Dramaturgi ja ohjaaja Juha-Pekka Hotinen, kuvataiteilija Teemu Mäki ja säveltäjä Max Savikangas valmistelevat Kiasma-teatteriin oopperaa, joka kertoo väkivallasta. Näyttämöllä nähdään kaksi näyttelijää, kaksi laulajaa, kaksi sulkapallon pelaajaa sekä yksi pianisti.
“Korkeatasoinen ja vaikeatajuinen performanssi, tyhmät pysykää kaukana” -kyltit on varmasti jo pystytetty Kiasman käytäville. Yleisö joutunee osallistumaan johonkin epämääräiseen, kivuliaaseen ja kenkusti ymmärrettävään taidehuurailuun?
“Ainoa vaara tässä esityksessä on pitkästyminen. Sellainen henkilö, jonka mielestä nykymusiikki on tylsää ja taiteessa ei saisi olla liian vaikeatajuisia teoreettisia ajatuksia, voi tylsistyä”, myöntää Teemu Mäki.
“Esitys ei varsinaisesti ole interaktiivinen, mutta yhdessä kohdassa esityksen kulku riippuu siitä, miten näyttämön sulkapallo-ottelu on päättynyt, ja miten yleisö haluaa sen jatkuvan”, valaisee Mäki.
Jahas, jokin teatteriteoreetikko Hotisen uusi teoria sulkismatsidramaturgiasta. Entäs se väkivalta?
“Minua kiinnostaa rakenteellinen väkivalta, ja Hotista freudilainen väkivalta. Väkivallasta voi kirjoittaa lauluja tai näytellä sitä näyttämöllä muuhun tapaan. Rakenteellisella väkivallalla tarkoitan esimerkiksi sitä väkivaltaa taloudessa, jolla meidät on saatu uskomaan, että veitset kurkulla -tuotantoteho on ainoa reitti hyvinvointiin ja vaurauteen”, selittää Mäki.
“Näyttämöllä ei siis räjäytellä mitään lehmiä tai muuta raflaavaa.”
Tämä selvä. Näyttämöllä pelataan sulkapalloa ja lauletaan Freudin inspiroimia aarioita väkivallasta, mutta ei räjäytellä lehmiä. Tervetuloa teatteriin.
Sulkapallo-ooppera Kiasma-teatterissa 6.-16.10. Liput 8/12 e. www.kiasma.fi.
Kiasma-teatterin oudoimmat TOP3
- Felix Ruckert: Secret service, 2004
”Katsoja meni kaksiosaiseen esitykseen yksin, silmät sidottuina. Ensimmäisen osan teema oli nautinto ja toisen kipu. Jälkimmäisestä osasta oli mamoversio, jossa koulutettu sadisti vain nipisteli katsojaa, mahdollisuus oli myös hc-versioon.” - Sahicom: No input, 2001
”Japanilaisen naisen performanssi oli osa Avanto-festivaaleja. Esityksessä soitettiin hartaasti pelkkää oikosulkua yhdistämällä kaksi piuhaa. Hetkittäistä zzzt-äänen konserttia kesti puoli tuntia.” - Jérôme Bel: Jérôme Bel, 1998
”Klassinen performanssi-nykytanssiteos, johon viitataan yhä monissa lähteissä. Lavalla oli kolme alastonta ihmistä, joista mies seisoviltaan ja nainen kyykyssä pissasivat alleen.”
Lähde: Kiasma-teatterin tuottaja Virve Sutinen