Markkinointiguru Boströmin seikkailupeli

Hyppää Boströmin saappaisiin ja ratkaise kinkkiset tehtävät.

Cityn ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten SMKJ:n yhteisessä juttusarjassa käydään läpi markkinoinnin ja myynnin ilmiöitä. Kahdeksanosaisen juttusarjan aloitti viime viikolla suomalaisen musiikkimarkkinoinnin ihmetekoihin yltänyt Cheek. Toisessa jutussa pohdittiin hyvän myyjän ominaisuuksia ja mitä jokainen voi oppia niistä. Tässä jutussa lukija hyppää mestarimarkkinoija Boströmin saappaisiin kevyessä roolipelissä.


Boströmin puhelin käy kuumana.
Boströmin puhelin käy kuumana. Kuva: Eugenio Marongiu - Fotolia.com

Tervetuloa pelaamaan markkinointiguru Boströmin seikkailupeliä!

Tässä pelissä pelaaja ottaa Boströmin roolin. Boström on "hired gun", se tyyppi, joka auttaa yrityksiä löytämään oikean ratkaisun pahimmassa mahdollisessa julkisessa paineessa. Paha sana leviää kulovalkean lailla, mutta ei hätää - Boström on sammuttamassa tulipalon!

Myynnin ja markkinoinnin aito ammattilainen Boström joutuu tässä pelissä muutamaan kiperään tilanteeseen, joista tulee selvitä mahdollisimman tyylikkäästi. Valitse A-, B- tai C-vaihtoehto ja tarkasta onnistumisesi jutun lopusta. Jos vastausvaihtoehdot eivät miellytä, voit kertoa kommenttiketjussa, miten itse toimisit kyseisissä tilanteissa.

(Disclaimer: Pelin tapauksissa saattaa olla kaikuja tosielämästä.)


Kohtaus 1: Myrsky vesilasissa

Kuva: Muhammad Usman Qamar / Fotolia.com

Krapulaisen Boströmin puhelin soi. Langan päässä on hiiltynyt keittiömestari, jolla paska on osunut tuulettimeen pahemman kerran. Suomen nimekkäimpiin kuuluva chef kaipaa apua. Yleensä coolinsa tilanteessa kuin tilanteessa pitävä ravintoloitsija raivoaa luottomiehelleen puhelimessa, kuinka koko internet on kääntynyt hänen ravintoloitaan vastaan. Syynä tähän oli vesilasin hinta. Tai ei itse asiassa hinta, vaan tapa, miten veden hinnasta saatuun kritiikkiin vastattiin.

Asiakas oli kokenut puolentoista euron veden hinnan suomalaiseen ravintolakulttuuriin sopimattomaksi ja avautui siitä ravintolan Facebook-sivulla. Joku ravintolan työntekijöistä teki sen kriittisen virheen, että unohti nöyryytensä ja vastasi kritisoijalle ylimielisesti. Homma lähti viraaliksi ja hyökkäys ravintolaa kohtaan alkoi.

Boström on noussut kuunnellessaan ylös, vetänyt housut jalkaansa ja pimennysverhot avatessaan hän tajuaa, että on jo iltapäivä. Pienen rykäisyn jälkeen hän sanoo keittiömestariystävälleen varmalla äänellä:

Valitse oikea vaihtoehto
  • A. "Siinä vaiheessa, kun jengi vetää noin pahasti herneen nenään, on syytä vetäytyä pelikentältä ja antaa pölyn laskeutua. Nyt kannattaa olla ihan hissukseen, niin homma on ohi parissa päivässä."
  • B. "Myönnä, että homma meni päin helvettiä. Teidän Facebookissa on nyt sellainen kuhina, ettei sitä taistelua voi väistääkään. Netin massat on kuin verikoiria, jotka on saanut teistä hajun. Pitää nöyrtyä hammasta purren, pahoitella ja keksiä jotain ekstraa. Voisit vaikka lanseerata tuotteen, jonka avulla käännät tän koko homman plussalle. Esim. jonkun Watergate-burgerin. Postaat koko stoorin kuvana Facebookiin."
  • C. "Pistät kovan kovaa vastaan. Ei oo mitään syytä vaihtaa linjaa nyt, se vaikuttaisi vain epävarmuudelta. Voisit vaikka kirjoittaa pitkän vastineen, jossa selität veden hintaa ja osoitat, että asiakkaat ovat väärässä.
Lue: Hans Välimäen Midhill ajautui some-miinaan

Kohtaus 2: Lapselta viety ilmapallo

Kuva: akvafoto2012 - Fotolia.com

Boström huokaa helpotuksesta selviydyttyään ulos Suomen ruuhkaisimmasta tavaratalosta ilman paniikkikohtausta. Laadusta kannattaa maksaa, muttei liikaa ja siksi tuntuvaan ale-hintaan kummipojalle ostetut a-luokan äänentoistolaitteet lämmittävät kainalossa.

Tavaratalon ovella on kuitenkin hässäkkää. Vartija on kyykistyneenä parivuotiaan pojan viereen ja irroittaa tältä ilmapalloa kädestä. Vieressä pojan isä videoi tilanteen. Boströmillä katselee tilannetta ja saa omituisen kutinan siitä, että hän tulee saamaan duunikeikan vielä tämän päivän aikana.

Pari tuntia myöhemmin Boströmin puhelin soi ja Twitteriä selaileva Boström arvaa soittajan jo ennen kuin kaivaa puhelimen taskustaan. Isän kuvaamasta videosta oli tullut jättihitti jopa nopeammin kuin Böström oli osannut arvata ja nyt tavaratalon tuttu markkinointipamppu oli pulassa: "Nyt menee yli hilseen Boström! Maksan mitä vaan, jos keksit tähän jonkun ratkaisun."

Boström kietaisee viimeisen suupalan kiinalaisesta lounaastaan ja toteaa tyynesti:

Valitse oikea vaihtoehto
  • A. "Muista, että nyt on tärkeintä saada isä tyytyväiseksi. Lapsihan on ihan pihalla koko hässäkästä ja isä ratsastaa 'lapselta vietiin tikkari' -tematiikalla. Kunnon lahjakortti turruttaa varmasti ne traumat, jotka hieman yliampuen toiminut vartijanne sai aikaan."
  • B. "Isä ja poika ovat jutun keskiössä, mutta se, mitä he ajattelevat koko jutusta ei ole isossa kuvassa hirveän oleellista. Nyt vaan tiukkaa viestiä ulos siitä, ettei sääntöjä voi venyttää niin kuin haluaa yksittäisten ihmisten kohdalla. Samalla voi tuoda ilmi, että isällä oli mahdollisuus palauttaa pallo, mutta sekin jätettiin käyttämättä."
  • C. "Lakki kouraan ja anteeksipyyntö kehiin. Isä on hyvä saada tyytyväiseksi, mutta tärkeämpää on suorittaa anteeksipyyntö mahdollisimman julkisesti. Samaan aikaan kannattaa etsiä foorumeita, joissa pääsee tuomaan esiin anonyymisti sitä näkökulmaa, että säännöt ovat säännöt ja koko kohu liioiteltu. Mä voin väsätä teille Hitler-videon, joka vetää koko homman ironisesti överiksi."
Lue: Lähti käsistä kuin ilmapallo lapselta Stockalla

Kohtaus 3: Vaarilta lähti sähköt

Kuva: kromkrathog - Fotolia.com

Boström siemailee punaviiniä tyytyväisenä luksuskolmiossaan. Kuukauden lomailu päättyy kuitenkin kuin seinään, kun Boströmin Macin ruudulle tärähtää kiireinen sähköpostiviesti.

Viestin lähettäjä on Boströmin turkulainen serkku. Hän toimii paikallisen energiayhtiön markkinoinnissa ja tarvitsee valistunutta näkemystä käsillä olevaan kriisiin. Energiayhtiö ajautui kiusalliseen some-soppaan, kun eräältä vanhukselta katkaistiin sähköt maksamattomien laskujen takia juuri ennen joulua. Vanhuksen taakse heräsi kansanliike, joka oli valmiina maksamaan miehen erääntyneen laskun, jottei tämä joutuisi viettämään jouluaan värjötellen. Kysymys kuuluu, miten energiayhtiön tulisi toimia tilanteessa.

Boström siemaisee viinilasinsa lopun yhdellä huikalla, asettaa kätensä näppäimistölle ja kirjoittaa itsevarmasti:

Valitse oikea vaihtoehto
  • A. "Jos lähdetään siitä, että nyt on joulu ja ilman sähköjä jäänyt asiakas on vanhus, niin on hyväksyttävä, että sympatiapisteet kääntyvät väkisinkin vanhuksen puolelle, kasvotonta energiayhtiötä vastaan. Tästä syystä joustaminen perinteisistä kiveenkirjoitetuista säännöistä on pakollista. Kuitatkaa lasku itse, kääntäkää sähköt takaisin päälle ja viestikää humaanisti ja ymmärtäväisesti asiasta omien some-kanavienne kautta, kuitenkin painottamalla, että tämä on poikkeustapaus, jossa yksilöä on pakko kuunnella."
  • B. "Ei se, että kyseessä on vanhus tai se, että joulu on tulossa, tarkoita sitä, että yksittäisten ihmisten kohdalla aletaan tekemään poikkeuksia omiin pelisääntöihin. Pysykää kovana ja viestikää asiasta harkiten. Teidän asema energiayhtiönä on niin vahva, ettei pieni some-myrsky pysty viemään teiltä merkittävää osaa bisneksestänne."
  • C. "Lähettäkää miehelle herkkukori jouluksi ja kertokaa siitä ylpeästi omissa some-kanavissanne. Ulospäin lähtevissä viesteissä on tärkeää vähätellä tilanteen vakavuutta, heittää jopa hieman vitsiä ja kääntää asiaa omaksi eduksi vetoamalla tasa-arvoiseen kohteluun kaikkien asiakkaiden kohdalla. Jos tässä tehtäisiin poikkeus, olisi ensi jouluna iso joukko ihmisiä, joilta olisi laskut maksamatta."

Lue: Lahjoittaja maksoi vanhuksen sähkölaskun - Turun Energia on "pahoillaan kohusta"


Tarkasta vastaukset:

Kohtaus 1: oikea vastaus = B.

Armottoman nettilynkkausjoukon edessä ei ole syytä ylimielisyyteen, mutta nöyryydellä ja kekseliäisyydellä tilanteen voi kääntää edukseen. Vaikenemalla ei heitetä lisää bensaa liekkeihin, mutta negatiivinen mielikuva jää tapahtuneesta päällimmäiseksi.

Kohtaus 2: oikea vastaus = C.

Jälleen edetään nöyrästi. Kohu on koko kansan kohu, vaikka onkin lähtöisin yksittäisistä henkilöistä. Siksi oman kriisiviestinnän tulee olla suunnattua mahdollisimman suurelle osalle kohuun osallistuneista netin käyttäjistä.

Kohtaus 3: oikea vastaus = A.

Kiveen kirjoitettujen "sääntöjen" suhteen joustaminen saattaa olla joissain tilanteissa ainoa järkevä vaihtoehto, etenkin, jos yhtälössä ovat sekä vanhus että joulu.


SMKJ

"Kaiken, minkä ympärilläsi näet, on joku myynyt."

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on aitojen ammattilaisten etujärjestö.

Liity: smkj.fi

1 kommentti

oma armas

11.2.2014 15:06

Osa ympärillä olevasta on ostettu, ei myyty. Osa myyjistä on tavaran luovuttajia ei myyjiä. Myyjänimikettä kantavista oikeita myyjiä ja tarjonnan luojia on kuitenkin aika vähän...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi