Pyöräilykaupunki Helsinki

Stadissa kaupunki on pyöräilijän kaveri.

Baana toi muutama vuosi sitten pyöräilijöille unelmareitin läpi Helsingin ytimen. Seuraava baana tehdään Pasilan ja Käpylän välille.
Baana toi muutama vuosi sitten pyöräilijöille unelmareitin läpi Helsingin ytimen. Seuraava baana tehdään Pasilan ja Käpylän välille. Kuva: Sami Niemelä / Flickr.com (cc)

Cityn ja Foodoran yhteisessä juttusarjassa tarjoillaan erilaisia näkökulmia kaupunkipyöräilyyn ja kannustetaan hyppäämään pyörän selkään. Seuraavissa jutuissa keskitytään Suomen suurimpien kaupunkien tarjoamiin pyöräilymahdollisuuksiin.


Skulaatsä tsygäl? Jos teet niin Helsingissä, olet yksi kymmenistä tuhansista päivittäisistä pyöräilijöistä kaupungissa. Helsingissä on 1200 kilometriä jalankulku- ja pyöräteitä, ja lisää tulee niin että suhisee.

Suomessa ei liene toista kaupunkia, joka tekisi kaupungin päätöksenteon tasolla yhtä suuria toimia pyöräilyn edistämiseksi kuin Helsinki. Vaikkei mikään ole koskaan täydellistä, on mahtavia uudistuksia jo saatu aikaan. Vuonna 2012 avattiin kevyen liikenteen Baana - väylä, joka on tarkoitettu yksinomaan jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja vaikka skeittareiden käyttöön. Baanan korkea käyttöaste ja kaupunkilaisten lämmin vastaanotto ovat omalta osaltaan johtaneet myös siihen, että Baana saa ensi vuonna siskon, kun Pohjoisbaana valmistuu Käpylän ja Pasilan välille.

Helsingissä tiedetään, että kestävä liikenne on saatava kasvavassa kaupungissa toimimaan kitkattomasti. Siksi kaupungin tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä 15 prosenttia tehtävistä matkoista kuljettaisiin pyörällä. Tämänhetkinen luku on viimeisimpien tietojen mukaan noin 13 prosenttia.

Tänä keväänä Helsingissä otettiin jälleen yksi askel kansainvälistä pyöräilykaupunkia kohti, kun kaupunkipyörät ilmestyivät katukuvaan. Mainostarraverhoilun aiheuttamasta kohusta huolimatta kätevät kaupunkifillarit löysivät heti tiensä helsinkiläisten sydämiin. Maksukortilla tai HSL:n matkakortilla toimivia kaupunkipyöriä käytettiin jo niiden ilmestymisviikolla 15 471 matkaan. Pyörien määrä on tarkoitus kolminkertaistaa ensi kesänä.

Kaupunkipyörille on ollut kysyntää.
Kaupunkipyörille on ollut kysyntää. Kuva: Sampo Kytömäki / Flickr.com (cc)

Helsingin käytetyin pyöräväylä on Lauttasaaren silta. Sen yli saatetaan pyöräillä kuivana kesäkuukautena yli 250 000 kertaa. Lauttasaareen kannattaakin pyöräillä, jos kaipaa kauniisiin, merellisiin maisemiin ja rauhalliseen ympäristöön. Helsingin keskustasta Laruun on matkaa noin viisi kilometriä - sopiva sunnuntaipyöräretki.

Jos taas haluaa luonnon maisemiin, mutta Laru on jo nähty, kannattaa suunnata vaikkapa Mustikkamaalle Kulosaaren sillan yli. Sinnekin on matkaa keskustasta viitisen kilometriä. Helsingin kaupungin pyöräilysivuille on koottu erilaisia kaupungin historiaa tai nähtävyyksiä esitteleviä kotiseutureittejä pyöräilijöitä varten. Lisää reittejä on tulossa.

Helsingissä voi kulkea melko vaivatta pyörällä melkein mihin tahansa. Reittivalinnassa auttaa pyöräilyn ja kävelyn reittiopas. Pyöräretkiä ja kuntoreittejä järjestää Helsingin Polkupyöräilijät ry.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi