Teemu Mäki

Kissamies ei anna tuumaakaan periksi.

Teemu Mäki törmää Kiasmassa keski-ikäiseen naisihailijaan.
Teemu Mäki törmää Kiasmassa keski-ikäiseen naisihailijaan.
Tanssijan ryhti, keinuva askel. Taivaansininen afrikkalainen paita, mustat Combat-housut.

Taiteilija Teemu Mäki liukuu Cafe Kiasmaan pehmeästi kuin valkoinen neekeri.

Ihan hirveän leveät hartiat! Saanko kokeilla. Treenaatko vielä Helsingin atleettiklubilla?

“Joo. Se on yhä Kaapelitehtaalla. Samat villakoirat nurkissa.”

Ja tiedätkö mitä. Olet ihan kissan näköinen. Onko kukaan huomannut?

“Ei, onneksi. Tämä on päivän järkyttävin uutinen…”

Kirjoitin talven aikana eläinrunoja, siksi kaivan ihmisistä esiin eläinhahmoja. Kissaeläin!

“Okei, sovitaan niin! Vitalistikissa. Vitalismi tarkoittaa eloisuuden tavoittelua.”

Olet lähdössä näinä päivinä Espanjaan?

“Joo. Parin viikon kiertueelle Espanjaan Pauliina Hulkon Amoralia näytelmän kanssa, ainakin Vigon ja Santiago de Compostelan teatterifestivaaleille. Pauliina on kirjoittanut esityksen moraalista ja rakkaudesta, mutta mukana on aika paljon tuhat vuotta vanhoja sufilaisia rakkausrunoja, muun muassa Mawlana Rumia.”

Kuunteletko yhä jazzia?

“Joo. Tämän talven kova sana oli Miles Davisin Complete Jack Johnson Sessions. Vietin talven Afrikassa, boksi oli mukana. Toisena pääjuttuna oli hirveä läjä Fela Kutin levyjä sekä 50-luvun lopulta Afrikkayhteyttä ylläpitänyttä jazzpianisti Randy Westonia.”

Sillä aikaa Suomessa juteltiin eräästä teoksesta nimeltään My Way, A work in Progress, jonka esiversiota kutsuit Sex and Deathiksi. Kyse on tästä kissantappovideosta, biisistä jota kukaan ei ole nähnyt. Onko taiteesta keskustelemisessa mitään mieltä?

“Ajattelin pitkään ettei kissakeskustelussa ole odotettavissa mitään hedelmällistä. Joitakin vuosia sitten hyväksyin, että taiteen kyky kiinnittää huomiota joihinkin aiheisiin ja toimia keskustelun sytykkeenä on sekin tärkeä funktio. Tässä jutussa on olemassa vaikeatajuinen taideteos ja kissantappovideomyytin aikaansaama pitkän keskustelun jatkumo. Se on paljon laajempi asia kuin se teos, jota en ole juurikaan päässyt näyttämään. Ulkomailla sitä on kyllä esitetty. Keskustelu ei ole pohtinut mitä teos voisi olla, vaan pysynyt moraaliabstraktion tasolla.”

Tuntuu siltä että sekä taidemaailma että politiikka noudattavat mainosetiikan arvoja. Rinnalla kulkee iltapäivälehdistön moraali, se taipuu aina siihen suuntaan joka parhaiten synnyttää draamaa. Kissan kuolema on mediaseksikästä draamaa. Mitä muuta on ilmassa?

“Suuri into päästä nauttimaan oikeutetusta vihasta. Kyse on tietysti eläinten oikeusproblematiikasta, mutta ennen kaikkea maailmankuvallisesta perusprobleemasta. Meillä on suuri erimielisyys siitä, millaisia ihmisiä me ollaan kansana. Toisaalta me ollaan sitä mieltä, että me ollaan sivistynyt ja melko väkivallaton kulttuuri. Että maailmassa tapetaan ja orjuutetaan ihmisiä kaukana täältä, eikä se ole meidän syy – mehän yritetään omien touhujemme lomassa auttaa niitä nälkäisiä neekereitä ja orjatyöhön pakotettuja filippiinoja. Vastakkainen näkövinkkeli, globaali sosialismi, mitä mä edustan, ajattelee päinvastoin, että meidän hyvinvointimme perustuu maailman enemmistön orjuuttamiselle ja riistolle. Perusasemamme on samantyyppinen kuin natsiajan saksalaisilla. Harva osallistuu juutalaisten tappamiseen, mutta siitä hyötyvät passiivisesti lähestulkoon kaikki. Elämäntapamme tappaa vuosittain suuremman määrän ihmisiä kuin natsien terrori. Maailmassa käytetään vuodessa niin paljon rahaa lemmikkieläinten ruokaan, että sillä saataisiin puhdasta vettä kaikille maailman ihmisille.”

Oletko itse käynyt Afrikassa? Puserosta päätellen olet.

“Tämä on Ghanasta. Vietin talven Afrikan kainalossa. Beninissä, Togossa, Ghanassa, Nigeriassa. Benignin ja Togon seutu on Afrikan hyväosaista seutua. Beninissä on lokoisaa, Nigeriassa vähemmän. Siellä päin Afrikkaa ihmiset ovat paljon onnellisempia kuin venäläiset. Siellä päin ei tiedetä juuri mitään eurooppalaisesta elämänmuodosta. Multakin kysyttiin ihan tosissaan sellaisia kysymyksiä kuin: Onko Suomessa kauppoja. Siellä ruokaa ostetaan ja myydään enimmäkseen tienvarsikojuista.”

Nimität itseäsi taiteilijaksi, eettiseksi relativistiksi, vitalistiksi, kommunistiksi. Millaisia ratkaisuja olet itse tehnyt kulutuksen suhteen?

“Suhteeni kuluttamiseen on epäluuloinen. Ymmärrän että kuluttaminen tuottaa, muun muassa mielihyvää, mutta se ei tarkoita että kuluttaminen olisi hyväksi. Kuluttaminen on ostamista. Nautinnon kliimaksi on ostohetkellä, omistajaksi tulemisen tunnussa.”

Kävin kymmenen vuotta sitten kämpässäsi. Se oli askeettinen paikka, pääosissa taulut ja musiikki.

“En osta mitään huvikseni. Mielestäni ekologiset valinnat ovat eräs luksuskuluttamisen laji. Miksi meillä on epäreilun kaupan banaaneja ylipäätään tarjolla? Meidän malli ei toimi.”

Sulla on kuusivuotias pikkutyttö. Oletko pystynyt siirtämään hänelle kulutuskielteistä maailmankuvaa?

“En mä poliittista propagandaa saarnaa, mutta koska tyttäreni lempimusiikkia ovat Agit Propin levyt, täytyy myöntää että olen harrastanut vähän aivopesua. Tuon ikäiset lapset ovat aika tavalla kulutuskulttuurin syövereissä. Elämä lastentarhassa pyörii sen ympärillä minkälaiset Barbinuket kelläkin pitää olla.”

Ahdistaako?

“Ahdistaa. Sitä vastaan on vaikea taistella, mutta sellaista voi harrastaa, että kun lapsi sanoo, että on tylsää, niin siihen on aina hyvä vastata, että oma vika. Se ei johdu siitä, että jotain hyödykkeitä puuttuisi. Kyllä ihmisellä itsellään on potentiaali tehdä elämästään nautinnollista. Siihen ei tarvita erityisiä luksuriöösejä apparaatteja.”

Käpylehmät eivät ole klisee, lapsethan tekevät leikin vaikka ilmaan. Se on sitä luovuutta mitä aikuinen taiteilija metsästää analysoinnin ohella.

“Taiteilija ei välttämättä tarvitse analyyttista puolta, mutta kyllä siitä aina hyötyä on. Typerintä olisi asettaa järki ja tunne vastakkain.”

(Partainen mies lähestyy Teemua: “Are you Teemu Maki? Keep up the good work. Don’t let the bastard get you down, okey?”)

“Thank you.”

Oikeistolaisen ihmisen näkövinkkelistä meidän elämäntavassa ei ole mitään vikaa. Mitä rehdimpi vapaakauppamaailma saadaan aikaiseksi, sitä nopeammin köyhätkin saavat kiskottua itsensä ojasta ylös. Tällaisesta moraalinarsistisesta näkövinkkelistä, siis että minä en ole ainakaan mikään murhaaja, on ihan poikkeuksellinen häväistys, että jumalauta tuolla joku tappaa kissan, ja se kestää monta sekuntia kauemmin kuin laki sallii! Jos näkövinkkeli on päinvastainen, suuri ahdistus kollektiivisesta itsepetoksesta, kissan tappaminen taideteosta varten on erityyppinen teko.”

Miina Äkkijyrkkä soitti ennen haastattelua. Se on Brysselissä taistelemassa lehmien korvamerkkejä vastaan. Lähetti terveisiä: Kissat eivät häviä maailmasta millään, poikivat kolme kertaa vuodessa, keskimäärin kuusi pentua. Miinan mielestä kissojen pitäisi saada elää viettiensä vietävinä, tappaa ja lisääntyä eikä hiippailla roikkumahaisina kerrostalokämpissä.

“Niinhän se on.”

(Kuusikymppinen nainen: “Oletko Taneli Mäki? Ai Teemu? Minusta se työ oli hyvä. Ihan tyhjästä kuule rupesivat höpöttämään. Olen Ateneumin ja kaiken maailman koulut käynyt. Tykkään että väkivallasta täytyy puhua.”)

“Hauska kuulla.”

(“Tiedätkö että rakkautta on liian vähän?”)

“Tiedän, sen mä tiedän. Täytyy ottaa sekin aiheeksi.”

Asia tuntuu puhuttavan. Kiasman johto perusteli teoksesi siirtämistä Kuvataiteen Keskusarkistoon sanomalla: Jollain tavalla tämä keskustelu on saatava loppumaan. Pulina ei ollut sponsoreiden mieleen. IBM ja Nokia ottivat yhteyttä ja kertoivat kohun vaarantavan mahdollisen yhteistyön. On vaikea uskoa että sponsorimassi olisi taiteelle elintärkeätä?

“Ei se ole. Kiasma ei saa sponsorirahaa juuri lainkaan. IBM:ltä on saatu ehkä ilmaisia tietokoneita.”

Jos tämä show olisi tapahtunut 50-luvulla huomio olisi kiinnitetty runkkaamiseen. Kissan hengellä ei olisi ollut mitään arvoa. Joissain asioissa edistytään.

“Arvokeskustelussa on se vika, etteivät siitä hyödy kymmenettuhannet nälkään tai malariaan kuolevat ja esille tulee harvoin se tosiasia, että länsimaiset öljy-yhtiöt rikastuvat kolmannen maailman kustannuksella. Näistä ei synny isompaa hässäkkää.”

Afrikka ei ole kovin mediaseksikäs. Ruanda ei ollut, eikä Nigeria sen enempää.

“Seksikästä on se saako kissan tappaa taideteosta varten tai saako eduskunnassa käyttää minihametta, heh heh.”

Kaikki missä haisee raadot tai sperma?

“Huvittavaa miten hätkähdyttävänä tai perverssinä runkkaamista pidetään, vaikka sen yhtenä tarkoituksena oli näyttää ja viitata siihen että pornoleffoissa kohtaukset päättyvät yleensä sperman ruiskuttamiseen naisen kasvoille.”

Hmm. Esa Saarinen sanoi kerran, että sulla on mega. Pitääkö paikkansa?

“Ehkä se on nähnyt mun muita taideteoksia. Monessa on erektio. Tai sitten se on uneksunut.”

Olisitko tehnyt saman, jossa sulla olisi piccolo?

“Hah. En ole ajatellut asiaa tuolta kantilta. Niin, se moneyshotin juuri oli se, että jos suurin osa maailmassa tehtävistä elokuvista on pornoelokuvia ja ne muodostavat elokuvateollisuuden liikevaihdosta pääosan, ja jos pornoelokuvista suurin osa niistä päättyy money-shottiin niin tästä voi ihan faktana sanoa, että maailman tavallisin ja suosituin näyttelijänsuoritus on sperman ruiskuttaminen naisten kasvoille. Se, että tällainen toiminta ei ole perverssiä, vaan normaalia kertoo jostain, eikö?”

Jep. Kimmojen ja kundien puntit eivät ole vieläkään tasan.

“Argumentointini ei ole kuitenkaan simppeliä pornonvastaisuutta. Mulla ei ole mitään pornoa tai edes prostituutiota vastaan.”

Mikä sun suhde on pornoon?

“Porno on kiinnostavaa. On tärkeää huomata, että vaikka joillekin porno on ihmisten välisen seksin korvike, se ei ole suinkaan sitä aina. Porno ei ole häpeällistä vaan omanlaisensa seksin muoto. Ihmisen seksuaalisuus on erikoislaatuista. Lisääntymisvietillä on siinä aika vähän merkitystä. Seksuaalisuus on teatterinäyttämö, missä ihmiset kokeilevat ja testaavat mitä ne elämältä haluavat.”

Moni varmaan miettii onko Mäki sadomasokisti?

“En, ja vaikka olisin, fakta ei muuttaisi taideteoksiani.”

Onko joku haukkunut sua kissafetisistiksi?

“En ole kuullut. Monet ovat vakavissaan ja ystävällisesti väittäneet, että teoksissani on vegaanietiikka. Eläinoikeustohottamisen tärkeä kysymys löytyy eläinoikeusihmisten ajatuksesta: No joo, maailmassa on kärsimystä ja väkivaltaa, sitä vastaan kannattaa aloittaa taistelu kohtelemalla hellästi kaikista heikoimpia, esimerkiksi kissoja. Mitä paremmin me kohdellaan kissoja sitä paremmin me pitkällä tähtäimellä kohdellaan toinen toisiamme. Monet ajattelevat että näin se menee, vääjäämättä.”

Voisiko aloittaa isommista nisäkkäistä ja siirtyä pikku hiljaa pienempiin?

“Ei ole mitään näyttöä siitä, että eläinten lempeä kohtelu leviäisi ihmisiin. Päinvastaisesta on paljon. Hitlerkin oli kasvissyöjä ja suuri eläinten sekä lasten ystävä. Onko eläinoikeusaktivismi reitti kohti riistottomampaa yhteiskuntaa vai silkkaa sijaistoimintaa? Etelänmatkoista luopuminen on vaikeampaa kuin pitää kovaa meteliä siitä, minkä kokoisessa kopissa kanaa saa pitää.”

Tai onko eläintä käytetty seksuaalisesti hyväksi.

“Niin kuin sitä kuollutta kattia hävettäisi, että sen imago menee. Afrikassa näin miten toisenlainen voi ihmisten suhde luontokappaleisiin olla. Beninissä syödään yleisesti kissoja. Ne ovat voodookulttuurissa suosittuja uhrieläimiä. Voodoorituaaleissa valutetaan veri jumalankuvan päälle, mutta ei raatoa jätetä yöksi mätänemään vaan haetaan pois ja laitetaan pataan.”

Onkohan kissanliha hyvää...

“Hirveän sitkeää. Se on jäntevä petoeläin, ellei se ole sylikissa.”

Stadilaiset roikkumahakissat voisivat olla mehevämpiä. Nämä leikatut, haluttomat.

“Joilla ei ole kiimaa eikä kiirettä.”

Mulla oli ideana hankkia kissa ja panna sut poseeraamaan sen kanssa. Mitä olisit vastannut?

”Kissa tänne vaan. Mistä tahansahan voi tehdä huumoria, ei se ole asian tyhjäksi tekemistä tai lekkeriksi lyömistä. Tässä keisissä alkaa olla komedian ainekset.”

FILE: Teemu Mäki

  • Ikä: 36
  • Pituus: 178 cm
  • Paino: 81 kg
  • Tuoksu: Chanelin Egoiste
  • Palkka: 1200 euroa netto
  • Siviilisääty: Eronnut
Seuraava

150 kommenttia

Nunzion

11.6.2004 17:45

Tapoin eilen kulkukissan mökillä....sahasin sitä...poltin sitä.....elukka oli kokoajan hengissä...vedin perseeseen puunoksalla...lopulta teloitin ilmakiväärillä

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kasvissyoja

11.6.2004 18:41

Jos joku teurastaisi itse lehmän laillisella tavalla, valmistaisi siitä aterian ja söisi sen, kuvaisi kaiken ja nimeäisi sen taideteokseksi, miten "suuri yleisö" reagoisi? Entä, jos lehmä tapettaisiin, muttei sitä syötäisi? Entä söikö Mäki tappamansa kissan?

Toisaalta, jos taiteilija sanoisi, ettei ole kasvissyöjä, vaikka tietää, mitä lihansyönti maailmassa aiheuttaa, voitaisiin häntä monien muiden ihmisten ohella sanoa kaksinaismoralistiksi tai vähintään ristiriitaiseksi ja itsekkääksi.

Kuten sanottua, mitä ihmettä se maailmaa auttaa, että tappaa vielä yhden eläimen muiden tapettujen lisäksi? Eihän se synnyttänyt kuin keskustelua turhasta tappamisesta, taiteesta ja apurahasta eikä maailman tilasta. Monet sekasyöjäthän väittävät, ettei heidän ruokansa tappaminen ole "turhaa". Itse koen, että sekä Mäki että monet lihaa syövät ovat kaksinaismoralisteja.

Maailmassa on muutenkin murehdittavaa. Tehkää jotain - tai olkaa rauhassa kaksinaismoralisteja!
http://www.amnesty.fi
http://www.wwf.fi
http://www.animalia.fi
http://www.unicef.fi

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jiips

11.6.2004 19:04

[LAINAUS]Teemu-Maki kirjoitti 04.06.2004 klo 00:47:

Tulossa: kissantappovideo.com[/LAINAUS]

HYVÄ! Haluaisin kernaasti osallistua keskusteluun, mutta en ole kyseistä teosta vielä nähnyt. Onko sitä näytetty telkkarissa koskaan? Toivottavasti sivuille tulee muitakin töitäsi!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

msj

11.6.2004 20:12

Oletko Rinteen pelle noin idiotti, että luulet kenekään olevan kiinnostunut tuosta siilitukkaisesta maalaisen näköisestä juntista? Taidetta juntti ei osaa yhtään tehdä ja jutut on ihan perseestä. Pitäisi kouluttaa junttia joskus oikein kunnolla.
Lueppa haastattelu itse ajatuksella ( jos pystyt) ja huomaat, ettei jutussa ole mitään järkeä. Lapset keskustelevat monta kertaa järkevämmin. Lopeta haastattelujen tekemiset , jos tämä oli sinusta hyvä homma ja mene vaikka maalle kaltaistesi joukkoon. Ihme pellejä sitä päästetään juttuja tekemään!!!!
Hävetkää ja kadotkaa maasta kummatkin nollat !!!!
Mäki voisi pysyä Afrikassa peppukavereidensa kanssa ja viihtyisi varmasti hyvin. Ei ole epäselvää millainen hinaaja ja veturinkuljettaja on kysymyksessä.Täysiä PELLEJÄ ja IDIOOTTEJA olette kummatkin.Rinne ja Mäen pelle. Todella dynaáminen idiootti duo !!!!!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

cinsault

12.6.2004 00:12

En tiedä itkeäkö vai nauraa.. Teemu Mäki olet säälittävä kusipää kaksinaismoralisti. Veikkaanpa, että herra Mäki päätti toteuttaa " taideteoksensa" puhtaasti itsekkäistä syistä; saadakseen julkisuutta, jota ilman hän ei olisi luultavasti koskaan saanut "taidettaan" esille.

Nyt hän saarnaa maailman hädästä ja esiintyy maailman riistettyjen puolustajana. Näin hän kuvittelee (tai laskelmoi) oikeuttavansa tekosensa. Kissan tappaminen onkin siis poliittinen Statement, jolla yritetään kääntää huomio maailman vähäosaisten ja kärsivien puoleen. Voiko tuollaisella miehellä moraalia ollakkaan.Sietäisit hävetä kaksinaismoralisti kissantappaja!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

TEEMU-MAKI

12.6.2004 08:56

NYT VERKOSSA: www.kissantappovideo.com

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kissanainen_

12.6.2004 20:05

Pehmeään huoneeseen sopisi sulkea... Jossain mättää kun taiteen nimissä saa kaiken maailman mielisairaat perverssit toteuttaa sairaita ideoitaan...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kasvissyoja

14.6.2004 00:59

George W. Bush ja Donal Rumsfeld voisivat sanoa, että Irakin vankiloissa tehtiin taidetta, joka valo- ja videokuvattiin. Taiteen nimissä kaiken on oltava sallittua. Ei siihen mitkään Geneven sopimukset liity.

Aika huolestuttava lähtökohta, jos taiteen nimissä ei tekijän itsensä tarvitse välittää esim. YK:n yleismaailmallisesta ihmisoikeusjulistuksesta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hitler-kortti

14.6.2004 15:50

[LAINAUS]maria-80 kirjoitti 06.06.2004 klo 19:14:
"Harva osallistuu juutalaisten tappamiseen, mutta siitä hyötyvät passiivisesti lähestulkoon kaikki. Elämäntapamme tappaa vuosittain suuremman määrän ihmisiä kuin natsien terrori. Maailmassa käytetään vuodessa niin paljon rahaa lemmikkieläinten ruokaan, että sillä saataisiin puhdasta vettä kaikille maailman ihmisille."

Tää oli vaan NIIN totta.
[/LAINAUS]

Olet tietty oikeutettu mielipiteeseesi, mutta ihmettelen silti, millä tavalla uskot lähestulkoon kaikkien hyötyvän juutalaisten tappamisesta. Ymmärtääkseni kyseisestä kansanmurhasta oli enimmäkseen vain haittaa sotaponnistuksista kärsivälle saksalle, kun niukkoja kuljetus-, tuotanto- ja taisteluresursseja käytettiin juutalaisten joukkotuhoon. Lisäksi se nostatti etenkin juutalaiset vastarintaan, mm. Varsovassa. Tämä aiheutti lisää harmeja natsiarmeijalle. Siinä mielessä tietty mm. puna-armeija hyötyi juutalaisten joukkotuhosta. Ehkäpä ajattelette Teemun kanssa, että jälkipolvet hyötyivät jotenkin esim. rotuopillisesti natsien hirmuteoista?

En omista lemmikkieläintä, mutta vaikka minulla olisikin esim. kani tai vaikkapa akvaariokaloja, en usko syyllistyväni natseja suurempaan joukkomurhaan. Mikään muukaan tekemiseni ei tietääkseni ole tappanut ihmisiä. Esim. osa ostamistani kulutushyödykkeistä on saatettu valmistaa kehitysmaissa ja kehnoissa oloissa. Tällöin on tietysti mahdollista, että tuotantovaiheessa on joku saattanut kuolla tapaturmaisesti huonon työsuojelun takia. Syön toki myös ruokaa joka päivä samalla, kun sitä ei riitä kaikille. En minä heitä silti tapa, en edes välillisesti. En minä ole syyllinen siihen, että maailmassa on yli 6 miljardia ihmistä ja kaikille ei riitä ruokaa. Kyllä hekin söisivät, vaikka minulla ei olisikaan ruokaa. Enkä minä ole vastuussa myöskään esim. siirtomaa-ajan riistoon, jonka peruja kehitysmaiden ongelmat _osittain_ ovat. Kirjoitin itsestäni, mutta tämä lienee yleistettävissä aika moneen ns. keskivertokansalaiseen. Turha syyllistää tavallista veronmaksajaa kaikesta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Lestri

14.6.2004 18:04

Ei kai tuossa artikkelissa nyt ole mistään muusta kyse kuin halvasta - ja toivottavasti epäonnistuneesta - yrityksestä hakea lehdelle älyllistä leimaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Reilua

15.6.2004 00:20

Ajattelimpahan vain sanoa, että työ kaikki voisitte vaikuttaa positiivisesti kehitysmaiden immeisten elämään ostamalla Reilun kaupan tuotteita ja alkamalla Unisefin lahjoittajaksi... Helppoa, eikä varmasti huononna omaa elintasoa paljoakaan...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

TrolliPeikko

15.6.2004 11:43

"Provosoi, älä provosoidu."
Herneet nenään, kun niitä kerran on tarjolla.
Hyvä hyvä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

PKE

15.6.2004 16:03

Cityä silloin tällöin ihan mielelläni luen mutta tämä artikkeli ei kyllä kiinnosta YHTÄÄN.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Har71

15.6.2004 16:19

Joopa joo...
Cityn toimittajat ovat kyllä sitten niin tiedostavaa, sivistynyttä ja viileää porukkaa.
Haastatteluiden tyyli ja typerät aiheet maksoivat ainakin yhden ainakin lukijan lopullisesti - toivottavasti useammankin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kakkuperse

15.6.2004 21:14

Kukahan tassa on kaksinaismoralisti? Teemu on oikeassa: teille kaikille kotikissan henki on viiden miljardin ihmisen elamaa tarkeampi. So what, olkoon. Teemu on toista mielta ja haluaa nayttaa sen -provosoivalla ja simppelilla tavalla, mutta homma nayttaa toimivan ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hitto_soikoon

16.6.2004 17:19

Yes, 26 vuotta olin ollut sokea kunnes kyseinen kissamies tuli ja avasi silmäni ympäröivän maailman ongelmille!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Just_niin

17.6.2004 13:31

[LAINAUS]kakkuperse kirjoitti 15.06.2004 klo 21:14:

Kukahan tassa on kaksinaismoralisti? Teemu on oikeassa: teille kaikille kotikissan henki on viiden miljardin ihmisen elamaa tarkeampi. So what, olkoon. Teemu on toista mielta ja haluaa nayttaa sen -provosoivalla ja simppelilla tavalla, mutta homma nayttaa toimivan ;)[/LAINAUS]

Kuka sanoi, että sen kissan henki on meille kalliimpi kuin 5 miljardin ihmisen henki? Kyllä varmaan jokainen meistä Mäkeä kritisoivista uhraisi mielellään yhden kissan, jos sillä voisi pelastaa 5 miljardia ihmistä. Mutta kun ei voi. Pointti on siis tämä (väännetään nyt rautalangasta): Sen kissan kuolemalla ei ollut mitään merkitystä maailman köyhien elämään. Se ei siis auttanyt yhtään mitenkään. Kissan kuolema equals NOT kaikkien ihmisten pelastuminen. Menikö jakeluun?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kaarmeetappaja

17.6.2004 23:16

oletteko kuulleet
että jotkut ihmiset tappavat
mökeillään käärmeitä
ja hakkaavat niitä
kauemmin kuin 6 sekunttia
ja pitävät tekoaan vielä
hyödyllisenä
mitä tehdään
eläinten vapautus rintama

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Teemu-Maki

19.6.2004 00:53

HUMAN RIGHTS WATCH, SADANKOMITEA, UNICEF, ATTACK, GREENPEACE,www.kissantappovideo.com

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KariHakkinen

21.6.2004 06:12

Älkää lässyttäkö jostain "mäki on sovittanut tekonsa yhteiskunnalle sakot maksamalla" (ne muuten perittiin väkisin ulosoton kautta), sillä niin kauan kuin mäki kulkee julkisuudessa rehvastelemassa eläinrääkkäyksellään ja katumattomuudellaan, hän ei voi saada tekoaan anteeksi. Näillä näkymin mäki tulee kantamaan Poppe-kissan raatoa harteillaan koko lopun elämänsä.

Kenenkähän psykopaatin Jaana Rinne yrittää glorifoida seuraavaksi? Oli kyllä tasan viimeinen Rinteen kirjoittama juttu jonka luin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

LARVANTO

21.6.2004 18:33

MEIKÄLÄINEN ON MUUTEN SITÄ MIÄLTÄ ETTÄ: MEJJÄN OIKEUSKÄYTÄNTÖ ON IHA HUANO JA MUN MIÄLESTÄ OIS IHA HYVÄ ETTÄ KAIKKI HUARAT JA PASKAT TAITEILIJAT JOSTA MÄÄ EN TYKKÄÄ PITÄIS LAITTAA TORILLE RIVIIN JA SITTE KIVITTÄÄ. TÄHÄ PITÄÄS KAIKKILA MEILLÄ OIKEAMIELISILLÄ JA HYVVILLÄ KANSALAISILLA OOLA OIKEUS VIÄLÄ SEN JÄLKEEN KU TUAMARI ON TUOAMIONSA ANTANU. LISÄKS MÄÄ OLEN SITÄ MIÄLTÄ ETTÄ TAIDE EI KIINNOSTA MUA YHTÄÄN MUTTA SITTE: JUST NYTTTE SE KIINOSTAAKI MUA. NYMMÄÄ OLEN SITÄ MIÄLTÄ ETTÄ TAIDETTA EI VOI OLLA MIKÄ TAHANSA. MÄÄ OLEN SITÄ MIÄLTÄ ETTÄ TAIDE TIÄKKÖ KUULUU MULLE ENEMMÄN KU MUILLE JA MUN KATO PITÄS SIITÄ SAADA PÄÄTTÄÄ. NO, EI MULLA OOO SIIHE NYT MITÄÄN SANOMISTA PAITTI ETTÄ TEEMU MÄKI ON AINO SUAMALAINEN TAITEILIJA JONKA MÄÄ TIÄDÄN. EIKÖS SE RIITÄ TODISTEEKS MUN ASIANTUTIJUUDESTA?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

moikkaliini

21.6.2004 18:48

Mun mielestä siinä ei ole mitään kummallista että sadismin vastustajat vastustavat sadismia uhkaamalla sadismilla. Mun mielestä on aivan tavallista, että mä voin sanoa teemu mäestä että se on sadisti ja sen jälkeen mää voin esittää hänestä oman mielipiteeni, joka saattaa sisältää sadistisia uhkauksia. Mun mielestä se on iha normaalia ja ihanaa. Munkin mielestä olis kiva jos kaikki kotieläimet jäisi henkiin ja sitten kaikki (mun mielestä)tyhmät ihmiset voisi tappaa. Mun mielestä mun ei tartte ymmärtää mitään muuta kuin omat mielipiteeni, mun mielestä esimerkiksi näpistelijät, rattijuopot, ja muut huumerikolliset pitäis erottaa työpaikoiltaan ja evätä niiltä kaikki avustukset ja tuet, iha niinku teemu mäeltäki pitäis. Mun mielest niitte kuuluis meenä suoraa putkasta katuojaan ja jäädä sinne makaamaan nii kauaks kunnes ne kuolee. Ei kennkää tartte välittää tyhmistä ihmisistä, hellitellään vaan ihanii kissoja, niist tulee hyvä mieli!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

JEKELLE

21.6.2004 19:10

[LAINAUS]jekeje kirjoitti 06.06.2004 klo 22:12:

Syy miksi jollain neekerillä ei ole puhdasta vettä johtuu siitä, että ovat nussineet siihen maahan liikaa vedenjuojia ja paskantajia.[/LAINAUS]

RAKKAUDELLA JEKELLE:
se on jotenkin VIRKISTÄVÄÄ kuulla että joku on noin tiedottomassa tilassa vielä 2000-luvulla. Ketkäköhän sinne ensin menivät mulkku pystyssä sotkemaan toisten ajopuuteoriat?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

love_on_kivaa

22.6.2004 22:20

HUOKAUS!

Totta vitussa Suomessa keskustellaan hyvinvointivaltion sievistä pienistä ongelmista!
ei se ole mikään ihme.

ähh.
noh, nostettiinpahan kiva nätti kissa pöydälle.
(enää pitäis ostaa kirves, hakata ja alkaa runkkaa)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

vittujoo

23.6.2004 08:27

ei voi olla totta. onko cityn lukijat todella noin yksisilmäistä väkeä. kokeilkaa nyt kuitenkin vielä ajattelua. sulla on nahkavyö, nahkakengät ja ehkä jopa nahkatakki. tapat siis eläimiä pelkästään turhamaisuutesi vuoksi. syöt suurkanalan tuotteita - osallistut kanojen kidutukseen. tiesitkö että kana kasvaa itsensä kokisessa kopissa jossa se voi liikuttaa päätään sen verran että saa safkaa linjalta, muuten se ei voi liikkua ollenkaan. onko niin että eläimiä saa kyllä kiduttaa ja käyttää surutta hyväkseen, ainoastaan söpöt ja pörröiset ovat poikkeus.

muista että kun sinä syöt muut näkevät nälkää. muista että olet ihmissyöjä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

minenkesta

25.6.2004 12:02

Voi Jeesus sentaan, voiko olla niin vaikeaa tajuta, etta yhta vaaryytta ei voi puolustella silla, etta maailmassa tapahtuu muutakin pahaa?

Maki oikeuttaa kissan tappamisen Afrikan nalanhadalla ja veden puutteella. Voinko mina siis hyvalla omallatunnolla ostaa jonkun kolmannen maailman lapsen tekemat Nike-tennarit, koska Kiinassa tapahtuu ihmisoikeusrikkomuksia? Tai kenties potkia kuoliaaksi naapurin ruman koiran, koska USA ja britit hyokkasivat laittomasti Irakiin ja tappavat siella siviileja?

Se, etta paheksuu yhta vaaryytta ei tarkoita sita, etta olisi taysin kuuro ja sokea muille ongelmille.

Kissan tappamisella ei ole mitaan tekemista Afrikkalaisten ahdingon kanssa. Luuleeko Maki ihan tosissaan, etta joku taman videon nahtyaan alkaa tippa silmassa lahjoittamaan rahaa Afrikkalaisten auttamiseksi? Enpa usko, luulen etta ennemminkin tulee mieleen tukea elainsuojeluyhdistyksia. Ei Maelle tullut mieleen, etta taman videon takia joku saattoi antaa elainsuojeluyhdistykselle rahat, jotka muutoin olisivat menneet Afrikkaan? Etta han talla videollaan saattoi jopa aiheuttaa haittaa Afrikanavustuskerayksille?

Ai mutta taidettahan tehdaan aina inspiraation iskiessa. Eikai silloin tarvitse tervetta jarkea kayttaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

urmas666

29.6.2004 20:27

kyllä te olette kaikki vitun tyhmiä. yhden kissan takia. ei jeesus. joka on kuollut jo kauan sitten.
te ootte kaikki pieniä ihmisiä. teemu on vitun hyvä
taiteilija. kiitos että onnistuit kertomaan minulle
jotain uutta tästä maailmasta ja tätä threadia lukemalla ei voi miettiä että ihmiset on tyhmiä. ei ihme että tosi-tv sarjat/salkkarit/kaunarit jatkuu vuodesta toiseen..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anzkuli

30.6.2004 21:55

[LAINAUS]moraalinrajall kirjoitti 07.06.2004 klo 15:47:

Hyvä että joku uskaltaa tehdä taidetta omilla ehdoillaan, eikä jonkun "maailma on suloinen paikka jossa ei ole kärsimystä ja julmuutta" ideologistin ehdoilla. Lihapakettia kaupasta ostava normaali jurpo ei ehkä ole tullut ajatelleeksi että sika on tapettu häntä varten, ja ei itse edes varmasti pystyisi samaan ja luultavasti maajussi on vielä runtannut teurasautoon läksiäisiksi possua perseeseen.[/LAINAUS]

Itse syön lihaa ja olen täysin tietoinen siitä, miten se on kauppaan päätynyt. En tosin hyväksy enkä tue tehomaataloutta, joka alistaa eläimet tuotteiksi. Maailma ei ole suloinen paikka ja siinä on kärsimystä aivan tarpeeksi jotta sitä tarvitsisi enää taiteen nimissä lisätä. Jos ei ole muuta keinoa tuoda viestiään esille kuin toisen elävän olennon tappaminen tai kiduttaminen, vika on taiteilijan kyvyissä...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

maddista

14.7.2004 18:34

Koko asia on turha,
ja vie huomiota pois oikeasti
huoniota kaipaavista asioista.

Eläinten tappaminen tai runkkaaminen eivät ole mitenkään ihmeellistä ja erikoista saati
luovaa toimintaa.

Jos tommonen video olisi tehty
vaikka leikkelemällä kasaan kollaasimaisesti
valmiista pätkistä, jotka joku muu on
kuvannut (ottamalla ne vaikka TV:stä nauhottamalla
tai netistä imuroimalla tms.), niin se ei paljoa kiinnostaisi ketään kovin pitkälle
- kun se olisi esteettinen sommitelma eikä
tosi juttu.

Jos haluaa osoitella jotain pahan ruumillistumaa
sormella niin on sitä paljon oleellisempia
kohteita kuten vaikka sadam hussein jne.

taiteen keinoin south park-leffasta Sadam&saatana
oli paljon tärkeämpi kuin Teemun taidepläjäys.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

wiisu

11.8.2004 16:38

kuvottava ruma lekaperse wannabe-taiteilija teemu mäki.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

chenkku

12.8.2004 14:57

eli meidan kollektiivisen itsepetoksen ahdistusta potevien siis tulisi globaalin sosialismin nimissa tappaa kissoja etta nalkaankuolevat saisi ruokaa? missa maailmassa elat teemumaki?? jos kaikki sun mielesta turhat lemmikkielaimet tapetaan maapallolta, ei se lisaa afrikkalaisten vedensaantia, globaalia lasten itkua kyllakin kun Pupu joutuu hautaan.

samalla logiikallahan meidan tulisi -siis meidan jotka ei mielestaan ole ihmisten eika elainten murhaajia- tappaa kanssaihmisia, koska kollektiivisella tasollahan me kuitenkin niita tapetaan. oletko miettinyt sita, teemumaki, etta jos suomesta tapettaisiin kaksi miljoonaa ihmista, niin siita saisi kaksi miljoonaa afrikkalaislasta ruokaa?

mita jos tapettaisiinkin kaikki pohjoisamerikkalaiset, eurooppalaiset ja japanilaiset, jotta koyhat saisi meidan ruoat? sitako se on se globaali vastuunkanto?

elainraakkays on tuomittavaa seka lain etta moraalin puolesta meilla pain. kuten myos ihmisten tappo. tekeeko kissanraakkays sinusta paremman ihmisen kuin han joka murhaa ihmisen? keskittyisit johonkin hyvaan, mene takaisin afrikkaan ja auta niita tekemaan kaivo. keta koyhaa sun sadismi'taide' lammittaa??

meilla pain kissantappajia sanotaan elainraakkaajiksi, tai, ihan vaan yksinkertasesti kissantappajiksi. en tieda missa helvetillisessa maassa sita taiteeksi kutsuttaisiin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

chenkku

12.8.2004 15:19

niin, ja voi olla tytar isastaan ylpea. kun opetetaan pienet hyvaosaiset lapset tappamaan kesyja pienelaimia jo nuorena, pelastetaan moni ruandalaislapsi kuolemasta janoon.

nain meilla sivistysvaltioissa kasvatetaan globaalia vastuuta kantavia yksiloita. huhhuh. onneksi valtaosa vanhemmista opettaa jalkikasvulleen muiden elainten (incl. ihmiset) kunnioitusta. siispa kiitos aiska ja iska siita ettette pakottaneet mua hakkaamaan kissoja kirveella kun olin nuori, niin voin omatunto soimaamatta -tiedatko mika on Yksilon Omatunto, teemumaki? ei, se ei ole sama kuin Globaali 'AKA Murhaaja' Omatunto- silitella niita nyt ihan rauhassa aikuisena.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Gauntlet

15.9.2004 12:29

Teemu Mäen opetuslapset jatkavat hänen askeleissaan. Ja perustelut ovat samat.

Melkeinpä hävettää tehdä työtään taiteen parissa, kun tämmöiset kehtaavat nimittää itseään taiteilijoiksi.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3657582.stm

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kuitenkin

14.2.2005 17:51

[LAINAUS]Matadori kirjoitti 11.06.2004 klo 16:39:

Juu, kissan tappaminen on "eläinrääkkäystä", mutta entäs sen sulkeminen kerrostaloyksiöön, saati sitten sen kastroiminen? Nämä ovat ihan laillisia toimia, joiden ansiosta kissa riutuu ja kärsii takuulla pahemmin ja pitempään kuin muutaman tappavan kirveen iskun takia. Kohdistakaapa viherpiiperöt raivonne naapurin mummoon![/LAINAUS]
Aivan oikein matadori,
samat jotka haukkuvat kissantappospektaakkelin, käyvät mielellään eläintarhoissa MAKSAEN sisäänpääsymaksun, syövät naudan sisäfilepihvejä ja pitävät nahkakenkiä. Hyi kissantappovideon!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Marjamaa

14.2.2005 18:02

[LAINAUS]kuitenkin kirjoitti 14.02.2005 klo 17:51:

Aivan oikein matadori,
samat jotka haukkuvat kissantappospektaakkelin, käyvät mielellään eläintarhoissa MAKSAEN sisäänpääsymaksun, syövät naudan sisäfilepihvejä ja pitävät nahkakenkiä. Hyi kissantappovideon![/LAINAUS]

En kissantappovideo spektaakkeleista paljon välitäkään, mutta nimimerkki"kuitenkin", oikeassa olet, kaksoismoraalilla pääsee pitkälle...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Vallanpitäjä

21.2.2006 18:22

Tappakaa se Teemu (tuskallisesti), niin ongelma ja tämä riita ja Teemun teot tulevat sovitetuiksi.

Aamen

Ps. Teemu, olen tulossa...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Milli Anniina

3.4.2006 21:03

Joo.
Taiteija ei taida ymmärtää käsitettä muiden tunteiden huomioonottaminen koska tälle herralle tärkeintä on HÄN ITSE. Taiteiljana suuri, ja sen hän totisesti itse tietää. Muuten vallan tavoittelu, mikä on usean psykopatiaan taipuvaisen henkilön ominaispiirre, on jokseenkin nolottavaa jo.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tiedemies

25.7.2006 14:22

Viime syksyn Allah-pilakuvaskandaalin aikoihin pohdin Teemu Mäen Kissantappo-videota. Osa suomalaisista (ja varsinkin tanskalaisista) jaksoivat päivitellä, että miten joku voi hermostua niin paljon "jostain v***n sarjakuvasta". Minusta Teemu Mäen teos osoittaa meille hyvinvoinnissa paistattelijoille, että on meilläkin raja jossain, jota ei saa ylittää. Olemme ehkä vieraantuneet uskonnosta, joten esim. kuva Jeesuksesta runkkaamassa Paavalin korvaan herättäisi ehkä ainoastaan pienen hymähdyksen, mutta viaton eläin jaksaa nostattaa keskustelua yhä 15 vuoden jälkeenkin. Muslimit hermostuivat Allah-kuvista, meille rajan osoitti Teemu Mäki.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

v***tu!

3.10.2006 16:47

Hullu ällöttävä sadisti. Hoitoon vaan!!!Voi tytär parkaa kun on melkoinen isukki.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Taiteen tuntija

18.10.2006 04:34

Kansa ampuu, mutta ohi taulusta. Kommenteista käy varsin selvästi ilmi että ette ole juuri Mäen taiteeseen tai mietteisiin tutustuneet.

Teemu Mäki EI ole moralisti, hän on perspektiivinen arvorelativisti. Ei siis ole olemassa hyvää ja pahaa, vain miellekkyyttä toisille, väkivaltaa toisille.

Kun käytät useita euroja ostaaksesi jäätelön tai sipsipussin tai Whiskassia hyysätäksesi kissaasi, miten se ei ole pois nälkäänäkeviltä?

Ai siksi koska epäreilun kaupan ansiosta eettinen valinta on poistettu juuri sinun näköpiiristäsi?

Olisitko tuohtunut jos kissaa ei olisi tapettu näköpiirissäsi, olisitko miettinyt omaa suhtautumistasi kulutusvalintoihin jokapäiväisessä elämässä ellei Mäki olisi mennyt näin pitkälle?

Onko oikein möykätä kuolleesta kissasta jos itse käyttää rahansa itsensä tai lemmikkinsä hyysäämiseen; ja sillä saa synninpäästön jos muutaman murun heittää köyhille jonka selkänahasta meidän hyvinvointimme on peräisin?

Miksi kissan tappaminen on laitonta mutta miljoonien _ihmisten_ tappaminen on sallittua kunhan se tehdään markkinatalouden nimissä, kaukana meidän näköpiiristämme?

Miksi juuri tuomitset siis tämän teon, et sitä kun syöt pihviä tai liivatekarkkeja ja käytät nahkahansikkaita, mikä tekee sinusta paremman? Koska käytät ne itsesi hemmotteluun etkä taiteen vuoksi?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kalle O

25.10.2006 03:21

Kylläpäs te ihmiset olette naiiveja ja kerrassaan hölmöjä. Mitä te luulette muuttavanne sillä, että valitatte 18 vuotta sitten kuolleesta kissasta? Sehän on vain kissa. Mielestäni tärkeämpää on se, että 24 000 tuhatta ihmistä kuolee päivittäin nälkään sen takia, että me saisimme halvempia hyödykkeitä, joita me emme todellisuudessa edes tarvitse. Tai että Yhdysvallat murhaa tuhansia ihmisiä jatkuvalla syötöllä saadakseen rahaa. Eikä nyt puhuta pelkästään köyhien maiden väestöstä, vaan jopa Yhdysvaltojen omista kansalaisista. Mitä luulette minkä takia WTC-tornit romahtivat?

Jos ihmiset köyhissä maissa kuolisivat kaikki pois, kuten joku aikaisemmin oli ehdottanut, teiltä katoisi kaikki se muka-onnellisuus. Ettepä olisi enää tyytyväisiä maailmaan ympärillänne. Jotkut ihmiset sentään osaavat katsoa pidemmälle ja pystyvät kurkkaamaan sinne kauniin pinnan alle. Toiset ihmiset (joita tuntuu suurin osa olevan) tykkäävät kylpeä omassa paskassaan ja uskoa, että maailma paranee itsestään tai että jopa maailma on tällä hetkellä hyvä paikka elää. Kun luen tekstejänne, alan ihmettelemään itseäni: miksi haluaisin kasvattaa lapsia tähän maailmaan, kun tulevaisuuden rakentajat ovat sokeita eivätkä pysty katsomaan omaa kerrostalokämppäänsä pidemmälle?

Onko oikein tappaa eläimiä ruoaksi? Emmehän me edes tarvitse lihaa elääksemme. Kun minulta kysytään, miksi syön lihaa, vastaan siihen "koska pidän lihan mausta". Luultavasti aika monella muullakin sekasyöjällä on sama motiivi takana. Kyse siis on mielihyvästä. Eli ihmisistä suurimman osan mielestä on oikein tappaa eläimiä mielihyvän takia, mutta ei taiteen nimissä?

Mäen teos on pelkkä suuntaviitta, te "ihmiset" ja teidän reaktionne vasta osoittaa, kuinka mätä tämä maailma todellisuudessa onkaan. Oikein oksettaa lukea ja kuunnella moista sepustusta, sillä sen haju on aiavn käsittämättömän paha.

Nämä kaikki 18 vuotta ja kaikki sinä aikana syntynyt keskustelu osoittaa jotakin todellista: Sen kissan täytyi kuolla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Epakepakko

20.4.2007 08:54

Saman tien ihmisiä tappamaan! Kissa ei voinut puolustautua mää oon 12 v. vanha ja en vihaa ketään muuta kuin Teemua! Teemu kuule, onko kivaa kun suunnilleen kaikki mun ikäset (ainakin tytöt) vihaa sua? Ois kannattanut miettiä. Ajattele kissaa! Teemu Mäki on siis saatanan vitun perkeleen Paskiainen :D Yksinkertaisesti. Jos tapaisin sen mää en varmaan sanois eka mitää. En mää pysty kun seisoisin kasvokkain murhaajan kanssa!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kapitalisti

26.6.2007 11:34

Millä tavalla se, että tuhlaatte aikaanne taiteeseen ei ole pois kolmannen maailman köyhiltä? Voisittehan käyttää sen ajan noiden ihmisten auttamiseen kissan päälle runkkaamisen sijasta. Taidan tehdä taideteoksen, jossa runkkaan sosialismin päälle. Mikään muu aatehan ei ole tappanut yhtä monia ihmisiä ja eläimiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Giganot

20.1.2008 13:24

Kalle O on oikeassa. Jos nykyihmiselle näyttää videopätkän jossa ihmiset menettävät maamiinassa jalkansa ja kuolevat verenhukkaan ja sen jälkeen kissa kuolee lähes kivuttomasti. Kissaan kuolema shokeeraa teidät kaikki. Se jos joku on tekopyhää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hevoskuiskaaja

7.9.2008 17:36

Mun kissa lähettää terveisiä Teemulle, sanoo että on rakastunut.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

pieni tyttö

12.9.2009 13:05

Noin 80 % -vai onkohan nykyään jo suurempikin osuus?- maailman viljan tuotannosta menee lihakarjan rehuksi. Viljan jalostaminen pihviksi vaatii moninkertaisesti energiaa verrattuna sen jalostamiseen kasvisruoaksi. Kaikille maailman nälkäisille riittäisi ruokaa jos se jaettais oikeudenmukaisemmin (edellyttäen, et lopetettais lihan tehotuotanto ja markkinaliberalismi), ainakin itse koen olevani kasvissyöjä ennemminkin ihmisoikeussyistä kuin eläinten oikeuksia puolustaakseni. (Joo, oma panokseni on ehkä pisara valtameressä, mut voisko se muuta ollakkaan?pisaroista se merikin lopulta koostuu.) Lihan tuotantokuviossa on kyse ennen kaikkea rakenteellisen väkivallan toteuttamisesta. Teemu Mäki on ainoa Rehellinen aikuinen, ketä tiedän. Onneksi hän on myös niin rohkea, että uskaltaa olla sitä julkisesti, sen takia te monet vihaatte häntä, kun ette kestä kuulla/nähdä/tuntea ilmeistä totuutta joka on edessänne kaikkialla, vaan surkuttelette yhtä kissaa samalla kun maiskuttelette kyljyksiä, jotka on mahdollisesti kasvatettu viljalla joka on rahdattu edesmenneestä sademetsästä ja viljelty lapsityövoimalla. Olisi ihan kiva, jos ei tarttis yleistää kaikkia vegaaneja suppeasti ainoastaan eläinten oikeuksia puolustaviksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jannica11

11.2.2010 21:45

Mitä hittoa miksi artikkelissa valvotaan tollasta tekopyhää sadistia kun Teemu Mäki!!! Hävetkää koko City-lehden puolesta. Ihmeellistä lipomista koko juttu, olis pitäny olla kunnon haukkuma-artikkeli tän tilalla. Tollanen eläinrääkkäys mitä Teemu Mäki harrastaa naurettavasti muka taiteen nimissä on niin sairasta niin sairasta! Hoitoon koko mies.!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

keskustelujatkuu

6.1.2012 20:24

http://www.adressit.com/makipois

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jooh

8.1.2012 20:59

Kaikki ihmiset tietävät jo, että on sotaa, nälänhätää, väkivaltaa ym. ihan hirveää, kaikki ovat nähneet sitä omassa lähipiirissään ja mediasta tuutin täydeltä ja sen seurauksena jokainen mielenterveydeltään terve ihminen pyrkii parantamaan maailmaa kokoajan ja käyttää aikansa rakentavalla tavalla, mutta Teemu Mäki käyttää aikansa hankkimalla löytöeläinkodista kissan, tappamalla sen ja RUNKKAAMALLA SEN PÄÄLLE, perustelemalla sitä taiteella JA NAUTTIMALLA TUOLLAISESTA ALHAISESTA "TAITEESTA" MEIDÄN VERORAHOJA, JOTKA NEKIN VOISI MENNÄ NÄLKÄÄ NÄKEVILLE TAI JOHONKIN MUUHUN MIKÄ OIKEASTI PARANTAA MAAILMAA. Lukuunottaen kaikki ne siveettönät oksettavat jutut (ISOÄIDIN SILMÄÄN NAIMINEN, PROSTITUUTION LAITTOMUUDEN KRITISOIMINEN). Voimme vain odotella milloin tämä "taiteilija" kohdistaa samanlaisen tekonsa esim. lapseen, perustelee sitäkin taiteella ja kaikki sairaat ihmiset hyväksyvät sen.

Ja huom. itse olen kasvissyöjä, otan kantaa kaikkiin epäkohtiin niin ihmisten kuin eläintenkin kohdalla, lahjoitan nälkää näkeville ja pyrin elämään ekologisesti ym ym. Tämä Teemu Mäki adressin allekirjoittaminen on vain yksi niistä asioista ja todellakin tahdon saada tuon Teemu Mäen tuolta alalta pois JOS HÄN EI KADU TEKOAAN JONKA ON TUONUT JULKISUUTEEN "TAITEENA"

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ärsyyntynyt

23.5.2014 07:08

Harvinaisen epämiellyttävä ihminen, ja mennyt vielä lisääntymään... Ja voi j*malauta, miljoonannen kerran, HITLER EI OLLUT KASVISSYÖJÄ. Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin rupeaa huutelemaan mitään ja esittämään asioita faktoina. Kuka ääliö tuon on edes keksinyt?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi