Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on formula.

Mikä ihmeen “Bwoah”, Kimi?

KYSYMYS: Bwoah+Kimi Räikkönen?

VASTAUS: Kimi Räikkösen persoonallinen olemus jaksaa ihastuttaa maailmalla. Suomalaiskuski rupesi viime vuonna murahtelemaan haastatteluissa aloittamalla lauseensa sanalla bwoah. Räikkösen haastatteluissa toistama bwoah-sanonta on naurattanut erityisesti sosiaalisessa mediassa jo pidemmän aikaa.

Netin ihmeellinen maailma on täynnä koosteita, joihin on koottu pelkästään Räikkösen hauskoja murahduksia.

Ferrarikuskia haastateltiin viime vuoden viimeisen osakilpailun aikana useaan otteeseen ja jokaisessa haastattelussa Kimi uskollisesti aloittaa tutulla kaavalla. Ferrarin juhlagaalakin alkoi tutulla huokaisulla. Se sai yleisön keskeyttämään haastattelun.

Räikkösen haastattelukäyttäytyminen muistuttaa legendaarisen elokuvan Super Troopersin miau-kohtausta, jonka tyyppisiä haastatteluja olemme nähneet ennenkin urheilukentillä.

Ray Kaunisto hoitaa miau-haastattelun tyylillä.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Kaikkien aikojen huonoimmat formulakuskit  1

KYSYMYS: Ketkä ovat olleet kaikkien aikojen huonoimmat ajajat Formula 1:ssä?

VASTAUS: Formula 1:ssä on ollut vuosien saatossa nähty jos jonkinmoisia kuskeja. Surullisen kuuluisimpia ovat olleet sponsorikuskit, jotka ovat päässeet kuninkuusluokkaan vain ison rahatukun kanssa. Onneksi heidän pestit ovat usein jääneet muutamaan kisaan. Ohitetaan siis nämä ja keskitytään kokonaan ”oikeisiin” ajajiin, jotka saivat sopimuksen talliin lähtökohtaisesti ajotaitojensa perusteella.

Paul Belmondo

Ranskalainen Paul Belmondo pääsi Formula 1:n rattiin kahdella eri kaudella ja vielä kahdessa eri tallissa vuosina 1992 ja 1994. Monet ovat sanoneet, että Belmondo sai kuljettajanpaikkansa vain isänsä, näyttelijä Jean-Paul Belmondon nimen sekä rahojen turvin.

Totta tai ei, suoritukset kisaradalla jäivät lievästi sanottuna heikoiksi. Belmondo osallistui 27 kilpailuun, mutta varsinaiseen kilpailuun hän selvisi vain seitsemän kertaa. Kaksikymmentä kertaa kisaviikonloppu päättyi jo aika-ajoihin. Itse kisa päättyi kahdesti keskeytykseen. Suorastaan legendaariseksi nousi Belmondon kisa Monacossa 1994 Pacific-tallissa. Monacossa paikka lähtöruutuun varmistui, kun Sauberit eivät osallistuneet edes aika-ajoihin. (Siihen aikaan kaksi autoa jäi aina ulos kisasta.) Belmondo jäi aika-ajojen nopeimmalla kierroksellaan yli 11 sekuntia paalupaikasta. Itse kilpailun Belmondo jätti kesken, sillä hän ei jaksanut ajaa loppuun saakka.

Kaikkiaan Belmondon MM-pistesaalis F1:ssä jäi pyöreäksi nollaksi.

Luca Badoer

Italialainen Luca Badoer oli Ferrarin pitkäaikainen testikuljettaja. 1990-luvun alkupuolella hän ajeli italialaisissa pikkutalleissa vailla suurempia mainesanoja. Hänen uransa ja pitkä työ Ferrarin taustalla ”huipentui” kaudella 2009, kun hän pääsi näyttämään kyntensä punaisen paholaisen ratissa. Felipe Massa loukkaantui ja Badoer nostettiin kisakuskiksi. Tulos oli lähinnä katastrofi. Badoer oli aika-ajojen viimeinen, vaikka ajoi Ferrarilla. Hän starttasi kahteen kilpailuun ja ajoi molemmissa viimeisenä maaliin. Samaisista kisoista tallikaveri Kimi Räikkönen kuittasi sijat 1 ja 3.

Kolmanteen kisaan Monzaan Badoer korvattiin toisella italialaisella Giancarlo Fisichellalla, sillä Ferrarin kotiradalla häntäpään sijoituksia ei olisi katsottu hyvällä.
Badoer on startannut kaikkiaan 50 Formula 1 -kilpailuun, joista 26 on päättynyt keskeytykseen. Badoer pitää hallussaan kyseenalaista ennätystä: hänellä on tilillään eniten GP-kilpailuja ilman ainuttakaan pistettä.

Taki Inoue

Japamilainen Taki Inoue ajoi kaudella 1994–1995 yhteensä 18 kilpailua Simtek (1994) ja Footwork (1995)tallissa. 13 kisoista päättyi keskeytykseen ja eikä MM-pisteitä kertynyt yhtään. Inoueta on pidetty yleisesti sarjan huonoimpana kuskina. Inoue muun muassa jäi uransa aikana kaksi kertaa turva-auton alle. Siis turva-auton.

Inoue ei koskaan oppinut ajamaan F1-autoa. Hän on sanonut, ettei osannut käyttää renkaita, eikä edes tiennyt mitä varikkokäynti tarkoittaa. Ehkä ajokoulun lisäksi japanilainen olisi tarvinnut englanninkielen kurssin.

Adrian Campos

Espanjalainen Adrian Campos osallistui vuosina 1987-1988 21 kisaan, selviytyi 16 kilpailuun ja selviytyi maaliin vain kaksi kertaa. Ehkäpä Minardi ei ollut kovin luotettava vuonna 1987, sillä useimmat kisat päättyivät tekniikkavirheisiin.

Mutta oli vika miehessä itsessäänkin. Campoksen ura sai katastrofaalisen startin, kun hänet hylättiin heti ensimmäisessä kilpailussa Brasiliassa. Hän oli unohtanut laittaa korvatulpat korviinsa.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.