia köyhät ihmiset. Eiköhän ihmiset kuluta rahaa turheempiinkin asioihin kuten viinaan, aseisiin, tupakkaan, autoihin, kosmetiikkaan ja niin edelleen.
    Annan rahaa köyhiin maihiin suuntautuviin keräyksiin monta kertaa vuodessa ja ruokin koirani. Mäki selvästi yrittää perustella murhaansa ihan naurettavilla tekosyillä, kuten ihmisten köyhyydellä, miten viattoman kissan kiduttaminen siihen liittyy? Tai miten porno ruikkimis sessiot liittyvät kissaan? Ja miksi Mäki ottaa ne edes esille, jos hänellä ei ole mitään pornoa vastaan!

    Jotkut taiteilijat kuten mäki luulevat olevansa niin paljon parempia ja fiksumpia kuin muut, että taidetta voi olla jopa murha ja runkkaus. Seuraavaksi kiasma voisi esitellä vaikka sellaista videota, jossa joku ulostaa Teemu Mäen kasvoille. Senkin voisi varmaan Mäen mukaan luokitella taiteeksi.

    Ja millä oikeudella Mäki otti kissan "taideteokseen". Ei tuntevaa eläintä voi tappaa miten ja milloin huvittaa. Mäki ei ole tainnut pahemmin (eläinten onneksi) olla tekemisissä eläinten kanssa, kun ei tunnu arvostavan niitä elävinä olentoina ollenkaan. Toivottavasti palveluskoirien ja muiden ihmisiä auttavien eläinten ohjaajat ymmärtävät olla auttamatta Mäkeä, jos hän josku niiden apua tulee tarvitsemaan
    .
    Tällaisen täysin epäeettisen artikkelin luettuani cityn lukeminen saa jäädä. Ennen USA:n presidentti Bush oli mielestäni saatanan maanpäällinen ilmentymä nyt se on Mäki ja tämän jutun toimittaja.
  • 11.
    Antifasisti
    4.6.2004 18:03
    Mäki on omien sanojensa mukaan kommunisti. Ainakin tekojensa puolesta.
  • 12.
    goblin798
    4.6.2004 22:23
    Miten teille pölkkypää pop-ihmisille voisi takoa päähän se miten pientä yksi kissan tappaminen on verrattuna siihen mitä länsimainen kapitalismi tekee köyhien maiden väestölle? Se on nimittäin aivan samanlaista murhaamista. Ihmiset kuolevat nälkään, koska epäreilu maailmankauppa estää rahan kulkemisen köyhiin maailman kolkkiin. Ai ei kiinnosta vai kun pitää mennä ostamaan se Kill Billi?
    Miten ihmiset saataisiin ajattelemaan omilla aivoillaan?
  • 13.
    Poroporvari
    5.6.2004 00:19
    Tapa kissa köyhien maiden väestön puolesta! Lennä sitten saastuttavalla suihkukoneella Afrikkaan talveksi kuuntelemaan Miles Davisin uutta CD-boxia (99 euroa, julkaisija CBS).

    Kun tuoksu on vielä minkkiturkeistakin tutun Chanelin (Egoiste, 49 euroa), on kyseessä taatusti aito sosialisti/maailmanparantaja.

    Hypocrisy is the greatest luxury!
  • 14.
    mokomat
    5.6.2004 00:53
    Älä, Jaana Rinne, hurskastele:

    "Rinnalla kulkee iltapäivälehdistön moraali, se taipuu aina siihen suuntaan joka parhaiten synnyttää draamaa..."

    Näin kirjoittaa nainen, joka myi jorinoitaan ensin Ilta-Sanomiin ja sittemmin Iltalehteen. Nyttemmin niitä ostaa enää City ja Apu-lehti?!. Mikä seuraavaksi: Et, Hymy tai Alibi?

    Jos Rinteellä ei ole moraalia, edes hitunen voisi olla Cityllä. Miksi julkaista narsistisen Mäen puheenvuoro vailla kritiikin hitusta? Mäkihän sai jo kannanottonsa viattoman luontokappaleen kustannuksella.
  • 5.6.2004 02:56
    Mäellä tuulee, kaverissa on ainesta. Kun joku uskaltaa osoittaa sormella kuinka epätasa-arvoisessa maailmassa elämme voi sen näkeminen olla liikaa pienille villaan pukeutuville kaupunkilaisille. Niin kovin pieni prosentti maapallon väestöstä kuluttaa valtaosan maapallon luonnonvaroista. Sen sesonkiherkku Sheban hinnalla ruokkisi monta ihmistä jossain kaukana, siellä missä on nälkä. Kipeä aihe aiheuttaa onneksi keskustelua, vaikkakin huomio kohdistuu toisarvoisesti milloin edesmenneeseen kissaan, milloin Mäen kulliin. Suomalaisten tunteet kuohuvat, SE on hurjaa.
  • 16.
    K_Kriitikko
    5.6.2004 09:44
    Olen aina ajatellut, että aseesta kannattaa poistaa varmistin siinä vaiheessa, kun taitelija alkaa puhua politiikasta. Teemu Mäen haastattelu varmisti näkemykseni.

    Länsimaista kulutusta hän vertaa natsismiin ja juutalaisten vainoon. Samalla unohtuu iloisesti, että naapurimaassamme vain muutama vuosikymmen sitten tapettiin toisinajattelijat, saastutettiin alkuperäiskansojen maat ja vietiin heiltä oikeudet omilla mailla olevaan öljyynsä. Kaikki tämä tapahtui Mäen kannattaman aatteen, kommunismin, nimissä. Siinä sivussa kuoli monta miljoonaa ihmistä.

    Mäki matkustelee paljon, käyttää Chanelin Egoistea ja suuria lentoyhtiöitä. Näiden kuluttaminen ei ole Mäelle ongelma, koska länsimainen riistovaltio, Suomi, myöntää hänelle taiteilija-apurahaa. Mäen toiminnassa siis kommunismi ja länsimainen konsumerismi kulkevat kauniisti käsi kädessä. Kuka kertoisi Mäelle jotain kaksinaismoralismista? Onkohan Mäelle kertaakaan tullut houkutusta siirtyä sanoista tekoihin?

    Jaana Rinne ei valitettavasti kysynyt asiaa.
  • 18.
    UncleFucka
    5.6.2004 12:33
    Ei ole länsimaiden tehtävä pitää yllä väestöä, joka ei kykene elättämään itseään. Ei meillä ole mitään velvollisuutta auttaa ketään. Jos teemumäet haluavat auttaa, suosittelen luopumaan taiteilija-apurahasta ja lähettämään sen suoraan apua tarvitseville.

    Huomiota se lapsikin haluaa. Säälittävä ihminen.
  • 19.
    gdsgs
    5.6.2004 13:21
    Huh huh kyllä city lehden journalismi on sitten laadukasta.
    Kas kun ei toimittaja ilmoittanut rakastavansa herra Mäkeä sillä sellaista perseennuolemista koko artikkeli oli.
    Ehkäpä huonoin haastattelu jota olen koskaan lukenut.
  • 20.
    UncleFucka
    5.6.2004 13:47
    Löysin seuraavan katkelman netistä (Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen sivuilta). Taitaa olla niin, että Mäki on keksinyt tämän tiedostavan globalisaatiokritiikin vasta jälkikäteen. Se ei ole yllättävää.

    Mitä raastuvanoikeudessa tapahtui? (otteita oikeuden päätöspöytäkirjasta)

    1. Syyttäjä vaati Mäelle rangaistusta eläinrääkkäyksestä, eläintenpitokieltoa ja rangaistusta kavalluksesta.

    2. Mäki kiisti syytteet ja on kertonut ottaneensa kissan alun perin lemmikiksi ja lopettaneensa sen, koska oli tullut sellaisiin ajatuksiin, että lemmikkien pitäminen on typerää ja järjetöntä. Lisäksi hän on kertonut, että kissan lopettaminen oli hänelle tärkeätä, jotta hän voisi rituaalinomaisesti puhdistautua lemmikin pitämiseen liittyvästä itsepetoksesta. Mäki on kertonut, että hänen tarkoituksensa oli ollut tappaa kissa keskikokoisella kirveellä yhdellä iskulla kipua sen kummemmin tuottamatta. Ensimmäinen isku oli osunut kissan niskaan. Osuma ei ollut ollut hyvä, mutta kissan selkäranka oli mennyt poikki. Kissa oli kaatunut kyljelleen ja Mäki oli iskenyt mahdollisimman nopeasti uudelleen kaulan sivuun. Mäki on kertonut olevansa varma, että kissa oli kuollut jo toisen tai kolmannen iskun jälkeen. Mäki on edelleen kertonut, että kissan pää oli kokonaan irronnut vasta ehkä viidennen iskun jälkeen, mutta kissa oli nytkähdellyt vielä sen jälkeenkin. Mäki on katsonut syyllistyneensä vain sopimusrikkomukseen.

    3. Näyttö: Raastuvanoikeus on katsonut kissan lopettamisesta kuvatun videonauhan. Videofilmin perusteella laaditun kaupungineläinlääkärin lausunnon mukaan kissan lopetus on suoritettu pienikokoisella veistokirveellä lyömällä teräpuolella niskaan ja kaulaan ainakin 6-7 lyöntiä. Lyönnit olivat olleet sen verran heikkoja, että kissa ei ole taintunut ja kuollut välittömästi. Ensimmäinen isku oli vaurioittanut selkärankaa ja selkäydintä sen verran, ettei kissa ollut kyennyt liikkumaan, mutta eläin ei ollut menettänyt tajuntaansa, koska päähän ei ollut kohdistunut iskua. Myöhempien lyöntien vaikutuksesta pää oli lopulta irronnut ja vasta silloin eläin oli menettänyt tajuntansa.

    4. Raastuvanoikeuden ratkaisu: Raastuvanoikeus katsoo eläinlääkärin lausunnon perusteella selvitetyksi, että kissa on sitä lopetettaessa kokenut voimakasta kipua ja tuskaa. Mäen on katsottava toimineen tahallisesti.

    Mitä hovioikeus päätti?
    Helsingin hovioikeus tuomitsi Teemu Mäen vuonna 1991 rikoksesta "Yksin teoin tehdyt eläinrääkkäys ja kavallus" (Eläinsuojelulaki 2§ ja 15 § 2, Rikoslaki 29 luku 1 § 1, Rikoslaki 7 luku 1 §) seitsemäänkymmeneen päiväsakkoon. Lisäksi Mäki velvoitettiin maksamaan HESYlle 700 markkaa korvausta anastetusta omaisuudesta ja HESYn oikeudenkäyntikuluja 1000 markkaa. Mainittakoon, että Teemu Mäki ei maksanut lain velvoittamia korvauksia omaehtoisesti. Maksut jouduttiin hakemaan ulosoton kautta.

    Videolla Teemu Mäki masturboi silvotun kissan ruumiin päälle. Elokuvatarkastamon päätöksen mukaisesti Mäen kissantappovideon esittäminen kokonaisuudessaan on kielletty.
  • 21.
    hgsd
    5.6.2004 14:07
    goblin798 kirjoitti 04.06.2004 klo 22:23:

    Miten teille pölkkypää pop-ihmisille voisi takoa päähän se miten pientä yksi kissan tappaminen on verrattuna siihen mitä länsimainen kapitalismi tekee köyhien maiden väestölle? Se on nimittäin aivan samanlaista murhaamista. Ihmiset kuolevat nälkään, koska epäreilu maailmankauppa estää rahan kulkemisen köyhiin maailman kolkkiin. Ai ei kiinnosta vai kun pitää mennä ostamaan se Kill Billi?
    Miten ihmiset saataisiin ajattelemaan omilla aivoillaan?

    Kyllä minua ainakin kiinnostaa em. asiat ja tulen myös tulevaisuudessa vaikuttamaan niihin työlläni. Ei se silti tarkoita sitä, että saamme kohdella muita luontokappaleita miten huvittaa.
    Jos raakuus on sitä luokkaa, että kykenee tappamaan huvikseen elävän ja tuntevan eläimen (joko suoraan tai välikäsien kautta), kykenee varmasti ainakin ajatuksen tasolla tekemään saman ihmisellekin.
    Ei eläinten olemassa olon kunnioittaminen ole pois maailman tilanteen ja ihmisoikeuksien tärkeyden tiedostamisesta.
    Täydellisyyteen tuskin kukaan kykenee. Siksi myöskään minä en matkusta maapallon toiselle puolelle polkupyörällä, jos aikaa on vain muutama kuukausi. Mutta helpointa on varmaankin aloittaa elämän kunnioittamisesta ruohonjuuritasolla. Sen kissan tappo ei kuitenkaan ehkä pelastanut yhtään ihmishenkeä.
  • 22.
    staminalix
    5.6.2004 15:58
    Mäen oman puolen kissantappotarinasta voi lukea osoitteessa www.teemumaki.com.

    Luin itse koko roskan ja mies on yhä mielestäni henkisesti sairas. Hyppii aiheesta toiseen ja tekstiäkin riittää kyllä ihan joka maailman vääryydestä.

    Saanko siis vaikkapa suolistaa oman kissani, koska syöväthän ihmiset lihaa ja metsästävät. Niin ja koska kissanruokapurkkini hinnalla joku ihminen voisi elää kehitysmaassa viikon kauemmin. Huh hah hei.

    City-lehteen olen erittäin pettynyt. Haastattelija voisi yhtä hyvin jutella säästä herra Mäen kanssa. Ei ketään kiinnosta mitä musiikkia herra Mäki kuuntelee ja missä käy salilla. Kansa haluaa nähdä Mäen vastuussa teoistaan. Pari sataa euroa sakkoja ei mielestäni ole riittävä rangaistua. Apurahat pois ja hoitoon tämä mies.
  • 23.
    paviaani
    5.6.2004 17:32
    goblin798 kirjoitti 04.06.2004 klo 22:23:

    Miten teille pölkkypää pop-ihmisille voisi takoa päähän se miten pientä yksi kissan tappaminen on verrattuna siihen mitä länsimainen kapitalismi tekee köyhien maiden väestölle? Se on nimittäin aivan samanlaista murhaamista. Ihmiset kuolevat nälkään, koska epäreilu maailmankauppa estää rahan kulkemisen köyhiin maailman kolkkiin. Ai ei kiinnosta vai kun pitää mennä ostamaan se Kill Billi?
    Miten ihmiset saataisiin ajattelemaan omilla aivoillaan?

    Vittu, mee sä sinne gobliniin kattomaan projektitulokses. Mäki perustelee kissan tappamista taidetarkoituksiin sillä, että tappavathan ihmiset eläimiä jatkuvasti safkaksi. Vikana on vaan se, että tuolla logiikalla ihmisen tappaminenkin voisi olla taidetta; tappavathan jenkitkin hemmoja öljyn takia.
  • 24.
    Miig
    5.6.2004 19:15
    Kylla yksi kissimirri aina kymmenta koyhaa vastaa. Maailma olisi parempi paikka jos Afrikan antaisi kuolla nalkaan ja istuttaisi paikalle kissoja. Elavatkin lyhyempaan ja tekevat ITSE jotain ruokansa eteen.
  • 25.
    Antifasisti
    5.6.2004 19:34
    Maailman nälkäiset voisivat ruveta pikkuhiljaa tekemään itse itsensä eteen duunia. Rukoilemalla ja varjossa istukelemalla ei kouraan tipahda edes sitä Allahin paskaa.

    En enää anna senttiäkään YK:lle. Länkkäreiden perustamat tennaritehtaat onneksi tarjoavat muutamille kehareille jonkinlaisen toimeentulon.

    Teemu Mäki muuttakoon vaikka Sudaniin ja sitten vaan toopelta passi pois.
  • 26.
    halvallamenee
    5.6.2004 21:29
    Naurettavaa perustella, etta kissan tappaminen on oikein, koska maailmassa tapetaan niin paljon ihmisia.
    Jos ei ole muita keinoja tuoda epakohtia esille kuin kissan tappaminen, niin pitaisi varmaan vahan miettia omaa ilmaisukykyaan taiteilijana. teemu taisi vaan menna sielta, missa aita on matalin.

    teemu myos valittaa ylikansallisten yhtioiden halvan tyovoiman kaytosta. entas ne valtavan pornoteollisuudenalan tyontekijat, neko ei koskaan tule koyhista maista eika joudu hyvaksikaytetyiksi? teemulla ei kuitenkaan ole mitaan pornoa vastaan.
    - mutta ehka loppujen lopuksi onkin parempi, etta "taiteilija" runkkaa sitten pornon kuin kuolleen kissan aarella.
  • 27.
    hallelujaa
    6.6.2004 02:11
    ai jai jai. jaana rinteellä on paljon vihamiehiä/naisia toimittajien joukossa...

    ai jai jai, naama esiin! kuka siellä piileksii, komerossa sanomatalon uumenissa???

    taitaa olla itse herra ripley, veli-pekka lehtonen, joka lainailee rinteen city-juttuja lainasanat palstalleen aina kun punoitus käy liian kuumaksi...

    rinne kirjoittaa muuten muihinkin lehtiin kuin keltaiseen lehdistöön...on aina kirjoittanut..hesariinkin aikoinaan...

    kun on pieni muna on kyrväkästä kirjoitella ja ammuskella haastattelijaa puskasta, nimettömänä, eikö?
  • 28.
    intohimoa
    6.6.2004 02:16
    hyvä juttu herättää intohimoja. tämä on sellainen.

    mutta miksi epätoivoista jauhantaa 15 vuotta sitten kuolleesta

    kissasta.

    ovatko suomessa asiat jo näin hyvin?

    katseet irakiin päin!
  • 29.
    USAsta
    6.6.2004 07:47
    On kylla helvetin hieno fiilis, ettei tarvitse enaa maksaa latiakaan veroja Suomeen. Mieluummin tuen (tuloihin nahden sinansa hyvin kohtuullisilla) veroillani esim. Irakin sotaretkea, kuin Teemu Maen kaltaista "taiteilijaa".

    Ei se ole tyhma joka pyytaa rahaa, vaan se joka maksaa.
  • 6.6.2004 10:46
    Tulee vaan mieleen kun paljon saarnataan miten epäoikeudenmukainen maailma on, mutta en ole nähnyt koskaan mitään mukavaa analyyttistä taideteosta kautta tutkielmaa tästä asiasta, täytyy ehkä ruveta etsimään. Kai niitä on jossain, kun siis tuntuu joskus vain siltä, että koskaan ei missään ole kunnon kokonaisnäkemystä kapitalismin ongelmista ja sellaisesta. Minä olen kyllä sitä mieltä, että kehitysmaat saisi jättää rauhaan, eikä niille tarvitse antaa mitään, sillä kyllä ihminenkin olisi mukavempi metsästää ja elää vapaasti luonnossa kuin hiiviskellä roikkumahaisena kerrostaloasunnossa, täällä se on tosin mahdotonta, mutta siellä missä sitä vielä on pitäisi se säilyttää. Tai sitten voisimme perustella sitä moraalifilosofisesti ja ajatella, että sivistys on moraalisesti ihmisille korkeinta, mutta valitettavasti sivistyksen mukana tulevat kerrostalot ja kulutushysteria, ainakin siltä osin mitä minä olen maailmasta asioita katsellut lehdistä sun muista.
  • 6.6.2004 11:01
    KYLLÄ ELÄINRÄÄKKÄYS ON ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ VAIKKA SE PAKETOITAISIIN MITEN JA VÄITETTÄISIIN MITÄ. KYLLÄ NÄITÄ ELÄIMEN KÄRSIMYKSISTÄ PIITTAAMATTOMIA IHMISIÄ ON AINA OLLUT, JA SELLAISIA MYÖS JOTKA SAAVAT SIITÄ OIKEIN ILOA KIEROUTUNEESEEN MIELEENSÄ. ONPA YHTEISKUNTA NYT KEHITTYNYT, KUN TÄTÄ OIKEIN APURAHOILLA TUETAAN YHTEISKUNNAN PUOLESTA, HELVETTI.
  • 32.
    haeh
    6.6.2004 12:40
    Kyllä se meidän "sivistys" on jo kauan sitten saavuttanut kehitysmaat, ensimmäisenä kolonialismin muodossa. Vähän eri asia onkin se, mitä mahdollisuuksia epätasa-arvoinen maailmanjärjestys suo ihmisille, että he pystyisivät tekemään jotakin elantonsa eteen. Kysehän ei ole vaan ruuasta ja sen loppumisesta.
  • 33.
    karpela
    6.6.2004 12:55
    kulttuuriministeri tanja " seksi ja väkivalta pois tv:stä " karpela, moralistimimmi par excellence!

    kysymys: mitä rattijuoppo tanja teki viisitoista vuotta sitten, kun teemu paukutteli taiteen rajoja tappamalla kissan liian tylsällä kirveellä?
    vastaus: heilasteli peter nygårdin kanssa ja sai rahaa iltapäivälehdissä sukkanauhoissa huoraamisesta.
  • 34.
    Valheita
    6.6.2004 14:58
    Kun kaksi narsistia kohtaa toisensa, Rinne ja Mäki, syntyy "journalismia", jossa faktat ovat sivuseikka.

    Rinteen "kysymys" poimii "faktansa" suoraan Teemun kotisivuilta:

    "Kiasman johto perusteli teoksesi siirtämistä Kuvataiteen Keskusarkistoon sanomalla: Jollain tavalla tämä keskustelu on saatava loppumaan. Pulina ei ollut sponsoreiden mieleen. IBM ja Nokia ottivat yhteyttä ja kertoivat kohun vaarantavan mahdollisen yhteistyön."

    Mikään tästä ei pidä paikkaansa.

    Kiasman johto on perustellut päätöksensä aivan toisin. Sponsorit eivät painostaneet. Nokia ei edes ole Kiasman sponsori.

    Oikaiskaa edes selvät virheet!
  • 35.
    Egoiste
    6.6.2004 15:07
    Chanelin Egoiste tuoksuu, Rinne huohottaa "valkoisen neekerin" tanssijan ryhtiä, keinuvaa askelta...

    Niinpä. Kuten jutussa seisoo, "Teemu Mäki törmää Kiasmassa keski-ikäiseen naisihailijaan."

    Juttu on häpeäksi City-lehdelle.
  • 36.
    eleusis-hki
    6.6.2004 15:13
    Hyvä haastattelu!

    Itse en ole edes taiteilija, mutta ymmärrän hyvin teemat, mitä esimerkiksi Teemu Mäen töissä ajetaan takaa. Joku näppärä saattaa sanoa, että en ymmärrä taidetta, mutta millä tavalla tämä henkilö pystyy ymmärtämään sitä paremmin? Uuspuritaanisen moraalin avulla?

    Jatkakaa.
  • 37.
    Altan
    6.6.2004 15:17
    Taiteilija Osmo Rauhala kirjoittaa:

    "Maailmalla on taidepiireihin pyritty muun muassa autenttisilla kuvilla taiteilijan harrastamasta kidutuksesta. Taideyhteisö on kuitenkin sulkenut portit näiltä yrityksiltä alkuunsa. Toistaiseksi Suomi on ainoa tiedossani oleva maa, jossa tämänkaltainen taiteilija on nostettu kansalliseen menestykseen."

    City pönkittää Mäen mediaseksikkyyttä, oksettavan kritiikittömästi, yksisilmäisesti ja täydellisen tietämättömästi
  • 38.
    Choko
    6.6.2004 15:34
    Miksi City levittää valheita? Kuten tänään Raoul Grünstein kirjoittaa Hesarissa Mäen teosta EI siirretty museon kokoelmista "sponsorien painostuksesta". On tämä jo aikaisemminkin selvitetty. Eikö Rinne lue lehtiä? Vai haluaako Citykin tehdä Teemu-boysta messiaan ja kaltoin kohdellun neron - mies muuten elää ja matkustelee Afrikkaan valtion apurahoilla elikkäs meidän fyffellä! Eli se siitä hänen kaltoin kohtelustaan!!
  • 39.
    vitalistikissa
    6.6.2004 16:00
    Jaahas Mäki on siis Vitalistikissa.

    "Vitalismi tarkoittaa eloisuuden tavoittelua.” Jos Mäki tavoitteli eloisuutta kiduttamalla hän on tyhmempi kuin luulin, ja sairaaksi hänet jo tiedänkin, juttu vain vahvisti käsitystäni patologisesta valehtelijasta
  • 40.
    tekotaiteilija
    6.6.2004 16:02
    Sammaleinen kirjoitti 04.06.2004 klo 12:58:

    Sairas mies, sairas haastattelija, sairas City että viittii edes haastatella mokomaa tekotaitelijaa. Ei heru ymmärrystä meikäläiseltä.

    Olen sanasta sanaan samaa mieltä.
  • 41.
    Halonen
    6.6.2004 16:25
    Loistava artikkeli!!

    Sai tekopyhän lukijan älähtämään ;)
  • 42.
    Egoiste
    6.6.2004 16:31
    Tekopyhä on Teemu, joka kääntää mustan valkoiseksi ja valkoisen mustaksi oman narsisminsa nimissä. Hän keksi vasta myöhemmin *teorian* jolla perusteli muka tekoaan ja nyt tähän hölynpölyyn ovat hurahtaneet jotkut - onneksi harvat - *taiteelliset ajattelijat*. Höh!

    Potaskaa ja tekopyhää pyörittelyä koko Cityn juttu mutta kohteensa ja tekijänsä näköinen toki.
  • 43.
    Itsepetosta
    6.6.2004 16:45
    Mitä siis *oikeasti* tapahtui:

    (Ote raastuvan oikeuden päätöspöytäkirjasta):

    "Mäki on kertonut ottaneensa kissan alun perin lemmikiksi ja lopettaneensa sen, koska oli tullut sellaisiin ajatuksiin, että lemmikkien pitäminen on typerää ja järjetöntä. Lisäksi hän on kertonut, että kissan lopettaminen oli hänelle tärkeätä, jotta hän voisi rituaalinomaisesti puhdistautua lemmikin pitämiseen liittyvästä itsepetoksesta."
    Lähde: Hesyn tiedote www.hesy.fi/info/tiedote210504.htm

    Kysymys: Millainen ihminen on ihminen jonka pitää "rituaalinomaisesti puhdistautua lemmikin pitämiseen liittyvästä itsepetoksesta"????
  • 44.
    Parodiaa
    6.6.2004 16:51
    Rinteen taiteilijasuvun lahjattomaan haaraan kuuluva kynäilijä parodioi itseään. Niinhän? Sehän varmaan oli tarkoitus? Olihan, olihan?
  • 45.
    Eskil
    6.6.2004 16:58
    "Taitelija" Mäeltä saatiin rääkkäystuomion sakkorahat vasta ulosoton kautta. Mies maksoi, olihan niitä apurahoja.
  • 46.
    vaanjaonnea
    6.6.2004 17:51
    Ottaisin lapselleni kummiksi mieluummin vaikka Jammu Siltavuoren kuin tämän "taiteilijan".

    Olisi mielenkiintoista nähdä, miltä Teemu Mäen naamataulu näyttää muutaman kuukauden kuluttua. Se kun on nyt tuttu kadunmiehelle tv:stä ja lehdistä.

    Kadunmiehen oikeustaju on usein mutkattomampi kuin lainoppineiden. Lätty saattaa vielä lätistä.

    Mäen on syytä vältellä julkisia paikkoja iltaisin tai pysyä apurahojensa turvin ulkomailla, sillä pelkästään puntteja nostelemalla ei tulla katutappelijaksi.

    Voipa tulla vielä itku pitkästä ilosta.
  • 47.
    Goodbyex
    6.6.2004 18:03
    Ole mies Teemu ja tapa ittes!!!
  • 48.
    maria-80
    6.6.2004 19:14
    "Harva osallistuu juutalaisten tappamiseen, mutta siitä hyötyvät passiivisesti lähestulkoon kaikki. Elämäntapamme tappaa vuosittain suuremman määrän ihmisiä kuin natsien terrori. Maailmassa käytetään vuodessa niin paljon rahaa lemmikkieläinten ruokaan, että sillä saataisiin puhdasta vettä kaikille maailman ihmisille."

    Tää oli vaan NIIN totta.

    Sain muuten itse sähköpostitse addressin allekirjoitettavaksi, että vastustakaa teoksen ostamista Kiasmaan. En allekirjoittanut. Ajattelin (vaikka en tapauksesta paljon tiennyt) että tolla jätkällä on varmasti jotain sanottavaa. Hyvä että sai lukea tän haastattelun, mun ajatukset osu oikeaan.

    Ja kaksinaismoralismi on niin kuvottavaa!!!
  • 49.
    jekeje
    6.6.2004 22:12
    Syy miksi jollain neekerillä ei ole puhdasta vettä johtuu siitä, että ovat nussineet siihen maahan liikaa vedenjuojia ja paskantajia.
  • 50.
    MOrrraakks
    6.6.2004 23:26
    Ja kaksinaismoralismi on niin kuvottavaa!!!
    Ihanaa! Että joku jaksaa saarnata sen puolesta, että kaksinaismoralismi saataisiin kitketyksi. Kuinka turhalta nykyaika tuntuukaan, kun ihmiset paasaavat sitä ja tekevät toista. Minä olen sitä mieltä, että Herramme kristus ja Jumala ratkaisevat ongelmamme, mutta ihminen ei jaksa uskoa siihen. Moraalin pitää perustua vain ja ainoastaan jumalaan silloin saamme vapaan maailman. Totelkaa jumalaa!
    Ja muistakaa Hän tietää, että kaikki ovat syntisiä.
    Muistakaa lukea pyhää Raamattua. Sen sanat ovat totisinta totta, jumalan sielusta suoraan ammennetut. Eli tappakaa kissanne. Älkääkä pitäkö lemmikkieläimiä. Se on kaksinaismoraalista, ja on verrattavissa huoraamiseen.

    Muistakaa, lehmä on paras eläin maailmassa ammentakaa siltä maitoa, sillä maito jos mikä on hyvää ravintoa, älkää tuhlatko varojanne surkeisiin lemmikkieläimiin, ne eivät ansaitse Ihmisen rakkautta.

Kommentoi artikkelia

Anna sähköpostiosoite, jos haluat, että sinuun voidaan ottaa yhteyttä. Osoite ei ole pakollinen, mutta jos määrittelet sen, se näkyy julkisesti kaikille.

Kirjoita kenttään viisikirjaiminen mustalla kirjoitettu sana, joka on yllä olevassa kuvassa. Kirjainkoolla ei ole merkitystä. Tällä toimenpiteellä estämme roskapostitusta. Tai kirjaudu sisään palveluun, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Lue lisää: uusin City-lehti

Kesäkuun festariopas 2012
Baarifestivaalit, Pride-kulkue, Provinssi ja paljon muuta.
Lisää pyöräteitä Manseen!
Onko Tampere Suomen paras asuinpaikka myös nuorille? Me kysyimme, te...
Sävy muutti ja Boulevard Social avasi
Kahvila Sävy on muuttanut isompiin tiloihin. Maanantaina 21.5. ovensa...
Yöllisestä elämöinnistä
Toim.huom. 1
Teemu Rajamäki
Uniklubin ex-basisti Teemu Rajamäki on enää todella vähän rokkikukko.
Piratismi kautta aikojen
Piratismi ei ole internet-ajan... 1
VIP Bartenders
VIP Bartendersin Rane löysi kumppaninsa baaritiskiltä.
Katarinan uusi alku Turussa
Ravintolalaiva Katarina avasi kesäkautensa hienoilla uudistuksilla
Elokuun festariopas 2012
Flow'n lisäksi juhlitaan Taiteiden yössä, Kalliossa ja juhlaviikoilla.
Festareiden ABC
Cityn vinkit festarineitsyeille.

Lue lisää: Ihmiset

Irina Björklund
Suomi-filmin suuri suloinen 1
Jan Vapaavuori
Rötösherra 8
Roi Vaara
Yhden miehen nykytaideteos 3
Mikko Leppilampi
Suomi-filmin suuri Poika 37
Njassa
Dj Njassa, ikiaikainen... 1
Anna Laulumaa
HSM2-musikaalitähti ei pelkää pikkutyttöjä.
Koreografi Henna Riikonen
Wannabe Ballerinasin koreografi... 1
Timo T.A. Mikkonen
Juuri kun luulit lukeneesi Timo... 9
Maijastiina Vilenius
Comic book gal.
Yhteinen rautataivas
Tieteiselokuva Iron Skyn tarinaa pohjustetaan ilmaisissa sarjakuvissa.