Säästä bensaa

    Moottorijarrutus ei kuluta polttoainetta.
    Moottorijarrutus ei kuluta polttoainetta.
  1. Poista kattoteline, suksilaatikko sekä ylimääräiset tavarat autosta. Ylimääräinen ilmanvastus ja paino lisäävät kulutusta. Kattoteline lisää kulutusta 0,35 l /100 km.
  2. Tarkista rengaspaineet säännöllisesti. Jo 0,5 barin vajaus rengaspaineessa lisää polttoaineen kulutusta noin 0,3 litraa sadalla kilometrillä.
  3. Käytä moottorinlämmitintä, kun lämpötila on alle + 5 astetta. Kylmänä käynnistetty auto kuluttaa ensimmäisten kilometrien aikana 0,2 litraa enemmän polttoainetta kuin lämmitetty auto.
  4. Kiihdytä kullakin vaihteella vain siihen kierroslukuun asti, jolla vääntömomentti on suurin, yleensä n. 3000 r/min, jotta vältät moottorin käytön turhan korkeilla kierroksilla.
  5. Aja aina suurimmalla vaihteella, jolla moottori vetää tasaisesti. Vähiten bensaa kuluu, kun moottorin kierrosluku on 2 000 r/min.
  6. Kulutus kasvaa yleensä huomattavasti jo 80 km/h nopeudesta ylöspäin. Vältä tarpeettomia jarrutuksia ja kiihdytyksiä.
  7. Käytä moottorijarrutusta aina, kun se on mahdollista. Nykymoottoreilla moottorijarrutus ei yleensä kuluta polttoainetta lainkaan.

Lähteet: www.ake.fi ja www.motiva.fi

6 kommenttia

AmericanCar

7.10.2005 21:51

Mulla viislitranen V8 enkä oo pahemmin laskenu kulutuksia, tankkaan kun mittari alkaa näyttää semmosta. Elämä on kallista, miks tuollasis asiois säästää.. Mikä tää ny oli: "kansalaistaito" paremmin vois olla: "ohjeita köyhille ja kipeille"

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hipp

12.10.2005 08:18

Köyhille ja kipeille... Heh heh. Paremminkin ehkä ajatteleville ja tiedostaville sekä sellaisille, joiden mielestä rahaa ei nyt kuitenkaan kannata päättömästi tuhlata vaikka sitä vähän ylimääräistä olisikin. Aina noita V8-tyyppejä löytyy jostain tekemään itsensä naurettaviksi. Onnea vaan sullekin siinä vaiheessa, kun öljy loppuu! Asioilla kun on useampiakin puolia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

BritishCar

13.10.2005 16:16

Minulla on 5,3-litrainen V12, ja minä ainakin pyrin ajamaan niin, ettei menovettä kuluisi aivan liikaa. Taloudellinen ajo on myös hyvätapaista ajoa, ja se säästää moottoria, kuskia, kanssakulkijoiden hermoja ym... Valitettavasti noita V8-poikia on liikenteessä, ja he luulevat olevansa teiden kuninkaita. Ja valitettavasti he luulevat olevansa ainoita, joilla on autossa iso kone.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

asentaja_

10.2.2006 09:31

Käytä moottorijarrutusta aina kun voit ja tuhoa venttiilikoneisto! Kuulostaa hyvältä. Mieluummin laitan pari ylimääräistä euro bensaan, kuin uusin mottia vuoden välein.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Fast and Safe

4.6.2007 19:10

En säästä, vaan painan kaasua, jos haluaa ajaa hiljempaa ottakoon vossikan!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

toinen asentaja

24.2.2008 22:19

Kannataskohan ton "asentaja_":n vaihtaa(/vaihdattaa, kun ei oikeen vaikuta asiantuntevalta asentajalta) autostaan joskus nokkahihna niin ei mee venttiilit solmuun..
Eipä se moottorijarrutus moottorin kestoon vaikuta, jos ei rykäse ylipientä vaihdetta silmään liian isossa vauhdissa..
Varmasti saa jotain hajalle jos normaalissa henkilöautossa survoo satasen vauhdissa ykkösen silmään.
Kannattaa ehkä käyttää hiukan omaakin järkeä ja kuunnella konetta ettei ulvo liian kovilla kierroksilla..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi