Pentti Karvonen

Hyvä Paha

Lääkäri Pentti Karvonen istuu Katajanokan vankilassa puolentoista vuoden tuomiotaan huumerikoksista. Mutta onko hän huumerikollinen? Vai onko hän sittenkin hyväntekijä, opiaattiriippuvaisten ainoa vapahtaja? Yleisesti hyväksyttyjen vieroitushoitojen heikot tulokset on pimitetty julkisuudelta, väittää Karvonen.

On kevään ensimmäinen päivä. Aurinko kultaa Katajanokan vankilan tiilimuurin ja leikkii vartijoiden kopin ovella. Kopin ikkunalla seisoo rivi suljettuja matkapuhelimia. Vain välttämätön, kamera, magnetofoni, kynä ja laiha pino papereita pääsee mukaan. Kopilta näky on yllättävä. Pieni rakennus, mutta oikealla puolella tilava kirkko. Suora tie johtaa pienelle vihreälle ovelle. Kulissit ovat kunnossa. Ovessa on vanhan ajan tyyliä, samoin kuin seinään lyödyssä antiikkisessa lämpömittarissa.

Fasadin takana piileksii ankeampi, 60- tai 70-luvun rapunovi. Tervetuloa tutkintavankeuteen. Ikävänharmaan käytävän varrella, isossa huoneessa odottaa lisää vartijaveikkoja. Elovena-tytön oloinen vartija vie meidät ”kerhohuoneeseen”, jossa on rehtorinkanslian tunnelma. Tuolit ovat punaisia, ja matala pleksi erottaa jyvän akanasta.

Viisi minuuttia yli kahden Pentti Karvonen tuodaan paikalle. Laihtuneen miehen silmät tuikkivat optimismia. Paksut harmaat hiukset on kammattu johonkin toiseen aikaan kuuluvilta kasvoilta. Perinnevillapaidan alla on farkkupaita. Miehellä on mukanaan vino pino faktaa. Kiltisti hän kyselee vartijalta, saako toimittajalle antaa tämän tai tuon dokumentin. Pleksin taakse istuessaan hän aloittaa katkeamattoman puheen. Viidentoista minuutin päästä pyydän sanoa jotain.

Mulla on henkilökohtainen syy olla täällä. Se on Lilli.

“Ihanko totta? Tunsitko sinä Lillin?”

Joo. Tunsin jo silloin, kun se oli näsäviisas pikkukimma, yksitoistavuotias.

“Lillistä tehdään dokumenttia. Dokumentintekijät kävivät täällä.”

Joo, tiedän. Meillä on videomatskua Lillistä. Hauskaa kamaa siitä ajasta, kun se styylasi Marin kanssa. Lillin kuolema yliannostukseen oli kova isku. Silloin mä päätin, että jonain päivänä mun on tavattava sut.

“Minulla on makuuhuoneen seinällä valokuva Lillistä. Siinä hän nojaa puuta vasten. Pahoina työpäivinä olen katsonut sitä kuvaa… (kyyneleet valuvat).”

Sä pystyit auttamaan Lilliä. Ja nyt istutaan tässä ja koitetaan pidättää itkua. Vietät pääsiäistä vankilassa. Moni voisi nähdä sun tilanteessa kristillistä symboliikkaa.

“Olin jo nuorena Oulussa kristitty, mutta nykyään kannatan uskontojen välistä ekumeniaa, väkivallatonta vastarintaa ja gandhilaista vankilassa istumista. Minulla on aikaa istua täällä jonkin aikaa hyvän asian puolesta.”

Mutta miten susta tuli tuollainen?

“Olen joutunut jo pitkään käymään läpi omaa rooliani lääkärinä. Olen ollut muutamassa kapinassa jo mukana. Omasta mielestäni olen ollut innovatiivinen. Kymmenen vuotta ennen muita käytin praktiikassani eritromysiiniä keuhkokuumeen hoidossa. Alkoholistien hoidossa olen käyttänyt menestyksellisesti Diapamia. Se oli yksi kapina. Siihen aikaan Diapamia määrättiin alkoholisteille vain viikon kuuri, koska siihen liittyy väärinkäyttöriskejä ja samanaikaista viinan käyttöä.

Potilaat kuitenkin hyötyivät selvästi Diapam-hoidosta, etenkin silloin kun vaimo oli mukana tukihenkilönä, perhetilanteesta kertomassa. Ahdistus väheni ja perjantaipullo jäi ostamatta ja viinakierre alkamatta. Tämä toimintatapa on julkisesti kielletty Suomessa, mutta Englannin yleislääkäreiden ohjeistuksessa se hyväksyttiin vuonna 1999.”

Hyödyitkö taloudellisesti? Olitko Diapam-diileri?

“No en!”

Syyttäjän mukaan olet käärinyt taskuusi miljoonia Temgesicia ja Subutexia diilaamalla?

“En todellakaan. Siinä on valtavia laskuvirheitä syyttäjän puolelta. Asiakasmäärä arvioitiin 2,7 -kertaiseksi, liikevaihto 2,5 -kertaiseksi, ja huumeena käytettyjen lääkkeiden määrä satakertaiseksi. Heroiinia vastaava huumeenkäyttömäärä oli syyttäjän mielestä 8,7 kiloa.”

Mikä se sun mielestä oli?

“4,6 grammaa, joka on voinut mennä juhlimiskäyttöön tai humalahakuiseen käyttöön minun puoleltani tahattomasti.”

Mistä sait rahaa homman pyörittämiseen?

“Olin vuosikausia kerännyt peruspääomaa laserpraktiikkaa varten. Se oli haave, jonka halusin toteuttaa. Kun karmea huumeongelma tuli päälle ja toimintani muuttui täysin toisenlaiseksi, aloin toimia laserpääoman turvin. Lainasin rahattomille ja epätoivoisille potilaille rahaa, ja välillä tilit olivat tyhjiä. Viisi kertaa aivan miinuksella. Nyt olen verot huomioiden jälleen pakkasen puolella.”

Nyt väitetään, että Subutex on kolmanneksi yleisin suonensisäisesti käytettävä huume. Onko Subutex huumetta? Mikä on heroiinin ja Subutexin vaikuttavan aineen buprenorfiinin ero?

“Subutex yksinään normalisoi keskushermoston toimintaa. Se on monelle aivan yhtä välttämätön kuin insuliini sokeritautiselle. Heroiini on puhdas myötävaikuttaja, naltreksoni puhdas vastavaikuttaja. Buprenorfiini on molempia yhtä aikaa, siis näiden aineiden väliltä. Sillä on niin sanottu mixed action, eli se poistaa vieroitusoireiden lisäksi myös yliannosteluoireita.”

Arvostettujen psykiatrien jengi puolustaa sinua. Heidän mielestään laiton tapa hankkia Subutexia katukaupasta vaikeiden vieroitusoireiden hoitamiseen ei tee lääkkeestä huumetta, ja hyödyn Subutexin huumemaineesta kerää laiton huumekauppa?

“Niin. Voitaisiin pohtia, mikä on lääkettä, mikä puolestaan huumetta. Sen määrää käyttötarkoitus ja toteutuva keskushermostovaikutus, eikä se, mistä lääke on hankittu ja miten se on elimistöön saatettu. Luonnontieteellinen huumemääritelmä ja tullipoliittinen huumemääritelmä ovat ristiriidassa keskenään.”

Puhut laajalle levinneestä harhaopista?

“Kyllä. Tässä mielessä haluan esiintyä uskonpuhdistajana! Maailmalle levinneen harhaopin mukaan riippuvaisuus on aineen aiheuttama sairaus. Riippuvaisuussairauden syntyhistoria on ymmärretty ihan päin honkia. Riippuvuus on sosiopsykosomaattisten syiden aiheuttama aineeseen kohdistuva sairaus!”

Yhteiskunnassa ja kulttuurissa, urbaanissa kaupunkimiljöössä esiintyy addiktiivisia ilmiöitä. Väität siis, että on olemassa addiktiivisia luonteita?

“Tutkimusten mukaan heillä on jo kahdeksanvuotiaina aggressiivinen ego ja impulssikontrollin puute. Nämä pitäisi hoitaa viisi viiva kymmenenvuotiaana vuoden mittaisena terapiana, eikä kaksikymmentä vuotta myöhemmin loppuiän kestävinä hoitoina. Narkomaaneissa on jo kahdeksanvuotiaina näkyvissä huumeisiin takertumisen vaarat.”

Loppu on siis huonoa tsägää? Nyt sitä on annosteltu sullekin.

“Jos minä olen syyllistynyt kollektiiviseen hoitoon, voisi, Professori Salaspuroa lainaten, sanoa, että yhteiskunta on syyllistynyt kollektiiviseen hoitovirheeseen. Yhteiskunta on tällainen, tuomarit ryhtyvät lääkäreiksi eikä kukaan välitä miten käy potilaiden.

On olemassa hyväkuntoista porukkaa, joilla on rahaa lääkkeisiin, mutta mitä tehdään niille, jotka eivät pysty saamaan rahasummaa kokoon?

Heille on annettu velaksi lääkkeitä, ja hoitokerroissa on mukana myös terapiaa, kahdestaan, ja ryhmissä. Olen järjestänyt osamaksulla matkoja Pariisiin, ja pitänyt lääkevälinevarastoa Helsingissä, jotta lääkkeitä pystyi hakemaan pienemmissä erissä, jopa kaksi tai kolme kertaa viikossa.

Ei Subutex muutu heroiiniksi, jos se makaa toimistossani viikon tai puolikin vuotta. Syyttäjä uskoo alkusyntyyn, aineen olomuodon muutokseen, miltei alkemiaan. Olenhan melkoinen noita, jos käteeni tuotu Subutex onkin heroiinia, kun se kädestäni lähtee! En osaa taikoa lintuja saati heroiinia!”

Lääkevarasto stadissa oli siis yksi Benedictus-hoidon muodoista?

“Sillä on kolme päämäärää. Dekriminalisaatio eli syyllistämisen ja rankaisemisen lopettaminen. Benedictushan tarkoittaa siunaamista, hyvien asioiden kertomista toiselle ihmiselle. Suurin rikokseni lienee anteeksiantaminen. Annan anteeksi asioita, joista pitäisi tuomita ja rangaista.”

Hyväksyt ihmisen sellaisena kuin hän on?

“Hyväksyn, ja vasta sen jälkeen voidaan keskustella tekemisistä, valinnoista, kohtuudesta, vuorovaikutussuhteista, rakkaudesta sen eri nimikkeillä, tai kuunnella, mitä toisella on painolastina elämässään. Jos asiakas retkahtaa, keskustelu jatkuu, eikä asiakasta eroteta hoidosta, niin kuin virallisella puolella on tapana.”

Armoa ei anneta?

“Sitä on annettu vain aids-potilaille, ei aikaisemmin. Järkyttävää. On hankittava aids päästäkseen inhimilliseen hoitoon. Näin Suomessa.

Benedictus-hoidon toinen pointti on korjaushoito. Se on alussa suuriannoshoitoa, myöhemmin pieniannoshoitoa. Impulssikontrollin puutetta hoidetaan sisäistä ja sosiaalista kontrollia kohentamalla, ei impulsseja tappamalla ja poistamalla. Kyse on ensiapuhoidosta, eikä vihoviimeisestä, toivottomien tapausten hoidosta.

Kolmas pointti on hoitomenetelmien yhteensovittaminen eli harmonisaatio. Hoidot ovat päällekkäisiä ja samanaikaisia, kiinalaisittain three in one -hoitoja. Länsimaissa on ollut tapana toteuttaa erillisiä 1 plus 2 -hoitoja. Ensin vieroitus eli myrkynpoisto ja vasta sen jälkeen psykososiaalinen kuntouttaminen. Tieteelliset tulokset paljastavat merkillisen yhtälön. Yksi plus kaksi on nolla. HYKS:n tulokset vuosilta 1987-91 paljastavat, että kyseisessä hoidossa opiaattiputken katkaisu onnistui vain yhdeksässä prosentissa tapauksista. Tämän sensaatiomaisen hoitomenetelmän tulokset salattiin ja pidettiin piilossa vuosina 1996-2000.”

Pahimman kivityksen aikana?

“Niin. 1 plus 2 -hoidon valvoja on kahteen kertaan vannonut oikeudessa, ettei hoitomenetelmän tuloksia ole edes tutkittu eikä hän ole oman klinikkansa satasivuista tutkimusta koskaan nähnyt. Skandaali paljastui vasta viime jouluna. Hoitomenetelmän tulokset löytyivät. Lähes satasivuinen raportti! Professori Salaspurolla on alkuperäiset asiakirjat, minulla sivun yhteenveto.”

Mitä tästä voi päätellä? Sun olis pitänyt lähettää potilaat HYKSiin yhdeksän prosentin tehohoitoon?

“Niin. En kuitenkaan suostunut, ja nyt istun tässä. VVV-lääkärinä.”

Vakaumuksen vuoksi vangittuna? Narkomaanit ovat kuitenkin tutkimusten mukaan hyötyneet Benedictus-hoidosta.

“74 asiakasta on tutkittu hyvin hoitotuloksin. Asiasta on olemassa laajaa kansainvälistä kartoitusta. Professori Salaspurolla on yhteenveto.”

Mitä narkomaanien henkipattoheimo sun mielestä tässä yhteiskunnassa edustaa?

“He ovat hyviä vihollisia, koska eivät kykene puolustamaan itseään, henkipattoja, joita alemmas ei voi mennä. Alkoholistitkin voivat tuntea ylemmyyttä narkomaanien seurassa.

Olen ollut todistamassa sellaista tilannetta, jossa alkoholisti äiti haukkuu tytärtään, joka yrittää selittää äidille, että he ovat samassa veneessä. Tytär on kyynelissään äidin edessä ja itkee: ”Äiti, koita nähdä, me ollaan ihan samassa veneessä.” Minäkö, minä olen kylläkin alkoholisti, kun taas sinä käytät laitonta huumetta, etkö sinä tajua? Me emme ole samassa veneessä, minä en ole mikään rikollinen!!”

Äiti ei voinut millään myöntää, hän tarvitsi koossa pysyäkseen tyttären narkomaniaa.”

Narkomania on siis koko perheen sairaus?

“On. Olen nähnyt kaikenlaista. Hyvin erilaisia reaktioita. Kaukaisia isiä ja ylihallitsevia äitejä. Lapsia, jotka ovat saaneet kaiken uhkailemalla ja jotka eivät pysty käsittelemään aggressiivisia tunteitaan. Lapsia, jotka hakevat jatkuvaa mielihyvää, jotka eivät saa tyydytystä normaaleista asioista, joiden tunne-elämä on jo kahdeksanvuotiaana aggression läpitunkema.”

Millainen fiilis sulle jäi oikeudenkäynnistä?

“Oikeuskäsittely oli täyttä mielivaltaa, siellä faktat muuttuivat fiktioksi, painajaismaisiksi kuvitelmiksi. Uskon kuitenkin aina hyvään, ja sitä sanoin myös Matti Wuorelle. Kun hän kuiskasi minulle olevansa varma häviöstämme, pyysin häntä keskittämään voimansa ja pitämään optimistisen puheen.

Hän puhuikin loistavasti, palavasti, on tärkeää puhua niin kuin tuntee, ei ole väliä sillä, kuinka monta ihmistä puhe tavoittaa. Minulle riittää, jos se tavoittaa yhden ihmisen!

Miten kävikään? Arvioni, viiden prosentin mahdollisuus toteutui! Syyttäjän vaatiman seitsemän vuoden sijasta sain puolitoista vuotta! Olen iloinen lautamiesten rohkeudesta, mutta en vuosistani vankilassa.”

Mitä mieltä olet tuomiostasi?

“Lääkärinä toimiessani motiivini ovat olleet ammatillisia, ja olen tehnyt kutsumustyötä. Raha ei ole ollut minulle motiivi. Ainut lainvoimainen tuomioni tähän mennessä on lääkerikos ja toiminta luvattomana lääkärinä. Sain näistä tuomion viime vuoden kesäkuussa. Oikeudessa myönsin itsekin syyllistyneeni edellä mainittuihin rikoksiin. Silloin käräjäoikeuden syyttäjä vaati kolmea kuukautta ehdollista vankeutta, yksi lautamiehistä sakkoja, ja kaksi päätyi tuomarin kanssa jättämään kokonaan rankaisematta lieventävien asianhaarojen vallitessa.”

Milloin aloitit tämän korvaushoidon?

“Korvaushoito alkoi jo 1985-1990, omistautuminen tuli myöhemmin. Itse asiassa iso juttu tapahtui vuonna 1993 Hakaniemen lääkäriasemalla. Silloin vastaanotolle tuli nainen kauniin nuoren poikansa kanssa.

Poika oli huonossa kunnossa, hiukset ja vaatteet likaisina ja onnettoman oloisena. Äiti rukoili narkomaanipojalleen lääkettä. Hän oli kiertänyt tuloksetta vaikka kuinka monen lääkärin luona ja oli aivan epätoivoinen.

Äiti kertoi elämästään pojan kanssa. Pojalla oli tapana hävitä moneksi päiväksi ja ilmestyä huonossa kunnossa kotiin. Hän kertoi myös, kuinka lääkettä saadessaan poika muuttui, pesi tukkansa, huolehti itsestään, kävi kavereiden kanssa elokuvissa ja kykeni elämään suhtkoht normaalia elämää, pudotakseen takaisin heroiinihelvettiin silloin kun Temgesic pääsi loppumaan.

Äiti kysyi minulta, kumpi tässä on hullu, hän äitinä vai minä lääkärikunnan edustajana, kun en suostunut tai uskaltanut kirjoittaa lääkettä enempää kuin kaksi kertaa.

Myönsin, että minä olen hullu ja kaikki Suomen lääkärit ovat hulluja. Olin kaksi vuotta yhteydessä Tukholman Karoliiniseen sairaalan atk-kirjastoon kotitietokoneellani ja opiskelin korvaushoitoa.

Totesin äidin olleen oikeassa ja löysin itsestäni kanttia myöntää asia. Toukokuussa 1995 minussa syntyi Don Quijote, Robin Hood, ja ties keitä.”

Kadutko nyt mitään, kun istut siinä?

“Olen antanut kaikkeni, koko elämäni. Jos paljastaa suuren valheen ja vääryyden, se ei kaduta! Toki monen asian olisi voinut junailla paremmin, mutta pioneerit tekevät aina virheitä. Mutta kuka on tehnyt rikoksen ihmisyyttä vastaan, minä vai valtio?”

Jos saisit lähteä nyt ulos tuosta portista, mitä haluaisit juuri tällä hetkellä tehdä?

“Mennä tapaamaan lapsiani, lastenlapsiani, sisariani ja ystäviäni. Rauhoittua, nauraa ja itkeä. Viimeiset kuusi vuotta ovat olleet todella rankkoja. Tämä on ollut mieletön kokemus. Työni on alussa, eikä lopussa!”

59 kommenttia

tsap

17.3.2002 05:33

olisi ihan kiva tietää kuka tämän surullisen kohtalon kokenut lilli oli, kun hänestä näin puhutaan jutun aluksi..
pentti karvonen on hieno ja rohkea mies. toivon hänelle jaksamista vankilassa ja elämässä muutenkin!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Huolestunut

27.3.2002 18:24

Miten on mahdollista, että paikkakunnilla, joilla ei ole opiaattiriippuvaisia, on narkomaaneja jotka käyttävät Subutexiä suonensisäisesti?

Montako suonensisäisesti Subutexiä käyttävää Suomessa on?

Subutexin sidosaineena käytetään maissitärkkelystä, joka tukkii verisuonet. Kun tabletteja murskataan ja liuotetaan nesteeseen, joka injektoidaan verenkiertoon, vaikutus on karrikoidusti sanottuna sama kuin suoneen ruiskutettaisiin Maizenaa. Seurauksena tästä laitoksissa on 20-vuotiaita aivoinfarktipotilaita. Miksei tästä puhuta?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Harry56

26.2.2018 18:17

Tässä juuri mainittiin ne urpot jotka ovat piikittäneet Subutexsiä !
Joku syö liikaa , jollekin ei riitä mikään ! Oikein käytettynä ja valvottuna lääke on Paras Heroiinin hoitoon ! Kaikki bubrenorffinia sisältävät puhtaat lääkkeet !! Monesti testattu ! Itse pääsin 18 vuoden kierteestä vek !
Kiitos Dogtor !

parfaitAmour

19.5.2005 20:37

Tuhannet kiitokset loistavasta Karvosen Pentin haastattelusta. Hän on pelastanut elämäni tärkeimmän ihmisen heroiinikoukusta...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

parfaitAmour

19.5.2005 20:40

Sinulle nim.Huolestunut : Huumeet tuhoavat suonia paljon enemmän, ja viisas käyttää subutexia filtterin läpi... Onpahan tullu muruni kokeiltua..ja auttopa Pentti hänet kuiville ja tällä hetkellä meillä molemmilla elämä täysin kunnossa..
Vaikka olet oikeassa siinä, että monet käyttävät lääkettä huumena. Mutta näin se on kaikkien huumaavien lääkeaineiden väärinkäytössä (diapam, tenox yms).

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kollega

14.6.2005 19:27

Pena on oikeassa niinkuin monta kertaa aiemminkin tuulimyllyjä vastaan taistellessaan.Nyt se on nähty, koska julkinenkin terevydenhuolto tunnustaa Subutexin tehon. Eikö Pentti voisi jo vaatia korvausta vangitsemisestaan?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

pepe__

8.9.2005 16:15

terve pentti.benjamin torfayeh minulla on vieläkin sutexin käyttöä ja tahtoisin tietää miten voit konsultoida minut esm. tallinaan vismariin hiodon arvioitiin,jos luet viestin vastaa maht.pian.ja muutenkin mitähn sinulle kuuluu? terv:pepe lei benjamin

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

asiasta jotain tietävä

2.1.2006 20:01

Pentti on tehnyt niin suuren karhunpalveluksen niin monelle narkomaanille vain ja ainoastaan omaa hyötyä tavoitellakseen.En ala tarkemmin selvittää yksityiskohtia mut pitäkää asiasta tietämättömät turpanne kiinni ja lakatkaa puolustamasta tollasta klovnia joka vetää teitä kuin pässiä narussa.
PS.Toivottavasti en tapaa penaa pimeällä kujalla!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mkv1978

26.1.2006 02:14

mikä v:n suboxone?heti ku rupesin saamaan suboxoneja niin mun korvaus hoito meni päin v:tä!miks vai onko se kusetus pilleri?suputexiä kun sain en koskenu ollenkaan piikkiin mut nyt ollaan taas samassa junassa ku ennen !et kiitos suboxonen keksijät!subutex takas korvaus hoitoon ni vois tuloksiakin näkyä!!!!!!!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Catherinez

5.3.2006 23:41

Loistava artikkeli! Hienoa et meil on Suomessa edes muutamia ihmisiä (Matti Wuori kuoli R.I.P.) jotka ajattelee omilla aivoillaan ja ottaa asiasta selvää.
Haluan uskoa ja toivoa et Karvosen kaltaset kirkkaasti ajattelijat ja asioista selvää ottavat tulee lisääntymään Suomessa uuden sukupolven myötä.

Harmi tosiaan et hyvä Subutex on korvattu jollain Suboxonella. Moralistien mielestä vähäinenkin minkään lääkkeen väärinkäytön väärä viihdemielessä, tai missään lääkkeessä olevat edes vähäiset euforiset vaikutukset on pahinta mahdollista mitä ajatella saattaa koko elämässä.
Tämän ideologian takia esim monelle paniikkihäiriöistä kärsivälle ei määrätä alpratsolaamia joka on paniikkihäiriöön täsmälääke vaan sen sijaan suositellaan tunnottomaksi ja turraksi tekeviä SSRI-lääkkeitä.

On valitettavaa et buprenorfiinia on sittemmin eksyny niin paljon katukauppaan, mut mielestäni se kertoo laajemmin jotain suomalaisesta yhteiskunnasta ja koko maamme päihdepolitiikasta ku nimenomasesti Pentti Karvosen toiminnasta.
Onhan liikenteessä subua tosin paljon myös salakuljetettuna Virosta, samaten kuin bentsoja ja lisäks erilaisten apteekkimurtojen jäljiltä. Tämän takia ei hyviä lääkkeitä kuitenkaan pidä muuttaa toisiks potilaille jotka niitä todella kipeesti tarvitsee.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

lillin kaveri

5.4.2006 13:02

Mä tunsin Lillin ja tiesin Pentin ja olen entinen nisti ja kaikki mitä olen lukenut artikkelissä pitää paikkansa! Suboxone on mun tän hetkinen korvaushoitolääke mistä mä maksaan noin 1000/kk k-klinikalle, kun oon itsemaksaavapotilas. Ennen sitä hoitoa käytin heroiinia ja sitten subutexia i.v:na ja tunsin oloni hyvin kunnes laillisessa hoidossa subutex vaihdettiin suboxonex, huolestutti vaan se että mä piikitin itseni ja päätin aloittaa laillisen kovaushoidon. Haluaisin sanoa että heti hoidon alussa mun maksaarvot nousivat (alat) johonkin 600 sataan ja alkoi särkee päätä ja maksaa ja nyt 4kk hoidon jälkeen mulle on ehdotettu metadonii suboxonen tilalle. Lääkäri väittää, että tänä vuonna subutexit poistetaan Suomen markkinoilta. En tiedä mitä nyt pitäisi tehdä, siirtyä metukkaan tai lopettaa koko "hoito-kidutus" mun elimistölle. Tiedän vaan sen: jos aloitan metadoni-hoidon en pääse siitä koskaan eroon. Ehdotuksia?!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kiitos Pentti!!

6.7.2006 00:56

Tuohon asiaan on niin monta eri versiota/uskomusta/epäilyä. Helpoiten Karvosen tuomitsevat ihmiset, jotka ottavat informaatiota vastaan kyseenalaistamatta sitä omilla aivoillaan(onkohan niitä edes??).
En minäkään osaa sanoa mihin pitäisi tarkalleen uskoa. Ehkä totuus on jossain puolivälin tienoilla tai sitten ei.
Itse sain kyseiseltä erittäin empaattiselta ja välittävältä henkilöltä apua ongelmaani ja olen nyt takaisin elämässä kiinni! Oliko hänen apunsa lain mukaan oikein tai ei, minä pelastuin hänen avullaan. Tuhannet kiitokset sinulle Pentti Karvonen!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

S.L

13.9.2006 15:22

Olen nyt lukenut netistä useamman haastattelun, artikkelin ym ja tämä tuntuu olevan ainoa, jossa Karvosta ei syytetä koko Suomen Subutex ongelmasta! Itse uskon vakaasti, että Pentti ei koskaan ole tätä touhua pyörittänyt rahan takia! Miksi ihmeessä taloudellisesti hyvin toimeentuleva lääkäri alkaisi pyörittää tällaista lääkerumbaa rahan takia? Pentin potilaiden joukossa on ihan varmasti väärinkäyttöä ilmennyt, mutta näin on myös julkisen hoidon piirissä. Julkisen terveydenhuollon kautta lääkkeensä saavat henkilöt, eivät vain uskalla retkahduksiaan myöntää, koska tästä seuraa rangaistus. Useasti hoito lopetetaan ja potilas heitetään takaisin kadulle pahimmassa tapauksessa kuolemaan!
Syy subutexin leviämiseen maassamme ei missään nimessä ole Pentti Karvonen, vaan se tosi asia, että Heroiinin tulo maahamme väheni Afganistanin sodan myötä huomattavasti ja näin ollen heroiinin käyttäjien oli pakko löytää itselleen korvaava lääke, jolla pitää itsensä kunnossa.
Asiahan on nyt niin, että ne, jotka heroiinia ovat pitkään käyttäneet, eivät käytä sitä enää sen takia, että siitä saisi jonkinlaista hyvää oloa. He käyttävät sitä vain ja ainoastaan siksi, etteivät kestäisi pahoja fyysisiä vieroitusoireita. Näiden vieroitusoireiden hoitoon Subutex on paljon parempi vaihtoehto, se on mm paljon turvallisempi kuin heroiini (yhtään Subutexin aiheuttamaa yliannostus kuolemaa ei ole). Opiaateista riippuvaiset, kadulta lääkkeensä hankkivat henkilöt käyttävät Subutexia suonensisäisesti siksi, että pienempi määrä riittää eli itsehoito tulle näin halvemmaksi.

Kaikki kunnioitukseni sinulle Pentti Karvonen, joka olet urheasti jaksanut taistella opiaatti riippuvaisten puolesta! Harvassa ovat kaltaisesi ihmiset, jotka ymmärtävät, että se mikä ehkä on lain mukaan väärin, saattaa silti oikeassa elämässä olla oikein. Paljon olet taistellessasi menettänyt (mm. lääkärin oikeutesi sekä vapautesi), mutta paljon myös voittanut!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Klaukkalan Kimmo

20.9.2006 14:55

Kiitän Penttiä näin lyhyesti, mutta tunteella. Olit se viimeinen oljenkorsi, johon luottaa, kun ensin olin Temgesic-korvaushoidossa ja just päässyt työelämään kiinni, niin valtio päättää kieltää ko. hoidon ja taas mennään, tai olis mennyt ilman sinua. Nyt olen ollut yhdeksän vuotta korvaushoidossa ilman oheiskäyttöä enkä näe buprenorfiini-hoidossa mitään vikaa. Tai no, hampaat se vie, kun saan Suboxonea ja on siinä muitakin haittoja kuten maksimissaan 8 päivän lomat. Joten Kiitos kuuluu sinulle Pena.
Kiitos myös tiimille!
Mennään vaikka kahville, jos törmäillään!
T:Klaukkalan Kimmo

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

vantaan korvaushoito potilaat

22.10.2006 16:22

meillä vaihtui subutex suboxoneen jo lähes 2-vuotta sitten,ja vitun huonosti on mennyt joka potilaalla siitä lähtien;reilut puolet on vaihtanut heti joukolla metikseen (ja meitä on reilut 30)ja loput käy subu piikityksen lisäksi vain muodonvuoksi sulattamassa nämä myrkkynapit,jotka sulattaa hampaat suuhun,aiheuttaa päänsärkyä,hikoilua,maksa-arvojen nousua ja aivan varmasti myös pidemmänpäälle jotain,mitä vielä emme tiedä.tulevaisuus ei näytä hyvältä näiden nappien kanssa,JA KYLLÄ,NIITÄ VOI KUIN VOIKIN PIIKITTÄÄ!!!Eikö suomen päättäjät jo tajua mikä täys katastrofi tämä suboxone on??Eikö loe jo aika myöntää,että pieleen meni?Ideahan tässä lääkkeessä juuri oli,että luultiin ettei piikitys ole mahdollista,mutta kun sitä on alusta asti käytetty suonensisäisesti,JA KYLLÄ IHAN RAAKANA VAAN,ILMAN MITÄÄN POPPAKONSTEJA,FILTTERIN LÄPI SUODATETTUNA yms. paskaa.Pilleri ruiskun sisälle,vettä sekaan ja eikun suoneen.Korvaushoidon piirissä olevat taitaa olla ainoa ryhmä,jotka eivät suboxonea pahemmin suoneen pistä,mutta kyllä heitäkin meistä löytyy,ja jokainen varmasti on kokeillut että se on mahdollista ilman refloja,kuten itsekkin olen.Onkohan Pena taas se,joka saisi jotakin aikaan,kun ei kukaan muu uskalla saati viitsi tehdä mitään.Subutexin aikana emme piikittäneet,emmekä muutenkaan oheiskäyttäneet muuta kuin korvaushoito lääkkeitämme.Ja luulisi tavallisia veronmaksajia vituttavan tieto,että tämä meidän turha kärsimysnäytelmä nimeltä suboxone,on myös paljon,paljon kallimpi kuin vanha kunnon subutex!!!!!!!!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Rob G.

31.1.2007 14:46

luin näitä muiden juttuja ja ajatteli vaan kertoa että Pentti Karvonen auttaa narkomaaneja parhaansa mukaan. (esim.Wismari Tallinnassa)
itse käytin heroiinia n.4 vuotta ja nyt käyttänyt subutex:ia lähes 10 vuotta.
olen juossut Latviassa ja Tallinnassa eri paikoissa kunnes pääsin Wismariin siis ihan oikeaan korvaushoitoon.
kiitos Pentti Karvonen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

76make

24.3.2007 05:38

Ei niissä subuissa ole mielestäni mitään eroo vaikutuksessa. Sama määrä vaikuttavaa ainetta molemmissa. se naloksoni poistuu noin 1 tunnissa elimistöstä.Että näin. Mutta aina löytyy näitä jotka kitisee ja vikisee.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jj74

12.5.2007 09:30

76 make
kyl niissä vaan on eroja, subulla tuun toimeen ihan hyvin,mut sit kokeiltiin
suboxonea niin olin fyysisesti terve mut henkisesti olin aivan saamaton vietin 24h. sohvalla.ja sit alko pirin käyttö et pysty liikkuu ja hoidon alamäki.nyt on taas texit niin on terve olo fy/he.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Spasibo

20.6.2007 16:10

Suboxonen haitat eivät ole hatusta vedettyjä. Kolme ystävääni ovat korvaushoidossa, ja suboxone on tehnyt tuhojaan myös heidän hampaillensa. Mitään ongelmia ei ilmennyt hoidon alkuvaiheessa, kun lääkkeenä käytettiin subutexia. Suboxonen sisältämä naloksoni on todennäköisesti syypää hampaiden syöpymiseen. Kun ystäväni ovat lääkkeelläkäynnin ohessa jutelleen muiden korvaushoitopotilaiden kanssa, ovat kaikki kertoneet kärsivänsä samasta ongelmasta. Ei auta, vaikka hampaat harjaa heti liuotuksen jälkeen. Hoitolaitoksessa tiedostetaan ongelma, ja potilaille tarjotaankin nykyään xylitol-purukumia - kosmeettinen apu tosin.

Itse olen ollut buprenorfiinikoukussa, ja käytin subutexia suonensisäisesti. Jos sitä ei ollut saatavilla, turvauduin suboxoneen. Kolmen viikon suboxone-kuurin aikana maksa-arvoni pomppasivat kymmenkertaisiksi (ALAT 296, ASAT 184, GT 160). Naloksonista on pelkkää haittaa, koska se ei todellakaan estä väärinkäyttöä, vaan tekee siitä terveydelle vaarallisempaa. Kun Suboxone tuli markkinoille, ei lääkettä ollut testattu perusteellisesti. Väärinkäyttöä ehkäisevälle valmisteelle oli suuri kysyntä, ja Schering-Plough halusi nopeasti markkinoille. Harvoin näkee noin nopeaa tuotekehittelyä.

Olisi kaikille parempi ratkaisu, jos subutex otettaisiin takaisin käyttöön Suomessa. Naloksonin pitkäaikaisen käytön seurauksista ei taida olla vielä tietoa lainkaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

HullumiesHuittisista

27.7.2007 06:04

Luin artikkelin ja oli pakko kertoa oma mielipiteeni!

Pentti tekee sellaista työtä, mitä moni ei uskaltaisi/haluaisi tehdä Suomen maassa!!!!
Itse olen subutexin/suboxonen käyttäjä, jo seitsemänvuotta. (ja se suboxone tosiaan on TODELLA huono versio k.o tarkoitukseen, PÄÄTTÄJÄT?)

NYT kuitenkin tapasin Pentin, ja pääsen Wismarin sairaalaan hoitoon. Miltei kaikki elämästäni oli lähdössä käyttöni takia....nyt kun hoito alkaa, voin keskittyä siihen normaaliin "veronmaksajan elämään".

Ilman korvaushoitoa tipuin aina työpaikoista...läheiset eivät luottaneet minuun/ystävät....korvaushoito muuttaa tämän kaiken!! kiitos sinulle Pentti, olet urhea mies!!

Wismarin potilaiden kommentteja?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

toby_wang

9.9.2007 15:58

moi pentti..pitäis päästä tonne wismariin tai jotain. Olet joskus ammoisina aikoina järjestänyt minut tallinnan kosmediin kun sieltä vielä sai subuja.. nyt yritän opiskella ja siksi korvaushoito olisi pakollinen...

-ville

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

teepa

26.11.2007 22:57

Kun noissa bupre-valmisteiden käytössä tuntuu olevan noin paljon kaikenlaisia ongelmia niin olisi kai viisaampaa lopettaa kummankin käyttö. Olisiko metadon kuitenkin parempi?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hemmy

6.12.2007 19:13

Käsittääkseni Pentti ei pysty tällähetkellä lähettämään potilaita Wismarin sairaalaan sillä Viro liittyy siihen helvetin sopimukseen...kuten Latvia ja Liettuakin..... Itse en ole penttiä tavannut, vain keskustellut ja toivon todella tapaamista. Haluaisin terapeuttista apua henkilöltä joka todella ymmärtää ja haluaisi kyllä auttaa myös korvaushoidon saamisessa mutta lailliset kainot vähissä tai olemattomissa oikeastaan. Tuskin hän haluaa uutta vankila reissua. On jo uhrautunut tarpeeksi. On vaan täysin käsittämätöntä tämä touhu! Suomessa ei tod.ole hyvä ole subu nisti tällä hetkellä. Itsekin yritän kahden elämän välillä tasapainoitella eli työ-ja perhe-elämä ja sit se toinen, narkkarin elämä.Onneksi ei sisällä tällä hetkellä muuta kuin tarpeellisen tankkauksen. Toinen työpäivä. Tosi raskasta. Alan olla ihan loppu! Kun vosi olla vaan yksi elämä ja yksi työpäivä jos suomessa lailistettaisiin sidettävä korvaushoitomalli. Vai pitäsikö sanoa työnantajalle että en voi tulla aamuvuoroihin ku pitää käydä eka sulattelee subuxonet? Parin vuoden päästä olis turha edes hakea duunia kun olis hampaat tippunut ja tosi heikossa kunnossa. Haloo, päättäjät!!!!!!!! ja voimia kaikille kanssa kärsijöille. Hyvää itsenäisyyspäivää!!!!!
Kirjoitelkaa niin pystytään pitämään keskustelua aiheesta yllä! Ja kiitos Pentille. ps.Ota mut vastaan, tekstailun sijasta.... tiedät kyllä.....

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sami vaan

14.1.2008 18:09

olen täysin samaa mieltä karvosesta elämäni pelastuksesta,kun valtio
ei tee paljon paskaakaan,mm:ssa 1000 000e hukkaan,eli minne nekin rahat meni,olisin kuollut aikoinaan,ellen olisi saanut apua pkk:lta HERÄTKÄÄ NYT SIELLÄ TERVEYSVIRASTOSSA JA MUUALLAKIN T:SPV75

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Terveisiä Kannelmäestä..!!

17.1.2008 15:37

Mä pääsin vähän aikaa sit korvaushoitoon,saan suboxonee ja oon pärjänny ihan hyvin vaikka annos on 16mg.Ei oo ollu mitää sivuvaikutuksia (ainakaan vielä),eikä oo hirveesti tehny ees mieli vetää texii vaik oon ollu monta vuotta subutex-koukussa.Parit texivedot oon vetäny kuukauden aikana eikä olo muuttunu mikskään..Eli mä oon ainaki ihan tyytyväinen et oon päässy hoitoon,ei tarvii ainakaa olla klesana.Tietysti olis parempi ku xone korvattais subutexillä,on niin monella ollu paskoja kokemuksia siitä.Hoidosta ei pitäis olla enempää haittaa ku hyötyä,vai mitä?Onneks on hampaat viel suussa..>;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Parikkalan Pete

6.2.2008 23:13

Itseltäni vaihtui korvaushoidossa metadoni kolmen vuoden käytön jälkeen xoneen, ja nyt vuoden verran sitä käyttäneenä olen huomannut jotain positiivistakin vaikka monet xonesta pelottelivat että se vie hampaat jne.
Metadoni kuivatti suuta, xone ei mutta kai se sitten sylkeen vaikuttaa. Texiä en ole käyttänyt joten en voi vertailla mutta ihan hyvässä kunnossa hampaat ovat olleet, huonommassa kunnossa ne metadonilla olivat. Ei ole tarkoitus vaihtaa lääkitystä, vaikka aika paljon meneekin kerralla eikä ole samanlaista ongelmaa kuin metkun kanssa että hikoilee ja on turvotusta koko ajan. Sen olen huomannut että jos ottaa alkoholia xonen kanssa niin silloin suu tuntuu epämiellyttävältä, pienikin määrä vaikuttaa eli tuskin kannattaa sitä käyttää ja toisaalta se tuo vain oheiskäytön himot pinnalle muutenkin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jyväskylä

8.2.2008 21:39

Olen käyttänyt subutexiä säännöllisesti nyt 8 vuotta. Pariisit,Latviat,Wismarit on tulleet tutuiksi. Mutta nyt kun schengen astui
voimaan olen pattitilanteessa. Eestin aikaan tulin toimeen 6mg/vrk ja tällä
hetkellä 0.5-1mg/vrk vodkan kanssa suuhun. Ei riitä pitämään työkuntoa yllä
ja nukkuminen ei onnistu. Tunnen pkk:n hyvin vuosien takaa ja olen säännöllisesti häneen yhteydessä (HIENO MIES).Viimeisen kuukauden olen taistellut tuulimyllyä vastaan saadakseni xone lääkityksen terveyskeskuksesta
apteekin kautta, jonka uusittu asetus sallii,mutta ei...JKL:n H-Klinikka torppaa hoidon koska lääkäri Lamminen joka on em."hoitopaikan" tirehtööri ei halua luopua vallastaan vaan juottaa potilaille mielummin metistä 150-230mg/ vrk.ilman lomia.selitä se nyt työnantajalle kun on vielä reissutyö.Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia uuden asetuksen toimivuudesta. JOS SAAT XONET APTEEKISTA KIRJOITA.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

karvos matkat Lontooseen

18.3.2008 12:17

Karvonen nappikauppias ja rahan ahne p....! valehtelua ja kaman vetoa on se Karvosen päivät, hänen työtekijänä olen nähnyt todellakin mikä mies hän on, jos olet nainen niin perse pystyyn niin asiat on jees, eli pysyt kunnossa ja etuoikeus Subuihin. Tunnen hänen potilaitaan, monet ovat kuolleet, kun Karvonen lopetti nappi kaupan naama kertoimen perusteella.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

PKK65

22.3.2008 11:51

Voisikohan edellinen kirjeen lähettäjä kertoa tällä palstalla julkisesti nimensä niin tietäisin edes kuka minua solvaa ja haukkuu.

En käytä kamaa, en ole edes kokeillut.
En ole järjestellyt lääkeapua pärstäkertoimen perusteella.
En suosi naisia miesten kustannukselta.
Jotkut arvostavat työtäni, niitäkin löytyy.
Jotkut tietävät mitää teen ja miksi, suurin osa ei edes tunne minua.
On turha riidellä siitä olenko hyvä taikka paha tyyppi, vaiko molempia.
Kannatan tässäkin asiassa ns kolmatta vaihtoehtoa.
Dikotominen mustavalkoajattelu on näet vakava aivotoimintahöiriö.

Asiaan: STM:n asetus 33/2008 astui voimaan 1.2.2008.
Se mahdollistaa korvaushoitojen aloittamisen terveyskeskuksissa etenkin pienemmillä paikkakunnilla. Suuremmilla paikkakunnilla uusi asetus mahdostaa kontrollipoliittisessa intensiivisessä korvaushoidossa hyvin menestyneiden jatkohoidot terveyskeskuksissa. Terkkareihin päässee oheiskäytöstä luopunut, työssä taikka koulutuksessa oleva, jo viikon kotihoitolääkkeet ansainnut potilas. Hän voi tavata terkkarilääkäriään kaikessa rauhassa vaikkapa kerran kuussa ja juosta lähiapteekista hakemassa Suboxonensa, ja bentsonsa, vaikkapa 1-2 kertaa viikossa. Siistiä.

Hoito voidaan aloittaa myöskin polikliinisesti ilman aikaisemmin pakollista laitoshoitojaksoa. Terkkareiden täytyy nimetä ja kouluttaa korvaushoidon vastuulääkärit ja tehdä näistä ilmoitus TEO:lle ja lääninhallitukselle. Helsingin terkkarilääkärit saavat koulutuksensa huhti-toukokuussa 2008.

Irlanti on metadonihoitomaa. Subutex ja Suboxone ovat siellä vasta kokeilukäytössä. Hoitoon pääsee siellä 1 kk jonotusajalla. Rangaistuksena ei ole hoidosta pois potkiminen vaan 1-12 kuukauden mittainen tauko hoidossa. Jäähyrangaistus panee mitettimään.

Osallistun aika harvoin tällaisiin keskustelupalstoihin, joita joskus toki seurailen. Kenties kuukauden kuluttua lähetän jonkin kirjoituksen. Pentti Karvonen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Subutex apteekkiin!!!

25.3.2008 09:19

Olen tuntenut Pentti Karvosen vuodesta 95 ja hänen ansiostaan olen elossa, on ikävä lukea kirjoituksia ja uhkauksia/valheita Karvosesta kun hän on pistänyt elämänsä peliin ja saanut siitä kohtuuttomat tuomiot. Jos joku tietää niin hän koska hänen esimerkkiään sovelletaan vasta nyt SUOMESSA! Eli Subutex/Suboksone hoito alkaa toimia tk lääkärin toimesta jo Helsingissä ja apteekki sopimuksella!! SUOMEN PARAS APU!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kauanko jaksan taistella

7.4.2008 12:57

en tunne karvosta mutta minua kiinnostaisi hänen mielipiteensä minun tilanteesta,kenen tahansa asiasta tietävä.Olen käyttänyt subua vuodesta 2003 päivittäin ja paniikkihäiriööni ja vakavaan masennukseeni ja muihin xanoria. täsmälääkettä.Kaikki mahdolliset srri lääkkeet kokeiltu, eivät ole minua auttaneet.Kaksi- kolme kertaa olen ollut kipeä kun ei ole ollut bubrea. Mutta pointtini,olin yli vuosi sitten päihdespykiatrian polilla korvaushoidon arviossa 1 kertaa sain lähetteen kirurgisen sairaalan munuais-osaston ylilääkäriltä.Olen saanut siirron 3 kertaa v 84,92 ja 05 olen syntynyt 1977. He eivät tietäneet mitään käytöstäni vuosiin kunnes kerroin asiasta,lääkärini ihmetteli erästä munuaisarvoani joka johtui hänen mielestään alkoholista tai hyljinnän esto lääkkeestä nimeltä myfortic.Silloin kerroin että olen vuosia käyttänyt subutexia ja en käytä alkoholia! tilanne selvisi ja arvot normalisoituivat kun lääke jätettiin pois.korvaushoitoni kuitenkin hylättiin, erikseen mainittiin että en ole niin sairas että minut otettaisiin jonon ohi metadonihoitoon vaikka sanoivat että pääsen kyllä johonkin somaattisten vikojen takia,tuskin olisin metikseen mennyt vaikka olisin päässyt.Kyse oli vain siitä että minulla ei ollut koskaan ennen minkäänlaista vieroitus yrityksiä missään,ei ainuttakaan. Miksi aloitin bubren käytön oli hirveä stressi ja paha olla henkisesti ja fyysisesti en yksinkertaisesti jaksanut. Kun aloitin ja jäin koukkuun jouduin käymään niin sanotussa hemodialyysissä 3 kertaa vko:ssa kirralla,joka ikinen ma,ke ja pe 2002 alusta! sairaalaan noin kello 8 illalla ja minut kytkettiin koneeseen joka puhdisti vertani joka kerta 10tuntia, verestä lähtee dialyysissä muutakin kuin kuonat mm.tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita.Jouduin sen vuoksi käyttämään myös epoa koska hemoglobiinini oli 80 luokkaa.Yritin opiskella eli jokapäivä oli dialyysi tai ei menin kotoa tai sairaalasta kouluun tekemään pitkää päivää datanomikoulutusta iltaan 4-5asti. Sitten sain kirurgiselta vuonna 05 mahtavan uutisen minua odottaa uusi munuainen, se oli jo kolmas minulle koska olin 2 edellistä menettänyt krooniseen rejektioon (huumeet ei asiaan vaikuttaneet) soitin taksin vedin aamuvedot hihaan ja taksilla aamuyöllä sairaalaan ja suoraan tuntien leikkaukseen,tämä kävi siis kun olin ollut jo pari vuotta koukussa ja lääkäreillä ei ollut mitään aavistusta, sillä en olisi jonoon edes päässyt jos asia olisi tiedetty en silti päässyt kasista eroon vaikka sain monta päivää morfiinia kun vain pyysin.Tämä tapahtui siis 2005 kerroin lääkärilleni että olen koukussa noin hieman yli vuosi myöhemmin ja sain sen lähetteen päihdepolille jossa korvaushoitoni hylättiin. TÄLLÄ hetkellä munuainen toimii moitteettomasti,arvot ovat erittäin hyvät esim hb 130, alat 40, krea 130 käytän edelleen bubrenorfiinia päivittäin mutta koulun olen lopettanut olen nyt saanut a-klinikalta toisen lähetteen päihdepsykiatrian polille ja kohta toinen käynti, viimeksi se tyssäsi juuri toiseen käyntiin. Olen yrittänyt lopettaa ja ollut mm muutamia päiviä katkolla esim kurvis mutta siitä ei tule mitään, en voi ja pysty syömään, elintärkeät hyljinnänesto lääkkeet oksennan ulos sillä seurauksella että arvoni menee huonoksi että munuaiseni on välittömässä vaarassa, en riskeeraa tätä munuaista se on varma, haluan vain tavalliseen bubre hoitoon joka vähitellen lopetetaan se on kohdannut ja kestänyt kanssani kaikkea, se on sitkeä se on toiminut vaikka se ei ole saanut lääkkeitä kun hoidossa ei pysy sisällä elinsiirtolääkkeet. Se EI tarvitse kuin parin kolmen päivän olla ilman niin se saattaa alkaa hylkimään ja sitten ei voi tehdä mitään, makaan letkuissa koneen varassa ja se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tulisikin. minulle se olisi viimeinen niitti!! Minä en uskalla riskeerata enää jossain katkolla samoin sanoo munuaislääkäri, ja munuaiseni on tavallista bubrenorfiinia sietänyt vuosia arvot normaaleina!!!! niin kaiken järjen mukaan se sillä lopetetaankin!!!! niin että miksi pitäisi harkita jotain muuta kuten metadonia? sehän kerää nestettä se teettää yhdelle ainoalle munuaiselleni paljon lisätöitä ja muista vaaroista puhumattakaan olen katsonut kaveriani vuosia vierestä kun pää pehmenee ei tiedetä mitään riskeistä tai miksi suboxsone sitäkään ei tiedä miten reagoi tai mitä riskejä tai muuta voi tulla mutta terveillekkin se on saanut maksa ja munuaisarvot taivaisiin, minulla ei ole varaa sellaiseen sillä jos tämä paukahtaa niin paukahtaa viimeisen kerran. Lisäksi olen saanut osteo poroosin medrolin takia jota olen syönyt 27 vuotta ja muut sairaudet tuppaavat yrittää tulla vanhojen sekaan. Olen fyysisesti nyt hyvässä kunnossa ja munuainen ja elimistöni on todistanut että ainoa vaihtoehto on tavallinen bubrenorfiini.Ei tarvita mitään todisteita ja jos vähänkin katsotaan totuutta silmiin ja yritetään ilman riskejä!!! niin se on ainoa ns. turvallinen vaihtoehto. kiitos ja anteeks.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

suvi-tuuli78

20.8.2008 04:06

hei.
olen 29v.yksinhuoltaja 10v.tytöm äiti.olen ollut suboxone hoidossa 3 vuotta mutta naloksoni ei ky minule,tulen todella kipeäksi siit.haluan subutexin tilalle.nykyinen annos 0n 22mg, mutta olisin valmis tiputtaaan annosta ainakin 2-4mg jos pääsisin subutex hoitoon..olen todella kipeä tästä suboxonesta.miyen päsen sinne wismarin klinikalle.olen toella pettynyt tähän astiseen hoitoon.jos mitään ei tapahdu lopetan hoidon ja ..2 m mullan allla.en jaksa enää.12v.aloittannut päihteien käytön.kaikki o sekaisin kun lääkäri ei tiedä miksi olen kipeä.annosta on laskettu.minulta otettiin yhtäkkiä xanor 2mg paniikihäiriölääke pois ,olen käytäny sitä jo kauan ,samoten domicumin ottivat pois.kun oli pakko ennä yksityiselle kun en saanut apua mistään.voitko auttaa minua olen aivan loppunyt mennee ainoastaan stella 10mg 2 yksi.2mg xanor depot 2 p tar. 3 10mg pamia.tarvin sen en subutexin suboxonen tilalle.lopetanhoidon seinän torstaina nut tulevana jos eivät suostu,vai voinko hakea sieltä tallinasta subutexit itelleni ja tarvittavat oikeat bentsot???auta minua!.t.suvi-tuuliR

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Miqueel

26.2.2009 23:28

Hei Pentti,

Olen todellisessa hädässä ja tarvin nopeasti apuasi!!olen ollut opiaattiriippuvainen jo yli 8v..olen lähes koko tämän ajan "vetänyt" subutexiä,suboxonea jos ei subutexiä ole.ostan lääkkeeni tällä hetkellä katukaupasta ja haluan apua korvaukseen!!en selviä tästä yksin,tarvin apua ja neuvoja miten jatkaa tästä.ei minulle oo mitää muuta mahollista hoitoa tällä hetkellä joka vois saada mut takas elämään kunnolla.en jaksa tätä stressiä säätämisen kanssa.sillon kun on subutexiä niin kaikki menee suht normaalisti mut aina välillä ku ei oo niin koko maailma kaatuu päälle ja läheiset ihmiset ei luota enää...

APua

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

snakehand

4.3.2009 01:14

Olen nelikymppinen mies ja ollut äskettäin hoidossa opiaattiriippuvuuden johdosta.
Lähete a-klinikan lääkäriltä oli korvaushoidon aloittamiseen, mutta koska dokumentoitua tietoa käytöstäni ei ollut riittävästi, minut päätettiin vieroittaa.
Olen käyttänyt -90 luvun pääasiassa amfetamiinia, kunnes löysin bubrenorfiinin. Aluksi käytin temcesiciä ja viime vuodet subutexiä.
Kun laillinen subutexin tuonti virosta kiellettiin, on sen hinta katukaupassa noussut pilviin. Tämä on johtanut takaisin rikoksiin, joista olin jo amfetamiinin jälkeen päässyt eroon.
Lontoosta kuulemma subutexia saa vielä laillisesti tuoda, mutta rikosteni takia en saa passia.
Olisin kuitenkin valmis ottamaan riskin ja salakuljettamaan subutexia tallinnasta omaa käyttöäni varten. Joudunhan kuitenkin ottamaan päivittäin riskejä, kun hankin rahaa katukauppa lääkkeeseen. Ongelmani kuitenkin on, etten tiedä miten subuteksa tallinnasta nykyään saisi. Olisiko sielläkin pakko turvautua katukauppaan, vai voiko lääkäri sitä minulle siellä määrätä?
Osaako kukaan auttaa minua tässä ongelmassani?
Nimimerkki: Ei enää kovia huumeita, kiitos

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

snakehand

4.3.2009 01:20

Jatkan vielä edelliseen: Vierottautuminen tietenkin keskeytyi. En kestänyt edes aloitusannoksella ja kuitenkin vieressä annettiin korvaushoitolaisille, jotka eivät olleet vielä edes syntyneet vielä kun jo itse olin aloittanut vetämisen, jopa yli kolminkertaisia annoksia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

>junkie<

6.3.2009 20:01

H E L P ! ! !
olen käyttänyt opiaatteja n.25 vuotta, kaikki ns. perus katkot ja muut kokeillut...liian vähän liian myöhään...suomen korvaushoito-politiikka on käytännössä täysin surkea!!!! voiko joku teistä auttaa minua antamalla Pentti Karvosen yhteystiedot....e-mail...posti-osoite...uskon että hän alkaa olla ainoa kuka voisi auttaa minua...please help...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

t+t mansen suunnilta

11.4.2009 20:40

olemme tunteneet penan jo jostakin v.1995alkaen...elikkä aika kauan; hän pystyi ja auttoi kyllä myös meitäkin aikalaillakin, silloin kun hän vielä pystyi toimimaan.mutta nyt en ymmärrä miksi hän istuu vankilassa - ite oon korvaushoidossa ollu about 6kk - saan samaa ainetta jota pena aikanaan järjesteli....kunnat hoitaa samaa lääkettä ??miten karvonen voi joutua vankilaan kun kerran suomen kunnat kerran jakaa tätä samaa ainetta...eikun vankilaan vaan kaikki päihdepolien lekuritkin...ainakin mansen sellanen joutais sinne! tollasessa työssä, mitä pena teki - pitää olla just sellanen lekuri kun pena, ymmärtäväinen, anteeksantavainen, eikä aina heti vaan rankaista!!!!!!! tää korvaushoito on jotekin niin sekavaa..olisitte antanu penan hoitaa homman niin ehkä koko maassa olis yhteneväiset sydeemit kaiken suhteen...eipä muuta kun että päättäjille tässä onpi ISO PÄHKINÄ. ja pena ei kuulu vankilaan! hyvä ihminen...koetahan jaksella siellä lukkojen takana...toivomme että aikasi kuluu siellä sutjakkaasti ja joutusasti. vointeja mansesta sulle!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

t+t mansen suunnilta

11.4.2009 20:44

lisään nyt vielä edelliseen ikämme 43v sekä 45v. että kovat koulut on käyty ja kyllä tiedämme mistä puhumme...kamat kokeiltu laidasta laitaan.....että kevättä - ETENKIN PENALLE!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pinjansiemen

12.5.2009 22:41

Hei,
kriittistä mediatutkimusta varten tarvitsisin jossakin sensaatiolehdessa (IS, IL, Seiska tms.) mahdollisesti ilmestyneitä artikkeleita Karvosen tarinasta. Minulla on jo Hesarin ja Ylioppilaslehden artikkelit. En vieläkään tiedä, onko juorulehti koskaan tehnyt jutun tästä. Onko kukaan säilyttänyt Karvosta koskevia lehtileikkeitä? Jos joku on, voisiko hän kirjoittaa lehden nimen ja artikkelin päivämäärä? Mikrofilmiarkiston selailu on helpompaa, jos tiedän, mistä etsiä! Jos toisaalta joku on ihan varma siitä, ettei PKK:sta ole koskaan tehty juorulehtijuttu, sekin on tärkeä tieto minun kannaltani.
Kiitos!
Pinjansiemen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pinjansiemen

17.5.2009 21:23

hei, tarkoitatteko t+t mansen suunnilta sitä, että PKK on vankilassa NYT? Cityn artikkeli on vuodesta 2002, joutuiko HÄN tietääksenne taas vankilaan viime aikoina???
t. Pinjansiemen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ex-narkkari, (korvaushoidossa)

12.7.2009 16:51

Nykyisin hoidot pelaa jos "malttia" riittää odottaa (ja muistaa pysyä elossa). Siihen pitää vaan valmistautua että aina tulet olemaan kakkosluokan kansalainen jos olet huumeisiin/lääkkeisiin koskenut. Minäkin olen jo töissä (maksan vuokran ja laskuni..), puhtaita seuloja 1-2krt/vko jo kahden vuoden ajan, silti olen aina epäluotettava narkkari, se jos mikä ajaa alas.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ylläpitiohoito man

17.9.2009 09:18

Kyllä Vaikka on Vanhaa textii... Karvosen Penasta. Penalla oli vastaan otto Töölöössä ja Koti vastaan otto, Kukaan muu ei Sattumoisin ollut vastaan ko,toimintaa kuin POILIISI JA eritoteen J.Aarnio. Joka pisti petskut kyylää vaasankadun vastaan ottoo ja kuvaa meitä ex-heroinistejä. Olen Ylläpito hoidossa Savosta 40+ mies jolla se hauskaa että Olen laillistettu narkomaani. Ja metadon,rivatrill,tenox,sirdalud, + 2 epilepsia lääkettä,asmalääke Berdocainia, jonka reseptin joudun hakemaan eri kaupungista.Kun ko, kaupungissa Lääkärini on Kaupungin Hallituksessa, joten ei voi kirjoittaa kun Auktoriteetti on vastaan. Eli Suomeksi siksi että ei saa Kaupunin asioistapäättävä hlö, kirjoittaa identiteetti asia.Sanoo toinen lääkäri, mutta olen Eläkkeellä. niin Juna on 20e meno paluu, eli halvempi kun autolla käydä, niin voittaa siinäkin 20e ostaa Koiralle Luita silläkin massilla. Annokseni on lähes 300mg-=50ml vrk. + 5 rivaa, sikrkat jne... Mutta Kun otan aamulla Berdocanina 1-3g niin oloni tasaantuu. En tajua miksi Viinaa on niin saamarin 1:S kamaa.Kun laillinen heroiiniinä matkiva aine, Olen king of the my city ja jässit kasvaa 2m. kun juovat 1 kosanderin. Joisivat TIKKU VIINAA se hauhoittaa, tekee hyvän humalan. Ei tarvii aamulla kela.Miks oon haalarot päällä putkassa, Ai saatan.. tapoinko vahingossa sen ja sen ,ei vittu 13v tuomioo.. ok.. luisttu. Mutta pitääkö ihmisen tappaa että saa SUOMESSA LÄÄKKEET MITKÄ TARVITSEE, Vai elää rikollisessa ympäristössä Kuten Esm:Petonen Kuopiossa Hervanta Tre, Jagis ja Stebo + itis Stadissa, Sanat voitte kuunnella Steen Christesseen ja punasii ja sinisii hintalappuja.... jos ooot seuraava joka vetää piikin hihaan. Poistan numerosi listalta susta jää vain kännykkää saatannallinen ikävä Kuten Jarkin kytät tappo alavesalaan.. (Miten kappaleen alkuperänen san oli. mutta Stenkka muutti,Sitä Samaa kun teen lyriicaa ja riimityksiä Micerissä on mutta Tänne tultu musast juttelee.. PENALLE Hyviä voineja. P.s eräät. en tajuu mikä järki oli ryöstää ja kidnappaa Karvonen, SUBUJEN TAKII, ja omat tt.t iski nilkkaa.n.- Poliisi tappajaa Tyko S. syytettiin heti.. MUTTA SATUTTIIN OLEE JUST PUTKASSA ,kun ajoin poliisia karkuun Stadissa. Pysäyttivät piikkimatolla Reijolan kadun Kessan pihaan Missä Mc.Dondald's Voin sanoa että Lapset katso Poliisin touhu peloissaan koska 3 tappajaa istui samassa autossa.Niin käsittely oli sen mukasta. Ei muuta kamppu kansa kun D-9 kannabioideja elimistöön ei viinaa tai Kovia aineita... piri vie pääsi ja järkesi... nähnyt 100 piri koomassa olevaa- ei kiva näky. T:ano

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

pirkko-78

8.11.2009 02:43

osaisiko joku kertoa että miten Pentti Karvoseen saisi yhteyden??? mistä saisin pentin puh.no ja osoitten?? t. apua kipeästi kaipaava.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MissAriela

19.2.2010 19:48

Osaisko joku kertoa miten saisin Pentti Karvoseen yhteyden.Olen kuullut ja lukenut paljon hänestä ja minun mielestä Karvonen tuomittiin väärin perustein ja hänestä on yritetty tehdä "mustaa lammasta" lääkäreiden piiris vaik itse olen vahvasti sitä mieltä, että hän on ainoa lääkäri joka oikeasti ymmärtää mitä "kipu",niin henkinen kuin fyysinenkin on.Muut lääkärit tuputtaa vain 800 buranaa vaik menis pää kainalos ensiapuun.Auta armias jos vahingos menee itse pyytään tiettyä kipulääkettä, niin heti katsotaan " lääkehakuisex ".Itse olen kärsinyt kauheista selkä ja alavatsa kivuista viim.12 vuotta, eikä vieläkään kukaan lääkäreistä ole löytänyt yli kymmenen tutkimusvuoden jälkeenkään kunnon syytä vaivaan.Ja vahvin kipulääke mitä olen saanut on tramalit jotka paikkakunnan muutoksen jälkeen vaihdettiin buranaan,koska tällä tietyllä paikkakunnalla ei saa ensiavus antaa muuta.Joten jos on joku joka voi auttaa mua,olisin todella kiitollinen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ediex

14.3.2010 16:59

Te, joilla ikää ja käyttöuraa enemmän,ja jotka valitatte kun olette joutuneet käymään pakollisilla katkoilla ennen korvauksen aloittamista ja vieressä antaneet hlöille jotka vasta syntyneet kun te olette alkaneet käyttämään... Oletteko miettineet että kunta pitää rahoistaan kiinni, "kannattavampaa" hoitaa 20 + ikäisiä henkilöitä, jotka opiskelevat tms., valmistuvat ja mahdoll.lopettavatkin hoidon joskus, kuin yli 40v., pitkän käyttöuran omaavien henkilöiden (ja monen eri aineiden käyttämisen jälkeen) jotka haluaisivat korvaushoitoon? tai siinä vaiheessa puhutaankin yleensä ylläpitohoidosta, ei niin yleistä hoidon lopettaminen enää siinä vaiheessa. Tämän lisäksi, eikö ole hyvä asia pelkästään, että toiset saa apua ennen kuin kaikki menetetty? Jos pääsee esim. opintoja aloittaessa hoitoon, suuremmat mahdollisuudet kuntoutua (ja valmistua ja tulla veronmaksajaksi) kuin että opintoja ei edes tule aloitettua kun ei ole päässyt hoitoon? Ja muuten, ainakin vielä pari v. sitten oli ihan kriteerinä hoitoon pääsemiselle, että on muutamia lopetusyrityksiä katkolla, jos hermot ei kestä niitä niin tuskin on riittävää sitoutumiskykyä korvaushoitoonkaan. Kaikki me ollaan monen katkon kautta käyty, ja tultu korvaushoitoon, ja kuultu kyllä sielläkin jo monesti "minä käytin jo sinä kun vasta olit vaipoissa"... Katkeruus tietysti ihmisen perusluontoa, mutta aika naurettavaa tuommoinen että valitetaan siitä, että kaikkien ei olekaan pakko pilata elämää niin kuin itse tehnyt? Itse olen iloinen, jos nyt tietoa enemmän asiasta ja osataan vältää kaikkein pahimpia "karikoita". Hyvää kevättä kaikille!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

korvaushoidossa oleva

11.5.2010 13:17

Mulla kanssa kun vaihdettiin subutex xoneen raskauden jälkeen, asiat alko mennä perseelleen. Kauhe päänsärky, kutina, jaksamattomuus, mahakivut.. En ole sortunut käyttämään mitään ylinmäärästä (kun on toi lapsi <3), mutta pelottaa vähän miten tää korvaushoito jatkuu, hyvä kun jaksan lastani hoitaa. Ja jos menet sanomaan että xone ei tehoa samalla lailla mitä texi; niin eihän sitä uskota. Narkkari vaan taas valittaa! Lääketehtaat testaa narkkiksilla lääkkeensä ja jos tulee jotain vakavia haittavaukutuksia niin voi sanoa että lääkettä on väärinkäytetty (=piikitetty).

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Asiaveikko

21.6.2010 13:44

Joopa joo daapa daa...taitaa poikia vain vituttaa kun ei saa katukaupassa subuja myydyksi...suboxonee vaan kaikille, ja subutexin käyttäjät samantien linnaan - ei muuta. Korvaushoitojen myötä metadonia ja pamii on kadunkulmat pullollaan, hoidot tiukemmiksi ja subuhoidot kokonaan pois!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Nisti-vm1969

16.7.2010 22:38

Olen nyt Suboxone korvaushoidossa ja se on pelastanut minut jarrujen mailmasta. Tällä hetkellä ongelmani on alkohooli, jota juon 14-20 pulloa vuorokaudessa. Tarvitsen jonkin vahvan bentson rauhoittamaan minun alkon käyttöä. Luulen, että A-klinikka ei sitä minulle suo, joten haen respan jostain muualta ja poltan klinikan lomani. Minun suurin ongelma on nyt viina, kun nämä jarrut on saatu pois. Vituttaa, kun A-klinikka ei suostu määräämään bentsoja alko ongelman korjaamiseksi... Mielummin 30-50 mg Diapamia kuin minun juomat viinat! Karvonen on hieno mies!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Koivuniemen herra

10.9.2011 20:43

Törmäsin näihin keskusteluihin, itse artikkeli lukematta, mutta en voinut olla kirjoittamatta. Näihin on valtava sisäinen muuri alkaa kirjoittaa, mutta mikäli ystävääni loukataan, muurit ovat aina kaatuneet.

Pentti Karvonen on LÄÄKÄRI ja MIES, joka on pelastanut minut ja lähisukulaiseni vuosikausia jatkuneesta ihmisen mädännäisyydestä, tarkennan tätä: Perushyvä ihminen koukuttuu, viettää kaksoiselämää pitääkseen toimeentulonsa ja välinsä. Vältti ylimääräistä huolenpitoa ja ei kertonut omaisille kuin valheita, jotteivat huolestuisi. Tulee rytinää, asioita ei voi enää salata.
Valtavia menetyksiä, rahan ollessa niistä pienin.
Pentti Karvonen auttoi löytämään polun, mitä yhä olen seurannut. Tarkoitan sitä, ettei riippuvuuden tunnustaminen ja avun hakeminen ole maailman loppu.
Haluaisin tehdä hänelle joskus ison palveluksen, toivottavasti tapaamme. Hän on IHMINEN!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tony-vekki85

12.10.2011 22:40

hei pentti! hyvä että lähdin etsimään sähk.post.:asi täältähän löytyy vaikka mitä mielenkiintoista :) joo mutta asiaan puhuimme lontoosta taas joku aika sitten että olisin lähellä jonon loppua :) kun äitini kuuli hän rupesi raukka itkemään :( mutta ne oli ilon kyyneliä! ja olinhan itsekkin todella onnellinen sinähän aikoinaan kerroit ja selitit että en käytä subutexia ilkeyttäni tai sekottaakseni päätäni voisitko kirjoittaa minulle ja äitille infoa?! voit soittaa jos haluat0465215698 tai voitaisiin varata terapia aika ja keskustella samalla lontoon hoidosta :) mutta nyt lopetelen hyvää yötä! tony vekki

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Yx äiti

22.11.2011 23:13

Korvaushoito todellakin auttaa heitä, jotka oikeasti haluavat irti huumemaailmasta. Sitten on ikäväkyllä myös niitä, jotka klinikoilta hakevat lääkkeet, ja sitten rännäävät niitä tai myyvät tai vaihtavat muuhun kamaan. Tiedän tämän, olen nähnyt.

Valehtelemistä olen joutunut sietämään jo yli vuoden. Ja ketä siinä loppujenlopuksi huijataan?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jakku71

24.11.2011 15:11

terve pentti!olisi mukavaa jos ottaisit yhteyttä,ollaan kuljettu yhdessä pitkä matka.matka olisi päättynyt jo aikoja sitten ilman apuasi.pelastit henkeni,vaikka matkat vaikeutui jaksoit välittää(6v.wismari haigla).taas kiviä kengässä mutta tottunut meidän valtion toimiin,olisi mukava kuulla sinusta!jos kerkiät kiireiltäsi.yst.terv.krisse/janne

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jakku71

24.11.2011 15:15

terve pentti!olisi mukavaa jos ottaisit yhteyttä,ollaan kuljettu yhdessä pitkä matka.matka olisi päättynyt jo aikoja sitten ilman apuasi.pelastit henkeni,vaikka matkat vaikeutui jaksoit välittää(6v.wismari haigla).taas kiviä kengässä mutta tottunut meidän valtion toimiin,olisi mukava kuulla sinusta!jos kerkiät kiireiltäsi.yst.terv.krisse/janne

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

metiskoukussa

10.12.2011 11:46

olen hyvin pahoillani siitä että hyväksitodettu ja jopa ruotsissa kät sbuteksi on kaduilla nähtävä piirre mutta voin myös todeta sen että silloin kun itse haksahdin opiaatti koukkuun oli kadulla paljon vahvemmat myrkyt heroiini oli tuttu näky joka diilajalla nyt se on hävinnyt olemattomiin suuri kiitos tästä kuuluu pentille olin hänen veljensä potilas ennen kuin suostuin korv hoitoon mutta metadon on hirveä lääke eikä subukxone pitänyt minua työ kuntoisena kuten aikoinaan pentin aloittama subutex siitä ajasta kiitän penttiä hän oli asia mies ei mikään kauhea diileri jos hän työstään jotain sai se ei tod yllä diilauksen tasolle pentillä sattui olemaan vain todella huono tuuri olla pioneeri subutex hoito on jo muualla maailmassa norm hoitomuoto sen tehokkuuden ansiosta suomi roikku viimeisenä maana perässä täällä narkomaani on yhtä paha mörkö kuin raiskaajat ja murhaajat pentti ei ole luonut päihdeongelmaa vaan taisteli sitä vastaan ja onnistuikin saamaan heroiinin pois niin että sitä enää harvoin kadulla näkee kiitoshan pentille kuuluu ei vankila

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

m-ll

21.1.2012 19:06

pentti karvoselle sydämelliset kiitokset,olet auttanut,rohkaissu,hoitanut,niinkuin kutsumuksen omaava lääkäri tekee.toivon että jossanvaiheessa yhteiskunnassa tajutaan mikä tieto taito on ristiinnaulittu,kun voitaisiin käyttää,niin monien onnettomien auttamiseen.eikö olisi aika yhteiskunnan herätä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

m-ll

21.1.2012 19:09

pentti karvoselle sydämelliset kiitokset,olet auttanut,rohkaissu,hoitanut,niinkuin kutsumuksen omaava lääkäri tekee.toivon että jossanvaiheessa yhteiskunnassa tajutaan mikä tieto taito on ristiinnaulittu,kun voitaisiin käyttää,niin monien onnettomien auttamiseen.eikö olisi aika yhteiskunnan herätä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

remi1234

4.3.2012 22:18

moro.onkos vielä lontooseen tai johonkin muuhun euroopan maahan mahdollista päästä korvaus hoitoon.kun täällä koti kaupunkissani mahdollisuudet jää metadoni hoitoon ja siihen en tahdo lähteä ja loppu tälle käytöllö pitäs saada..tietävät vastatkaahan sähkö postiin.kiitos etukäteen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

minaa12

5.12.2012 05:22

Mites toi lontoon hoito järjestyy?? miten jonoon jne ? mistä aloittaa
En enään jaksa tätä epäinhimillistä kohtelua diakkarilla xonessa kohta6vuotta eikä elämän laadun paremista näy, saati ei mitään apua hoidosta muutaku paska xone mut metadoniin en mene olen jopa allerginen sille aineelle jotenkin, joten ei tällä hetkellä ole muuta vaihtoehtoa kuin olla xonessa juosta joka pvä polille ja kärsiä väärästä lääkityksestä.. jo 30kg lähteny jne vaikka syön hyvin ja terveellisesti, et se kertoo jo jotakin..SUBUTEXILLÄ pärjäsin MSINIOSTI!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sabrina211

18.3.2013 11:17

Myönnän Olin skeptinen loitsuja, minulle se oli vain elokuva juttu vaikka olin valmis kokeilemaan kaikkea saada mieheni takaisin, jonka tein tämän loitsun Esango pappi ajaneet sillä me.I mielestäni ei olisi tehnyt, jos se ei ole tämä loitsu pyörän.Muut pyörät Otin yhteyttä näyttivät hoitaa vain rahan eikä mitään muuta, mutta olen arvosti sitä, että Esango pappi tuntui paljon huolenpitoa minun ongelmani kuin ne kaikki. magic vesi Olin loukkaantunut ja masentunut kun minun rakastaja viisi vuotta jätti minut toisen naisen. Yksi ystävä ehdotti ajatusta yhteyttä loitsun pyörän, jota en olisi koskaan ajatellut itseäni. Otin yhteyttä harvat mutta Esango pappi oli ihminen tunsin hyvä. hän ymmärtää, vastasi kaikki sähköpostit nopeasti ja kärsivällisesti. Sitten päätin sijoittaa jotta hänen oikeinkirjoituksen vaikka tuolloin olin vielä hieman skeptinen hänen kyky tuoda mieheni takaisin minulle. Vain 1 viikon kuluttua loitsu todella valettu, hän palasi luokseni ja jälkeen näyttää siltä, ​​että ei ole enää epäluottamusta ja enää on välillä meitä. Siksi olen mielelläni jättää suosittelun tällä sivulla, jonka uskon avulla henkilöitä valitsemaan Esango pappi asiansa hänen sähköpostiosoitteensa on esangopriest@hotmail.com

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi