Oikein esitettynä Helsingin joukkoliikennekin näyttää kauniilta

Lauri Vanhalan visualisoinnissa Helsingin julkinen liikenne herää uuteen aamuun.

Hyvää huomenta Helsingin joukkoliikenne!
Hyvää huomenta Helsingin joukkoliikenne!

Lauri Vanhalan visualisoinnissa pääkaupunkiseudun joukkoliikenne kuvataan lintuperspektiivistä. Yksittäiset valolinjat näkyvät pikkuhiljaa lisääntyvän ympäri kaupungin. Syntyvän kuvion avulla hahmottaa kuinka laajalla alueella joukkoliikenne kulkee, ja mitä reittejä ihmiset aamuisin kulkevat työmatkoillaan. Ajatuksena on myös näyttää julkisen liikenteen kattavuus, jotta kaupunkilaiset ymmärtäisivät, ettei yksityisautoilu ole välttämätöntä.

Visualisoinnissa animaatio piirtyy sitä varta vasten rakennetulla sovelluksella. Sovellus hakee datan Reittioppaasta, lataa taustakartat, laskee bussien arvioidut ajoajat ja piirtää reitit sitten taustakartan päälle png-muodossa. Lopuksi video on editoitu png-kuvien pohjalta.

Vanhalan visualisointi voitti eilen visualisointisarjan Apps4Finland-sovelluskilpailussa, joka kannusti ideoimaan sovelluksia, jotka hyödyntävät avointa dataa. Julkiselle puolelle ja erilaisille organisaatioille kertyy jatkuvasti valtava määrä dataa, jota ei ole kuitenkaan jalostettu helposti omaksuttavaan muotoon. Uuden teknologian avulla tuo data saadaan parhaimmilaan herätettyä eloon mitä mielenkiintoisimmilla tavoilla.

Jos Vanhalan sovellus kannustaa julkisen liikenteen pariin, on Neligrate Oy:n ParkkiNappi-sovellus toisensuuntaisella asialla. Apps4Finlandin sovellussarjan voittanut ParkkiNappi tarjoaa autoilijalle helpotusta pysäköintiin: pysäköinti onnistuu puhelimen avulla, nappia painamalla. Sovelluksen avulla autoilija säästää hermojaan, kun ei tarvitse pelata kolikkojen ja parkkilippujen kanssa. Samalla syntyy säästöjä pysäköinninvalvonnalle, kun pirkot voivat tarkistaa pysäköinnin tilanteen WAP-puhelimen kautta.

Ideasarjan Apps4Finlandissa vei verkkoguru Kari Hintikka Tilannekuva-sovelluksellaan. Tilannekuva.fi on valtion verkko-osoite, jota on tarkoitus käyttää erikois- ja kriisitilanteissa, kuten Nokian vesikriisissä, pandemiaseurannassa tai syysmyrskyjen ennakoinnissa. Kriisiviestinnässä perinteisinä ongelmina on, että palvelut ylikuormittuvat tai kaatuvat, eikä kansalaisille ole tarjolla tarpeeksi infoa. Tilannekuva.fi:n on tarkoitus toimia palveluna, joka tarjoaa yksittäiseen erikoistilanteeseen liittyvän tiedon "samalta luukulta".

5 kommenttia

PesisMaila

24.11.2011 18:36

Siis tätä en just niinku tajua. Joka aamu, kun menen Tapiolaan bussilla, se on aina tukossa Kirkkonummella ja sitten Kivenlahdessa ja lopulta Tapiolan huudeilla juurikin.

Olen itse myös tullut ruuhka-aikaan autolla Tapiolaan - matkani kesti n. 2h, mikä olisi ottanut bussilla ehkä 50 minuuttia.

Kiinnostais tietää, millon ihmiset heräis ja alkais käyttää julkisia. Mutta ei, oma napa paras napa.

Tekosyyt:
1. Bussi ei mene ovelta ovelle.
2. Lapset pitää hakea tarhasta/koulusta tai viedä niihin.
3. Haluan oman rauhan.
4. Bussit menevät huonoon aikaan.
5. Bussit ovat täynnä.

Jos joku keksii vielä lisää, ilmoittakoon.

Lapsetkin voi opettaa menemään sillä bussilla. Bussit nyt sattuvat olemaan täynnä, ne on kuitenkin laskettu 50 matkustajalle sopiviksi(?). Busseja menee Tapiolasta Helsinkiinkin about 1-3 minuutin välein. Menkää autolla sinne, mistä lähtee useammin bussejanne. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Ai niin, mut sitten loppuu ruuhkat ja taas voi mennä autolla. Ps. Kaikki muutkin ajattelevat niinkuin sinä ajattelet.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jumissa

8.2.2017 07:22

Kovin olen kyllä ihmetellyt, että mihin tolla joskus valimistuvalla länsimetrolla mukamas pääsee? Yhdistetään nukkumalähiöt Helsingin keskustaan ja takaisin... Mutta missä ovat ne työpaikat, joihin sillä pääsee? Tai julkisetpalvelut? Suurin osa julkisesta liikenteestä kun on rakennettu helsinkeskustaa ruokkivaksi, ja "ainoa" vaihtopaikka on Elielinaukio, niin kyllä kehäteitä ja paikalliskatuja pitkin pääsee paljon rivakammin liikkumaan... Kovasti jo kaipaan ja ihmettelen poikittaisen julkisen liikenteen puutetta. Jokerihan oli heti avattaessa täynnä, eikä kapasiteetti riitä.. OLisiko paikallaan siirtyä sanoista tekoihin ja rakentaa se kehämetro tai edes se "pika" raitiotie, joka kumminkin jää jumiin kaduilla vaeltavan liikenteen jalkoihin. Ehdottaisin metroa linjalle Matinkylä-Olari-Suurpelto-Karamalmi-Konala-Myyrmäki... jne... Aina Jakomäen ja Länsimäen kautta Mellunmäkeen saakka... =) Ja kyllä olisi kiva, jos Kampista pääsisi myös esimerkiksi Töölöön, Meikkuun, Pasilaan ja Areenalle... Vaikkapa edes Haltiavuorelle saakka, nyt kun lentokentälle rakennettiin jo se junarata... Esim Meikussa on kumminkin paljon hoitajia ja lääkäreitä, sekä potilaiden luona vierailevia niiden kiirreellisten piipaakyytien lisäksi...

Moilanen

12.11.2017 04:38

Spuget kusee alleen bussissa. Joku haisee röökille toinen suitsukkeelle.

Bussissa on kuuma tai kylmä. Kun sataa räntää bussi jättää tulematta tai saapuu myöhässä.

Kun unohtaa leimata lippunsa saa 80€ pikavoiton.

Energinen nuoriso on ihanaa matkaseuraa. Usein he tarjoavat musiikkia puhelimistaan.

Vierustoveri lukee metroa tai tekee läppärillään töitä. Ihanasti omaa tilaa.

PesisMaila

24.11.2011 18:39

Paras on muuten ehdottomasti: Miksi minä, kun ei kukaan muukaan? :)

Vetäkää ittenne hirteen. Oikeesti. Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin te. Ja joo, tässä maailmassa ei auta kun itse ajaa ja ajatella omaa etuaan - mutta oisko se niin väärin, että yleisen mukavuuden vuoksi joskus vois jossain asioissa joustaa? ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mukavuudenhaluinen

27.11.2011 15:28

Me vanhat ollaan mukavuudenhaluisia. Me istutaan mieluummin kauemmin siellä omassa autossa kuuntelemassa sitä omavalintaista (peetä) radiokanavaa, mukavassa lämpimässä pesässä. Me halutaan raahata omaisuutta mukana, ilman että se haittaa muita matkustajia. Me halutaan lähteä silloin kun itselle sopii, oma auto on joustavampi, koska se lähtee silloin kun minä käsken. Voi muuttaa mieltään ja lähteä paikasta x sittenkin paikkaan y, eikä takaisin paikkaan k. Ei tarvitse palella pysäkillä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi