Rapsakkata

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on laillisuusvalvonta.

> HUOMIO ja herätys! <  1

Tässä on tämän hallitus- ja eduskuntakauden ainoa todellinen mahdollisuus saada todellisia korjauksia vakuutusasioihin! Joko Sinunkin mielestä potilasta tutkivat/hoitavat lääkärit ja vakuutuslääkärit tulee saada perustuslain (PL 6) mukaisesti tasa-arvoiseen ja yhdenveroiseen asemaan?

Iso murtuma Suomen sisäiseen Berliinin muuriin!
Iso murtuma Suomen sisäiseen Berliinin muuriin!

"Osa eduskunnassa olevista kansalaisaloitteista uhkaa raueta. Puhemiehistön suosituksen mukaan kansalaisaloitteet tulisi käsitellä kuuden kuukauden aikana. Osan määräaika umpeutuu syyskuun puolivälissä tai lokakuun alkupuolella.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa on useita kansalaisaloitteita, mutta valiokunta joutuu keskittymään koko syksyn sote-uudistukseen. Siellä on muun muassa uusi asiakas- ja potilaslaki, biopankkipankkilaki ja genomikeskusta koskeva laki.

”On syytä vahvasti epäillä, ehtiikö valiokunta ainakaan ennen määräajan umpeutumista tehdä mitään asioiden eteen”, kirjoittaa Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan yliopistolehtori Liisa Nieminen blogissaan.

- -

Kansalaisaloitteen käsittelyn säätelyn on todettu kaipaavan uudistamista. Niiden käsittely ei ole kovin korkealla eduskunnan työlistalla. Puhemiesneuvoston hyväksymän valiokuntaoppaan mukaan kansalaisaloitteet ovat tärkeysjärjestyksessä vasta seitsemännellä sijalla. Valiokunta voi kuitenkin päättää muustakin järjestyksestä."
Lähde: Kansan Uutiset - "Osa kansalaisaloitteista uhkaa raueta"

Viime kuukausina Suomen on kerrottu olevan aito kansanvalta. Myöskin suomalaista parlamentarismia on hehkutettu. Unohtamatta länsimaista oikeusvaltio perustaa ja oikeusvaltioperiaatteiden, kuten ihmisoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista tosielämässä. Kaikkien edellä mainittujen on kerrottu olevan Suomessa korkealla tasolla.

Meno näyttää toiselta, kun siirrytään kirjallisesti ja suljetusti toimivien vakuutuslääkäri-, vakuutusoikeus- ja vakuutuslakimiesjärjestelmien piiriin. Samat organisaatiot ja henkilöt käyttämässä lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovaltaa! Yllättäen kaikessa hiljaisuudessa; kansalliseen konsensukseen pohjautuva korporatismi on lipsahtanut finanssalan fasismin puolelle.

Siksi tämä vakuutuslääkäreihin ja tapaturmalain kohdistuva kansalaisaloite on todellinen Suomen sisäisten Berliinin muurien murtaja. Sen kattava eduskuntakäsittely tulee paljastamaan myös sen, että kenellä todellinen valta miljardien eurojen liiketoiminta-alueella on? Joka lisäksi kuuluu perustuslain mukaiseen julkisen vallan käyttöön, jonka pitäisi olla avointa ja läpinäkyvää kaikilta osin.

Kansalaisaloite 2837 (https://suomi2017.wordpress.com/2018/04/19/kansalaisaloite-2837-eduskuntaan/) on ollut eduskunnan käsittelyjonossa huhtikuun 18. päivästä alkaen! Sen käsittelytunnus on KAA 4/2018 vp, jonka avulla kansalaisaloitteen käsittelyn tilannetta voi seurata eduskunnan nettisivuilta. Tai ottaa suoraan yhteyttä sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäseniin.

Perustuslain velvoitteista ja sen mukaisesta lainsäädännöstä ei tarvitse näköjään vahvemman osapuolen välittää (https://suomi2017.wordpress.com/2018/06/07/kysy-puhemiehelta/).

Joten mielenkiintoista on seurata, että saako ja uskaltaako eduskunnan perustuslakivaliokunta ottaa tuon kansalaisaloitteen KAA 4/2018 vp läpikotaiseen tarkasteluunsa, koska sosiaali- ja terveysvaliokunta on uutistietojen mukaan lirissä massiivisten sote - lakien mietintöjen/lausuntojen kanssa.

Ratkaisevaa on tietysti se, että mikä on erittäin vaikutusvaltaisen Lääkäriliiton (https://suomi2017.wordpress.com/2017/01/03/suomen-laakariliitto-ammattijarjestojen-aatelia/) kanta siihen, että tuleeko potilasta tutkivien/hoitavien lääkärien ja vakuutuslääkäreiden olla eri lakien mukaan tasa-arvoisessa ja yhdenvertaisessa asemassa?

Kuin myös se, että uskaltavatko vaaleilla valitut päättäjämme muuttaa lainsäädännön ja tosielämän käytännöt (https://suomi2017.wordpress.com/2017/08/01/oikeusvaltio-suomi-2017/) oikeusvaltioperiaatteiden mukaisiksi?

SOTE-UUDISTUKSESSA TULOSSA UUSIA MIINAKENTTIÄ
Ennen eteenpäin menoa on tärkeää tiedostaa sote – uudistukseen piilotetut miinakentät. Siis potilaan/vakuutetun (https://suomi2017.wordpress.com/2018/05/31/mobiiliflaijeri-7/) kannalta katsottuna.

Tärkeintä olisi, että laillisuusvalvojat ovat hereillä ja seuraavat, että vakuutusala noudattaa korkeimman hallinto-oikeuden KHO:2014:83 vuosikirjapäätöstä (https://suomi2017.wordpress.com/2015/12/20/korkein-hallinto-oikeus-osa-15/) täysimääräisesti. Myös vakuutusalan vakiotodistajina ja – lausunnonantajina oikeusprosesseissa toimivien osalta.

Samalla laillisuusvalvojat voinevat tarkistaa tiedot siitä, etteikö Kelalla (https://suomi2017.wordpress.com/2016/10/08/kelan-vakuutuslaakarit-2017/) ole muka tiedossaan vakuutuslääkäreinään toimivien erikoisaloja ja erityispätevyyksiä!

Eikä tuossa kaikki.

SOSIAALIVAKUUTUSASIOIDEN LÄHIHISTORIASTA
Mikseivät vaaleilla valitut päättäjämme pysty tekemään mitään todellisia korjauksia kafkamaisesti rakennettuun vakuutuslainsäädäntöön. Kirjallisesti ja suljetusti toimivia vakuutuslääkäri-, vakuutusoikeus- ja vakuutuslakimiesjärjestelmiä unohtamatta.

Joista sosiaali- ja terveysministeriön vakuutusosaston ylijohtajana (vuosina 1993 – 2009) toiminut Tarmo Pukkila kirjoitti Helsingin Sanomissa 15.3.2011 viiltävän tarkasti ja totuudenmukaisesta, että vahinkovakuutus- ja työeläkejärjestelmämme ovat perustuslain vastaisia (https://suomi2017.wordpress.com/2013/04/02/perustuslaki-2/) .

Mitä tapahtui tämän vakuutusalan ylimmän virkamiehen ulostulon jälkeen? Pari vakuutusalan puolustuspuheenvuoroa ja sitten mykistävä hiljaisuus.

Joten toivotaan, että Pertti Latvalan käynnistämä kansalaisaloite rikkoo tuon hiljaisuuden muurin.

Eikä tuossa vielä ihan kaikki.

Hallitusohjelmastahan nämä vakuutusasiat puuttuvat kokonaan, mutta rauhoitellakseen kuumina käyviä tunteita, niin pääministeri Juha Sipilän hallituksen siniset ministerit ovat saaneet aikaiseksi vain nämä kaksi. Niiden pohjalta ei olla tekemässä; tämän hetken tiedon mukaan, mitään korjauksia, mutta niiden avulla voidaan osoittaa, että parhaamme olemme yrittäneet. Eli vakuutusala ekosysteemeineen ostaa aikaa. Taas kerran.

Kyseisten hankkeiden tilasta ja vaikuttavuuksista voit Sinäkin hakea taustatietoa hakukoneiden avulla internetistä:

1.
Vakuutusoikeuden suulliset käsittelyt ja asiantuntijalääkäreiden käyttö
Selvitys Oikeusministeriölle
Professori Matti Tolvanen ja yliopisto-opettaja Kimmo Malin

2.
Vakuutuslääkärijärjestelmä kehittämisen neuvottelukunta STM043:00/2018

* * *

Ja jotta et joutuisi parih miljoonan muun suomalaisen kanssa höynäytetyksi, niin tähän jäätiin potilaiden/vakuutettujen kannalta katsottuna (https://suomi2017.wordpress.com/2017/12/28/vakuutuslaakarikeskusteluun-vihdoinkin-vauhtia/), kun vuoden 2013 aikana edellisen kerran vakuutuslääkärijärjestelmän avoimuutta ja toimivuutta paranneltiin!


Lakien synty oppikirjaksi?  1

Kaikkihan ei käy Suomessa kuin Strömsössä. Sitä olen joskus miettinyt, että kuinka isoksi voi kasvaa politiikassa puheiden ja tekojen välinen ero?

Entä virallisen todellisuuden ja todellisen todellisuuden välinen ero? Siis ennen kuin hiljaisten äänestäjien joukko herää vaatimaan perustuslaillisia oikeuksiaan.

Lakien synty - kirja ilmestyi kaksi viikkoa sitten. Kirjan on kirjoittanut Seppo Konttinen ja kustantanut Siltala. Kirja on mielestäni kirjavuoden 2014 ehdoton tapaus! Siis kirjoissa, jotka käsittelevät yhteiskuntaa ja politiikkaa.

Suomen todellinen valtakoneisto kaikille tutuksi!
Suomen todellinen valtakoneisto kaikille tutuksi!

Kirjan sisältö romuttaa kaikki ne käsitykset, jotka tämän hetkisissä oppikirjoissa on annettu siitä, että kuinka ja kuka lakeja Suomessa säätää.

Tässä, jos missä on niin sanotuille virallisille ja valtakunnallisille tiedotusvälineille näytön paikka!

Itse kuulin kirjasta ensimmäisen kerran sosiaalisessa mediassa (SM) viime viikolla. Tästä linkistä, jossa on jo syntynyt laajempaa kattausta aiheeseen LAKIEN SYNTY.... Seppo Konttisen uusin kirja

Suosittelen lämpimästi kirjaan tutustumista, koska se tullaan todennäköisesti teilaamaan yksisilmäisenä vaalipropagandana tai sitten maan tavan mukaisesti; vaikenemaan totaalisesti.

Sillä kaikki se, mitä virallisen Suomen toimesta ei tunnusteta ei ole olemassakaan. Jolloin sitä, mitä ei ole olemassa ei tarvitse korjata. Saatikka korvata.

Oma suosikkini, vakaasta vaikenemisesta, tulee tässä Aurinkokuningatar - linkissä. Harmi vain, että sosiaali- ja terveysministerinä toiminut Paula Risikko/kok. laitettiin haluamaan toisiin tehtäviin.

Eikä tässä kaikki.

Pelottavinta tässä kaikessa on mielestäni ollut se, että edes virkeät 25-50 vuotiaat kansanedustajat eivät ole uskaltaneet lähteä kyseenalaistamaan Suomen perustuslain vastaista valtakoneistoa!

Tilannetta lakisääteisten vakuutusten suhteen olen seurannut olosuhteiden pakosta vuodesta 2003 alkaen.

Ja lopuksi.

Aamun uutisvirrassa vilahti tietoa siitä, että politiikkojen vanhempi polvi, kuten Matti Vanhanen, Toimi Kankaanniemi, Kauko Juhantalo ovat asettumassa ehdolle seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Eikä tuossa mitään, mutta on mielenkiintoista saada kuulla heiltä ja heidän aikalaiskollegoiltaan, että kuinka vuosina 2003-2007 hallitusohjelman ulkopuolelta uitettiin voimaan yksi Suomen historian härskeimmistä lakipaketeista?

Jonka synty vastaa täysin Lakien synty - kirjassa annettuja speksejä. Kuitenkaan tätä tämän linkin takaa löytyvää asiakokonaisuutta ei olla vieläkään tunnnustettu! Joten sitä ei tarvitse korjatakkaan!