A77uros

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on autot.

Idiootteja liikenteessä (taas kerran?)

Voisi helposti kuvitella, että sunnuntaina ei liikenteessä olisi kenelläkään kauhea kiire. Kuinka väärässä taas olinkaan.

Ensimmäinen idioottimainen käytös oli bussikuskilla, joka painosti pitkän matkaa edellä ajavaa henkilöautoa ajamaan ylinopeutta roikkumalla lähes takapuskurissa kiinni. Kyseessä on vähintäänkin liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ihan käytännösäkin eikä vain paperilla. Entä jos jollain suojatiellä olisi ollut jalankulkija? Henkilöauton kuljettaja olisi ollut lain perusteella velvollinen antamaan jalankulkijalle tietä. Mutta bussikuski ei oman käytöksensä takia ehtisi jarruttaa, vaan törmäisi henkilöautoon ja työntäisi tämän jalankulkijan päälle. Henkilövahinkojen sattuessa kyseessä on aina poliisiasia, ja bussikuski voisi sakkojen lisäksi saada ajokieltoa. Se tarkoittaisi suoraan ansionmenetyksiä, kun ajokiellossa ollessa ei voisi harjoittaa bussikuskin ammattia. Luulisi ammattiautoilijalla olevan enemmän järkeä päässään, ettei liikenteessä käyttäytyisi kuin idiootti.

Toinen havainto taas oli se, että joidenkin on päästävä pysäkiltä lähtevän bussin edelle keinolla millä hyvänsä. Lain mukaan kaupunkialueella pysäkiltä lähtevälle bussille pitää antaa tietä. Jotkut henkilöauton kuljettajat katsovat, että "vielä hän" ehtii mennä, eikä anna tietä. Tällä kertaa ohittaja oli niin myöhässä, että hän ohitti bussia vielä liikennevaloristeyksessä vasemmalle kääntyvien kaistalla. Kaiken idioottimaisen käytöksen lisäksi liikennevalotunnistin rekisteröi vasemmalle kääntyvien kaistalla auton, joten se vaihtoi vastaantulijoille punaisen ja vasemmalle kääntyvien kaistalle vihreän. Tästä syystä kolme vastakkaisesta suunnasta tullutta autoilijaa joutui pysähtymään punaisiin valoihin olemattoman kääntyjän takia.

Joillekin polttomoottoriauto ja ajokortti tuntuvat olevan "ihmisoikeus", johon ei saa kajota. Mutta sitten tässä joukossa on näitä idiootteja, jotka eivät käytöksellään ansaitsisi kumpaakaan.


Kerava-Lahti-oikorata, VR:n brändituote  1

Pääkaupunkiseudulta Savon suuntaan junaliikenne menee Kerava-Lahti-oikoradan kautta. Kyseinen oikorata kulkee pitkän matkaa Helsinki-Lahti-moottoritien vierellä. Tällä järjestelyllä on haluttu vähentää meluhaittoja ja tilavaltauksia neitseellisessä luonnossa laajentamalla valmista liikennekäytävää. Mutta samalla VR on kuin vahingossa saanut itselleen merkittävän brändituotteen.

Kaikki tietävät, millaista on olla auton kyydissä tai ratissa moottoritiellä, kun vauhtia on 120 km/h (talvella 100 km/h). Kyyti ei todellakaan ole kovin tasaista ja tilanteet muuttuvat nopeasti.

Vaihtoehtoisesti voi istuskella leppoisasti pöydän ääressä jalat ristissä 220 km/h (tai vähintään 180 km/h) kiitävän Pendolinon ravintolavaunussa ja siemailla olutta katsellen ikkunasta, kuinka moottoritietä 120 km/h kiitävät autot ovat kuin "tikut sonnassa". Kun katselee sitä autojen "matelua", tulee mieleen ajatus, että ei se oma auto ole aina paras ratkaisu, vaikka junassa ei olekaan oman auton tuomaa yksityisyyttä. Kannattaa joskus kokeilla Kerava-Lahti-oikorataa.