Se elää sittenkin – Länsimetro aloittaa liikennöinnin 18. marraskuuta

HSL:n toimitusjohtaja kertoi ihmeestä perjantaiaamun tiedotustilaisuudessa.

Rakkaat ystävät, ihmeen päivä on käsillämme. HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoi tiedotustilaisuudessa perjantaiaamuna, että Länsimetro aloittaa matkustajaliikenteen lauantaina 18. marraskuuta.

Vielä keskiviikkona HSL tai HKL eivät uskaltaneet varmistaa Hesarin tietoa metroliikenteen käynnistymisestä. Ymmärrettävästi Länsimetron toimijat pitivät suunsa supussa kunnes metron toimintakyky on varmistettu viimeistä silausta myöten. Tuskin kukaan halusi ottaa viestinnässä etunojaa koettujen katastrofien jälkeen.

“Tämä metro on valmistuessaan maailman turvallisimpia metroja. Hanketta on tehty todella pitkään”, Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo sanoi tiedotustilaisuudessa.

Isotalo saattaa olla oikeassa siinä, että metro on yksi maailman turvallisimmista. Metron turvallisuus ei taida kuitenkaan kattava selitys metron ikuisuusprojektille. Päin persettä organisoitu konsulttivetoinen sirkus, jossa rakentajat ja rakennuttajat riitelevät ja valvonta on olematonta, ei varsinaisesti paranna metron turvallisuutta.

Kun metro ei suoranaisesti vaikuta omaan elämään ja reitteihin, on melkein sääli, että Länsimetron saaga näyttäisi tulevan päätökseensä. Ei valmiissa metrossa ole mitään hauskaa, varsinkaan jos se toimii moitteetomasti. Iisakin kirkkoa rakennettiin 40 vuotta, Sagrada Família ei ole vieläkään valmis. Matka on tärkeämpi kuin päämäärä.

Kun metro saadaan liikkeelle, oleellinen kysymys on, miten pääkaupunkiseudun jättihankkeissa ollaan jatkossa tyrimättä yhtä monumentaalisella tavalla?

Tampereen keskustatunnelin rakentamisessa käytetty allianssimalli voisi olla yksi ratkaisu rakennuspuolen kuriin saamiseksi. Siinä riskit ja vastuu jaetaan toimijoiden kesken tasan ja samoin tasataan säästöt ja budjettiylitykset. Tässä kuviossa avoin ja ripeä eteneminen on kaikkien mukanaolevien etu. Länsimetron urakkamallissa puolestaan piiloteltiin ongelmia viimeiseen saakka ja kun ne väistämättä tulivat julkiseksi, alkoi armoton syyllisten etsiminen.

Tsekkaa HSL:n sivulta, miten Länsimetro liikennöi.

1 kommentti

Viracocha

11.11.2017 07:44

Ei pidä nuolasta, ennenkun...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi