Elämää suurempia tähtiä syntyy maailmassa kovin harvoin.
Populaarikulttuuri on nykyään niin valtava koneisto, että sen ruokahalu uusien starojen suhteen on kyltymätön. Se napsii uusia nimiä, heittää ne valkokankaille, purkittaa levyiksi ja pistää mediamyllyn läpi sellaista tahtia, että harva nimi kestää siinä kulutusta kovin kauaa. Popin kiertonopeus on niin suuri, että siinä suosikit vaihtuvat tiuhaan.
Madonna on toista maata. Hänen ei tarvitsisi enää tehdä mitään ja hän olisi siitä huolimatta maailman ehkä tunnetuin nainen. Ainakaan hänen ei tarvitsisi tehdä hyvää musiikkia, uudet kampaukset, miessuhteet ja lapset riittäisivät mainiosti. Suurimman osan 90-lukua Madonnan musiikista ei ollutkaan paljon puhuttavaa. Hänen kaikista muista tempauksistaan sitä onneksi riitti. Onhan omituista kun ´´maailman tunnetuin nainen´´ on päätoimisesti alasti.
Kunnes pamahti. Pari vuotta sitten Madonna rykäisi yllättäen uransa ehdottomasti parhaan levyn. Tuottajavelho William Orbitin kanssa loihdittu ´´Ray of Light´´ oli yksinkertaisesti loistokas kokonaisuus, jossa kaikki napsahti kohdalleen. Biisit olivat hienoja, soundit komeita ja Madonna lauloi paljon paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi ´´Ray of Light´´ tuntui koskettavan jotain hermoa ajassamme. Jopa sen spirituaaliset viitteet upposivat kympillä, ilman myötähäpeää.
Harva enää odotti musiikillista riemuvoittoa tältä nelikymppiseltä yksihuoltajaäidiltä.
Tottakai pelkkä musiikki ei riitä pitämään samaa naista vuosikymmeniä trendilehtien suosikkina. Madonna on onnistunut sotkemaan toisiinsa uskontoa, seksiä, muotia että naisena olemisen mystiikkaa siten, että jotenkin hän pysyy tuoreena kun muut aikalaiset hailistuvat. Madonnan kunniaksi pitää sanoa, että hän on tehnyt aina nappivalintoja yhteistyökumppaneidensa suhteen. Enkä tällä tarkoita vain uudella videolla seikkailevaa brittien hiphop-koomikkoa Ali Geetä.
Uusin ´´Music´´ jatkaa siten edeltäjänsä linjaa, että se nojaa vahvasti tämän hetken tanssisoundiin. Kuten nimisinglestä kaikki ovat jo voineet kuulla, sen ote on jopa suoraviivaisempi ja rohkeampi. Esimerkiksi ´´Impressive Instant´´ on jo niin kompromissitonta klubi-kamaa, että monen kotistereot joutuvat venymään parhaimpaansa. Mukana on toki myös muutama madonnamainen kananliha-ballaadi.
Syy entistä tiukempaan soundiin on uusi ranskalainen tuottajatähti Mirvais Ahmadzai, joka on pääosin vastuussa sekä tuotannosta että biisinteosta yhdessä tädin itsensä kanssa. Myös William Orbit on vastuussa parista kappaleesta ja muutama hajalaukaus jää muillekin. Kaiken kaikkiaan ´´Music´´ kuulostaa helkkarin hienolta eikä siinä suhteessa häpeä ´´Ray of Lightin´´ rinnalla vähääkään.
Mutta parissa kohdassa se jää piirun verran vajaaksi. Ensinnäkin se ei ole tiukka paketti, vaan loistokkaan alun se jotenkin jää junnaamaan. Ehkä tällä kertaa Madonnan eväät eivät ihan kokonaiseen albumiin riittäneet. Tämä kulminoituu päätösraitaan; hölmö ja kertakäyttöinen ´´American Pie´´-coveri olisi kannattanut jättää suosiolla pois.
Mutta hei, mehän pidämme Madonnasta jokatapauksessa.