Box Bike Helsinki: paikallinen uuden ajan tavarapyörä

Helsinkiläisnuoret kehittivät uuden konseptin tavarapyörälle. Erikoisuuksina laadukas äänentoisto ja aurinkopaneeli.

Kuva: Teemu Saloriutta / LUP

Pyöräily on yksi käytetyimmistä kulkumuodoista, joka sopii kaikille ikäluokille. Helsinkiin rakentuu jatkuvasti lisää pyöräreittejä ja tänä keväänä saimme käyttöömme matkakortilla lainattavat kaupunkipyörät. Seuraava askel voisikin olla lisääntynyt tavarankuljetus pyörällä. Tavarapyöriä ei toistaiseksi usein suomalaisessa katukuvassa näe, mikä on hassua, sillä sen hyödyt ovat suuret.

Pyöräilyä ja nuorisotyötä rakastava Markus Seppälä käynnisti viime vuonna projektin, jossa helsinkiläiset nuoret ryhtyivät suunnittelemaan uudenlaista tavarapyörää. Box Bike Helsinki on Luonto-Liiton Uudenmaan piirin (LUP) polkupyöräteemainen ympäristökasvatushanke, jonka tavoitteena on innostaa nuoria pyöräilykulttuuriin ja sen myötä oppia huoltamaan pyöriä sekä käyttämään niitä hyötykäytössä.

"Moni kiinnostui projektista ja vastaanotimme hakemuksia pilottihankkeeseen. Kannelmäen nuorisotalolta tullut hakemus oli täynnä motivaatiota ja innostusta, joten päätimme ottaa heidät mukaan projektiimme", kertoo hankkeen suunnittelijana ja projektipäällikkönä toimiva Seppälä.

Pyörän rakennustiimi. Vas. Markus Seppälä, Ville Nordström, Kiril Pitkänen, Oliver Vistal, Jami Ahlstén, Henry Halme ja Ringo Puurtinen.
Pyörän rakennustiimi. Vas. Markus Seppälä, Ville Nordström, Kiril Pitkänen, Oliver Vistal, Jami Ahlstén, Henry Halme ja Ringo Puurtinen. Kuva: Teemu Saloriutta / LUP

Työvälineisiin tartuttiin tämän vuoden tammikuussa ja nyt hanke on saatu päätökseen. Lopputuloksena syntyi mustan ja vihreän värejä loistava Box Bike Helsinki. Pyörä on omaa laatuaan: siinä on kotiteatteritasoa vastaava äänentoistojärjestelmä ja katossa koko boxin levyinen aurinkopaneeli.

"Pyörän akku latautuu aurinkoenergialla. Kun se on ladattu, sillä voi soittaa musikkia ja ladata puhelinta pyöräilyn aikana. Pyörän renkaat ovat niin sanottuja isoja läskejä pyöriä, millä pystyy ajamaan mahdollisimman monessa eri maastossa", sanoo Seppälä.

Tällä hetkellä pyöriä on vain yksi kappale ja se aiotaan sijoittaa Kannelmäen ja Malminkartanon alueen nuorisotaloille, joista sitä voi tulevaisuudessa lainata omaan käyttöön. Pyörällä halutaan erityisesti edesauttaa nuorten itsenäistä toimintaa, esimerkiksi alaikäiset harvoin pystyvät kuljettamaan painavaa tavaraa itsenäisesti. Tavarapyörä mahdollistaisi sen. Hankkeen yhteistyökumppanit järjestivät nuorille katuajo- ja pyöränhuoltokurssit, jotta pyöräilylle ja itse pyörälle saataisiin mahdollisimman pitkä ja turvallinen käyttöikä.

"Box Bike Helsinki -konsepti on maailmalla ainutlaatuinen. Halusimme käyttää sitä esimerkkinä pääkaupunkiseudun nuorille, ja näyttää että LUPissa heillä on mahdollisuus toteuttaa hurjempia ja kunnianhimoisempiakin ideoitaan", lisää Rauna Lilja, Luonto-Liiton Uudenmaan piirin puheenjohtaja.

LUP aikoo laatia pilottihankkeen pohjalta oppaan, minkä avulla kuka vain ja missä vain voisi pistää pystyyn samanlaisen konseptin mukaisen tavarapyörähankkeen. Mukana yhteistyössä olivat Nuorisoasiankeskus, Luonto-Liiton Uudenmaan piiri ry, Helsingin Seudun Liikenne, Helsingin Polkupyöräilijät ry ja Pyöräpaja ry.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi