Asiakas on aina oikeassa – tekipä se mitä tahansa

Jouduin tänään ensimmäistä kertaa ikinä poistumaan työpisteeltäni kesken vuoron itsehillinnän pettäessä pahemman kerran. Syy: Joku lafkamme asiakkaista päästi ihan helvetin kovan ja äänestä päätellen (no tosiaan!) ihan helvetin märän pierun….

Jouduin tänään ensimmäistä kertaa ikinä poistumaan työpisteeltäni kesken vuoron itsehillinnän pettäessä pahemman kerran.

Syy: Joku lafkamme asiakkaista päästi ihan helvetin kovan ja äänestä päätellen (no tosiaan!) ihan helvetin märän pierun.

Muutaman sekunnin jähmettynyt hiljaisuus. Kukaan ei liikkunut. Minua alkoi hymyilyttämään. Ja sitten alkoi naurattaa, yritin peittää nauruntyrskettä muka-yskimällä. Joo, teoriatasolla toimii, käytännössä ei lainkaan.

Asiakaspalvelutyössä, näinkin rauhallisessa firmassa, saa nähdä milloin mitäkin. Pari kertaa olen toiminut paikan portsarina vaikka täällä ei edes tarjoilla alkoholia. Itseasiassa toimialamme ei liity mitenkään ravitsemusliikkeiden toimintaan mutta aiheeseen perehtyneet kyllä löytävät ovesta sisään. Ja suosiollisella opastuksellani samasta tai eri ovesta ulos.

Koska olen asiakaspalvelutyössä, minun oletetaan tietävän ”kaikesta kaiken”. En aina edes tiedä, millon mun ruokkis on joten….
Mulla on toki nenäni edessä tietokone (jossa on aina netti auki) mutta kysymykset paikkakuntamme museoiden aukioloista, hotellihuoneiden hinnoista, terveyskeskuspäivystyksestä, kampaamopalveluista, hevosenkengittäjistä yms. vetää hiljaseks.
Onneksi on erikseen neuvonta, johon ohjaan kaikki hankalia kysyvät ihmiset. Vaikkemme olekaan siis Fonecta.

Kummallista on monesti se, että kun asiakas on meillepäin pystyssä rahaa (computer says yes ja tiedot ovat pienen tutkiskelun jälkeen pomminvarmoja) heillä ei ole halukkuutta sitä maksaa. Palvelua kuitenkin halutaan, mielellään niin että fyrkat jää meiltä saamatta.
Jälleen kerran kuulen itseni sanovan ystävällisesti ”kannattaa puhua neuvontaan tästä asiasta”. Kyse on yleensä hyvin pienistä summista, mutta niistä jaksetaan kinata yllättävän paljon.
No, minäkin tuskailen maitopurkin hintaa mutta työnnän surutta rahani pullolliseen viiniä ja tupakka-askiin >:D

En kuitenkaan valita, tarkoitus oli todeta humoristisesti että pokka petti kun joltain pääsi pieru. Se on hauska juttu aina kun pierun kuulee. Tykkään työstäni ja normista poikkeavat tilanteet on tämän homman suola ja sokeri. Olkoon se sitten vaikka pieru.

Näyttäs tuo työaika kohta loppuvan. Palataan.