Helpoimmat tavat pienentää ruokalaskuasi

  • Reponiemi

Kaikki tekevät nyt ruokaa kotona! Koronan aiheuttama kotiin eristäytyminen on saanut laiskimmatkin meistä kokkauspuuhiin, kun vakiolounaspaikka on joutunut sulkemaan väliaikaisesti ovensa.

Tämä näkyy myös kauppaketjujen tuloksissa. Helsingin sanomat uutisoi Keskon tehneen parhaimman tuloksensa koskaan tämän vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Keskon ruokakauppojen päivittäistavaramyynti kasvoikin maaliskuussa melkein kymmenen prosenttia verrattuna viime vuoteen.

Toivottavaa olisi, että palkasta jäisi asumiskustannusten ja ruokahankintojen jälkeen jotain käteenkin. Seuraavaksi 5 helppoa vinkkiä, joilla saat ruokalaskuasi pienemmäksi tinkimättä ruoan terveellisyydestä ja monipuolisuudesta.

1. Suunnittele viikon ruokaostokset kerrallaan

Olemme kaikki joskus harhailleet kaupan ruokakäytävillä miettien, että mitäs sitä pitikään ostaa? Kotiin päästessä ruokaostokset näyttävät lapsen valitsemalta. Kahvipullat tuli ostettua, mutta entäs huomisen lounassalaatin raaka-aineet? Pitää varmaan lähteä uudestaan kalliimpaan pikkulähikauppaan.

Välttääksesi heräteostokset, pari liikakiloa sekä selvää rahaa, tee aina viikon ruokalista valmiiksi. Jos käyt yleensä samassa kaupassa, kannattaa lista tehdä valmiiksi kauppasi osastojen mukaiseen järjestykseen. Ruokalistan viimeistä asiaa ei tule haettua enää toiselta puolelta kauppaa.

2. Pysy suunnitelmassasi

Tehtyäsi viikon ruokaostokset noudattaen selkeää kauppalistaasi, voit huokaista helpotuksesta. Nyt sinun ei tarvitse viikkoon käydä kaupassa!

Tämä pitää kuitenkin paikkansa vain, jos maltat oikeasti syödä listasi mukaisesti ja vältät mielitekoja. Kuulostaako helpolta? Muista, että jos kanapastasi kylkeen lipsahtaa seuraavaan päivän pestoon tarkoitettu tuorepasta, edessä on taas ylimääräinen kauppareissu ja turhaa rahanmenoa.

3. Suosi satokausikasviksia

Mielesi tekee helmikuussa ihanaa italialaista tomaattikeittoa. Kerätessäsi tomaatteja huomaat kilohinnan lähentelevän taivaita. Lähellä olevat suomalaiset porkkanat ovat kuitenkin puoli-ilmaisia. Järkevämpää olisi varmasti tehdä edullinen ja herkullinen porkkanakeitto.

Eri vihannekset, marjat ja juurekset ovat sesongissa vain tiettyinä kuukausina vuodesta. Tällöin niistä korjataan satoa suuria määriä ja tämä heijastuu selvästi kaupan hyllyhintaan. Satokausituotteista saa runsaasti tietoa satokausikalenterista.

Suomalaiset ruokakaupat ovat aktivoituneet kiitettävästi satokausituotteiden mainostamisessa. Monessa kaupassa satokausituotteet on merkitty selkeästi hedelmä- ja vihannesosastolla, tarkoituksena helpottaa asiakkaita valitsemaan satokauden mukaisia kasviksia.

4. Tartu tarjouksiin

Punainen lappu ruokapakkauksen kyljessä on aina iloinen yllätys ruokakuluissa säästävälle. Alennus- ja monipakkaustarjoukset kannattaa käyttää hyödyksi, sillä niitä metsästää moni muukin.

Jos kotoasi löytyy pakastin, voit hamstrata alennuksia huoletta. Melkein mitä vain pystyy pakastamaan myöhempää käyttöä varten. Voit pakastaa muun muassa lihaa, maitotuotteita, marjoja ja hedelmiä. Hyvin korkean vesipitoisuudet omaavat tuotteet voivat muuttua pakastamisesta kiteisiksi, mutta esimerkiksi sienistä voi haihduttaa ylimääräisen nesteen pois ennen pakastusta.

5. Valitse ruokakauppasi huolella

Koska suurin osa ruokabudjetistasi menee todennäköisesti samaan kauppaan, kannattaa se valita huolella. Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita kovin monesta kaupasta. Jos sinulla tällainen mahdollisuus on, kannattaa polkea tai ajaa pari kilometriä kauemmaksi halvemman ostoskorin perässä.

Helsingin sanomien vuoden 2019 ruokakorien hintavertailussa verrattiin kahdeksaa pääkaupunkiseudun kauppaa. Halvimman ja kalleimman ruokakorin ero oli yli 60 prosenttia.

Vertailun 5 halvinta kauppaa olivat edullisuusjärjestyksessä:

1. Lidl
2. K-citymarket
3. Prisma
4. K-supermarket
5. S-market

Tee itse

Jokainen nauttii noutopizzasta tai ravintolaillasta silloin tällöin. Muista kuitenkin laskea nämäkin osaksi ruokabudjettiasi. Itsetehty ruoka on silti aina ravintoloita edullisempaa, ja jos jaksat nähdä vähän vaivaa, parempaa!

Arjen kiireissä jopa kaupan einekset voivat tuntua houkuttelevilta. Tosiasiassa ne sisältävät yleensä epäterveellisen paljon suolaa ja piilosokeria ja ovat kaiken lisäksi melko kalliita. Itse tehtyä ruokaa syödessä tiedät aina täsmälleen, mitä syöt.

Vertaile aina kilohintoja ja eri merkkien välisiä hintaeroja. Luomusta ja lähiruoasta kannattaa suosiolla maksaa hieman enemmän, mutta ehkä kalliin naudanlihan voisi vaihtaa kotimaiseen härkäpapuun välillä? Netti on pullollaan ohjeita ja blogeja niin aloittelevalle kuin kokeneemmallekin kotikokille.

Asuminen ja ruokaostukset ovat suomalaisten suurimmat kuluerät

Kuluttajatutkimuskeskus julkaisi vuonna 2018 tutkimuksensa tulokset suomalaisten rahankäytöstä kuukausittain. Suurimmat kuluerät tulivat kaikille tutkittaville asumisesta sekä ruokaostoksista.

Ruoan hinta ei vaihtele Suomen sisällä suuresti, kun taas asumisen hinta määräytyy vahvasti asuinpaikan mukaan. Tutkimuksessa ilmeni, että keskiverto kahden pienen lapsen perhe käyttää kuukaudessa vuokraan 856 euroa ja ruokaan 710 euroa.

Jos siis pystyt säästämään ruokaostoksien lisäksi myös asumiskuluissasi, voit säästää kuukaudessa jopa satoja euroja.

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus