Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on F1.

Moottorihuijaustemppu ja miten se tehdään  1

Mercedes olisi pitänyt hylätä kauden 2015 osalta jos satun arvaamaan oikein. Näin näet painajaisen jossa olin selkä seinää vasten FIA:n tuomareiden kuultavana ja kaikkia kiinnosti tietää miltä tuntuu istua minun tuolissani ja millä sen kauniin nuoren blondin saisi pois takapenkiltäni.

Karmea painajainen ja heräsin miettimään unen sisältö, mutta onneksi nukahdin uudelleen.

Arvelisin että moottorin voitelujärjestelmä on mahdollistanut voiteluöljyn epäsuoran suihkutuksen palotilaan. Ilmiö on tuttu vanhoista MB dieseleistä ja miksei tietysti mistä vaan autosta missä vähän falskaa venttiilien ohjurit suuren ajomäärän jäljiltä. 100 A: ssa tai Cherryssä ei tarvinnut ajaa mittaria pariinkaan kertaan ympäri savupilven luomiseksi.

Sukulaismies kertoi että on useampaankin otteeseen todistanut tilannetta jossa moottori on alkanut syömään öljyä niin paljon että kaasupoljin on menettänyt merkityksensä ja noin korvakuulolta kierrosluku on selvästi ylittänyt moottorin normaalin punarajan aina siihen asti kun heikoin paikka on hajonnut.

Eli siis MB paljasti itsensä muuttamalla voiteluöljyn seosta kesken kauden. Sitä perusteltiin konerikoilla joita siis tulikin kun hienoa lisätehojärjestelmää ei pystynyt enää käyttämään täysipainoisesti= polttamaan "huonoa" öljyä pois koneesta. Sama ilmiö on ollut Valtrassa ja tietyissä volkkarin dieseleissä-> moottori polttaa uudesta asti öljyä sellaista tahtia että öljynvaihtoväliä voi venyttää kaksinkertaiseksi tiiviinpään moottoriin verrattuna.

Olettaisin että MB:n voitelujärjestelmässä on yhä edelleen ulkoinen öljysäiliö. Moottoriöljyn lämpöarvo on tiheydestä riippuen lähellä pumppubensaa ja jos sitä syöttää sellaisenaan bensiinimoottoriin niin moottori saattaa käydä, mutta ainakaan kylmänä sytytystulpan kipinä ei riitä pelkkään jäteöljyn polttamiseen. No F1 öljyt ei ole ihan halpoja kuten ei polttoainekaan ja kumpaakin voidaan räätälöidä.

Tilanne on ihan toinen sitten kun moottori käy kuumana. Moottoriöljy saadaan helposti lähelle syttymiselle edullista lämpötilaa, lämminytkseen käytettävissä moniöljyppolttimisa käytetään sähkölämmitystä ja paineilmaa.

Turbojen aikakaudella paineilmaa riittää, joten enää tarvitsee keksiä miten öljyä pystyy huomaamattomasti siirtämään öljytilasta/säiliöstä palotilaan. Todennäköisesti itse toteuttaisin rakenteen aktiivisilla venttiilinohjureilla ja vieläpä niin että moottorin jäähdyttyä välykset ja syöttöön tarkoitetut öljykanavat olisivat erilaisten lämpölaajenemiskertoimien vuoksi kiinni kuin kassakaappi.

Niin ja kuten jo 100 A :ssa bensiinin seassa moottoriöljy kyllä palaa, mutta ilman turboa ja esilämmitystä siitä ei saa lisätehoa ehjään ja tiiviiseen moottoriin verrattuna.

Ei sääntötäsmennyksiä huvikseen tehdä vaan yleensä siksi kun joku on löytänyt porsaanreijän ja hyödyntänyt sitä onnistuneesti. Tupladiffuusori mallia Brawn sai jäädä, mutta esim neljän vetävän takapyörän Williams ei kaiketi koskaan päässyt näyttämään todellista vauhtiaan.

Kiertyvistä siivistä kirjoitin jo kuukausia aikaisemmin ennen kuin niitä alettiin kilparadoilla mittaamaan= Vettelin 4 mestaruutta.

Niin että huulirasvan voimalla voi mestaruuden voittaa muuallakin kuin hiihdossa kun vaan sen koostumus on oikea.

Nyt sit päästöhuijausohjelmiakin on taas löytynyt lisää- taisi olla ranskalainen autonvalmistaja jolla ero oli 300% päästöpuolella ja kulutuspuolella 30%. On siis helpompi huijata fiksusti kuin tehdä oikeasti vertailut voittava auto tai moottori, rengas, alusta tai runko.

Kohta varmaan kerrotaan että törmäystestiautojakin on manipuloitu ja tuotantomalleista puuttuu suurlujuusteräksiä, saumoja ja hitsaupisteitä ja ihan vaan siksi että menisi nopeammin läpi valmistusprosessista ja olisi muutaman roposen verran halvempi valmistaa.

Tänään olisi aamulla pitänyt lähteä huutokauppaan. Kieltäydyin lähtemästä kun oli turvakaaren asennus kesken. ja jäi kesken yhä edelleen kun polttoleikkuuhappi loppui. Se hidasti montaa asiaa ja työvaihetta, joten saldoksi jäi vain takakiinnikkeiden valmistuminen ja öljysäiliön siirto.

Kun sitten huuokauppaväki illan tullen oli puhelimen päässä selvisi seuraavaa. 1 olivat pysähtyneet matkalla tankkaamaan ja kahville 2 navigaattori ei ollut löytänyt perille 3 kun viimein löysivät perille niin huutokauppa oli jo ohi, joten mun päiväni oli hyödyllisempi kuin satojen kilometrien hukkareissu.


Nico Rosberg lopettaa F1-uransa - pommi vai ankka  1

Hieman hämmentyneenä luin formulauutisia. En nyt ihan itkemään ruvennut, mutta ensimmäisenä mietin kuka ja miksi on hakkeroinut kyseisen kuskin tietokoneen ja levittää perättömiä uutisia.

Sitten taas toisaalta mietin että varmaan itse tekisin samoin. Elämä hymyilee ja sillä saralla ei ole enää mitään saavutettavaa.

Lisäksi kun on ajanut saman tallikaverin kanssa tarpeeksi kauan ja tietää mitä paskaa on taas siltä suunnalta odotettavissa on parempi etsiä uusia haasteita.

Mutta mitä sitten tapahtuu kuskimarkkinoilla jos tämä Hamiltonin fanien kirjoittamalta huijaukselta kuulostava uutinen onkin totta. Mistä löytyy Heikki Kovalainen tai Felipe Massa joka suostuu ajamaan sen 0,05 sekuntia kierrokselta hitaammin ja päästämään perässään radioon avautuvan tallikaverinsa edelleeen?

Nopein vapaa mies voisi olla Mark Webber, Gutieres, Petrov tai Jenson Button, Kamui Kobayashi, Paul di Resta, Pastor Maldonado.

Sopimuksellisista kuljettajista Räikkönen, Vettel, Bottas, Verstappen, Alonso ja itse asiassa kaikki muutkin kympin kärjestä varmaan haluaisivat istahtaa sarjan nopeimpaan autoon. Tosin kukaan ei tiedä mikä auto on nopein ensi kaudella. Vahva veikkaus menee Red Bullin suuntaan, Ferrarrin olisi aika herätä. Todellisuudessa korttipakka on levällään

Pidempään lajia seuraneet voivat mielessään laskea montako mestaruutta Mika Häkkisellä ja Kimi Räikköselle jo voisi olla jos muina kuin mestaruuskausina tallin toisessa autossa olisi istunut Felipe Massa, tai Rubens Gonçalves Barrichello.

Joista kumpaakin itse asiassa arvostan kuljettajana enemmän kuin muuatta lasketteluonnettomuudessa loukkaantunutta saksalaista.