Start Smart

Unohda yrittäjyys - keskity sarjayrittäjämalliin ja menesty! Yrittäjyys keskittyy yritysten perustamiseen ja sarjayrittäjyys asiakkaille parempien tuotteiden ja palveluiden tuottaminen. Valitaan siis sarjayrittäjämalli ja menestytään!

Unohdetaan yrittäjyys – valitaan sarjayrittäjämalli ja menestytään!  1

En ymmärrä miksi opetamme yrittäjyyttä. Yrittäjyyden tärkein tehtävähän on tukea aloittavia yrittäjiä sen ensimmäisen yrityksen perustamisessa. Tärkeältä kuulostava tehtävä, mutta nimenomaisesti siinä piilee järjestelmämme suurin heikkous. Entäs sitten kun se yritys on pystyssä? Järjestelmän, jonka kuvitellaan edistävän menestystä ja kasvua tukeekin yksinyrittämistä ja epäonnistumista. Ohjaamalla yrittäjän huomion kriittisellä hetkellä yrityksen perustamiskysymyksiin, unohtuu ensikertalaiselta se kaikkein tärkein.

Yrittäjyys – tai ainakaan menestyvä sellainen – ei ole yrityksen perustamista vaan asiakkaille parempien tuotteiden ja palveluiden innovointia ja kaupallistamista. Tämä on se mihin kokeneet sarjayrittäjät keskittyvät ja on myös syy heidän menestykseensä. Ohjaako yrittäjyyden tukijärjestelmämme myös aloittavia yrittäjiä kilpailukykyisten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen vai voiko jokin asia yrittäjyydessä olla vielä tärkeämpää? Eikö juuri ensikertalaisille pitäisi opettaa parhaita käytännön oppeja eikä virallista liturgiaa liikeideoista, verotuksesta ja yritysmuodoista?

Monelle voi olla vaikea myöntää, että yrittäjyyden tukemme on näinkin puutteellista, mutta olennaista ei olekaan kritiikki, vaan se, että keskitymme asioiden korjaamiseen.

Ongelman ydin piilee siinä, miten määrittelemme yrittäjyyden. Virallisesti yrittäjyydeksi lasketaan kun henkilö perustaa yrityksen ja työllistää itsensä sen kautta. Kaikki yrittäjyyteen panostettava tuki ja energia sitoutuu yrityksen perustamisen ympärille. Todellisuudessa yrittäjyys alkaa kun idea herää. Menestyksen kannalta ratkaisevinta on mitä idealle tapahtuu ennen yrityksen perustamista. Yrityksen perustamisvaiheessa annettava tuki tulee liian myöhään vaikuttaakseen liiketoiminnan menestykseen. Tuotteistaminen, kaupallistaminen ja asiakastyö on oltava jo pitkällä ennen kuin huomion voi kiinnittää muuhun kuin asiakkaalle uuden arvon kehittämiseen.

Ola Sundell