6 tehokasta tapaa tehdä sisältömarkkinointia

Sisältömarkkinointia on monenlaista. Osa toimii jossain bisneksessä, toiset toimivat paremmin toisissa bisneksissä. Markkinoinnin lähtökohta on aina: [b]tavoite[/b]. Mitä tavoittelen tällä kampanjalla? Mitä tavoittelen sillä, että teen sisältömarkkinointia? Se mikä toimii…

Markkinoinnilla on monenlaisia mittareita. Mikä on sinun tavoitteesi? Mitä mittaat?
Sisältömarkkinointia on monenlaista. Osa toimii jossain bisneksessä, toiset toimivat paremmin toisissa bisneksissä. Markkinoinnin lähtökohta on aina: [b]tavoite[/b]. Mitä tavoittelen tällä kampanjalla? Mitä tavoittelen sillä, että teen sisältömarkkinointia? Se mikä toimii kilpailijalle, ei välttämättä toimi meille. IAB on listannut erilaisia mainonnan tavoitteita:
Markkinoinnilla on monenlaisia mittareita. Mikä on sinun tavoitteesi? Mitä mittaat?
Muista, että pelkkien klikkien mittaaminen ei kerro brändisi tunnettuudesta mitään. [b]1. Blogikirjoitukset [/b] Blogikirjoitukset ovat useimmin ihmisten omia blogeja, joissa aihetta viedään eteenpäin yksittäisinä asiantuntijoina tai sitten yhdessä kirjoitettuja blogeja. Blogi ei sinänsä eroa mitenkään artikkelista, muutenkuin persoonallisuudellaan ja vapaammalla muodollaan. Plussat: Liikenteen voit ostaa melkein mistä vaan missä yleisösi liikkuu. Esim City Digitalin kautta. Haitat: kukaan ei löydä jollet osta liikennettä tai hakukoneoptimoi. Orgaaninen hakuliikenne vaatii sen, että olet jo top of mindissa tai aiheesi on top-hakutuloksissa. Kilpailu kuitenkin kiristyy, joten liikennettä 99,9% tapauksissa pitää ostaa muualta. [b]Liikenne pitää ostaa[/b] medioilta, esim City Digitalilta bannerikampanjalla. Facebook ja Twitterkään ei enää ole ilmainen, sieltäkin pitää ostaa rahalla liikennettä. [b]2. Medioiden blogialustoihin ostetut vieras -blogi kirjoitukset[/b] Cityn blogialustalle kirjoittavat monet yrittäjät ja asiantuntijat. Blogikirjoituksen pitää puhutella yleisöä, eli sen [b]sisältö[/b] pitää olla asiaa. Blogin yhteydessä Citylle maksavat blogaajat voivat nostaa omia tuotteitaan ja palveluitaan esiin. Joskus blogikirjoituksia tehdään haamukirjoittajien avulla. Esimerkiksi brändi voi tilata meiltä bloggareita tai toimittajia kirjoittamaan jostain tietystä aiheesta. Aiheita ideoimme mielusti yhdessä brändien kanssa. Hyödyt: Brändi saa samalla luontaisia Google-hakutuloksia medioiden sisälle, usein vieläpä linkkien kanssa. Brändin viestin uskottavuus paranee. Tällä on iso merkitys esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa. Haitat: Pitää soittaa [url=http://www.citydigital.fi]mediamyyjälle[/url] ja tilata. [b]3. Kuvien avulla. Sisällön tuominen suoraan display mainokseen[/b]
Robocop tekee sisältömarkkinointia dominanssi-mainonan avulla.
Robocop -leffatraileri nostetaan suoraan sivustolla dominanssiin. Silloin voit puhutella jo suoraan mainoksessa sisällölläsi. Sisältö on selkeää. Siinä voit katsoa trailerin tai jopa suoraan ostaa lippuja. Voiko sisältömarkkinointi olla enää selkeämpää. Taatusti mainostajan sisältöviesti tulee huomattua. Hyödyt: Hyvä huomioarvo. Asiakkaan ei tarvitse erikseen klikata markkinoijan viestiä auki, koska viesti näkyy heti jo ruudulla. Haitat: sisältöön pitää panostaa. [b]4. Videon avulla[/b] Edellisessä Robocop -elokuvan mainonnassa oli myös traileri. Videomainontaa voi toteuttaa monessa paikassa. Hyödyt: Videon avulla pystyy puhuttelemaan syvällisemmin. Haitat: Video pitää tilata jostain jos ei osaa itse tehdä. Markkinointibudjetistä entistä isompi osa menee tekemiseen. [b]5. Infografiikka[/b] Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Jos esimerkiksi kirjoitan, että mitä enemmän teet brändimainontaa ja haluat lisätä tietoisuutta brändistäsi, sitä enemmän kannattaa ostaa mainontaa aikapohjaisesti ja display tai full dominancena. Sitten kun display mainonnalla brändisi on jo tunnettu ja ostajan top of mindissä ja teet jo taktista mainontaa, niin sitä enemmän voit ostaa klikkipohjaisesti tai tulospohjaisesti. Saat varmasti kopin mistä on kyse, mutta jos taas laitan kuvan, jossa IAB näyttää saman kuvana, viesti on tehokkaampi.
IAB: Display -mainonnan merkitys brändin tunnettuuden lisääjänä. http://www.iabeurope.eu/files/3413/6852/2165/iab20europe20white20paper20brand20ad.pdf
Hyödyt: Viesti on selkeämpi informatiivisena graafina eli infograafina. Haitat: joudut häiritsemään graafikkoa [b]6. Brändin sielua tukevan aiheen nostaminen keskustelun aiheeksi.[/b] City Digital teki yhdessä adidas Orginals kanssa Original Icons -kampanjan, jossa nostettiin esiin urbaania kulttuuria. Puhuimme aiheesta artikkelisarjassa netissä, printissä, radiossa. Asiakkaan brändi näkyy vahvasti kiinnostavan sisällön yhteydessä. Lisäksi järjestimme urbaanin [url=http://www.city.fi/opas/city+spinfm+vivas+ja+adidas+originals+jarjestavat+vuoden+urbaaneimmat+pikkujoulut/7647]tapahtuman[/url], joka tuki brändin arvoja.
City Digital järjesti yhdessä adidas Originals kanssa ilmiön, jossa puhuttiin HipHopista, beatboxauksesta ja muusta urbaanista kulttuurista.
Jos haluat kokeilla sisältömarkkinointia, soita meidän mediamyyjille. Yhteystiedot löydät http://www.citydigital.fi/ -sivuilta tai sitten voit soittaa minulle 0207 430 780. Menestystä markkinointiisi! Ilkka O. Lavas sarjayrittäjä
Etusivu