Digitalist Networkin pääsihteeri Ville Tolvanen tituleerasi minua kuuluisaksi siitä, että olen melkein joka päivä kehittänyt medialle uuden määritelmän. Päätin nyt sitten listata kaikki tietämäni median määritelmät. Lisäsin myös mukaan yleisiä median määritelmiä.
[b]1. 1900-luvun määritelmän mukaan
[/b]media on massaviestinnän välineet, joita silloin olivat televisio, radio ja lehdet (Oxford Dictionary)
[b]2. Media viestinnän välineenä ja välittäjänä[/b]
Latinan kielessä medium on merkinnyt keskimmäistä ja välissä olevaa (vrt. vaatteiden koot small, medium ja large). Englannin kielessä medium on tarkoittanut 1600-luvulta alkaen "väliin tulevaa tai välittävää tahoa tai substanssia" ja 1700-luvulla puhuttiin jo sujuvasti sanomalehdistä mediumina, joka välittää tietoja vaikkapa kaukaisista maista tai parlamentista. Ihmiset eivät ole välittömästi paikalla seuraamassa puhetta tai tapahtumia, vaan seuraavat niitä välillisesti lehden kautta.
Viimeistään 1920-luvulla alettiin käyttää sanontaa "mass medium" sellaisista joukkoviestinnän välineistä kuin sanomalehdet, radio ja sittemmin myös televisiosta.
On syytä huomata, että medium on sanan yksikkömuoto ja media sen monikollinen muoto. Kun suomessa sanotaan "mediat", niin itse asiassa käytetään kaksinkertaista monikkoa. Kielitoimisto kuitenkin hyväksyy nykyään myös tällaisen kielenkäytön.
[b]3. Viestin välityksen kanava
[/b]Jossa viesti voi olla uutisia, viihdettä, opettamista, dataa, epäkaupallisia viestejä, kaupallisia viestejä,
[b]4. Media median sisällä[/b]
Esim median alamedia, juttusarja, ohjelmasarja. Brändi voi olla oma mediansa.
[b]5. Julkaisualusta[/b]
Mikä tahansa julkaisualusta, jolla voidaan viestiä laajalti tai rajatummin esimerkiksi pehmeälle sanomalehtipaperille painettuna, kiiltävälle paperille painettuna, television, radion, ulkomainonnan, suorapostin, puhelimen, faksin ja internetin julkaisualustat.
[b]6. Ihminen on media[/b]
Lehtimedioilla on päätoimittaja, joka vastaa siitä, mitä viestiä ulospäin annetaan. Vastaavasti jokainen ihminen on oman elämänsä päätoimittaja ja se minkälaista viestiä ulospäin annat, on oma asiasi.
[b]7. Ihminen voi julkaista eri kanavissa eri kohderyhmille suunnattuja viestejä[/b]
Twitterissä mun henkilökohtainen @lavas media näyttää pitkälti erilaiselta kuin Facebookissa. Tämä blogi kylläkin on melkoinen sekasikiö, menen peilin eteen pitämään tämän blogin päätoimittajalle eli itselleni puhuttelun.
[b]8. Blogimedia[/b]
Yksittäinen blogi voi olla media. Blogilla voi olla yksi tai useampia kirjoittajia.
[b]9. Blogiyhteisö -media[/b]
Blogit voivat muodostaa blogien yhteisön, jossa blogaaja luovat yhdessä sisältöjä ja keskustelevat blogeissaan toistensa blogauksista.
[b]10. Mainosmedia[/b]
Rahalla ostettua tai jollain vaihdannalla saatua tilaa toisista medioista.
[b]11. Massamedia[/b]
Media tai medioiden kokonaisuus, jonka kautta viesti voidaan välittää usealle ihmiselle kerralla. Esimerkiksi blogosfäärissä sponsoroitujen blogausten ostaminen blogiyhteisön kautta tai display-mainonnan ostaminen brokerin tai adexchangen kautta. Myös perinteiset radiotaajuuksia ja tv-signaalia hyödyntävät mediat.
[b]12. Digitaalinen media[/b]
Sähköinen media, digitaalinen media, elektroninen media joka toimii digitaalisen eli sähköisen viestin jakelualustana ja kanavana
[b]13. Hypermedia[/b]
Digitaalisesti koodattua rikastettua mediasisältöä. Esimerkiksi xhtml ja mikrotägättyä sisältöä jossa siis linkkien lisäksi myös semanttisia merkintöjä.
[b]14. Multimedia[/b]
Sisältöä, jossa on hyödynnetty tekstiä, kuvaa ja videota. Melkein kaikki netti on nykyään multimediaa eli monimediaa.
[b]15. Uusmedia[/b]
Vanhan perinteisen median ajattelua rikkova uusi media. Sisältää usein interaktiivisia osuuksia, parempaa mitattavuutta ja dynaamisuutta.
[b]16. Uutismedia[/b]
Media, jonka brändin sielu on erikoistunut uutisten levittämiseen.
[b]17. Printtimedia[/b]
Paperille tai taululle tulostettu tai painettuja viestisisältöjä.
[b]18. Julkaistu media[/b]
Mikä tahansa media, joka on saatavilla julkisesti tai puolijulkisesti.
[b]19. Tallennettu/arkistoitu media[/b]
Skanneri, usb -muistitikku, pilvipalvelu tai muu median sisältöviestien tallennukseen kykenevä sähköinen tallennusväline
[b]20. Sosiaalinen media[/b]
Sähköinen tai fyysinen ihmisten kohtaaminen. 1800-luvulla ompeluseura, 2000-luvulla facebook, twitter, tapahtumat, kohtaamiset jne.
[b]21. Tapahtumamedia[/b]
Festarit tai bileet voi olla media jossa on jotain tiettyä kohderyhmää.
[b]22. Rokkikonsertti -media[/b]
Bändi voi soittaa kellarissa tai stadionilla. Stadionille saa isomman yleisön. Samalla voi myydä lisämyyntiä esim paitoja, levyjä yms.
[b]23. Radiomedia[/b]
[b]24. Lineaarinen tv -media[/b]
[b]25. Roskamedia[/b]
[b]26. Höpöhöpömedia[/b]
[b]27. Laatumedia[/b]
Mietippä mikä on laatumedian ja höpöhöpömedian ero. Liittyiskö jotenkin brändiin ja luottamukseen. Niinpä.
[b]28. Digimediaperhe[/b]
Monesta digitaalisesta mediasta koostuva mediaperhe.
[b]29. Monikanavainen media[/b]
Monen median yhdessä välittämää viestiä samasta aiheesta.
[b]30. Webbisivu -media[/b]
Yksittäinen webbisivu on oma mediansa. Siinä voi olla kaupallista tai ei-kaupallista sisältöä tai molempia.
[b]31. Integroitu media[/b]
Monen jakelualustan yhteensovitettua viestintää esim web, video, printti, audio, livetapahtuma yhteensovitus jne.
Sisältää perinteistä sisältöä, brändäämistä, brändiä, brändättyä sisältöä, advertoriaalia, mainostamista, tarinan kerrontaa, pakkaussuunnittelua, käyttökokemuksen suunnittelua, käyttöliittymäsuunnittelua jne.
[b]32. Cheek -media[/b]
Ihmisillä on yleisö. Ihminen voi brändätä itsestään kiinnostavan median, jolla on oma yleisö. Cheek käyttää viestintää saadakseen oman epäkaupallisen ja kaupallisen viestinsä läpi muissa medioissa ilmaiseksi tai maksullisesti.
[b]33. Ulkomainos -media[/b]
Pihalla olevia mainoksia. Voi olla toteutettu sähköisenä, printtinä tai maalattuna.
[b]34. Promootio media[/b]
Fyysisiä ihmisen toimittamia kohtaamisia. Ihmismediat lainaavat omaa aikaansa brändin käyttöön ja kertovat brändin viestiä.
Käytetään paljon messuilla ja erilaisissa tempauksissa kaupoissa, toreilla ja kauppakeskuksissa.
[b]35. Mashup -media[/b]
Kooste monista medioista. Koostaa eri medioiden tärkeitä tietoja yhteen paikkaan. Usein personoitu.
[b]36. Aggregoitu media[/b]
Kooste monista medioista. Kuten Mashup mutta enemmän otsikkotasolla.
[b]37. Kustomoitu media[/b]
Henkilökohtaiseksi muokattu media.
[b]38. Relevantti media[/b]
Lukijaansa tietyllä ajankohdalla kiinnostava media. Jokin asia voi olla jollekin jonain ajankohtana kiinnostava ja toisena ei kiinnostava.
[b]39. Epärelevantti media[/b]
En tiedä onko tällaista edes. Jokainen relevantti media voi olla joskus epärelevantti jos ajankohta viestille ei ole oikea eikä kohtaa oikeaa lukijaa.
[b]40. Näkymätön media[/b]
Media, jolla on sisältöä, mutta jota kukaan ei tiedä olevan olemassa. Media tarvitsee viestilleen markkinointia ja jakelua, muuten sitä ei tavallaan ole julkaistu. Media sisältää ajatuksen, että sen lukee joku.
[b]41. Sähköpostimedia[/b]
Sähköpostin kautta viety viesti. Voi olla personoitu media.
[b]42. Suoramedia[/b]
Suorapostituksena toimitettu media, esimerkiksi City -lehden 1.1M painos, joka suorapostituksena jaellaan postiluukuista valituille kohderyhmille.
[b]43. Karttamedia[/b]
Kartta oli yksi ensimmäisistä journalismin muodoista. Siinä kartoittajat kertoivat kartan avulla tietoa maailmasta.
[b]44. Luolamaalaus -media[/b]
Luolamaalaukset olivat tapoja jäsentää maailmaa ja dokumentoida nähtyä ja koettua.
[b]45. Postitettu media[/b]
Yksi vanhimmista viestin välittämisen muodoista oli jo Rooman valta-aikoina postikuriirien välittämät viestit.
[b]46. Analoginen media[/b]
Ei-digitaalinen media. Painettu, printattu, maalattu jne.
[b]47. Kanta-asiakas media[/b]
Credit – ja Debit kortit, automaattikortit, plussakortit, bonuskortit, Ostohyvitys.fi, ovat myös nykyään medioita. Hyvinkin kohdennettuja medioita.
[b]48. Kuratoitu media[/b]
Muista medioista läpi kahlaamalla luotu uusi mediakooste. Uutinen uutisesta tai toiseen muotoon jalostettua viestiä.
[b]49. Opettavainen media[/b]
Media vaikuttaa käyttäytymiseen. Media opettaa. Mainokset opettavat tuntemaan brändiä paremmin.
[b]50. Vaikuttava media[/b]
Media voi olla opettavainen ja media voi vaikuttaa. Media käyttää valtaa siinä missä johtajat ja poliitikot. Median vaikuttavuus riippuu median uskottavuudesta, luotettavuudesta ja saavutettavissa olevan kohderyhmän koosta.
[b]51. Sensuroitu media[/b]
Mediassa ei saa puhua kaikista asioista. Seksiä ei saa myydä eikä ostaa, mutta saa uutisoida siitä, jos Davosissa seksin osto kohahduttaa. Onko kyseessä seksin mainostaminen.
[b]52. Media on englanniksi monikko[/b]
Media on englanniksi monikko, kokonaisuus, monesta mediasta koostuva medioiden kokonaisuus.
[b]53. Media on viestin[/b]
Viestin on viestintään käytetty väline. – Osmo A. Wiio
[b]54. Media on väline[/b]
Väline jolla sanomia siirretään lähettäjältä vastaanottajalle.
[b]55. Kaikki viestintä on mediaa[/b]
Johan Förnäs (1998) on todennut, että media voidaan määritellä laajasti. Laajimman määritelmän mukaan mediaa on kaikki se, mikä toimii välittäjänä ihmisten kesken, mukaanlukien jopa raha ja liikennevälineet.
[b]56. Mediaa ei ole juuri mikään ihmisten välinen viestintä esim some ei olisi media[/b]
Suppeammin määritellen mukaan luetaan vain kulttuurinen tai symbolinen viestintä ja media tarkoittaa silloin teknisiä järjestelmiä, jotka korvaavat ihmisten välisen suoran vuorovaikutuksen. – Johan Förnäs (1998)
Förnäs kuitenkin huomauttaa, että medioituneen ja suoran viestinnän raja on hämärä, koska kasvokkainenkin viestintä tapahtuu aina materiaalisen kanavan välityksellä ääni- tai valoaaltoina.
[b]57. Merkityksellinen media[/b]
Media on siis aktiivinen merkityksen tuottaja eikä vain passiivinen välittäjä.
[b]58. Brändi on media[/b]
Jokainen brändi on oma mediansa. Useimpien brändien kannattaa myös rakentaa rinnakkaismedioita ja vaikuttavia medioita. Brändien kannattaa myös toimia muiden medioiden kanssa ja ostaa sieltä maksettua mediatilaa eli mainoksia.
[b]59. Media on brändi[/b]
Jokainen media on brändi. Mitä laadukkaampi ja luotettavampi on median brändin sielu, sitä luotettavampi media on.
[b]60. Media on solmukohta[/b]
Media on foorumi / solmukohta, jonka tehtävä on palvella omistajan missiota.
[b]61. Media on media.[/b]
Johtopäätös: Media on media oli se mikä tahansa ylläolevista tai jokin uusi määritelmä jonka keksit. Tärkeämpää on tiedostaa, että medioilla on erilaiset
– roolit
– brändit
– kohderyhmät
– viestit
– sisällöt
– tarkoitukset
– agendat
Mediamurros on sitä, että median ja medioiden kulutuskulttuuri muuttuu. Samalla muuttuu mainonnan budjetointi. Digitaaliseen budjetoidaan enemmän.
Menestystä median kanssa toimimiseen!
Ilkka O. Lavas
media-alan sarjayrittäjä