A77uros

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on kulutus.

Vaihde päällä vai vapaalla rullaten?  1

Tämä kirjoitus koskee polttomoottoriautoja, ei siis hybridejä tai sähköautoja. En tiedä, vieläkö sitä esiintyy runsaammin, että kehuskellaan polttoaineen säästämisellä, kun rullaillaan mahdollisimman paljon vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa. Näiltä "kehuskelijoilta" unohtuu kuitenkin eräs olennainen seikka.

Kun autolla rullaa vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa, ajovastukset ovat minimissään, joten ideana se voi kuulostaa hyvänä. Tällöin moottori täytyy kuitenkin pitää erikseen käynnissä, eli se kuluttaa polttoainetta saman verran kuin tyhjäkäynnillä.

Kun autolla rullaa vaihde päällä eli käyttää moottorijarrutusta, moottori pysyy käynnissä ainoastaan vetävien pyörien pyörimisen ansiosta. Tällöin moottori ei saa lainkaan polttoainetta eli kulutus on pyöreä 0 l/100km. Vasta kun moottorin kierrosluku hidastuu tyhjäkäynnin tuntumaan, elektroniikka alkaa syöttää polttoainetta, jotta kierrosluku ei putoa käynnissä pysymisen rajan alle.

Vaikka moottorijarrutuksessa on enemmän ajovastuksia kuin vapaalla rullatessa, polttoaineen nollakulutuksen takia kannattaa suosia moottorijarrutusta eli rullausta vaihde päällä. Varsinkin jos vapaalla rullauksen seurauksena joutuu jarruttamaan, niin voidaan sanoa että sori, tuhlasit polttoainetta, olisit käyttänyt moottorijarrutusta.

Eli väitteeni on: unohtakaa vaihde vapaalla rullaaminen, pyrkikää mahdollisimman pitkiin nollakulutusjaksoihin moottorijarrutuksella. Näin ymmärtääkseni autokoulussakin opetetaan.

Ja varoitus loogisen johtopäätöksen tekijöille: älkää sammuttako moottoria vapaalla rullauksen ajaksi, sillä ohjaus- ja jarrutehostin lakkaavat pian toimimasta ja auton hallinta käy vaikeaksi. Ja jos virta-avaimen kääntää nolla-asentoon, rattilukko menee päälle.