Päihderiippuvuus - kiusaamisenkultturi

  • Kimmo Rasila
Jari Sillanpää. Ihminen siinä missä minäkin.
Jari Sillanpää. Ihminen siinä missä minäkin.

Alkuun totean, et kokolailla harvoin enää nykyään saan itseäni hermostumaan mistään, mutta nyt täytyy todeta se että kulunut vuorokausi ja se rummutus minkä Jari Sillanpään ratista käryäminen aiheutti, on saanut itseni ihmettelemään sitä mikä meitä ihmisiä oikein vaivaa?

Omasta kokemuksesta totean että tämä kaikki on juuri samankaltaista kiusaamista mitä itse aikanaan lapsuudessani koulussa ollessa koin. Suurimman ihmetyksen tässä kuitenkin aiheuttaa se että täysin tietämättömien lasten sijaan, kyse on meistä aikuisista ihmisistä. Siis ihmisistä jotka yritämme parhaamme opettaa lapsillemme ettei ole oikein kiusata ketään. No mitä itse samalla teemme? Lyömme heti toista, jos kyse on ihmisestä joka tahtomattaan on paljon julkisuudessa esillä.

Kuinka ymmärtämättömiä me lopulta olemme? Kyse on päihderiippuvuudesta. Sairaudesta, jonka alla eläessään, ihminen ei todellakaan ymmärrä niitä valintoja joita tekee. Mutta samalla totean myös tuohon sen, ettei se silti tee ihmisestä vastuusta vapaata. Jokaisella valinnallamme on seuraus ja siihen liittyvä vastuu. Sen vuoksi toteankin, et luojan kiitos lööpeissä ei hehkutettu sitä kuinka Jari ajoi kamapäissään hengiltä jonkun täysin viattoman koululaisen.

Pitäisikö meistä jokaisen nyt mennä itseensä. Pysähtyä hetkeksi miettimään sitä millaisella asialla laskemme leikkiä. Kyse kuitenkin on tappavasta sairaudesta, joka hoitamattomana vääjäämättä aiheuttaa sairaudesta kärsivän ihmisen ennenaikaisen kuoleman. Puhumattakaan siitä, että tuossa samalla sairauden riehuessa aktiivisena, voi tahtomattaan aiheuttaa myös jonkun täysin viattoman ihmisen kuoleman.

Kun lähdetään leikkimään tällaisella asialla, mitä se kertoo minusta? Ehkä sen, että tässä on varsin mehukas mahdollisuus puolihuolimattomasti purkaa omaa pahaaoloaan jonkun toisen kustannuksella. Eikä siinä, olemme ihmisiä. Eikös sitä sanota, et vahingonilo on paras ilo. Mutta jos tuon ilottelun keskellä hetkeksi pysähtyy miettimään sitä mistä tässä ilottelussa oikeasti on kysymys, minulla itselläni ainakin nousee pelkästään jo myötähäpeä siitä, kuinka lapsellisia me aikuiset ihmiset olemme. Lyömme lyötyä, heti kun siihen näin oiva tilaisuus tarjotaan.

Omalla kohdallani kun olen saanut olla lyötynä, pieksettynä, parjattuna ja joka suunnalta kiusattuna, totean et tuo jos mikä aiheuttaa ihmisessä tarpeen paeta johonkin. Mitä erilaisimmat päihteet tarjosivat minullekin aikanaan pahimmillaan tai parhaimmillaan totaalisen unohduksen kaikesta. Harmi vaan kun tuon totaalisen unohduksen vallassa eläessä, ei toimi kovinkaan vastuullisesti. Itse aikanaan ajelin myös pilleripäissäni autolla. Nyt miettien kiitollisena sitä, etten vahingoittanut tuolloin ketään. Ei se silti tee tuosta teosta yhtään vähemmän tuomittavaa. Mutta ehkä se mitä tällä kirjoituksella haen tulee tässä. Jos jokainen meistä edes hetkeksi pysähtyisi miettimään sitä, mitä tällainen kiusaamisenkulttuuri meille ihmisille oikeasti, tässä puhumattomuudenkulttuurin valtaamassa maassa antaa? Lisää syytä voida huonosti? Lisää "syytä" käyttää jotakin päihdettä edes hetkeksi unohtaakseen sen, kuinka paha olla itsellä on?

Päihderiippuvuus on sairaus, siinä missä syöpäkin. Sen vuoksi ihmettelen meitä ihmisiä. Jos eilisessä ja tämänpäivän lööpeissä olisi kirjoitettu että Jari Sillanpäällä on parantumaton syöpä, millaisia ratkiriemukkaita meemejä tuosta olisikaan revitty.

Loppuun pyydän oikeasti pysähtymään kuuntelemaan tämän viime perjantaina Vain elämää ohjelmassa Jarin esittämän kappaleen. Voi olla, että huomaat saman kuin minä tätä katsoessani. Tuossa esiintyy mies, joka on todella surullinen sisällään.

Kirjoitettaessa soi Jari Sillanpää: Parempi mies

53 kommenttia

Wirginia

15.9.2017 14:21

Todella hyvä kirjoitus.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

JaanaS

15.9.2017 14:34

Kiitos kirjoituksestasi.
Toivottavasti herätti pohdintaa niissä joilla on tarve lyödä lisää, syyttää ja arvostella.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 08:05

Kiitos. Kokolailla paljon näyttää kyseinen asia nostattavan tunteita meissä ihmisissä. Hassuinta kaikessa se, että osan mielestä tämä kirjoitukseni puolustaa Jarin tekoa, mistä tässä mielestäni ei ollenkaan ole kysymys. Teko on tuomittava, mutta tällainen ihmisen lynkkaaminen ei ole mielestäni sitä.

kaso2266

15.9.2017 15:24

Ajetaan siis päihteissä/huumeissa ja si lehdessä/mediassa kadutaan ja kaikki hyvin? Haloo puolusteliat ja kirjottaja!!

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Finlay

15.9.2017 16:15

Kaikesta on seuraukset ja ne kärsitään. Kyse ei ole siitä, vaan ihmisten tietämättömyys tästä sairaudesta surettaa. Suosittelisin tutustumaan asiaan, ilman toisen lynkkausta. Kuitenkin Suomessa ajaa aika monet kännissä päivittäin ja kun ne jää kiinni, ei siitä tule juuri mitään. Mutta nää paineet mitä ihmiselle aiheutetaan tällätavalla, voi olla paljon haitallisempaa niin sille henkilölle itselleen kuin myös muille. Lumipalloefektiin verrattavissa oleva asia. Tää ei ole mikään yksittäistapaus. En ihmettelis vaikka Jutta Urpilainen tai miksei jopa Saulikin ois ajanu joskus kännissä. Tai missä päihteessä tahansa.

Kimmo Rasila

16.9.2017 08:08

Itse en niinkään koe puolustelevani Jaria, vaan nostan esille vain sitä näkökulmaa, että vaikka teko on tuomittava, ei tällainen julkinen asialla vitsailu mitä tapahtuma sai aikaan, todellakaan ole mielestäni se keino millä näitä väärintekoja tulisi käsitellä oli tekijänä kuka tahansa.

vekkuli 1

15.9.2017 16:01

Sen verran kokemuksesta, et alkoholismia eli päihderiippuvuutta sairastava kantaa syyt miksi käyttää päihteitä " eli esim. kammottava lapsuus, vittumainen akka ym" ja seuraamukset myös siitä mitä se päihde hänessä ja hänen läheisissään aiheuttaa eli mielipahasta aina kuolemaan saakka, mutta hoidon jälkeen olet vapaa näistä kaikista syistä miksi olet käyttänyt päihteitä ja sitä myöten päihteiden aiheuttamista seuraamuksista. " eli MINNESOTA-HOITO LAPUA ANTAA AVUN PÄIHDERIIPPUVAISELLE JA HÄNEN LÄHEISILLEEN JOS HALUAT TODELLAKIN EROON SYISTÄ JA SEURAAMUKSISTA.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 08:11

Itse aikanaan kävin perheeni kanssa Minnesotakuntoutuksen, joten kokemuksesta totean tuon hoidon havahduttavan ihmisen todellisuuteen näiden sairauksien osalta. Harmillista vain se, ettei meillä Suomessa ymmärretä tätä sairautta edelleenkään, vaan keskitytään kokolailla vääriin asioihin. Päihderiippuvuuden riehuessa, yritetään hillitä sen oireita, pahimmillaan mahdollistaen itse sairauden etenemistä.

Muiden vika

15.9.2017 16:50

Tästä artikkelista saa kyllä semmosen käsityksen, että alkoholismi tai muu päihderiippuvuus on kaikkien muiden syytä, mutta ei asianosaisen itsensä. Ja on todella typerää ja väärin verrata alkoholismia syöpäsairauteen. Vertaus on mielestäni suoranainen loukkaus syöpään sairastunutta kohtaan.
Alkoholisti sairastuttaa koko perheen ja muut läheiset. Kaikilla on huono olla. Juuri se alkoholisti tyrannisoi perhettään pitäen sen koko ajan varpaillaan ennalta arvaamattomalla käytöksellään. Alkoholisti kerjää sääliä ja ymmärrystä itselleen muilta, mutta ei voi, tai halua ymmärtää, mitä hän itse aiheuttaa muille; surua, epätoivoa, pelkoa ja ahdistusta muun muassa. Alkoholismi on sairaus, mutta itse aiheutettu sellainen.
Jokainen joka juo, juo täysin omasta tahdostaan ja on itse siitä vastuussa. Turha vierittää syytä puolisoon tai kurjaan elämään ja koettuihin asioihin. Jotkut ihmiset ovat luonteeltaan heikompia ja tarttuessaan pulloon eivät pysty päästämään siitä otettaan, jolloin se pullo saa otteen ihmisestä.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 08:17

Vertaus syöpään on lähinnä sitä, että molemmat näistä kyseisistä sairauksista johtaa hoitamattomana kuolemaan.

Se että päihderiippuvuus olisi itseaiheutettu, on asia josta voi olla monta mieltä, mutta näistä asioista ei taida kannattaa alkaa väitellä.

Itse aikanaan 17 vuotta tyrannisoin lähipiiriä käyttäessäni kaikkea mahdollista millä sai hetkeksi pois omaa pahaa oloaan. Tämä sairaus vääristää ihmisen ajatusmaailman, ja vaikka syy ei ole läheisten, päihderiippuvainen syyttää kaikkia muita kurjuudestaan. Silti syy ei ole sen enempää läheisten, eikä itse ongelmaisenkaan, vaan syy on tässä sairaudessa. Jos keskitytään syyttämään ongelmaista, mennään yhtä kauas metsään kuin siinä kun ongelmainen syyttää olosuhteitaan tai muita ihmisiä.

Vaari2

15.9.2017 18:14

"Kuinka ymmärtämättömiä me lopulta olemme? Kyse on päihderiippuvuudesta".
No jokainen saa olla lähes mitä mieltä tahansa mutta huumausaineiden ja päihteiden rinnastus toisiinsa on aivan outo asia.

"Päihderiippuvuus on sairaus, siinä missä syöpäkin".
Asiasta voidaan olla monta mieltä mutta rinnastus taas outo. Varsinkin tuon viimeisen itse sairastaneena olen jyrkästi eri mieltä niiden rinnastettavuudesta.

Myöskin julkkiksen pitää valitettavasti kestää enemmän arvostelua kuin taviksen. Julkisuushan heille yleensä leivän tuo pöytään, joten myöskin jos/kun töppäilee pitää kestää "iskuja" enemmän.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 08:21

Päihde se huumekin on. Ihan samalla tavoin kuin alkoholi. Kun ihminen on riippuvainen huumeista, hän on päihderiippuvainen.

Mitä syöpään vertaamiseen tulee, niin kyse on lähinnä näiden molempien sairauksien kohdalla siitä että mikäli ihminen kieltäytyy hoidosta, lopputulos ei ole kovinkaan valoisa.

Julkisuuden henkilön on kannettava vastuu teoistaan, kyllä, mutta julkinen nöyryytys tuskin edesauttaa näiden riippuvuusongelmien ympärillä vallitsevaa tietämättömyyttä.

vekkuli 1

15.9.2017 18:14

Sen jälkeen kun on käynyt hoidon ja tiedostaa et kysymyksessä on sairaus, ettei voi ottaa milli grammaakaan keskushermostoon vaikuttavaa päihdettä, niin jos siitä huolimatta ottaa, niin hänen omavalintansa tämän jälkeen, hän ei välttämättä tiedosta ennen hoitoa et kysymyksessä on sairaus, jolle ei itse voi muuta kuin olla täysin raitis loppuelämänsä, tai kärsiä seuraamukset sairaudestaan ja jatkaa juomista tai ryynien nappailua, vaikka kuinka haluisit et se jää kahteen paukkuun, niin se ei vaan onnista alkoholismia sairastavalle. Tämä on todellakin järkyttävä sairaus potilaan läheisille jos potilas viellä tiedostamalla sairauden jatkaa tuhoamistaan läheisiään ja itseään.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

vekkuli 1

15.9.2017 18:20

kysymys on sairaudesta, missä kaikki päihde, mikä vaikuttaa keskushermoston kautta, rinnastetaan samaksi päihteeksi, eli jos on tämä genettinen sairaus, niin oli kysymyksessä diapami tai vodka, niin sama reaktio, eli pitää saada lisää sitä ainetta mihin olet riippuvainen... jne.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kaunte

15.9.2017 18:51

"Lyömme heti toista, jos kyse on ihmisestä joka tahtomattaan on paljon julkisuudessa esillä."
Tahtomattaan julkisuudessa? Aseella uhatenko Jari on tuohon televisio-ohjelmaankin pakotettu? Nyhdetäänkö haastattelut häneltä väkisin? Ihmiset jotka eivät halua julkisuutta harvemmin lähtevät valtakunnallisen tv-sarjan tähdeksi.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 08:33

Tuolla lähinnä tarkoitin hieman kärjistäen sitä, kuinka herkästi me ihmiset reagoimme kun kysymys on julkisuudenhenkilöstä.

Disl

15.9.2017 22:27

Mun täytyy sanoa, etten avannut yhtäkään artikkelia aiheeseen liittyen. Typerää ja edesvastuutonta klikkienmetsästystä, ja suomen yleisö rohmuaa sen kuin amerikkalainen juustonaksuja. Hyi helvetti, että saa taas hävetä oman maansa vuoksi.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hakumatata

15.9.2017 22:58

Ei taida olla kirjoittajan lapsi tainut jäädä rattijuopon alle. Rattijuoppous pitäisi tuomita mediassa samallatavalla kuin rasistiset ihmiset.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 08:27

Kotimaan media täyttyisi päivittäin tämänkaltaisista tuomitsemisista, mikäli jokainen joka käryää ratista saisi yhtälailla palstatilaa. Teko on tuomittava, kyllä, mutta se millätavoin tällä asialla retostellaan, ei mielestäni ole se keino millä näitä ehkäistään.

Se jos tääaiseen asiaan suhtaudutaan tekemällä meemejä joille nauretaan sitten porukalla, tuskin myöskään tuo esille sitä kuinka vakavasta ongelmasta tässä lopulta on kysymys.

Paula Tervamäki

16.9.2017 07:00

Ei kai siinä mitään. Kyllä rattijuopot noin yleisemminkin tuomitaan mediassa.
Päihderiippuvuus on vaakava sairaus, sitä on ihmisen, jolla ei ole tarvetta päihtyä vaikea ymmärtää.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 08:30

Itsellä kun on liki neljän vuosikymmenen ajalta omakohtainen elämä johon nivoutuu tavalla jos toisella päihderiippuvuus, antaa mielestäni jonkinlaisen näkökulman tarkastella tätä sairautta. Edelleen toistan itseä, teko on tuomittava, oli tekijänä kuka tahansa, mutta se millätavoin tällä kyseisellä tapahtumalla mässäillään, ei mahtane olla se toimivin keino.

Systra75

16.9.2017 08:30

Kiitos tästä. Täysin samaa mieltä siitä,kuinka aikuiset ihmiset eivät näe sitä kiusaamisen kulttuuria tässä. Lyödään lyötyä ja viljellään lisää ja lisää mm.sosiaalisessa mediassa sitä kuinka "kauheaa, kauheaa.." ja sitten nämä joko tai ihmiset. Parhaita ystäviä kun kaikki hyvin, mutta teeppä pienikin virhe niin pahimpia torven toitottajia ja lynkkaajia. Hei...muistakaa että me ollaan kaikki ihmisiä. Jopa ihminen joka jostakin syystä jää koukkuun johonkin päihdyttävään aineeseen on ihminen. Ja toisen ihmisen kiusaaminen ruokkii AINA kiusaamista, pahaa oloa ja mistäpä tietää, vaikka joissakin tapauksissa pahimmoillaan ajaa siihen päihdyttävien aineiden käyttämiseen.Näin voi käydä jos mieli ei kestä kaikkea sitä mitä päälle kaadetaan. Ja tässä en tarkoita että kiusaaminen aiheuttaisi kenenkään päihdesairautta, mutta se voi olla tekijä joka ajaa siihen. Valitettavasti ihminen voi olla toiselle paha. Yritetään kuitenkin ymmärtää ja olla ruokkimatta kiusaamiskulttuuria.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 09:17

Olen lähinnä mielenkiinnolla seurannut sitä, kuinka tämä kirjoitukseni, jonka tarkoitus oli nostaa esiin kaksi ikävää asiaa, päihderiippuvuuden ja kiusaamisen, kääntyy joillakin siihen että puolustan Jarin tekoa tai että ihannoin päihteitä käyttävää julkisuuden ihmistä. Mielenkiintoista sinällään, kun tarkoitus oli nostaa lähinnä esiin se, kuinka väärin on heittää huumoria vakavalla asialla, oli kyse kenestä tahansa.

Irja Anneli

16.9.2017 08:52

Ihan ensimmäiseksi: kun kirjoitat, älä puhu "meidän" suulla! Sanoudun irti mielipiteistäsi, jotka ovat ihan omiasi!
Puhumalla kiusaamisesta vesitetään se vakava tosiasia, että kyseessä on vahva huume. Vesitetään se tosiasia, että ainakin lehtitietojen mukaan ajoon puututtiin siksi, että liikennerike/epävarma ajo oli kiinnittänyt huomiota. Vesitetään se tosiasia, että päihtyneenä ajaminen on rikos. Vesitetään se tosiasia, että rikos se on siksi, että päihttyneet aiheuttavat liikenteessä huomattavan vaaran, kuolemia ja vammautumisia ja juuri siksi päihtyneenä ajaminen on kiellettyä.
Mitä tulee julkisuuteen, tässä toimittajatblogikirjoitatjat saisivat mennä ihan itseensä: Hyökkäätte kuin hyeenat ihmisten kimppuun, erityisesti julkisuuden ihmisten! SE on kiusaamista mitä suuremmassa määrin! Ja tällä kertaa henkilökohtaisena kohteenasi ovat ne, jotka eivät hyväksy päihteiden ihannointia, joksi tämä juttu on kääntynyt: Vain vähän, ajokunnossa, hieno ura, katsokaa itse peiliin jne...

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 09:23

Päihderiippuvuus aiheuttaa itsessään ongelman vähättelyä ja kieltämistä, mikä selvästi tässäkin käy ilmi siinä miten Jari itse tapahtunutta kommentoi anteeksipyynnössään.

Eikä se jos nostan esiin asian, että mielestäni tällaisen vakavan rikoksen vuoksi on mielestäni väärin käsitellä asiaa huumorilla, nauraen porukalla kyseiselle ihmiselle ja hänen teolleen, todellakaan tarkoita sitä että itse teko olisi missään mielessä yhtään pienempi rikos, saati että sitä puolustelisin. Ainoa miksi asiasta yleensä kirjoitin, johtuu siitä että tapa millä asiaan suhtaudutaan ei mielestäni ollut ollenkaan asiallinen.

Sinulla on mielipiteesi, minulla omani. Mutta me kaikki ollaan ihmisiä, joiden toisten parjaamisen sijaan olisi hyvä pysähtyä miettimään omia motiivejamme tekemistemme taustalla. Tarkoitus kirjoituksessa ei välttämättä ollut ollenkaan yleistää niitä ajatuksia joita itselleni asia herätti, mutta mielenkiintoista olisi tietää miksi sinussa tämä kirjoitukseni herätti noinkin vahvoja tunteita.

artemis2

16.9.2017 09:12

Hieno kirjoitus. Kiitos.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Realistinen mummo

16.9.2017 09:20

Tätä asiaa en pysty puolustamaan mitenkään. Huumeiden käyttö on aina tuomittavaa jos ei lähde lääkinnällisestä taholta. Hoitoon vaan mahdollisimman pian. En koskaan ole ollut siltsufani, vaikkakin kappaleet on hyviä ja laulutaito mahtava,sitä ei voine kukaan kieltää. Mutta ei Jarin suosio anna hänelle lempeämpää lupaa käyttää huumeita.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 09:27

Kyse onkin lähinnä tässäkin tapauksessa siitä, kuinka autuaan tietämättömiä olemme näiden ongelmien kanssa. Osa tuomitsee teon. Suurin osa tuomitsee ihmisen. Osa puolustelee, ymmärtää, jopa hyväksyy. Ei näin. Kyse on päihteestä ja sen vaikutuksen alaisena ajosta. Teko on väärin ja tuomittava, mutta ihmistä sen taustalla ei silti tarvitse tuomita. Ihminen käyttäessään päihteitä, lopulta on edelleen ihminen, eikä julkinenhäpäisy ainakaan edesauta hänen hyvinvointiaan.

Mamita

16.9.2017 09:43

Rantaruotsalaisuuden vuoksi kiusattu pienestä pitäen. Siksi, että minulla on äidinkielenä ruotsi. Pahinta on kun kiusaamiseen turtuu, ei tunnu enää missään, antaa tulla vaan.

Turtumisesta huolimatta kiusaaminen syö ihmistä sisältä pikkuhiljaa. Huolimatta mahtavista kavereista ja työkavereista, nakerrus etenee. Olen kiitollinen kaikille, jotka hyväksyivät minut sellaisena kun olen. Silti muutin pois noin 4 vuotta sitten. En halunnut pitää itseäni väkisin siinä myrkyllisessä ympäristössä ja yhteiskunnassa joka itse asiassa hyväksyy kiusaamisen ja jopa kannustaa siihen.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 09:51

Minua taas kiusattiin koko peruskoulun ajan, asiasta jolle pienenä lapsena en voinut mitään, ulkonäköni vuoksi.

Tiedän kokemuksesta, että henkinen väkivalta jättää todella syvät arvet. Sen vuoksi en hyväksy kiusaamista missään muodossa. Oli siinä kyse mistä tahansa.

Tiinsu

16.9.2017 10:28

Hyvä kirjoitus, oon täysin samaa mieltä.
Huomaa kyllä somessa ja tämänkin kirjoituksen kommenteissa, miten tietämättömiä ihmiset on päihdesairaudesta, siitä mikä ja millainen se on ja mitä sen oireet on jne. Joka sana mitä kirjoitit, on täysin totta.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 10:37

Lämmin kiitos. Itse olen lähinnä surullinen juuri siitä tavasta, miten tähän tapahtuneeseen yleisesti reagoitiin. Huumeiden tai muiden päihteiden käyttämisessä ei pitäisi olla mitään hauskaa. Puhumattakaan siitä, jos niiden vaikutuksenalaisena liikutaan liikenteessä. Silti netti oli pullollaan mitä erilaisimpia meemejä, joille porukalla naurettiin. Kuvannee vain juurikin ymmärtämättömyyttä asian vakavuuteen.

Yksi kirjoitukseni tarkoitus oli herättää keskustelua itselle kahdesta eniten ongelmia tuoneesta asiasta, kiusaamisesta ja päihderiippuvuudesta ja keskustelua se kyllä yllättävänkin runsaasti on herättänyt. Hyvä niin. Näistä asioista tuskin aivan heti ei puhuta kylliksi.

Hyväme

16.9.2017 13:45

Kiitos rohkeasta ja todella hyvästä kirjoituksessa
Siinä on moni asia juuri niinkuin itsekin ajattelen olevan
Jotenkin ollut oksettavaa seurata miten aikuiset ihmiset väsäävät jos minkälaisia, heidän mielestään hauskoja kuvavitsejä
Mun mielestä ne eivät ole oikeen mikään ollut edes kovinkaan hauskoja vaan kertonut lähinnä postaajan kyvyttömyydestä ymmärtää
Nyt en tarkoita ymmärtää vääryyttä tai väärintekoja
Vaan oikeeta elämää, kaikki meistä joskus mokaa
Mutta se, että päihderiippuvaisen tai somaattista sairautta sairastavan yhteyttä ei ymmärretä
Usealla on aika avata silmiään ja todeta asioiden realiteetit
Kiusa se on pieninkin kiusa ja näissä asioissa ovat olleet aika isojakin
Tsemppiä Jarille ja muille vaikeiden asioiden, riippivuuksien tai sairauksien kanssa taisteleville

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 15:01

Ehkä tässä kuvastuu juuri se, kuinka helppoa on jättää kohtaamatta elämän tosiasioita ja piiloutua niitä esimerkiksi täysin mauttomien huumorikuvien taakse.

Heikki Paloheimo

16.9.2017 20:58

Kimmo Rasila antaa kirjoituksessaan ymmärtää, että Jari Sillanpää on päihderiippuvainen mies. Mutta onko hän päihderiippuvainen? Onko jokainen joskus humalassa ollut päihderiipuvainen? Onko jokainen piristäviä huumeita käyttänyt päihepiippuvainen. Kimmo Rasila leimaa Jari Sillanpään päihderiippuvaiseksi sillä perusteella, että poliisi on saanut Sillanpään kiinni päihtyneenä ajamisesta.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

16.9.2017 21:14

Lopulta tässä kyseisessä asiassa ei ole mitään merkitystä sillä mitä mieltä kyseinen Kimmo Rasila on Jari Sillanpään päihdeongelmasta. Omassa elämässään kun kyseinen Kimmo Rasila on loputtoman monet kerrat todentanut sen että tasan niin kauan kuin ihminen itse ei ymmärrä kärsivänsä päihderiippuvuudesta, ei ole mitään merkitystä sillä mitä mieltä muut ovat. Lisäksi kun kyseinen Kimmo Rasila oli tappaa itsensä päihteillä, vaikka kaikki muut ihmiset tiesivät Kimmo Rasilan kärsivän päihderiippuvuudesta, niin silti Kimmo Rasila oli viimeinen ihminen, joka omaan ongelmaansa havahtui 11 vuotta sitten. Onneksi havahtui, muutoin olisi kuollut.

Eikä jokainen alkoholia nauttiva ole päihderiippuvainen, saati huumetta kokeileva, mutta merkit ovat olemassa, jos ihminen käryää ratista metamfetamiinin kera.

Virtaska

17.9.2017 01:54

Jos päihderiippuvuus on samanlainen sairaus kuin syöpä, niin onko myös syöpä seurausta omista teoista aina? Päihderiippuvuus tulee ainoastaan päihteiden käyttäjälle eikä läheskään kaikille. En tunne yhtään päihderiippuvaista, joka ei olisi itse aloittanut päihteiden käyttöä! Sen sijaan keuhkosyöpään kuolleita, jotka eivät esim tupakoineet koskaan, tunnen muutaman. Myös muihin syöpiin sairastuneita tunnen lukuisia, jotka omasivat terveet elämäntavat. Osa heistä elää edelleen, osa ei. Päihderiippuvuus on varmasti itse aiheutettu omilla valinnoilla käyttää päihteitä. Syöpään voi sairastua jopa vastasyntyneet, vaikka äiti olisi kuinka terveitä elämäntapoja noudattanut. Yhtään päihderiippuvaista vauvaa ei ole syntynyt terveitä elämäntapoja noudattaville äideille. AIKUISEN IHMISEN PÄIHDERIIPPUVUUS ON AINA ITSE AIHEUTETTU! Siitä saa ja pitää tuomita varsinkin kuuluisat, kaikille ja kaikkialla näkyvät julkkikset.
Jos rikoksen tekijän "tuomitseminen" ja moittiminen julkisuudessa on kiusaamista, niin mitä on rikoksen tekijän vähättely omasta rikkomuksestaan lakia kohtaan? Jos ei Sillanpäätä tuomita myös julkisesti somessa, saa siitä sen käsityksen, että julkkiksen on hyväksyttävää rikkoa sääntöjä ja lakeja, jos rikkoo vaan vähän. Eikä eletty elämä, olkoon miten rankka hyvänsä, ole mikään oikeutus rikkoa lakia, edes vähäisesti.
Päihderiippuvaisia on ollut ja on edelleen elämässäni lukuisia. Vain yksi veljistäni on käynyt hoidossa ja raitistunut 30 vuotta takaperin. Sisareni mies ja kolme tuttavaa on kuollut alkoholin takia. Itse olen taluttanut alkoholisoitunutta äitiäni läpi Turun kaupungin ollessani 9 vuotias, kun meitä ei huolittu bussiin. Veljeni alkoi juomaan äitini takia ja äitini yrittäessään irti unilääkkeistä. Exäni juo äitinsä takia ja juo vieläkin, vaikka äitinsä on jo kuollut. Kävi päihdekatkollakin ja sieltä kotiin alkon kautta. Yhteistä näille kaikille on itse juotu viina, kalja tai viini. Kukaan ei heitä ole väkisin juottanut.
Jokainen heistä on myös nimennyt henkilön tai asian, joka on saanut heidät juomaan. Yksinkertaistettuna voi todeta, että jokainen on itse syyllinen omaan juomiseensa ja jokainen juoppo keksii aina syyn juoda lisää. Vain se, että ymmärtää itse olevansa avainasemassa päihteettömyyteen, voi johtaa ymmärrykseen ja hoitoon hakeutumiseen. Ilman hoitoa ja siihen sitoutumista ei päihteistä eroon yleensä pääse.
Myös kiusaaminen on tullut tutuksi poikani kautta. Häntä kiusattiin koulussa ja vapaa-ajalla isänsä juomisen takia ja mistä tahansa, mitä milloinkin kiusaajien mieleen tuli. Yhteenkään asiaan, josta häntä kiusattiin, hän ei voinut vaikuttaa. Kiusaamista jatkui yli 10 vuotta ja nyt hän kärsii sen seurauksia mahdollisesti koko ikänsä. Sillanpää on saanut somessa osakseen ikävää julkisuutta ja ivaa ja tuomittu oman tekonsa vuoksi. Sitä on jatkunut 2 päivää ja se on kiusaamista. Selitä tuo kiusaaminen sille nuorelle, jota on kiusattu 10 vuotta ja aloitettu jo esikoulussa ilman, että hän on tehnyt itse mitään väärää. On vain vääränlainen alkoholisti-isä. Pojan isää ei ole ivattu eikä kiusattu, vaan puolusteltu alkoholismia sen takia, kun on ollut niin kurja lapsuus.
Menikö kaikki ihan oikein mielestäsi? Viaton saa kärsiä ja alkoholisti saa sympatiaa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

17.9.2017 13:14

Yksi suurin syy, miksi kyseiseen tapaukseen lähdin ylipäänsä kirjoittamaan tulee tässä. Minua kiusattiin koko peruskoulun ajan sekä henkisesti että fyysisesti. Isäni pilkattiin ja hänelle naurettiin. Minä kannoin ymmärtämättömänä lapsena sekä häpeän että syyllisyyden molemmista, vaikkei se minulle olisi kuulunutkaan.

Edelleen, toistan itseäni, tarkoitus ei ole puolustella sinällään tuomittavaa tekoa, eli päihtyneenä ajamista, vaan tuoda esille lähinnä sitä, ettei asiasta pilkan tekeminen ole suinkaan se toimivin keino välttyä vastaavilta tapahtumilta.

.-fJe OJ .S

17.9.2017 06:13

Olen pariin otteeseen tässä ja muualla Somessa törmännyt väitteisiin että päihde- ja tai huumeriippuvuus on Oma valinta - kommentteihin. Oletan että tällaisen kommentin oksentaja väittää kätketyin oletuksin että vastuu olisi 100% valinnan tehneellä. Olen tiukasti eri mieltä.

Mä väittäisin että jäihin uponneen vastuu on tarttua annettuun apuun aidosti ja hemmetin päättäväisesti. Mutta valinnan vastuu heikoille jäille kävelleen ohjaamisesta on sielunsilmiä poltinraudoilla käyttäneissä. Nämä voivat olla olosuhteita, ja tapahtumia tai lapsuudessa vastaan osuvia ihmissuhteita tai suhteenpuutoksia joita ei itsensä tai tapahtumien syntymähetkellä ole voinut valita.

Olen voittanut. Tosihumalahakuisen alkoholin käytön, enään ei tule mieleen käyttää huumaavia lääkkeitä ahdistuksenpoistoon, heitin tupakat nurkkaan noin tuhatkolmesataa (1300) päivää sekä olen tehnyt menestyksellisesti töitä sen eteen etten pelaisi rahapelejä.

Vuosikymmenen kun maistaa vääryyttä oikeilta ihmisiltä väärään aikaan, niin totta helvetissä oikeus vääriltä ihmisiltä oikeaan aikaan uppoaa kuin häkä. Terveisiä koulukiusaamisen helvetistä. https://hesperiaksi.blogspot.fi/2017/06/perseen-nuoleminen.html

Tsemppiä Jari <3 Toivon että kuukausien ja vuosien päästä saat itsesi vakuuttumaan että olet OK-seuraa itsellesi ilman vinttikomeron helpotusta pahaan oloon. Mä huomasin tämän silloin kun ymmärsin että täältä poistumisen nopeuttaminen on rumaa. Tiedän uskovani että jäljelle jääneen tämänpuoleisen arvostaminen saa ololleni merkityksen.

dsajlkdsdsölkj333rd/ Jaakko Ilmari Väätäinen/ toipunut sekakäyttäjä
Ps. Mensan nettitestistä 128, Tieteen Kuvalehden testistä 133.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

17.9.2017 13:19

Meistä jokainen on yksilönä arvokas, omana itsenään, pelkällä olemassaololla. Mutta erilaiset negatiiviset kokemukset saattavat pahimmillaan aiheuttaa totaalista arvottomuuden kokemusta, jota erilaisiin riippuvuuksiin paetaan. Kun ihminen kokee arvottomuutta, siinä ei paina saavutukset, suoritukset tai älykkyystestien tulokset yhtikäs mitään. Itse koin kaiken tuon, ihmetellen miksi yhä koin arvottomuutta. Ainoa tie vapautua tuosta taakasta oli palaaminen tuon arvottomuuden alkulähteille ja läpikäydä siellä syntyneet tunnepuolen traumat. Tänään olen arvokas, koska olen.

Virtaska

17.9.2017 11:39

Vertasit päihderiippuvuutta syöpään:
Mitä syöpään vertaamiseen tulee, niin kyse on lähinnä näiden molempien sairauksien kohdalla siitä että mikäli ihminen kieltäytyy hoidosta, lopputulos ei ole kovinkaan valoisa.

Tätä vertausta en hyväksy. Tunnen lukuisia molempien sairauksien edustajia, läheisiä ja
kaukaisempia sukulaisia ja tuttavia. Yksi 3:sta veljistäni on alkoholismista ja lääkeriippuvuudesta (Diapam) selvinnyt mennessään hoitoon 1986. Sisareni mies kuoli alkoholin aiheuttamiin sairauksiin 1998 yrittämättäkään päästä irti riippuvuudestaan.

Vaikka kuinka olisi sitoutunut syöpähoitoihin, ei hoito aina auta ja aina ei ole hoitoa edes olemassa.
Isäni kuoli haimasyöpään 1981 saamatta mitään hoitoa, koska sellaista ei ollut. Kokeellista vaihtoehtohoitoa kokeiltiin ilman tulosta. Anoppini 1 liitosta kuoli keuhkosyöpään, jota ei voinut leikata, 1983 vaikka ei koskaan polttanut. Tätini mies kuoli suolistosyöpään, johon ei ollut hoitoa, 1985. Mieheni serkku kuoli 10 vuoden hoitojen jälkeen munasarjasyöpään 1995. Lukuisia ystäviä ja tuttuja tai heidän puolisoitaan on kuollut eri syöpiin hoidoista huolimatta. Sisareni oli vuodesta 2003 alkaen TYKS:in keuhkopolin potilas keuhkolaajentuman vuoksi. Kävi säännöllisesti kontrollissa uusimassa lääkereseptinsä. Liittyi TYKS:in tupakanvierotusohjelmaan lopettaakseen tupakanpolton. Kunto romahti kesäkuussa 2016. Kesälomien vuoksi pääsi lääkäriin vasta elokuun 17 päivä. Otettiin heti sisään sairaalaan ja alettiin tutkia. Löytyi keuhkosyöpä ja etäispesäke maksassa. Maksa lakkasi toimimasta 25.8. 8 päivän sairaalassaolon jälkeen hän kuoli 26.8.2016. Kukaan ei ollut keuhkopolilla huomannut pitkälle edennyttä keuhkosyöpää. Tälläkin hetkellä alkoholista eroon päässyt veljeni vaimo taistelee mahasyövän ja kurkussa olevan syövän kanssa. Kunto niin heikko ettei kestä hoitoja ja leikata ei voi. Käy 3-6 viikon välein veritankkauksessa, kun hemoklobiini laskee alle sadan.
Näiden lisäksi on 3 läheistäni selvinnyt toistaiseksi syövästä. Toistaiseksi siksi, että syöpä voi uusia heistä itsestään riippumattomista syistä.

Vertaat näitä hoidosta kieltäytyneen päihderiippuvaisen kohtaloon.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

17.9.2017 13:26

Ei tuossa kirjoituksessa ollut tarkoitus rinnastaa syöpää päihderiippuvuuteen muuten kuin sairautena sairauden rinnalla. Se jos ihminen kieltäytyy päihdekuntoutuksesta, ei välttämättä ole ihmisen oma valinta. Tämä sairaus kun aiheuttaa itsessään sen, että ongelmainen itse viimeisenä havahtuu, jos havahtuu ja vasta silloin tulee terve sairaudentunto. Toisaalta oman elämän, sekä työni kautta tapaamieni ihmisten kautta tiedän todeksi myös sen, ettei läheskään jokainen joka hoitoon suostuu silti siitä toivu. Tuohon taas ei ole yhtä yksilöllistä syytä, mutta haastavinta tuon hyväksymisessä on lähinnä se kun kaikkea ei aina ymmärrä järjellä. Mitä nuorempi ihminen on, joka päihteisiin hoidosta huolimatta kuolee, sitä vaikeampi sitä on ymmärtää. Mutta itse en tätä työtä jaksaisi, ellen tällaisten tapausten kohdalla olisi opetellut hyväksymään sitä, ettei elämässä välttämättä kaikkea voi selittää ihmisjärjen ymmärtävällä tavalla. Yksi raskain paikka työssäni on kohdata niitä vanhempia, miksi-kysymyksineen, joiden lapsi on kuollut päihteisiin tarjotusta avusta huolimatta.

Marcius2

17.9.2017 13:18

Minä itse jaoin myös vitsin jarista facessa kun en ajatellut asiaa loppuun asti. Itse elän tämän sairauden kanssa mistä nyt puhutaan. Olen menettänyt 8vuotta elämästäni vankilassa ja 20vuotta elämästäni ennen kuin olin valmis ottamaan apua vastaan. Nyt raittiina 3v6kk ja opettelen elämään uudestaan. Opettelen ja opiskelen ammattia mitä minulla ei ole, tahdon auttaa muita pois helvetistä missä itse olin ja siksi lähestyn lähihoitajan koulutusta. Tsemppiä jarille!!

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Rasila

17.9.2017 13:28

Tsemppiä aivan samoin sinulle Marcius2, jatkakaamme tällä tiellä päivä kerrallaan eteenpäin. Sillä tämä tie kuitenkin, kaikista haasteista huolimatta vie huomattavasti pidemmälle, kuin aikaisemmin kulkemamme.

martuska46

18.9.2017 11:14

Hyvä kirjoitus!
Kaikesta näkee, ettei Sillanpää voi hyvin. Hän joutuu elämään homoutensa kanssa, tuskin oma valinta. Onnettomasti päättyneet suhteita yms. Työnsäkään ei ole helpommalta päästä. Aina annettava yleisölle parhaansa. Yli 20 vuotta jaksanut kiertää maita ja mantuja antaen yleisölleen, mitä se on kaivannut ja tullut tilaisuuksista hakemaan; iloa ja "parempaa oloa" .
Ulkomuotonsa muutos kertoo, että nyt voi mies huonosti, siksi on käsittämätöntä nämä otsikot tapahtuneesta ja kirjoittelu somessa. Tekoa en tietysti halua millään lailla puolustella. Auton rattiin EI MENNÄ PÄIHTEITÄ KÄYTTÄNEENÄ, on tietysti itsestään selvää. Viranomaisten tehtävä on antaa siitä Sillanpäälle Suomen lakien mukainen rangaistus.
Tälläinen kansan "joukkokivitys" ei kuulu asiaan.
Nyt on Sillanpään aika pysähtyä ja hakea apua, yksin hän ei tästä suosta pysty nousemaan.
Jarilla olisi vielä paljon annettavaa meille kaikille, vaikka emme faneja olisikaan.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Vierailija

18.9.2017 15:56

Ihan totta? Me rattijuoppojen ja narkkijuoppojen ikuisesti vammauttamat potilaat tykätään kovasti kun julkisuuden henkilö tunkee vintti pimeenä rattiin. Helsingin keskustassa voi vaikka kävellä eikä takseista ole pulaa. Siltsu on monien idoli. Tavat tarttuvat. Esimerkillistä kerrassaan. Mulle on täysin sama onko ratin takana julkkumulkku vai joku muu. Olen vihainen typeryydestä aina.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hirsitalon emäntä

18.9.2017 15:57

Ottamatta sen kummemmin kantaa Jarin tapaukseen, totean, että päihderiippuvuus on kyllä sairaus jota on erittäin vaikea ymmärtää kenenkään jota se ei kosketa. Ei edes päihderiippuvaisen henkilön oma perhe sitä ymmärrä, elleivät hae sairaudesta tietoa - jos sittenkään. Itse kirjoitan blogia alkoholistin lapsena, ja voin kertoa, että olen kyllä syyllistänyt. http://hirsitalonemanta.blogspot.fi/

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Riipuvainen

20.9.2017 00:00

Tervetuloa na/aa kerhoihin
hetikö te vähän mokaate niin pahoittelette ja sitten haluatte olla taas normaali ihmisiin yhteydessä .. muuten kuljette nenä pystyssä eteenpäin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Omena25

20.9.2017 13:09

Kirjoittaja ei selvästi ymmärrä, että meemien tarkoitus on nimenomaan osoittaa paheksuntaa tekoa kohtaan, eikä nauraa ongelmalle, jota Jari itse vähättelee. Jos Jari olisi vilpittömästi katunut tehtyä, jota ei tekemättömäksi saa, olisin itsekin asiaan suhtautunut tyystin toisin. Nyt hänen sietääkin katsoa peiliin ja hävetä, sillä ongelmaa ei enää voi peitellä kun kaikki sen tietävät. Ei se todellakaan ole kiusaamista, jos tehdään selväksi ettemme hyväksy rattijuoppoja, oli käytetty aine mikä hyvänsä.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.12.2021 10:28

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus