Brändiruhtinas on Ostovallankumous-kirjailija Jukka Aminoffin blogi, mikä käsittelee brändejä, markkinointia, myyntiä, asiakaskokemuksia ja monia muita kiehtovia ilmiöitä ruhtinaallisella otteella.
Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Virgin.
Tämä näky on harvinaisuus, kun yritysjohtaja laskeutuu asiakkaiden keskuuteen. Virginin perustaja Richard Branson on kuitenkin harvinainen poikkeustapaus.
Kaukana ovat ne ajat, kun yritysjohtajat pystyivät oleskelemaan reippaissa takanojissa norsunluutorneissaan tai piiloutumaan ikonisiin kulmahuoneisiin. Modernin ajan johtajien tulee johtaa edestä. Tätäkin hokemaa on toistettu vaikka kuinka kauan, mutta nykyajan kiivaassa muutostahdissa tulee pysyä aina ajanhermolla.
Siksi yritysjohtajien tulee mennä Undercover Boss (suom. Pomo piilossa) -televisio-ohjelman tavoin ruohonjuuritasoille, jotta he kohtaavat johtamiensa yrityksien karut arkitodellisuudet myyjien ja asiakaspalvelijoiden tavoin.
Yritysjohtaja Richard Branson asiakaspalvelemassa Air Asia -yrityksen omistajaa Tony Fernandesia. Branson joutui pukeutumaan naiseksi, koska hänen F1-talli Virgin Formula One Racing Team hävisi Fernandesin Lotus Racing Teamille.
Professori Michaela Merk toteaakin, että myyjät ovat yrityksien ohjaajia, he näkevät ja tuntevat brändin todellisuuden, luovat liikevaihdon, kohtaavat eturintamassa vaativia asiakkaita, huomaavat ensimmäisenä markkinamuutokset, ovat brändifilosofian suurlähettiläitä, tarkkailevat kilpailua, hoitavat useita eri tehtäviä, puolustavat brändiään, huomaavat ensimmäisenä ongelmia, ovat brändin tärkein mediakanava, rakentavat asiakaskunnan, tunnistavat ostajien ostopotentiaalin, tekevät brändistä inhimillisen, luovat innostuneisuutta brändiä kohtaan, käsittelevät erilaisia kulttuureja ja persoonia, ymmärtävät satojen vivahteiden päälle, levittävät brändisanomaa ympäri maailman, kertovat brändin tarinan ja voivat päättää brändin nousun tai tuhon.
Näiden asioiden takia yritysjohtajien on syytä jalkautua sinne missä asiakkaat ovat ja miten heidän omat brändit toimivat sisäisesti. Pienillä muutoksilla voi saada paljon hyviä asioita aikaiseksi, jotka parantavat työhyvinvointia ja asiakaskokemuksia.
Virginin perustaja, yrittäjä Richard Branson on tunnettu henkilöbrändi, joka osaa pitää hauskaa.
Henkilöbrändejä on ollut aina - heimojohtajia ja valtiaita. Muotisuunnittelijoita, urheilijoita, näyttelijöitä, laulajia, taiteilijoita, valokuvaajia, kirjailijoita, toimittajia, poliitikkoja, yritysjohtajia ja monia muita. Henkilöbrändäys ei rajoitu pelkästään digitaaliseen maailmaan, mutta sosiaalisen median kanavat antavat kaikille mahdollisuuden nostaa itsensä muiden ihmisten tietoisuuteen.
Nettimaailma on mullistanut monia asioita. Tein ensimmäiset kotisivuni vuonna 1999 ja käytin niitä pääasiassa siihen, että halusin kertoa omista urheilusaavutuksistani amerikkalaisyliopistojen uintivalmentajille. Koin, että se oli vaivaton tapa välittää tietoa kuin pelkkien sähköpostien avulla, eli harjoitin sosiaalista myyntiä ja niin sanottua henkilöbrändäystä tietämättäni.
Vuonna 2000 sanomalehdet ja aikakauslehdet olivat voimissaan. Kirjoitin ensimmäisen lehtiartikkelini vuonna 2000 ja sanomalehti tavoitti huikeat 2000 lukijaa, eli levikki oli varsin pieni, mutta opin siinä sen, että yksittäisen artikkelin julkaisukynnys oli varsin korkea ja jokaisella jutulla piti olla oma media-arvo, eli lukijoiden piti saada siitä itselleen jotain hyötyä. Nämä periaatteet eivät ole muuttuneet mihinkään ja toimivat erityisen hyvin nettimaailmassa.
Nykyään käydään kovaa vilkasta keskustelua siitä, että saavuttaako henkilöbrändin aseman vasta siinä vaiheessa, kun on saavuttanut jonkin tietyn virstanpylvään, eli paistatteleeko henkilö jatkuvasti median otsikoissa ja onko hän saavuttanut jotain merkittävää. Muotisuunnittelija on voinut perustaa oman nimikkobrändin, jolla on useita kauppoja ja monet kansainväliset tavaratalot himoitsevat näitä tuotteita omiin hyllyihin. Näyttelijä on ollut pääosassa monissa hittielokuvissa ja saanut useita palkintoja. Laulaja on monien festivaalijärjestäjien suosiossa ja kappaleita kuunnellaan jatkuvalla syötöllä YouTubessa ja Spotifyssä. Näitä mittatikkuja voidaan luetella myös muille titteleille, mutta lopetetaan tähän.
Voidaan myös ajatella niin, että jokainen on jo henkilöbrändi, mutta on vähemmän tunnettuja ja tunnettuja henkilöbrändejä. Jokin henkilö voi olla äärimmäisen tunnettu ja arvostettu oman ammattipiirin sisällä, mutta tuntematon suurelle yleisölle, eli hän on omassa piirissään henkilönbrändi. Tämän takia henkilöbrändin määritelmä on suhteellisen haastava, ainakin teoreettiselta kannalta.
Valitse tyylisi itse. Ole klassinen tai vapaamielinen, mutta ole ennen kaikkea aito itsesi. Jalkapalloilija David Beckham Tudor Watchin mainoksessa.
Henkilöbrändäyksellä on paljon etuja, koska tämä voi edistää sitä, että henkilö nousee halutuksi, eli henkilökohtaiset edut voivat olla tätä kautta varmempia ja suurempia kuin niiden, jotka eivät sitä harjoita. Yrityksille tunnetut henkilöbrändit voivat olla suuri etu siten, että he voivat tehdä nuutuneen brändin mielenkiintoiksi omalla toiminnallaan, eli tuoda hieman uutta piristystä. Luetellaan hieman henkilöbrändäyksen etuja:
- Jokainen saa olla oma itsensä (luonne, fyysinen olemus, vaatetus, tyyli, fyysinen kunto)
- Nostattaa itseluottamusta.
- Rakentaa uskottavuutta.
- Näyttää oman osaamisensa.
- Jättää oman jäljen johonkin asiaan.
- Luoda yhteyden omiin sidosryhmiin.
- Erottautua kilpailusta.
- Oman verkoston laajentaminen ja tuen saaminen.
- Energian keskittäminen omaan vahvuusalueeseen.
- “Huipun” saavuttamisen jälkeen saat oikeuden olla laiska.
Henkilöbrändäys on henkilökohtainen asia, joka on muista riippumaton. Kaikilla on oikeus henkilöbrändäämiseen. Olet sitten kenen leivissä tahansa ja olkoot asemasi mikä vain. Miten tätä voidaan edistää? Mieti alkuun näitä asioita itsessäsi:
- Halut
- Arvot
- Kiinnostuksen kohteet
- Persoonallisuus (vapaamielinen vai klassinen)
- Lyhyen tähtäimen tavoitteet
- Koulutus
- Työkokemus
- Titteli (voit antaa itsellesi sopivan tittelin)
- Vahvuudet
- Pitkän tähtäimen tavoitteet
- Saadut palautteet
- Kohderyhmä
- Kilpailu
Uskalla olla oma itsesi ja heittäydy rohkeasti eri tilanteisiin.
Digitaaliset välineet auttavat henkilöbrändäämiseen ja oman itsensä markkinointiin. Tämän takia niitä kannattaa käyttää. Siksi kannattaa luoda tilit Facebookiin, Twitteriin, Instagramiin, LinkedIniin, Pinterestiin, YouTubeen ja moniin muihin. Kaikkia kanavia ei tarvitse suinkaan käyttää, vaan kannattaa miettiä mikä on itselleen sopivin viestintätapa ja -kanava. Mikä ilmaisumuoto on sinulle mieluisin? Pidätkö kirjoittamisesta? Pidätkö poseeramisesta valokuvissa? Haluatko kertoa tarinoita podcastien ja videoiden muodossa? Facebook, Instagram, Twitter ja LinkedIn tukevat kaikkia ilmaisumuotoja. Pinterest on rajoitettu valokuville ja YouTube videoille. Kaikkiin sosiaalisen medioiden kanaviin ja niiden luonteisiin kannattaa perehtyä tarkemmin.
Facebook on lähinnä ihmisten välinen epämuodollinen olohuone, jossa ystävät ovat verkostoituneet keskenään, eli siellä voi olla hieman rennompi. LinkedIn perustuu ammattilaisten väliseen verkostoitumiseen, jossa jaetaan lähinnä ammatilliseen kehittymiseen liittyviä sisältöjä. Instagram perustuu valokuvien ja videoiden jakamiseen, joissa vahva visuaalisuus on myönteistä. Twitterissä tempo on paljon nopeampi, eli siellä voi olla hieman räväkämpi ja päivitystahti voi olla ripeämpi. YouTube on vloggaajien suosiossa ja aiheet perustuvat oman osaamisen ympärille.
Viestintätyylin suhteen on olemassa erilaisia tapoja, eli henkilö voi olla virallinen tai tyyli voi olla epämuodollisempi. Toiset jakavat ainoastaan ammattiin liittyviä asioita, kun toiset taas jakavat hyvinkin henkilökohtaisia asioita. Toiset jakavat ainoastaan itse tuotettuja sisältöjä, kun toiset jakavat mielellään myös toisten sisältöjä. Tämän suhteen ei ole olemassa mitään “oikeaa tapaa”, vaan jokaisen pitää löytää itselleen sopiva tyyli.
Nostata henkilöbrändiäsi alkuun ainakin siten, että pyydä ystävääsi ottamaan itsestäsi muutama hyvä valokuva tai käänny ammattivalokuvaajan puoleen. Katso, että sosiaalisen median profiilitiedot ovat tyylikkäästi laitetut. Sitten voit antaa palaa! Muista, että kyseessä saattaa olla elämänmittainen "projekti". Tulokset tulevasta pikku hiljaa, jonka takia kannattaa olla sitkeä ja määrätietoinen kuin paraskin huippu-urheilija.
Viimeisenä vinkkinä se, että henkilöbrändäämisen pitää olla hauskaa ja ole aina myönteinen sekä rakentava, kun jaat omia sisältöjä ja kommentoit muiden päivityksiä. Elät vain kerran, eli miksi et tartu vaan rohkeasti toimeen.