35 radan verran kotimaista

  • Mikki Rautalahti

Xbox Live Arcadessa julkaistu Trials HD saa ensi viikolla lisää sisältöä BIG Pack -nimisen ladattavan paketin muodossa. Kotimainen RedLynx tuo pelaajien ulottuville 35 uutta kenttää ja kaikkea muuta hauskaa sälää. Julkaisupäivä on 23. joulukuuta, joten jokainen peliin hurahtanut voi näin ollen varmistaa itselleen iloisen joulun.

Jos Trials HD ei ole tuttu peli, kuvailisin sitä seuraavasti: siinä ei oikeastaan ole juuri mitään sisältöä ja tarinaa -- on vain mies, moottoripyörä ja rata. Loppu on pelaajan ja fysiikan lakien käsissä. Tarkoitus on ajaa älyttömien ratojen alusta loppuun ja mokailla mahdollisimman vähän. Mokia tulee kuitenkin koko ajan: vaikeammissa kentissä kyse ei niinkään ole siitä, kuinka hyvin onnistuu, vaan siitä, miten voisi pelata edes hiukan vähemmän huonosti. Koko peli on oikeastaan massiivinen "eiku äh" -kokemus -- ja vastoin kaikkia odotuksia se on ihan helvetin hauskaa.

Trials HD on menestynyt erinomaisesti, ja se on aika hämmentävää, sillä yleensä ihmiset eivät pidä peleistä, joissa edistyminen on hidasta ja vaikeaa. Se sotii tämänhetkisen pelisuunnittelun periaatteita vastaan: nykyisin halutaan tehdä pelejä, joissa kukaan ei voi eksyä, jossa etenemissuunta on aina melko selkeä, ja joissa on haastetta sillä tavalla sopivasti, että useimmat pelaajat pääsevät vaikeasta kohdasta läpi viimeistään kolmannella yrittämällä. Suunnilleen. Trials HD taas lähtee liikkeelle siitä, että etenkin vaikeammissa kentissä radan läpäisemisen eteen pitää tehdä töitä. Äärimmäinen suoritus on sellainen, jossa koko radan saa päristeltyä läpi kaasu pohjassa kaatumatta kertaakaan, ja kuka tahansa pelin monimutkaisiin temppusokkeloihin tutustunut tietää, miten älyttömän vaikeaa se on.

Trials HD:ssä hirvittävä kolari on aina varteenotettava mahdollisuus.
Trials HD:ssä hirvittävä kolari on aina varteenotettava mahdollisuus.

Suuri osa salaisuutta piilee siinä, että yhdellä ainoalla napinpainalluksella pelaaja pääsee mokan jälkeen yrittämään uudelleen -- tai jopa ennen kuin moka on oikeastaan varsinaisesti tapahtunut, jos siltä tuntuu. Ei ole mitään lataustaukoa tai muuta viivettä, jonka aikana voisi päättää, ettei jaksa enää yrittää -- ennen kuin turhautuminen ehtii iskeä, ollaankin jo taas sen saman hyppyrin nokalla kokeilemassa.

Rehellisyyden nimissä myönnän alttiisti, että minulla on vähän oma lehmä ojassa: työskentelin alkuperäisen pelin parissa, joten siihen liittyvät asiat tietenkin kiinnostavat minua. (Minulla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tämän lisäkenttäpaketin kanssa, enkä nettoa sen tai varsinaisen pelin myynnistä senttiäkään, joten en sikäli aja omaa etuani täällä... vielä.)

Mutta siitä viis, sillä varsinainen pointtini on tämä: minusta on aina hyvin siistiä, kun markkinoille saapuu uusia kotimaisia pelituotteita. Lukumääräisesti mitattuna Suomessa ei ole älyttömän montaa pelejä tekevää firmaa, mutta meillä tehdään suhteessa niiden määrään aika paljon hyviä pelejä. Se on kerrassaan siistiä, sillä todellista osaamista on aika vaikea luoda muuten kuin pelejä tekemällä. Mitä enemmän täällä onnistutaan, sitä enemmän sitä osaamista löytyy, ja se on selvästi kaikkien etu.

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi