Woke Up Like This

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Luonnonkosmetiikka.
Edellinen

Dr. Hauschkan uusi meikkisarja – rohtokasveja ja luomukosmetiikkaa

Rakastettu luonnonkosmetiikkabrändi Dr. Hauschka täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi lanseerataan uusi, 83 tuotteen meikkisarja, joka toteuttaa Dr. Hauschkan periaatteita puhtaiden luonnon raaka-aineiden, rytmisten rohdosuutteiden, luomukosmetiikan ja laadun suhteen.

Merkki tunnetaan parhaiten ihonhoitotuotteiden valmistajana. Seerumit, voiteet ja öljyt ovat löytäneet tiensä vakkareiksi suomalaistenkin peilikaappeihin, mutta vaikka Dr. Hauschkan värikosmetiikkaa on valmistettu jo vuodesta 1999, ovat meikit brändin vähemmän tunnettuja tuotteita. Turhaan – sillä kuten voiteet, ne toimivat, ja ovat hintansa väärtejä.

Juhlavuoden uudet meikkituotteet ovat saaneet myös uudenlaisen ilmeen: tummat, dramaattiset pakkaukset henkivät korkeaa laatua ja luksusta. Poissa on kliininen apteekki-look, mutta korkea laatu on tallella.

Dr. Hauschkan tuotteet valmistetaan lähes poikkeuksetta sertifioiduilta luomuviljelmiltä saaduista raaka-aineista, ja ne ovat biodynaamisen ja reilun kaupan standardin mukaisia aina, kun mahdollista. Valmistuksessa hyödynnetään luonnon rytmisyyttä: valon ja pimeyden, lämpimän ja kylmän sekä liikkeen ja levon rytmejä. Kuulostaa hämärältä, mutta mielenkiintoiselta, ja ennen kaikkea se tuntuu toimivan. Lisää rytmisestä prosessista Dr. Hauschkan sivuilla. Lisäksi luonnollisten mineraalipigmenttien ansiosta meikki mukautuu käyttäjän omaan ihoon niin, että väri näyttää kullakin käyttäjällä erilaiselta.

Dr. Hauschkan uusi meikkisarja kaupoissa nyt.


Yliopiston Apteekki avaa hyvinvointimyymälä Egon kauppakeskus Forumiin

Kuva: Anna_ok/Fotolia
Kuva: Anna_ok/Fotolia

Yliopiston Apteekin omistama hyvinvointiin, kauneuteen ja urheiluravinteisiin erikoistunut Ego-ketju laajenee. Ketjun ensimmäinen liike avattiin kauppakeskus Jumboon viime vuonna, ja nyt on toisen myymälän vuoro. Se avataan kauppakeskus Forumiin maaliskuussa.

”Egon tavoitteena on auttaa ja rohkaista asiakkaita toteuttamaan itsensä ja voimaan kokonaisvaltaisesti hyvin”, Egon toimitusjohtaja Mirka Korhonen toteaa.

Egon tuotevalikoimaan kuuluu laaja spektri hyvinvointiin ja kauneuteen liittyviä tuotteita, kuten luonnonkosmetiikkaa ja jopa vegaanimeikkejä. Valikoimissa on myös urheilutuotteita kuten superfoodeja ja urheiluravinteita.

Egon valikoimassa on yli 4000 tuotetta, ja koko valikoima löytyy myös verkkokaupasta.


Kivvi - latvialaista luonnonkosmetiikkaa

Maa, jonka parhaat luonnonvarat löytyvät ravinnerikkaista marjoista suoraan luonnonmetsistä. Jossa neljä eri vuodenaikaa tuovat nautintoa kaikille asukkaille ja vierailijoille. Jonka luonnetta kuvaavat parhaiten mustikat, puolukat ja tyrnimarjat – metsän parhaat superfoodit.

Ei, tässä ei puhuta Suomesta. Maa on Latvia, ja puhumme latvialaisesta luonnonkosmetiikkamerkki Kivvistä.

Kivvi perustettiin vuonna 2011, ja se on kasvanut viime vuosina hurjasti. Kuudesta tuotteesta ja kahdesta työntekijästä kasvoi menestyksekäs, runsaasti kansainvälistäkin huomiota saanut brändi. Suomessa Kivvi sai enemmän huomiota vuonna 2015, mutta merkki on jostakin syystä jäänyt Cityn toimitukselta pimentoon. Tähän asti.

Kivvin tuotteet ovat käsintehtyjä, ja suuri osa niistä on Ecocert-sertifioituja, vegaaneillekin sopivia tuotteita, joissa on ylellinen tuntu ja miellyttävät tuoksut. Kaikki tuotteet sisältävät kiivinsiemenöljyä (ei liene yllätys, kun katsoo brändin nimeä), jonka on todettu olevan arvokas ja tehokas öljy ihonhoidossa. Pääosa kivvin tuotteista on tehty sataprosenttisesti luonnollisista raaka-aineista, ja niistäkin suuri osa on luomua. Jokaisen tuotteen merkinnät kannattaa kuitenkin tarkistaa erikseen – sertifikaatit ja luomuprosentit on painettu paketin kylkeen.

Kivvin filosofiana on, että yksi tuote on niin hyvä, että se auttaa moniin iho-ongelmiin. Silloin kaappeja ja pussukoita ei tarvitse täyttää tuubeilla ja purnukoilla, vaan yhdellä tuotteella pärjää pitkälle. Ihovoiteet sekä kosteuttavat, hoitavat että ravitsevat ihoa, edistävät solujen uudistumista ja vähentävät tulehdusriskiä.

Erityistä iloa tuottaa Kivvi-tuotteiden design: vesivärimaalaukset purkkien kyljessä ovat niin kauniita, että niitä laittaa mielellään esille. Eivätkä itse tuotteet tietenkään jää varjoon: täällä on jo jääty koukkuun Kivvin ravitsevaan silmänympärysvoiteeseen. Suosittelemme lämpimästi!

(P.S. Latviassa muuten osataan nämä luonnonkosmetiikkahommat. Sieltä tulee nimittäin myös maailmanlaajuiseen suosioon noussut Madara, kosmetiikkamerkki, jonka tuotteita on löytynyt jo pitkään myös tavarataloista erikoisliikkeiden lisäksi.)


Luonnonkosmetiikka-ala kasvaa: markkinoiden uskotaan tuplaantuvan

Kuva: Anna _ok / Fotolia
Kuva: Anna _ok / Fotolia

Luonnonkosmetiikan suosio on kasvanut viime aikoina huimasti, eikä ihme. Kemikaaleihin, lisäaineisiin ja syntettiisiin ainesosiin kyllästyneet ihmiset kaipaavat lähemmäksi luontoa ja luonnollisuutta kaikessa kulutuksessa: ruoassa, käyttötavaroissa, asumisessa ja tietenkin myös kosmetiikassa.

Pro Luonnonkosmetiikka ry on luonnonkosmetiikan yhdistys, joka täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Sen perusti neljä luonnonkosmetiikan maahantuojaa, jotka halusivat lisätä tietoisuutta ja tunnettuutta. Nykyisin Pro luonnonkosmetiikka ry:n jäsenet edustavat jo yli viittäkymmentä Suomessa myytävää tuotesarjaa.

Luonnonkosmetiikka-ala on siis kasvanut huimasti Suomessa viime vuosien aikana. Pro Luonnonkosmetiikka ry:n tiedotteessa kerrotaan, että luonnontuotteiden markkinointi- ja tietopalveluyritys Organic Monitor arvioi luonnonkosmetikkamarkkinan tuplaantuvan vuoteen 2021 mennessä: vuoden 2014 14 miljoonasta eurosta ja 29 miljoonaan euroon.

Syynä on luonnonkosmetiikan suosion kasvu. Siinä, missä luonnonmukaisia tuotteita sai ennen metsästää hampuntuoksuisista erikoisliikkeistä, on valikoima nykyisin jo markettien hyllyillä melko kattava.

"Luonnonkosmetiikan viherpiiperrysmaineesta on 2010-luvulla päästy eroon. Luonnonkosmetiikka kuuluu nykyään kaikille ja on valtavirtaa. Markkinoilla on myös laaja valikoima tuotteita, joista jokainen löytää varmasti tarvitsemansa", kertoo Pro luonnonkosmetiikka ry:n puheenjohtaja Ann-Mari Patshijew.

Luonnonkosmetiikka siis on täällä pysyäkseen - ja hyvä niin. Tykkäämme!


Luonnonkosmetiikan luksusbrändeille oma kauppa Helsinkiin

Kuva: Anna_ok/Fotolia
Kuva: Anna_ok/Fotolia

Ilouutisia luonnonkosmetiikan ja luksuksen ystäville! Monelle tuttu luksus-luonnonkosmetiikan verkkokauppa naturelle.fi on avannut syyskuussa myös oman kivijalkamyymälän Helsingin keskustaan.

Bulevardilla sijaitseva suloinen myymälä on avoinna maanantaista lauantaihin, ja sen hyllyiltä löytyy verkkokaupasta tutuksi tulleita tuotteita. Asiantunteva henkilökunta opastaa ihanien, toimiviksi todettujen luonnollisten luksustuotteiden maailmaan mielellään.

Naturelle, Bulevardi 24. Avoinna ma-pe 10-19, la 10-16.


Kamppiin on avattu uusi luonnontuotteiden hyvinvointimyymälä TwistBe

Lapinlahdenkadulle on avattu ihastuttava hyvinvointimyymälä, jonka tuotevalikoima on niin laaja, että sitä on hankala määritellä.

Kaikki alkoi TwistBe-nettikaupan perustamisesta, kun luonnonkosmetiikasta ja kemikaalittomasta puhtaudesta innostuneet ystävykset Veera, Kati ja Susanna halusivat perustaa saitin, josta heidän omia suosikkituotteitaan saisi ostaa mistä tahansa päin maailmaa. Pelkästä myynnistä ei kuitenkaan ollut kysymys: naiset myös opiskelivat kosmetiikan valmistusta sekä ainesosia ja niiden vaikutuksia, ja vierailivat valmistajien toimistoilla ja tehtailla. Vain tiukoista puhtaus- ja valmistuskriteereistä läpi päässeet tuotteet otetaan myyntiin, ja naiset testaavat jokaisen tuotteen itse. Tuotteiden pitää olla paitsi kriteerien mukaisia, myös oikeasti toimivia. Ja mikä parasta: näin myyjätkin tietävät tuotteista oikeasti kaiken.

Pian verkkokaupassa myytäville tuotteille perustettiin showroom, joka kehittyi ajan saatossa kaupaksi. Se avattiin Kamppiin Lapinlahdenkadulle elokuussa. Valikoima sisältää meikki- ja ihonpuhdistustuotteiden lisäksi myös esimerkiksi ruokatuotteita ja aineita kodin puhtaanapitoon. Lisäksi myynnissä on ravitsemusasiantuntijan kanssa yhteistyössä luotuja take away -salaatteja ja vihermehuja.

Nimi TwistBe tulee englannin kielen sanoista the way it's supposed to be, vapaasti suomennettuna niin kuin pitäisi. Ilman hössötystä, ilman valheita, ilman viherpesua - pelkkää luonnollisuutta. TwistBe tekee myös yhteistyötä erilaisten ekologisten ja eettisten palveluntarjoajien kanssa, joten luvassa on myös kampaamopalveluja, hierontaa ja ravitsemusneuvoja.

TwistBe, Lapinlahdenkatu 7, Helsinki. Avoinna ti-to klo 10.30-18 ja pe 10.30-15.


Testissä: Sosar

Virolaisen Sosarin luonnonkosmetiikkatuotteet lanseerattiin hiljattain Suomessa. Sosar on kolmen naisen yritys, ja se sisältää virolaisesta luonnosta, puhtaista raaka-aineista valmistettuja hunaja-, muta- ja turvepohjaisia naamioita, saippuoita ja voiteita. Testasimme kourallisen tuotteita.

Turvenaamio on ihastuttavan musta.
Turvenaamio on ihastuttavan musta.

Naamiot
Varoitus: kun mutanaamiopurkin avaa, sieltä tulvahtaa tuoksu, joka muistuttaa parhaimmillaankin mätiä kananmunia. Pakkauksessa on mukana varoituslappu, mutta tuoksu yllättää silti voimakkuudellaan. Se kuitenkin häviää, kun purkin sisältöä sekoittaa, eikä itse naamio tuoksu juuri miltään. Sinisenharmaata massaa tuntuu ylelliseltä levittä kasvoille. Naamion tulee antaa olla 5-10 minuuttia, eikä se saa kuivua. Turvenaamio on ihastuttavan musta, ja koostumukseltaan yhtä ylellinen kuin mutasisarensa, ja sitä käytetään samalla tapaa. Paksu, kiinteä massa on helppo levittää kasvoille ja sillä on mahtavaa läträtä. Paksun massan pois peseminen on haastavaa, mikäli haluaa kylpyhuoneen säilyvän puhtaana. Suosittelemme naamioiden pesua suihkun yhteydessä.

Mutanaamiosta on oma versio myös miehille.
Mutanaamiosta on oma versio myös miehille.

Turvesaippua
Tummanruskea turvesaippua vaahtoaa miellyttävästi ja toimii kuten saippuan kuuluukin. Vieno, mäntysuopainen tuoksu on aluksi miellyttävä, mutta sen alta paljastuu pian multainen, jopa hieman kalainen haju. Tämä on tosin vain ensimmäisillä pesukerroilla, sen jälkeen tuoksu on puhtaasti miellyttävä.

Aftershave
Sosarin partaveden minttutuoksu ei ole valitettavasti mieskokelaan mieleen, mutta tuote tuntuu kokeillessa kuulemma miellyttävältä ja raikkaalta. Mintun tuoksuinen partavesi sopisi neutraalin tuoksunsa vuoksi vaikka naisenkin käyttöön. Tuoksu on hento, mutta hiukan hammastahnainen.

Huulivoide
Hunajaisessa huulivoiteessa on raikas katajan tuoksu. Voide on kevyt levittää ja huulilla kosteuttavan tuntuinen, ja pikku purnukka on uskomattoman riittoisa. Huulivoidetta tekee mieli levittää huulien lisäksi myös kynsinauhoille ja kuiviin kyynerpäihin - ja miksei voisi? Sosarin sivuilla kerrotaan, että se sopii hyvin hoitovoiteeksi kuivalle ja vahingoittuneelle iholle.

Sosarin tuotteiden raaka-aineet saadaan virolaisesta luonnosta.
Sosarin tuotteiden raaka-aineet saadaan virolaisesta luonnosta.

Sosarin tuotteita saa muun muassa Ruohonjuuri-myymälöistä sekä luonnonkosmetiikan verkkokaupoista. Kaikki jälleenmyyjät Sosarin sivuilla.


Sosar-luonnonkosmetiikkaa nyt Suomesta

Virolainen luonnonkosmetiikkamerkki Sosar on saapunut Suomeen! Luontaistuotteisiin ja luonnolliseen kosmetiikkaan erikoistunut Nordic Health Systems maahantuo kiinnostavaa naapurimaan merkkiä Suomeen.

Sosarin tuotevalikoima sisältää hunaja-, muta- ja turvepohjaisia naamioita, saippuoita ja voiteita. Erityistä plussaa Sosar saa siitä, että valikoimasta löytyy tuotteita myös miehille.

Sosar on kolmen virolaisnaisen yritys, jonka voima ja teho pohjautuvat virolaiseen luontoon. Sosar tarkoittaa siskoa, ja yrittäjille sana edustaa huolenpitoa ja rakkautta sekä kanssaihmisiä että pohjoista luontoa kohtaan. Piret, Kerttu ja Triin yhdistävät Sosarissa voimansa, taitonsa ja osaamisensa turvallisuudesta, puhtaudesta, luonnollisuudesta, paikallisuudesta ja perinteisestä tietämyksestä.

Sosarin tuotteet eivät sisällä lainkaan haitallisia kemikaaleja. Ne on valmistettu käsin sataprosenttisen puhtaista, luonnollisista raaka-aineista. Jälleenmyyjät löytyvät Sosarin sivuilta.


Yliopiston Apteekki lanseeraa oman luonnonkosmetiikka-sarjan

Yliopiston Apteekki on viimeisen puolentoista vuoden aikana kehitellyt tuotteita, joilla se vastaa kotimaisten luonnonkosmetiikkatuotteiden kysyntään. YA naturae -tuotteet tulevat apteekkien, verkkokaupan ja erikoisliike Egon hyllyihin keskiviikkona 15. kesäkuuta.

Kotimaisten tuotteiden balmistuksessa on käytetty muun muassa ihoa uudistavaa, suomalaista koivunmahlaa sekä Suomesta kerättyjen puolukoiden ja mustaherukoiden siemenöljyjä. Tuotteiden ruusunmarjaöljy tuotetaan eettisesti ja kestävästi Afrikassa.

Tuotevalikoimaan kuuluu kasvovesi, puhdistusvaahto, silmämeikin poistoaine sekä kasvo-, vartalo-, huuli- ja silmänympärysvoiteet. Tuotteet valmistetaan Suomessa.

Kaikki tuotteet on valmistettu mahdollisimman luonnonmukaisesti ja ympäristöä säästäen. Sarja on sertifioitu Ecocert organic -standardin mukaan. Se sisältää raaka-aineiden lisäksi myös koostumuksen, tuotannon, pakkausten ja niiden prosessien tarkastuksen. Kotimaisia

YA naturae -tuotteet ovat paitsi luonnonmukaisia ja eettisesti valmistettuja, myös vegaanisia. Tai ainakin suurin osa niistä: vain yö- ja huulivoiteissa on käytetty mehiläisvahaa.

Iloisin uutinen luonnonkosmetiikan ystäville on (kotimaisuuden ja saatavuuden lisäksi) hinta. Kaikki YA naturae -tuotteet maksavat alle 13 euroa, joten ne sopivat laihemmallekin kukkarolle.


Oodi palasaippualle eli 6 syytä, miksi palasaippua on ykkönen

Kuva: almaje / Fotolia
Kuva: almaje / Fotolia

Once you go palasaippua, you never go suihkugeeli. Me olemme hurahtaneet täysin palasaippuoiden perinteiseen, mutta moderniin maailmaan. Vanha kunnon saippua soveltuu monenlaiseen pesemiseen ja me liputamme sen puolesta. Ai miksi? No - muun muassa näistä syistä:

1. Palasaippua on ekologinen vaihtoehto
Palasaippuan pakkaamiseen ei yleensä käytetä lainkaan hankalasti kierrätettävää muovia, ja monet saippuat on verhottu kierrätyskelpoisiin kartonki- tai paperikääreisiin. Palasaippua säästää luontoa myös kuljetuksissa, sillä muovipakkaukset eivät vie turhaa tilaa.

2. Palasaippua on nestesaippuaa riittoisampaa
Nestesaippuat sisältävät usein runsaasti vettä, eivätkä ne puhdista tai vaahtoa yhtä hyvin kuin palasaippua. Oikein säilytettynä palasaippua kestää monta kertaa nestesaippuaa pidempään ja säästää silloin myös runsaasti rahaa. Palasaippuan täytyy muistaa antaa kuivua pesujen välissä ilmavassa astiassa.

3. Palasaippua on luonnollinen vaihtoehto
Suihkugeeleistä on hankalampi löytää luonnonmukaisia, käsintehtyjä vaihtoehtoja, kun taas palasaippuoissa niitä on runsaasti. Palasaippuoista puuttuvat yleensä nestesaippuoiden ärsytystä aiheuttavat tensidit, keinotekoiset puhdistusaineet ja turhat säilöntäaineet, ja ilman niitä voi ihokin paremmin.

4. Palasaippua kosteuttaa
Vastoin yleistä luuloa palasaippua ei kuivata ihoa. Päinvastoin, oikea saippua jättää ihon pinnalle rasvaa, kun taas keinotekoisia puhdistusaineita sisältävä tuote poistaa iholta kaiken rasvan - ja siten kuivattaa ihoa.

5. Palasaippua kulkee helposti mukana
Reissuun pakkaamisen hetkellä saattaa joskus kasvaa surullisenkuuluisa "K" otsaan, kun kaikki kosmetiikka pitää pakata pikku pulloihin ja purnukoihin sekä survoa aina-liian-pieneen minigrip-pussiin. Palasaippua on ratkaisu, sillä sen kuljetusta käsimatkatavaroissa ei rajoiteta millään tavalla.

6. Palasaippua on monipuolinen
Palasaippuoita on monenlaisia: yksi on tarkoitettu kasvojen pesuun, toinen vartalolle, kolmas hiuksille. Voit siis luopua oikeastaan jokaisesta kylppäriäsi rumentavasta muoviputelista ja vaihtaa ne suloisiin, ekologisiin, hoitaviin palasaippuoihin.

Edellinen