BB ja miljonäärin massit!

  • Sunniva Strömnes

Väitän, että meissä kaikissa asuu pieni utelias tarkastelija, joka haluaa tietää mitä muiden elämässä tapahtuu. Yli puoli miljoonaa suomalaista katsoi Big Brotherin avausjaksoa eilen. Itse tosin kuuluin enemmistöön, joka jätti ohjelman katsomatta.

Mutta katsooko ohjelmaa tosiaan niin moni? Finnpanelin mukaan TV-mittaritutkimuksia varten on satunnaisesti valittu 1100 taloutta Suomesta, jotka sitten edustavat koko Suomen tv-talouksia. Tutkimusperheiden televisioihin asennetaan mittari, joka rekisteröi mitä katsotaan. Kuulostaa aika alkeelliselta. Luulin, että minunkin televisionkatseluni mitataan jotenkin, että jossakin on jokin satelliitti tai jokin vempain televisioni sisällä, joka kertoo, jollekin televisio-insinööri-nörtille mitä katson töllöstä. Näin ei siis ole. Kukaan ei vahdi televisioinkatsomistasi, ellet ole solminut sopimusta Finnpanelin kanssa ja saa heiltä 168 euroa vuodessa.

Tiedätkö muuten mikä Finnpanelin virhemarginaali on? Heidän nettisivuillaan lukee, että jos katsojamääräksi jollekin ohjelmalle on merkitty 300 000 henkilöä, se voikin oikeasti olla +-50 000 henkilöä.

Lukuun 300 000 törmäsin tänään toisessakin yhteydessä. Luin Helsingin Sanomista, että miljonääri Björn ”Nalle” Wahlroos saa 300 000 euroa maataloustukia, koska on lopettanut sokerijuurikkaan tuotannon tilallaan. Vuoteen 2007 mies nosti EU:n maataloustukia sokerijuurikkaan viljelystä, mutta lopetti sen vuonna 2008, koska EU antaa enemmän tukea juurikkaan viljelyn lopettamisesta. Wahlroos ottaa rahat vastaan, koska se on hänelle kannanotto. Hän haluaa, että tuet lakkautetaan ja ottaa EU-rahat vastaan kunnes näin tapahtuu.

Ymmärrän Wahlroosin ajattelutavan, mutta toivoisin silti, että miljonäärin 300 000 euron maataloustuessa olisi samanlainen virhemarginaali kuin Finnpanelin katsojaluvuissa. Voisin edes kuvitella, että Wahlroos saisi vain 250 000 euroa tai jopa vielä vähemmän ja, että ylijääneet rahat käytettäisiin johonkin järkevään, kuten Suomen terveydenhuollon kohentamiseen.

4 kommenttia

tharmos

26.8.2010 23:03

Nalle on menestymisen ikoni, mies tietää mitä tekee. Jotkut taas menettävät jopa työpaikkansa itsepäisyyden vuoksi.. On typerää antaa katsojalukujen ohjata valintoja,Todennäköisesti tutkimus tehdään vain mainostajien tarpeiden vuoksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin