Viimeksi kun kävin Sloveniassa, ajelin täällä moottoripyörällä. Moni suositteli Blediä. Tällä kertaa se sitten piti kokea ja kannatti.
Bled on järven rannalla ja vastarannalla on mukava uimaranta. Järven keskellä olevassa saaressa on kirkko minne pääsee veneellä tai uimalla. Vesi on hämmentävän sinistä. Kuvaa ei ole käsitelty.Bledin saareen pääsee veneellä, suppaamalla tai vaikka uimalla.Järvessä on hyvä uida, kalastaa tai vaikkapa suppailla.Sloveinan Bledissä on vehreää ja välillä hauskaa arkkitehtuuria.Vintgarin rotko, Bled, SloveniaVintgarin rotko, Bled, SloveniaBledin kaupunki on kompakti ja siellä on paljon turistiystävällisiä ravintoloita. Järvellä voi bongata myös joutsenia.Jos Bledin hotellien hinnat hirvittävät, kannattaa tarkistaa AirBnB tarjonta mistä löytyy myös jänniä paikkoja.
Slovenia on pieni maa. Sloveniassa asuu noin 2 miljoonaa ihmistä ja sen naapurimaita ovat Italia, Unkari, Itävalta sekä Kroatia. Euroilla pärjää hyvin.
Sloveniassa autolla ajaessa kannattaa ostaa Vinjetti. Poliisit ovat ahkerampia kuin Itävallassa. Sakkoa pamahtaa 300 euroa ja se on maksettava heti. Joo älä kysy mistä tämän tiedän. Vituttaa vieläkin.
Slovenia on hieno maa joka kannattaa tsekata. Ja Bled on hieno kaupunki. Yksi kauneimmista tällä planeetalla.
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka ovat nähneet Pohjois-Korean ja niitä jotka eivät. Tässä 15 silmiä avaavaa asiaa Pohjois-Koreasta kaikille, jotka haluavat oppia jotain kulttuurista. En väitä, että olisin vielä nähnyt mitään, joten Pohjois-Korea sinun on koettava itse.
1. Kävely- ja pyöräilykulttuuri
Et näe missään niin paljon työmatkakävelijöitä ja pyöräilijöitä kuin täällä.
Logistiikka, työmatkaliikunta ja kaikki liikkuminen hoidetaan kävellen tai polkupyörillä. Hipsterien taivas.BussijonoPyöräilijä. Pohjois-Korea. Pyongyang.Wroooom. Pyörällä pääsee! Pohjois-Korea. Pyongyang.Maaseudulla kuljetukset hoidetaan hiekkateitä pitkin kärryillä ja polkupyörillä.Aamun liikennettä. Pyongyang. North-Korea.
2. Kierrätyskulttuuri ja käsityöläisyys
Mitään ei heitetä pois, koska sitä voi hyötykäyttää johonkin. Kaikki roskat lajitellaan. Käsityöläisyys on arvossaan.
Putkikuljetus.Talot valetaan paikallaan kuten Suomessakin vielä 1950-luvulla. Korealainen laatu ja nopeus näkyy. Rakenustelineetkin on hyvä tehdä käsin.Nyt on käynnissä 200 päivän kampanja. Siloin kaikki tsemppaavat ja tsemppauskuoro käy työmaiden edessä soittamassa. Rakennukset valetaan paikallaan. Rakennustelineet rakennetaan käsin, laudoista.
3. Korkeat rakennukset
Missään maailmassa et näe näin paljon korkeita rakennuksia tyhjillään.
Korkea hotellirakennus. Tyhjillään jo vuodesta 1987.Maailman suurin stadion. Rakennettiin olympialaisia varten, tosin olympialaisia täällä ei sitten ikinä pidettykään.Kuoro laulaa kannustuslauluja ja tsemppaa ihmisiä tekemään ahkerammin töitä.Tavallisten ihmisten asuinrakennuksia. Pyongyang. North-Korea.
4. Kivihiilipöly
Haluaisitko aikamatkalle aikaan, jossa talot lämmitetään kivihiilellä. Matkusta talvella Pohjois-Koreaan ja näet kuinka lumi on mustaa ja kuinka lattiat ovat mustia kivihiilipölystä. Taivas on on muuten kauniin sininen kivihiilipölyn ansiosta.
Kivihiilihommia.Pohjois-KoreaPohjois-Korea, PyongyangKivihiili sekoitetaan (käsin tietenkin) mutaan, jotta saadaan sopivia poltettavia brikettejä ja talot pysyvät lämpiminä.
5. Kaalin ja kivihiilen jakelukasat
Elintarvikevirasto saisi sydänkohtauksen tästä nähtävyydestä: kivihiilet kipataan maahan kasaan ja siitä jaellaan. Sen jälkeen samaan paikkaan maahan kipataan kaalia ja se jaellaan. Kaalista saa hyvää kimchiä. Toisaalta maassahan se kaali kasvaa, joten mitä se elintarvikevirasto turhaan hössöttää?? Vai mitä ajatuksia tämä herättää?
Kaalilogistiikkaa.
6. Koneeton maatalous
Sirppi heiluu ja heinä katkeaa. Kynnöt tehdään eläinvoimin. Traktoriin ei ole tuontidieseliä riittävästi. Työvoima on edullista. Työpaikka liikunta ja ekologisuus huipussaan.
Käsityö, sirpin ja kuokan käsittely sekä pellon kyntäminen eläinvoimin on edelleen arvossaan.Käsityö on Pohjois-Koreassa edelleen arvossaan. Jopa roskisten merkit on käsin maalattu.Pellolla kaskeamispuuhissa. Kaskeaminen parantaa maan ravinnepitoisuutta seuraavaa kasvukautta varten.Pellot pidetään ojennuksessa käsi- ja eläinvoimin. Taustalla tyypillistä Pohjois-Korealaista arkkitehtuuria.Pyykinpesuhommia.
7. Valokuvauskieltojen maailmanennätys
Jos tietäisit mitä kaikkea EI saa valokuvata, tulisi mieleen vintiösketsi: minen saa kuvata sotilaita, minen saa kuvata viljankantajaa, minen saa kuvata autoa ja niin edelleen.
DMZ eli demilitarisoitu vyöhyke jakaa etelän ja pohjoisen KoreanErityisesti rajavyöhykkeellä kannattaa kysyä etukäteen lupa jokaista kuvaa varten. En saanut kaikkea sielläkään kuvata yllätys yllätys.Valokuvaaminen sallittua, mutta polkupyörällä pysähtyminen ja ajaminen kiellettyä. Aina ei voi käsittää näitä sääntöjä.Tämän sai kuvata, mutta vain siten, että kuva näkyy kokonaan.Mangyondae, Native Home of President Kim Il Sung. Pyongyang. North-Korea.Tätä taas ei saanut kuvata. En ymmärrä miksi.Viimeisen päälle laitetuissa paikoissa saa kuvata. Sci-Tech Center. Pyongyang. Pohjois-Korea.Upouudet moottoripyörät ovat ilmestyneet viime vuosina katukuvaan. Näitä saa kuvata ja siksi ne ovatkin näyttävästi esillä. Kiilloitettuna.Johtajien patsaita saa kuvata, mutta niissä herrat pitää näkyä kokonaisina. Käsi tai pää ei saa olla leikkaantunut pois.
8. Maailman pimeimmät alikulkutunnelit
Kuvittele autotien ali kulkeva kävelijöiden alikulkutunneli. Poista sieltä kaikki mainosvalot. Poista kaikki valot paitsi jätä yksi himmeä valo valaisemaan, etteivät ihmiset kauheasti törmää toisiinsa.
Alikulkutunnelit ovat aika pimeitä eikä turhia valomainoksia ole täälläkään.
9. Pyörätie, jota ei voi kulkea edes maastopyörällä
Pyongyangia ei olla suunniteltu pyöräilijöitä varten. Jopa 30 cm korkeat jalkakäytävät hämmästyttävät hetken. Sitten totut kantamaan pyörääsi pitkin alikulkutunnelien rappusia ylös alas.
Jalkakäytävälle nousu ei ole aivan esteetön.Pyörä pitää lain mukaan taluttaa tien yli ja jos ei ole ylityspaikkaa, niin kantaa ali.Teiden kunto on mitä on. Pyongyang. Pohjois-Korea.
10. Ruoka
Pohjois-Koreassa ruoka on todella hyvää. Ravintoloita on riittävästi ja niissä kaikissa ruoka on hyvää. Mainitsinko jo, että kaikilla on töissä eväät ja työpaikkaruokailu on harvinaista. Niin. Eikä muutenkaan täällä juuri kukaan paitsi ulkomaalaiset ja rikkaat syö ravintoloissa.
Korealaiset osaavat tehdä vaikka mitä herkkuja. Kuvassa sokerikuorrutettu seesaminlehteä.
11. Korealainen Sauna
Koreassa on hyviä yleisiä saunoja. Kannattaa kokeilla. Kunnon höyrysaunat ja vaikka kiukaalle ei heitetäkään vettä, niin löyly on mainio. Saunomisen välillä voi pulahtaa kylmässä tai kuumassa altaassa.
12. Lento pienkoneella Pyongyangin yli
Hieno lentokokemus. Saattaa myös peruutua satunnaisesti syystä tai tekosyystä tai toisesta joka kuulostaa aina yhtä uskomattomalta.
Lentokoneesta olisi nähnyt saman ylempää. Pyongyang, North KoreaPuuvillaviljelmä Pohjois-Koreassa.Koululaisia opettelemassa soutamaan Pyongyangissa, Pohjois-Koreassa.Rikkaille on myös Golf-kenttä. Täällä ei köyhiä näy. Armeijan väkeä sitäkin enemmän.Tuossa oikealla on usein kesäisin kuulemma Suuren Johtajan laiva (ISO SELLAINEN) parkissa. Nyt se taitaa olla talvitelakalla.
13. Pyörivä ravintola hotellin katolla, joka ei aina pyöri
Hotellin katolla on 360 panoraama ravintola. Tunnissa ympäri pyörivä ravintola siitä erikoinen, ettei se aina pyöri. Jos se ei pyöri, niin pyydä tarjoilijaa laittamaan moottori päälle.
Aulassa on TV ja paljon ihmisiä. Todella paljon ihmisiä.Ravintola pyörii kerran tunnissa ympäri, jos äänekäs moottori on päällä.Pyongyangissa on paljon tehtaita.Tyylikästä. Aikamatkailua.Kaunis muovikukka ja kunnon puupenkki.Alleviivaan sanaa CASH. Sähköiset maksukortit eivät täällä käy. Eikä täällä ole pankkiautomaatteja. Eikä nettiyhteyksiä. Huomaa myös kauniit muovikukat ja LANKApuhelin.Kassakone = laskin ja kuittivihko = käsin pidettävä kirjanpito.
14. Hyppyritie
Pohjois-Koreassa on autotiet tehty valtavista betonilaatoista ja kun ne roudan mukana liikkuvat ylös alas, niistä tulee hieno hyppyritie, jossa ensimmäistä kertaa elämässä sinulle tulee mieleen pitäisikö autossa sisällä käyttää kypärää, ettei pää kolhiinnu kattoon pamahtaessaan. Näet taatusti 1-3 autoa 30 km matkalla rikkoontuneita renkaita korjaamassa.
Rengasrikko on arkipäivää. Yhtäkkiä moottoritiellä saattaa olla 40cm syvä kuoppa.
15. DMZ
Rajavyöhyke. Kannattaa vierailla pohjoisen ja etelän puolelta erikseen, niin hämmästyt miten samasta asiasta voi olla 2 niin eri tarinaa.
Tässä pöydässä on käyty rauhanneuvotteluita.Rauhanneuvottelut.Heinävarasto juna-asemalla. Pohjois-Korea.Patsas. Pohjois-Korea. Pyongyang.
Onhan niitä muitakin hienoja paikkoja: tippukiviluolat, vuoristo, Science Technology Center, hienot hotellit, sotamuseo yms, mutta ne löydät paikallisten esitteistäkin.
Perinteistä Korealaista arkkitehtuuria 1800-luvulta.
Ilkka Lavas
Sarjayrittäjä
Korealainen tarjoilija juhlapuvussa ja seikkailija Ilkka Lavas.
Metsäkylässä on maanalainen graniittisavusauna. Huikean hyvät löylyt ja tunnelma.
Metsän siimeksessä, noin kilometrin päässä Storfinnhova Gård tilalta sijaitsee taianomainen Metsäkylä. Sen sydän on maan uumeniin rakennettu upea graniittinen savusauna. Metsäkylä on entisen omistajan Martin Andersenin älynväläys. Alue oli nuoren Martinin lempipaikkoja ja kun hän myöhemmin kehitteli Storfinnhovasta elämyskeskusta syntyi idea rakentaa metsään elämyksiä tuottava paikka, jossa aikuiset voisivat luvalla palata sisäisen luovan lapsensa maisemiin ja välittömän ilon tunnelmaan. Näin syntyi savusauna, puumajat ja Metsänhovi. Metsäkansalle luotu Metsäkylä sekä hämmästyttää että ilahduttaa.
Huikea mesta. Suosittelen.
MetsäkyläPuumajassa voi nukkua ympäri vuoden. Jopa talvella täällä on nukuttu.Metsäkylässä voi käydä iltakävelyllä vaikka öö no vaikka metsässä.Metsäkylässä mahtuu syömään isompikin porukka. Lisäksi päätalolla on kokoustiloja isommillekin porukoille.Aurinko laskeutuu. Metsäkylä hiljenee. Metsän rauhaan on hyvä nukahtaa.
Slovenia on pieni maa. Sloveniassa asuu noin 2 miljoonaa ihmistä ja sen naapurimaita ovat Italia, Unkari, Itävalta sekä Kroatia. Euroilla pärjää hyvin.
Kun juttelin tuttavieni kanssa Sloveniasta kaikki siellä käyneet suosittelivat Bled kaupunkia ja järveä, jonka keskellä on saari. Minun päämäärä oli huiputtaa prätkällä Slovenian korkein tie Kranjska Goran lähellä Kukla-Razorin luonnonpuistossa.
Tässä kuvia Sloveniasta. Kannattaa mennä pidemmäksikin aikaa.
SloveniaTalo SloveniassaSlovenia ja BMW S1000RSloveniaSloveniaSloveniaSlovenia
Vastuullinen matkustaminen puhututtaa. Anna Koskela haastoi minut kertomaan ajatuksia kesätävästä matkailusta. En voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että lentokoneella lentäminen Bangkokiin ja sieltä Burmaan ja Burmassa moottoripyörällä kaahailu olisi kaikkein ekologinta matkustelua, mutta teimme silti Burmankin reissulla muutamia ekologisia tekoja:
1) Vastuullinen matkustaja tuo rahaa maahan
Turismi on monelle ihmiselle elinehto. Työllistimme reissullamme varmasti satoja ihmisiä ja nämä ihmiset eivät nyt näe nälkää niin paljon.
Yhdessä pagodassa oli yli 1400 Budhapatsasta.
2) Vastuullinen matkustaja ei roskaa
Vastuullinen reissaaja ei jätä luontoon roskia. Moottoripyörä toki saastuttaa eikä se ole hyvä juttu. Moottoripyörä oli silti ainoa vaihtoehto, kun halusimme nähdä erikoisia paikkoja Burmassa ja halusin raportoida mm lapsityövoimasta.
Kierrätys on Burmassa pakollista, koska uutta ei saa ostettua mistään. Kulutusyhteiskunnassa eläessä unohtaa miten innovatiivisesti asioita voisi korjata.
Temppeleille saa vielä kiipeillä. Parin vuoden päästä varmaan osa suljetaan yleisöltä.
6) Voi raportoida lapsityövoiman käytöstä
Turisti, joka poistuu turistialueelta, voi raportoida asioita, joita Burmalainen ei haluaisi raportoitavan: Child Labour in Burma.
Reissaaminen kannattaa. Meillä on asiat oikeastaan aika hyvin. Kunnioitetaan toisia.
Kiitos Anna Koskelalle blogaukseen haastamisesta.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Bagan. Upea paikka jonka olemassaolosta en tiennyt ennen tätä reissua.
#ReilutBlogit -kampanjan osallistumisohjeet
1. Kerro minkälainen rooli kestävällä ja eettisellä toiminnalla on sinun elämässäsi.
2. Kerro jokin mukava kokemus mikä sinulla on ollut kestävästä matkailusta.
3. Haasta mukaan vähintään kolme muuta blogia mukaan tähän. Sinun ei tarvitse olla matkabloggaaja tätä varten, vaan voit kirjoittaa myös muista kestävään kehitykseen liittyvistä asioista.
Kerro myös kommenttiboksissa omista kokemuksista ja osallistu mieluusti sekä Twitterissä että Instagramissa hashtagilla #ReilutBlogit tähän kamppikseen ja muista jakaa Facebookissa ilosanomaa myös muille kun kohtaat hyvä tarinan! Voit myös osallistua tähän omassa blogissasi vaikket nimettyä haastetta saisikaan. Mitä enempi, sen parempi!