Elokuvat

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on naiset.

Suomalaista naiskauheutta

Lempijuoma: lonkero. Kengännumero : 42. Sukupuoli: mies.
Suomalainen kauhuelokuvan katsoja.

Sellainen kuin Night Visions-festivaalijohtaja Mikko Aromaa, 38.
Silloin kun Mikko alkoi digata kauhua oli 1980-luku. Vhs-kasetit tulivat vuokraamoihin. Manaaja, Ennustus ja Kauhun riivaamien leikattu versio.
”Saatiin huijattua jonkun äiti vuokraamaan K-18 kauhuelokuvia, siitä se lähti. Siinä oli kielletyn hedelmän makua”

Kauhussa on voimakkaita säväreitä. Tunne-elämyksiä jota muissa genreissä ei ole. (Kun Mikko diggaili kauhua tehtiin myös yksi harvoista suomalaisista kauhuelokuvista, Merkitty. Tätä elokuvaa ei ole nähty julkisesti missään vuoden 1984 jälkeen. Se näytetään Night Visionsissa tänään kello 22:15 elokuvateatteri Maximissa. Ehkä Merkitty on tähän saakka ollut kerta kaikkiaan liian kauhea katsottavaksi…)

kuva: suomen filmikamari

Mutta onko kauhu vain poikien ja miesten juttu?
Tyyliin, jumalauta katsokaa kun katson nyt mörköä.
Aromaan mukaan, kun Night Visions-festivaali alkoi viisitoista vuotta sitten tyttöjä ei juuri näköpiirissä ollut. Edelleenkin festivaalin elokuvat valitaan 10-henkisen raadin toimesta jossa on suurimmaksi osaksi miehiä.

Aromaan mukaan sukupuolijakauma on 8-2.

Katsomossa tilanne on muuttunut.

Tyttöjä on näköpiirissä.

Sellaisia kuin espoolainen kauhufani Maria Lehtonen, 27. Marian lempielokuva on George A. Romeron zombietrilogia; Night of the Living Dead, Dawn of the Dead ja Day of the Dead.

Tapasin Marian Helsingissä menossa Night Visionsiin ja pyysin hanta kertomaan suhteestaan kauhuun.

“Niitä voi katsoa missä vain, milloin vain, aina vain uudestaan. Zombiet ovat suosikkihirviöitäni, niissä on karismaa. Kunhan eivät vain ala juoksemaan. Eivät kuolleet voi juosta, jalathan siinä touhussa katkeaa.” Maria selventää. Hänen mukaansa Ranska on 2000 luvun kauhun kannalta kiinnostava, etenkin niiden elokuvien osalta joissa on paljon naiskauheutta. Hän mainitsee. elokuvat Haute Tension, À L'intérieur ja Martyrs.
(En ole nähnyt, mutta nyt aion katsoa, toim. huom.)

”Veri lentää välillä kuin teurastamossa, väkivaltaa unohtamatta. Muistan olleeni melko sanaton nämä elokuvat nähtyäni, ja miettineeni, jokohan se raja tuli vastaan, tarvitseeko sitä oikeasti nähdä kaikkea. Mutta oikeastaan innostuin kauhusta vain enemmän, ja nämä elokuvat piti saada pikimmiten omaan hyllyyn. Vihdoinkin jotain uutta ja erilaista” Maria selventää. Tyttöjä tuntuu kiinnostavan kauhu, juuri siksi että tyttöjä ei tavallisesti kiinnosta kauhu. Avuton nainen - urhea mies on niin onneton ja kulunut yhdistelmä, että Mariaa melkein itkettää.

” Ehkä tämän takia saankin jotain suurempaa tyydytystä siitä, kun nainen pamauttaa haulikolla mieheltä aivot pellolle tai käy vähän saksilla sohimassa miehen haarovälissä” hän innostuu.

Muita Marian ylistämiä kauhuelokuvia ovat: Don Siegelin Invasion of the Body Snatchers, Tobe Hooperin Poltergeist, Bernard Rosen Candyman, Larry Cohenin The Stuff, Nightmare on Elm Streetit, Halloweenit ja Gremlinsit.

Ja Tappajahai.

”Nämä ainakin ovat jääneet mieleen lapsuudesta, ja ne on tullut nähtyä myöhemmin uudelleen, jotkut useampaan kertaan. Ehkä näissä elokuvissa viehätti osittain se, etten olisi saanut katsoa niitä, osittain taas se jännittävä tunne, joka niitä katsoessa tuli. Sama jännittävä tunne on säilynyt vatsanpohjassa tähän päivään saakka kauhuelokuvia katsoessa. Lisäksi olen äärimmäisen utelias; haluan nähdä kaiken, ja kauhuelokuvissa voi nähdä kaikenlaista jännää, mitä ei tavallisessa elämässä näe, joten ehkä se houkutti, ja koukutti, katsomaan aina vain lisää” Maria kertoo.


XXXXL-naiset  11

Jos Precious oli mainstream-versio lihavasta friikistä, voittamattomasti värisyttävin underground versio XXXL-naisista on Brett Leonardin Feed. Siinä 200 kiloiset tädit esiintyvät leveässä haara-asennossa, voihkien eroottisella äänellä lusikkaa kannatteleville miehille: ”Syötä minua!”
Leonardin elokuvaan on sisäänkirjoitettu ajatus jonka mukaan naisten lihavuuden seksualisointi on vapauttavaa. Onkin väitetty että miehet joilla on läskifetissi,pitävät läskistä koska läski on kapinaa. Jos valtavirta määrittää että läskin puute on haluttavaa, läskistä tulee undergroundia. Feedin konna joka pakkosyöttää naisia samalla kun webbikamera pyörii, tahkoaa rahaa järjestämällä vedonlyöntejä. Kuinka kauan kestää ennen kuin pullukan sydän pysähtyy? Samalla hän väittää edistävänsä tappamiensa naisten ”vapautumista vääristyneistä vartaloihanteista”.

Yksinäinen läskin ihailija on erotettava hoggingista. Hogging on oikeastaan eräs hyväksikäytön muoto. Joukko heteromiehiä alistaa lihavan naisen aktiin käyttäen astinlautanaan tämän huonoa itsetuntoa. Myös läskifetissit miehet pitävät läskistä tutkimusten mukaan ihan vain siksi että he pitävät vallasta. Toiseksi syyksi miesten läskifetissille tutkimukset esittävät seuraavaa: läski tavalisissa ihmisisissä laukaisee pelon pelon kuolettavasta taudista. Tämä pelko on läskin ihailijalla kesimäärin lievempi. Läskiä ihailevien miesten taipumusta on yritety selittää myös lompakon paksuudella: köyhät miehet pitävät lihavista naisista, rikkaat laihoista. Jos tavis heteromies pitää naisista joiden painoindeksi on n. 20 (yleensä 25 katsotaan vielä normaaliksi) FA eli Fat Admirer pitää naisista joiden painoindeksi on selvästi ylipainon ja obeesin puolella (joko 30 tai enemmän).

Brittiläisten läskin ihailijoiden keskuudessa äskettäin tehdyn tutkimuksen perusteella läski oli miehistä kiihottavaa, koska se tekee naisesta avuttoman. BBW:t eli Isot ja Kauniit Naiset ovat Fa:lle jotain perinteistä. Nainen on läskin kahlitsema, siis houkutteleva.
Juuri tästä alistamisesta on Feedissäkin kysymys. Naiset ovat kahlittu pöytään eivätkä kykene liikkumaan paikoiltaan. Fa-ihanteita kartoittavassa tutkimuksessa vertailtiin myös homojen, lesbojen ja maahanmuuttajien sekä myös etnisten vähemmistöjen suhdetta läskiin. Homomiehille laihuus oli ihanne, lesbot pitivät läskistä. Maahanmuuttajataustaiset henkilöt pitivät enemmän lihavista naisista suhteessa valtaväestön heteroihin.

Elisabeth Day brittiläisessä The Observerissä huomauttaa että isoja naisia esittelevät elokuvat myös sisältävät myös usein mässäilyä, estotonta kameran edessä syömistä. Kyse on tilanteesta jossa nainen on yksin kuvitteellisessa tilassa ja syö.

Eräs tärkeä tekijä isoja naisia sisältävien elokuvien suosiossa (jonka Observerin leffakriitikko unohtaa mainita) ovat kuitenkin läskin ihailijat. Fat Admirer on mies joka jumaloi usein sairaalloisen lihavia naisia. Mutta tutkimusten mukaan FA saattaa ihailla myös sairaalloisen laihoja naisia. Tämä selittyy sillä että Fa-itseasiassa ihailee kaikkia mikä on normin ulkopuolella. FA Feedissä on roisto.Silti lihava nainen ei syö yksin suruunsa vaan mies häntä jumalaloiva FA syöttää häntä. Hän on niin sanottu ”syöttäjä” ja nainen ”syötetty”. Elokuvassa naiset esitetään, ei pelkkinä pulleina täteinä vaan seksuaalisina olentoina joilla on jatkuvasti nälkä: miehen ja seksinnälkä. Nimenomaan lihavuus ja seksi yhdistettynä ylenpalttiseen safkaamiseen näyttää olevan 2000-luvun elokuvien inhon ytimessä.

Katsottuani Feedin en voinut syödä koko iltana mitään.


Naisten johtopallit

Kun Quentin Tarantino julisti entisen tyttöystävänsä Sofia Coppolan voittajaksi Venetsian elokuvajuhlilla (Elokuva on nimeltään Somewhere ja se tulee Suomen ensi-iltaan 31. joulukuuta) alkoi puhe taas niistä kuuluisista naisten palleista. (Huolimatta siitä että juryn jäsenet epäilivät että Sofia on kiipeämässä suosioon reittä pitkin.) Tässä hehkutuksessa on tietenkin kyse henkisestä kantista, sisusta eikä välttämättä kiveksistä. Palli viittaa vallan istuimeen jolla normaalisti on mies.

Kathryn Bigelowia ennen ajateltiin että ainoa sallittu genre naisohjaajalle on romanttinen komedia. Nora Ephronin Uneton Seattlessa (1993) on tyyppiesimerkki naisen ohjaamasta mainstream -leffasta. Kun Bigelowin sotaleffa Hurt Locker kahmi viime vuonna Oscareita näytti siltä että naisetkin voivat ohjata miehekkäitä rat-tat-tat elokuvia. Ja samana päivänä kun Coppolan jellona ojennettiin, brittinäyttelijätär Helen Mirren omisti suorituksensa uudessa elokuvassaan "kaikille maailman alistetuille naisille".

Ohjaaja Julie Taymor oli poikkeuksellisesti asettanut Mirrenin näyttelemään miespääosaa uudessa elokuvassa Myrsky, Hiukan samaan tapaan kuin Judi Dench on nykyään Bondien M.

Myös kolmekymppinen kreikkalais-teksasilainen Athina Rachel Tsangari huomasi elokuvansa Attenberg saavuttavan loistavan menestyksen. Pääosan esittäjä Ariane Labed voitti venetsiassa palkinnon parhaasta roolisuorituksesta. Hän esittää naista joka on hulluna brittiläisen luontodokumentaristin David Attenboroughin tuotantoon. Elokuvan nimi on siis Attenborough mutta kreikkalaisittain väärinäännettynä. Pääosan esittäjä vihaa ihmisiä ja lähestyy ympäröivää maailmaa brittiläismiehen tekemien nisäkäsdokumenttien avulla.

Lopulta hän löytää seksin ja pöytäjalkapallon.

Mutta kaikki eivät olleet tyytyväisiä valintoihin. Italilalaisen Cinecitta Newsin mukaan juryn puheenjohtaja imitoi masturbointia kädellään ja buuasi samalla Coppolan voitolle joka oli kuulemma puolueellinen eikä huomioinut italialaisten elokuvien loistavaa panosta.

Coppolasta tuli maailman historian neljäs nainen joka on voittanut kultaisen jellonan.

Ensimmäinen heistä oli vuonna 1942 syntynyt saksalaisaristokraatti Margarethe Von Trotta joka voitti palkinnon 1981. Vaikka monikaan ei ole kuullut hänestä Trottaa pidetään maailman tärkeimpänä feministiohjaajana. 1960-luvulla jolloin Von Trotta aloitteli, oli mahdotonta olla nainen ja tehdä elokuvia. Hän kuuluu samaan kaartiin kuin muut saksalaisen, jo vanhan uuden aallon ohjaajat kuten Wim Wenders ja Fassbinder.

Vuonna 1985 palkinnon voitti Agnes Varda. Tämä vielä hengissä oleva 82-vuotias ranskatar teki ensimmäisen elokuvansa vuonna 1954 ja oli perimätiedon mukaan yksi viidestä jotka ottivat osaa Jim Morrisonin hautajaisiin. Hänen viime vuonna ilmestynyt dokumentti The Beaches of Agnès voitti ranskalaisten Oscarin, Cesarin.

2004 palkinnon sai New YOrkissa asuva intialainen Mira Nair elokuvasta Turhuuden turuilla. Feministinen panos Thackerayn romaaniin on, että elokuvassa Becky Sharp ei ole pelkkä häikäilemätön lunttu joka kiipeää reittä pitkin rahatukkojen luo