Niklas Zennström: Kestäviä yrityksiä luodaan laman ja matalasuhdanteen aikana
Skypen perustaja Niklas Zennström on nähnyt lamat, kasvut, epäonnistuneet bisnekset sekä isot onnistumiset. Slushissa 2022 Niklas kertoi avoimesti omista kokemuksistaan siitä millaista oli Skypen alkuaikoina.
2000-luvun alussa Niklas oli juuri perustanut Kazaan kun IT-kupla puhkesi. Heillä oli vaikeuksia saada rahoitusta. Kazaa oli yksi maailman ladatuimmista ohjelmista ja musiikkialan ja elokuva-alan käräjien jälkeen yhtiö myytiin.
Niklas perusti 2003 vuonna Skypen, jonka kautta pystyi ensimmäistä kertaa tekemään internetin kautta puheluita toisille käyttäjille. Heillä oli monta kertaa vaikeuksia selvitä palkkojen maksusta. Rahoitusta oli mahdotonta kerätä, joten he joutuivat olemaan luovia ja ketteriä. Onneksi vaikeina vuosina he keksivät tavan, jolla yhtiö pystyi olemaan kustannustehokas ja kestävä. Vuonna 2005 yhtiö myytiinkin sitten jo 2,1 miljardilla eurolla eBaylle.
"Kestäviä yrityksiä luodaan vaikeina aikoina." - Niklas Zennström
Yritys, joka kestää matalasuhdanteessa, on sitten erinomaisessa kunnossa kriisin jälkeen noususuhdanteessa. Tällä tavalla syntyy pitkän ajan menestystä ja kestäviä yrityksiä.
Niklas neuvoo: Vaikeina aikoina on tärkeätä reagoida nopeasti. Mikäli sijoittajakierros joudutaan tekemään alemmalla valuaatiolla, niin tämä kannattaa tehdä nopeasti, koska sen jälkeen on rahaa ja aikaa parantaa tekemistä ja kasvattaa liiketoimintaa. Vaikeinakin aikoina saa pääomaa, mutta sitä saa huonommilla ehdoilla. Jos odotat liian pitkään, ehdot heikkenevät ja voi olla, että joudut hakemaan kriisirahoitusta korkealla korolla, liquidation preferencellä tai erittäin tiukoilla exit -ehdoilla.
Niklas kertoo epäonnistumisistaan: Yrityksen lopettaminen oli aina tuskallista. Se ei ollut vaikeaa taloudellisesti, vaan henkisesti. Mitä kerron kotona perheelle? Miten selitän työntekijöille? Mitä kerron sijoittajille? Miten tämä vaikuttaa minäkuvaani? Lopettamisen psykologisen muurin ylittämisen jälkeen helpotti. Lahjakkaat työntekijät löysivät nopeasti uusia töitä - talentti vapautui uusiin hankkeisiin. Ekosysteemi vahvistuu kun osaavat ihmiset pääsevät taas luomaan uutta. "Lopulta ainoa asia mikä lopettamisessa mikä murtui oli oma unelmani sekä egoni.", Niklas kertoi.
Niklas rohkaisee, ettei lopettaminen ole maailmanloppu: jos sulla on takana bisneksen lopettamisen kokemus, niin sulla on jatkossa vahvempi tahto siihen, että saat luotua jotain isompaa joka onnistuu. Yleensä ne ketkä on joutunut resetoimaan, ovat todennäköisemmin menestyjiä tulevaisuudessa.
Niklas kiteytti loppuun hyvin: "Jotkut sanoo, että nyt pitäisi pelata turvallista peliä. Minä sanon mieluummin, että nyt on aika ottaa riskiä ja tehdä tärkeitä merkityksellisiä asioita."
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, hallitusammattilainen
Slushiin kokoontuu tänä vuonna 12000 osallistujaa.
Slush 2022 on kaksipäiväinen teknologiatapahtuma joka kokoaa yhteen sijoittajia ja startuppeja. Slushia on kuvailtu “BurningMan kohtaa TED-talkit”. Tapahtuma on muutamassa vuodessa kasvanut suureksi ja tänäkin vuonna on myös täysin loppuunmyyty mutta osallistujamäärää on rajoitettu. Slush järjestetään tänä vuonna hieman pienempänä kuin ennen. 2019 vuonna Slushissa oli 25000 osallistujaa.
Viime vuonna Slushiin voitiin ottaa koronan vuoksi vain 8800 osallistujaa, mutta tänä vuonna osallistujia on jo 12000.
Slushin afterpartyissä 2022 nähdään jälleen laaja DJ -kattaus.
Slushia on paljon odotettu. Slush on luonut Suomeen kasvuyrittämisen kulttuuria, joka luo uusia innovaatioita, uutta työtä ja ravistelee vanhoja rakenteita.
Menestystä elämääsi ja Slushiin!
Ilkka O. Lavas
mediaparoni, sarjayrittäjä, sijoittaja ja hallitusammattilainen
Shiftedin perustaja-toimittaja Michael Stothard haastatteli Tony Fadellia Slushissa
Iphonen kehittäjä ja iPodin luojaksi tituleerattu Tony Fadel tuli Suomeen noin 30 vuotta sitten. Tony vietiin Nokian toimistolle, jossa hän sai nähdä mielenkiintoisen historiallisen salaisen demon. Demossa Tonylle näytettiin SMS viestin lähetys. Hän ei vielä silloin tiennyt, että siitä tulee iso juttu. Tony on ollut mukana monta kertaa luomassa uutta ja hän muistutti, että joka kerta kun luodaan uutta ei voi tietää minkälainen seikkailu siitä tulee.
Tony oli töissä General Magicilla, jossa he kehittivät jo vuonna 1993 iPhonen – 15 vuotta liian aikaisin. 90-luvulla Tony oli rakentamassa ladattavia pelejä liian aikaisin. He tekivät myös mobiilisähköpostin liian aikaisin. Vuonna 1993-1994 maailmassa ei ollut nettiä, ei ollut kännyköitä. He olivat ratkaisemassa ongelmia liian aikaisin.
Itselläni on samanlaisia kokemuksia: perustimme ensimmäisen ilmaisen suomalaisen sähköpostin vuonna 1996. Loimme mobiilisähköpostin vuonna 1999 jolloin kännykät olivat hitaita ja netti alkeellinen. Nettisanakirjoistamme (Ilmainen Sanakirja) tuli sentään suosittuja, mutta monista muista startupeista ei ole kuin muisto jäljellä.
Tony Fadell muistutti, että uuden kehittämisessä on hyvä kerrata oletko rakentamassa jotain mitä ihmiset tarvitsevat nyt vai tulevaisuudessa. Jos rakennat särkylääkettä ennen kuin ihmisellä on pää kipeä, niin tuote ei välttämättä lennä, mutta jos olet riittävän sinnikäs ja uskot, että ihminen tarvitsee jonain päivänä särkylääkettä niin olet sitten valmis kun pää on kipeä ja tuotettasi tarvitaan. Menestykseen täytyy joskus odottaa sitä hetkeä, kun ihmiset tarvitsevat tuotettasi eli ratkaisua asiakkaan ongelmaan.
Menestyvän tuotteen täytyy puhutella asiakasta kokonaisuudessaan. Hyvä menestyvä tuote – kuten Tony Fadellin Applella kehittelemä iPod – herättää tunteita ja järkeä. Hyvä tuote tarjoaa käyttäjälle monipuolisesti kokemuksia.
Tuotteen täytyy olla myös jollain tavalla kiinnostava tai sen täytyy luoda jotain hyötyä. Tony Fadell oli mukana Nestin perustamisessa. Nest myöhemmin myytiin Googlelle. Kun he perustivat sitä, heillä oli vaikeuksia määritellä mitä arvoa tuote luo. Tiimi pohti: Ketä kiinnostaa oikeasti joku termostaatti? Pohdittuaan he havaitsivat, että maailman jokaisessa talossa on termostaatteja. Hyötyä Nest tuo kun se säästää energiaa ja rahaa. Nest on pieni laite, mutta sillä on iso vaikutus jos jokaisessa talossa maapallolla säästetään edes pieni määrä energiaa.
Tony Fadell on sijoittanut yhtiöihin kuten Impossible Foodsiin, joka tekee kasviperäisiä "pihvejä" esimerkiksi Burger Kingille.
Uuden luominen vaatii sinnikkyyttä. Joskus idea saattaa olla oikea, mutta aika väärä. Tony on itse ollut liian usein etuajassa liikkeellä ja siksi tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Joka kerta kun luodaan uutta – ei voi tietää minkälainen seikkailu siitä tulee.
Slush järjestettiin livenä viimeksi pari vuotta sitten ennen pandemiaa. Silloin Helsingissä oli 25000 osallistujaa.
Slush 2021 on kaksipäiväinen teknologiatapahtuma joka kokoaa yhteen sijoittajia ja startuppeja. Slushia on kuvailtu “BurningMan kohtaa TED-talkit”. Tapahtuma on muutamassa vuodessa kasvanut suureksi ja tänäkin vuonna on myös täysin loppuunmyyty mutta osallistujamäärää on rajoitettu. Slush järjestetään tänä vuonna hieman pienempänä kuin ennen. 2019 vuonna Slushissa oli 25000 osallistujaa.
Viime vuonna Slush jouduttiin perumaan, mutta tänä vuonna Slush taas järjestetään. Jokaiselta osallistujalta vaaditaan koronapassi. Maskeja suositellaan.
Slushin afterpartyissä 2021 nähdään jälleen laaja DJ -kattaus.
Slushia on paljon odotettu. Slush on luonut Suomeen kasvuyrittämisen kulttuuria, joka luo uusia innovaatioita, uutta työtä ja ravistelee vanhoja rakenteita. Upeaa päästä Slushiin jälleen livenä.
Slush järjestettiin livenä viimeksi pari vuotta sitten ennen pandemiaa. Silloin Helsingissä oli 25000 osallistujaa.
Slush ennakkotapahtumat ovat jo käynnissä. Sosiaalisen median päivityksiin ilmestyy kuvia, kun yksi jos toinenkin on käynyt hakemassa Slush rannekkeen.
Slush jouduttiin perumaan viime vuodelta, mutta tänä vuonna Slush järjestetään. Jokaiselta osallistujalta vaaditaan koronapassi. Maskeja suositellaan.
Slushin afterpartyissä 2021 nähdään jälleen laaja DJ -kattaus.
Ennakkotapahtuma Tonic19:ssä kysyttiin myös koronapasseja. Matchmakingissa ruoka-startupit etsivät sijoittajia. Yksi kehittää hunajan valmistajille IOT-laitteita, jotka mittaavat lämpötilaa ja painoa. Toinen kehittää appia, jonka avulla nuoret oppivat kokkaamaan ja saavat kokatessaan lisää peliaikaa.
Hyönteisbursaa oli tarjolla Slush21 oheistapahtuma Tonic21:ssä.
Paikalla nähtiin myös tunnettuja brändejä. Pauligin aikaisen vaiheen startup-hautomo PINC etsii Slushista sijoituskohteita. Kouvolan lakritsi unelmoi kasvavansa jonain päivänä maailman suurimmaksi lakutehtaaksi.
Kouvolan lakritsin Timo Nisula haaveilee, että heistä kasvaisi maailman suurin lakritsifirma.
Slushia on paljon odotettu. Slush on luonut Suomeen kasvuyrittämisen kulttuuria, joka luo uusia innovaatioita, uutta työtä ja ravistelee vanhoja rakenteita. Upeaa päästä Slushiin jälleen livenä.
Slush 2019 on jälleen Helsingissä. Slush on kaksipäiväinen teknologiatapahtuma joka kokoaa yhteen sijoittajia ja startuppeja. Slushia on kuvailtu “BurningMan kohtaa TED-talkit”. Tapahtuma on muutamassa vuodessa kasvanut suureksi ja tänä vuonna on myös täysin loppuunmyyty.
Saatat pohtia miten isoksi Slush on kasvanut. Tässä muutamia numeroita
Saksalainen Lilium aikoo julkaista 2025 lentävän sähköauton. Lentävä sähköauto on hiljaisempi kuin perinteinen lentokone, se ei tarvitse pitkiä kiitoteitä ja Liliumin väitteiden mukaan on edullisempi lentää lyhyitä matkoja kuin helikopteri tai lentokone.
Monta mutkaa on kuitenkin matkassa kuten kaikissa uusissa liiketoiminnoissa, mutta jos unelma toteutuu, lentäviä sähköautoja voidaan nähdä kaupunkien taivailla.
Katso tästä video lentävästä autosta.
Lentävät autot tarvitsevat myös parkkipaikkoja. Tässä esimerkki missä parkkipaikkaesimerkki näkyy:
Slush 2019 is in Helsinki again. Slush in Helsinki is a two-day startup and investor event organized every "November", accompanied by hundreds of side events. Described by many as “BurningMan meets TED”, the event has grown in just a few short years to 25,000 attendees and this year Slush 2019 is sold out.
You might wonder how many people attend to Slush. Here are the numbers:
Ilkka O. Lavas pohtii miten ennakoivat startup mittarit kertovat tien kannattavuuteen
Kuinka tie kannattavuuteen löytyy?
Kun teknologiajulkaisu TechCrunch tiedusteli vastikään maailman johtavilta sijoittajilta seuraavia trendejä, moni mainitsi ilmastoteot, ravintolamaailman digitalisoitumisen sekä älykkäiden kaupunkien liikkumisen esimerkiksi sähköpotkulaudat. Moni trendikäs startuppi pyrkii tekemään jotain merkityksellistä: vähentämään ruokahävikkiä, tarpeettomia cd-levyhyllyjä tai torjumaan ilmastonmuutosta. Startuppeja yhdistää myös eräs toinen menestymisen mittaamiseen liittyvä asia, mutta kurkistetaan sitä ennen startup -määritelmään.
Innovaatioita rakennellaan, mitataan ja kokeillaan startuppien lisäksi myös korporaatioiden sisäisissä startupeissa
Startupit on perinteisesti mielletty pieniksi yrityksiksi ja vastaavasti korporaatioiden kehitystoimintaa on kutsuttu t&k-toiminnaksi. Uusin trendi on, että t&k toiminnasta osa toteutetaan sisäisinä startuppeina moderneilla lean startup -kokeilukulttuurin menetelmillä.
Maailmalla esimerkiksi moni sähköpotkulautafirma on taksivälitysyhtiöiden kuten Über, Bolt ja FreeNow uusia sisäisiä startuppeja, joilla nämä pyrkivät laajentamaan liikkumisen palveluaan perinteisistä takseista myös muuhun kaupungissa liikkumiseen.
Startup elää äärimmäisessä epävarmuudessa
Startupin määritelmä on: mikä tahansa inhimillinen instituutio, joka on suunniteltu luomaan uutta tuotetta tai palvelua äärimmäisen epävarmoissa olosuhteissa. Liiketoimintasuunnitelma on täynnä hypoteeseja, rahoituksen riittäminen on täysi arvoitus, eikä kukaan tiedä miten kuluttajat lopulta ottavat vastaan.
Näitä hypoteeseja startup mittaa. Moderni lean startup -kokeilukulttuuri lähtee siitä, ettei voida tietää ennen kuin kokeillaan. Esimerkiksi vuokrattavien sähköpotkulautojen maksimimäärää tai kysynnän määrää maailmalla ei kukaan vielä tiedä. Tähän skaalautumiseen ja kokeiluun kaupunkien sähköpotkulautoja vuokraava Voi sai juuri 85 miljoonaa dollaria (TechCrunch 10.11.2019). Voi elää myös äärimmäisessä epävarmuudessa. Kun tuo raha on käytetty, on oltava selvillä: onko kasvun varaa vai onko aika siirtyä kasvun vaiheesta vakiintuneen liiketoiminnan hallinnoinnin vaiheeseen.
Vastaavasti Suomen ja Viron johtava ravintoloiden pöytävarauspalvelu TableOnline.fi pyrkii vähentämään ruokahävikkiä esimerkiksi sillä, että ihmiset varaisivat pöytiä ja maksaisivat etukäteen TableOnlinessa. Vastikään lanseerattu uutuusravintola Skøgul esimerkiksi kertoo, että näin he voivat olla varmoja, että hankittu ruoka menee, eikä hävikkiä synny. Kukaan ei vielä tiedä miten kuluttajat ottavat tämän vastaan, joten on kokeiltava ja mitattava tuloksia.
Näitä uusia liiketoimintoja kaikki etsivät ja kokeilevat. Korporaatiot ja startupit testaavat liikeideoitaan, lanseeraavat uusia palveluitaan, hakevat rahoitusta skaalautumisen testaamiseksi. Enkelisijoittajat etsivät varhaisen vaiheen ideoita, pääomarahastot etsivät kasvuvaiheessa olevia bisneksiä joita voi skaalata. Korporaatioiden kiihdyttämöt etsivät uusia ideoita, joita voisivat liittää osaksi toimintaansa. Siksi taksivälitysyhtiö välittää sähköpotkulautoja. Isoin kysymys kaikilla on: mistä tiedän, että juuri tämä toimii? Mitä meidän pitää kokeilla oikeiden asiakkaiden kanssa, jotta voimme todistaa hypoteesimme oikeaksi tai vääräksi?
Ennakoivat mittarit kertovat tien kannattavuuteen.
Kun Woltin Miki Kuuselta kysyttiin, miten Wolt voi toimia, kun se tekee vieläkin tappiota, vastaus oli yksinkertainen: ”Polku kannattavuuteen on nähtävissä” (KL 20.6.2019). Woltilla mitataan monia lukuja: asiakasmääriä, tilausmääriä, applikaation käyttöä, lähettien tyytyväisyyttä, lähettien kustannusta, ravintoloilta perittävien tilausmaksujen kehitystä ja montaa muuta mittaria, joiden kehittymisestä voi laskea polun kannattavuuteen. Lean startup -kokeilukulttuurin johtamisessa puhutaan niin sanotuista ennakoivista mittareista (engl. leading indicators), joita käytetään silloin, kun perinteiset mittarit kuten liikevaihto ja tulos eivät vielä kerro koko totuutta.
Miten tie kannattavuuteen sitten löytyy?
Spotify esimerkiksi tietää, että heillä on kuukausittaisia aktiivisia käyttäjiä 248 miljoonaa (MAUs grew 30% Y/Y to 248 million) sekä premium-käyttäjiä 113 miljoonaa (113 million Premium Subscribers globally, up 31% Y/Y). Spotify tekee edelleen kokeiluja ja mittaa näiden vaikutuksia. Spotify elää kuitenkin epävarmuuden markkinassa. Heillä operaatio teki alkuvuodesta tappiota, mutta pitkän aikavälin tavoite on tehdä voittoa.
Viime aikojen hinnankorotukset ovat purreet, Spotify tekikin voittoa Q3 2019 54 miljoonaa dollaria kun alkuvuoden tappio oli 3-6 miljoonaa per kvartaali. Spotify mittaa asiakkuuksien kestoaikaa sekä asiakkaan elinkaaren arvoa. Näistä ennakoivista mittareista Spotify on ennustanut tien kannattavuuteen ja nyt ryhtyy keräämään hedelmia. On aika kasvaa ja on aika olla kannattava.
Usein kasvuun investoidaan ja kun kasvu alkaa hiipua, karsitaan kuluja ja siirrytään hallinnoinnin aikakauteen, jossa kasvu on hidasta, mutta yritys tekee hyvää tulosta. Tästä siirtymästä kertoo ehkä myös se, että Spotify päivittää johtoryhmäänsä. Uusi talousjohtaja ottaa varmasti leikkurin käteen ja siivoaa päällekkäisiä kuluja. Näin Spotifystä on tullut pikkuhiljaa startupeille tyypillisillä ennakoivilla mittareilla mittaavasta firmasta tuloksella ja liikevaihdolla mittaava “perinteinen” firma.
On aika tutkia ja aika tehdä johtopäätökset
Kaikkien yritysten tuotteilla on aina elinkaarensa ja siksi tarvitaan uusien tuotteiden innovointia. Ilman innovointia myytävä loppuu tai myytävän kate vähintäänkin häipyy olemattomiin ja toimialat konsolidoituvat. Modernit yritykset sijoittavat jatkuvasti innovointiin ja näitä innovaatioita mitataan ennakoivilla mittareilla ja testataan oikeiden asiakkaiden kanssa ensin pienemmällä otoksella ja skaalautumisvaiheessa isommalla otoksella.
Kun ennakoivat mittarit näyttävät siltä, että yrityksen räjähdysmäiseen kasvuun ei kannata valtavasti enää investoida, kannattaa tehdä johtopäätös ja siirtyä hallinnoimaan markkinaosuutta. Spotifyn viimeaikainen hinnankorotus ja talousjohtajan vaihdos saattavat ennakoida sitä, että Spotifyn räjähdysmäinen kasvu alkaa hiipua on aika siirtyä hallinnoimaan. Startupista tuli kasvuyhtiö ja kasvuyhtiöstä vakiintunutta liiketoimintaa.
Näin jokaisen tuotteen elinkaari etenee: startup liiketoiminnasta tulee vakiintunutta liiketoimintaa. Menestyäkseen pitkällä aikavälillä jokaisen vakiintuneen yrityksen kannattaa sijoittaa osa voitoista uusiin kokeiluihin, innovaatiotoimintaan ja sisäisiin startuppeihin.
Menestystä uuden luontiin ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Kirjoittaja on kääntänyt ja kustantanut Lean Startup - kokeilukulttuurin käsikirjan sekä Startup Way kokeilukulttuurin johtamisen kirjan. Kirjoittaja on Suomen johtavan pyötävarausjärjestelmän TableOnline.fi:n sekä City-lehden pääomistaja ja mukana lähes 30:ssä startupissa ja vakiintuneessa korporaatiossa.
Slush kokoaa jälleen yhteen 20000 startup innovaattoria ja investoria.
Yli 500 tapaamiskutsua. Salaisia tapaamispaikkoja. Oma sviitti, jossa otetaan startuppeja vastaan. Popup toimistoja. Startupilta lainattuja badgeja. Näin sijoittaja selviää Slushista hengissä.
Slush ei ole edes alkanut, kun sijoittajat ja startupit jo sopivat tapaamisia. Monet tapaamiseet kuitenkin nykyään sovitaan jo jonnekin aivan muualle kuin Slushiin. Useat sijoittajat ovat nimittäin varanneet Helsingin keskustan hotelleista sviittejä ja sopivat tapaamiset sinne mieluummin kuin ruuhkaiseen Slushiin. Slushissa sijoittajalle saattaa nimittäin tulle helposti 500 tapaamispyyntöä ja paikan päällä moni yrittää tulla tapaamaan myös väkisin.
"Joudun piilottamaan Investor badgen, etteivät ihmiset revi minua hihasta, kun yritän mennä Slushissa paikasta toiseen."
Eräs sijoittaja aikoo lainata sijoituskohteeltaan, startup -badgea, että pystyy kävelemään Slushissa vähän vapaammin.
Matchmaking on vaikea laji. Sijoittajan ja startupin kohtaaminen pitäisi olla tarkasti kohdennettua. Vinkkinä vain startupille: jos aiot saada tavattua tietyn sijoittajan, ole hyvissä ajoin liikkeellä, valitse tarkasti ja harkiten kenet haluat tavata ja mieti miten erotut niistä 500:sta muusta tapaamispyynnöstä. Älä ammu haulikolla. Valitse sopiva, sellainen sijoittaja jolle olet sopiva sijoituskohde. Tee matchmaking niin helpoksi, että ensisilmäyksellä olette toisillenne se oikea.
Sijoittajille vinkki. Keskitä tapaamiset Slushissa tiettyyn aikaan ja peräkkäin. Ota oheistapahtumista kaikki irti ja jos ahdistaa kävellä Slushissa, niin piilota Investor -badge hetkeksi tai lainaa startupilta sellainen ja nauti hetki olosta täysin turistina.