Timo Vuorensola

Kotivideo-ohjaaja

"Ei leffan tekemiseen tarvita niin paljon rahaa kuin kuvitellaan."

Timo Vuorensola on elokuva-alan tee-se-itse-mies. Vuorensolan ohjaama talkootyönä kyhätty netissä jaeltu Star Wreck on Suomen katsotuin elokuva, eikä suosiolle näy loppua. Levittäkää punainen matto. Jaana Rinne tapaa leffatähden.

Halusit tavata Kaapelitehtaalla. Miksi juuri täällä?

“Älymystö-bändin ensimmäinen keikka oli tuolla kellarissa, mutta on täällä tehty hämärämpiäkin juttuja. Kuuma kesä -elokuvan koekuvaukset esimerkiksi. Hain Jimi Pääkallon rooliin.”

Olet ohjaaja, mutta myös näyttelijä. Onko punainen torttusi kunnianosoitus Lynchille?

“Lynch on tärkeä. Sain 15-vuotiaana hänen elokuvistaan kipinän ohjaamiseen. Kaverit eivät lähteneet katsomaan Lynchin käsittämättömiä leffoja. No, senkin takia ne oli pakko nähdä. Sitä paitsi, Lynchin elokuvia ei ole pakko ymmärtää. Ensin nautitaan tunnelma, seuraavilla katselukerroilla voi miettiä muita tasoja. ‘Vitsi tämä on siisti, mutta en tajunnut mitään’ on ihan yhtä arvokas elämys kuin elokuvan loppuun asti analysoiminen. Hei, ei verrata mua elokuvaohjaajana Lynchiin... Se olisi aika roisia.”

Älä. In The Pirkinninghän on selkeä taideleffa... David Lynchin diggaaminen kertoo kuitenkin sinusta jotain.

”Jännää. Elokuvaohjaajasta diggaaminen ei yleensä kerro, minkälainen jannu on kyseessä, kun taas musan, esimerkiksi Panteran diggaaminen kertoo aika paljon jätkästä. Henkilökultti ei ole elokuvamaailmassa niin vahva kuin musamaailmassa. Aki Kaurismäki -kultti on ehkä poikkeus säännöstä.”

Ja Star Wreck-kultti. Teidän uusin leffanne Star Wreck: In The Pirkinning on neljän miljoonan nettilatauksen perusteella Suomen kaikkien aikojen katsotuin elokuva. Vuonna 2005 valmistunut leffa on tekijöille jo vanha juttu?

“Joo. Leffan jälkeen on tapahtunut paljon. Saimme suunnilleen samaan aikaan idean Rautataivas-elokuvan käsikirjoituksesta ja Korpinpesä-nettipalvelusta. Parasta vilkaista vähän historiaan. Samuli Torssonen on Star Wreck -homman luoja ja tuottaja. In The Pirkinningia tehtiin seitsemän vuotta. Aloitimme vuonna 1998 ja leffa valmistui 2005. Kun saimme sen valmiiksi, pohdimme mitä tekisimme seuraavaksi. Emme jaksaneet tehdä lisää Star Wreckeja, joten palasimme Jarmo Puskalan kynästä lähteneeseen niin älyttömään ja suuruudenhulluun ideaan, ettei siitä pystyisi kukaan tekemään leffaa. Samoihin aikoihin valaistuimme internet-palvelusta, verkkosivustosta, jossa pystyisi tekemään elokuvia satojentuhansien ihmisten kanssa ympäri maailmaa. Periaate oli yksinkertainen. Pystyttäisimme elokuvan verkkosivuille, ja tuhat ihmistä ammatista ja paikasta riippumatta osallistuisi, ja heittäisi mukaan omia pieniä palasia. Projektit ovat kulkeneet käsi kädessä. Rautataivasta lähdettäisiin tekemään nettipalvelua hyödyntämällä, ja nettipalvelua testattaisiin leffanteossa. Meneillään on kaksi isoa pähkäilyä, joiden alla muhii ajatus koko elokuvakulttuurin muuttamisesta. Tekemisen, jakelun, perusjuttujen heiluttamisesta.”

Kuulostaa punkkari-idealismilta. Hyvä.

“Intoa ei olisi ilman idealismia. Monilla on sellainen käsitys, että idealismi on silkkaa hippimeininkiä. Idealismi on vähän värittynyt sana.”

Parempi se on kuin kyynisyys.

“Harmittaa kun fiksut ihmiset kärähtävät kyynisyyteen. Kyynisyydestä voi irrota hyvää huumoria, mutta ei se loputtomiin kanna.”

Teidän fanit eivät ole kyynisiä. In The Pirkinningin tekemiseen otti osaa 300 ihmistä.

“Joo. Elokuvanteossa tarvitaan älytön määrä sisältöä. Toimittajalla, arkkitehdillä ja biologilla voi olla kaikilla jotain annettavaa. Kun tarvitsimme avaruusalusta johonkin kohtaukseen, ihmiset ottivat todella nopeasti homman omiin käsiinsä. Sama päti käsikirjoitukseen ja musiikkiin. Jossain vaiheessa aletaan pohtia, kuka hommasta saa rahaa. Se on mielenkiintoinen kysymys. Kaikki on mahdollista, kunhan tekijänoikeudet saadaan ajan tasalle. Tällä hetkellä niiden haltijat ovat miehiä, joiden viimeinen muistikuva teknologiasta on lp:n vaihtuminen cd:ksi. Kaikkein helpointa olisi sopia asiat suoraan asianosaisten kesken, ilman välikäsiä. Piratismia vastaan ei voi oikein taistella. Jos sulla on internet, sulla on keinot joilla saat ilmaista materiaalia. Se pitää vaan hyväksyä ja mennä eteenpäin nykyajan ehtojen mukaan.”

Välikädet ovat bisneksen selkäranka, ha. Aiotte ilmeisesti kyykyttää välikäsiä Tampereelta käsin. Myytte Energia-toimiston naapurihuoneessa dvd-levyjä, t-paitoja ja lippalakkeja. Kuinka paljon levyjä olette myyneet?

“En tiedä tarkkaan. 10 000 lienee aika lähellä oikeaa lukua.”

Ihan hyvin. Star Wreck on ajankuva. Ei sisällöltään, vaan toimintamalliltaan. Leffa on kuva siitä, miten nopeiden nettiyhteyksien ja tehokkaiden tietokoneiden kautta aukeavat uudet tuotantotavat saattavat mullistaa musiikkibisneksen lisäksi elokuvabisneksen.

“Muutos on iso. Meidän ajatuksena oli hyödyntää nettiä ystävänä, ei vihollisena. Internetissä olennaisinta on vapauden filosofia.”

On hauskaa, että netti haastaa viihteen kaupalliset levityskanavat. Mitkä ovat netin ja perinteisen median olennaiset erot?

“Levityksessä on muutamia olennaisia ristiriitoja. Perinteinen systeemi perustuu tuotteeseen, josta tehtyjä kopioita myydään tietyllä alueella tietyille kansallisuuksille tietyillä rajoitteilla. Kun netti tuli mukaan kuvioon, asia mutkistui. Netin asema oli sama kuin olisi yrittänyt tunkea neliön muotoista esinettä pyöreästä reiästä sisään. Viihteen perinteinen bisneslogiikka ei siirry sellaisenaan maailmaan, joka perustuu täysin erilaisiin lähtökohtiin. Kun kauppatavarana on vapaasti ja ilmaiseksi saatavilla oleva digitaalinen kopio, eikä kaupasta ostettava esine, on lähdettävä miettimään uusia bisnesmalleja.”

Netti on pannut isot levy-yhtiöt polvilleen. Artisti ei enää välttämättä tarvitse isoa levy-yhtiötä?

“Ei, se on aivan yhdentekevä. Olen ottanut oppia musamaailmasta. Leffamaailma menee pienellä viiveellä samaan suuntaan kuin musamaailma. Isot firmat eivät ole enää välttämättömiä. Se, ettei kukaan kuulisi tai näkisi juttujasi ellet ole isolla firmalla, on täyttä paskaa. Netissä leviävät parhaiten jutut, joissa on vahva indie-henki mukana. Kun vanhojen levityskanavien pullonkaulat ovat poissa pelistä, kaikki on mahdollista.”

Netti mahdollistaa sen, että indie-jutuista tulee mainstreamia.

“Punk liidaa aina mainstreamia. Olen ihastunut punk-ideologiaan, nyt kun olen sitä 25 vuotta myöhemmin tutkiskellut. Suurta yhtymäkohtaa ei ole, mutta olen innostunut punkin perusideasta. Kellarissa voi tehdä paljon. Vaikka sen paljon puhutun biisin tai sen paljon puhutun avaruuselokuvan. Se on, okei, nyt tulee inflaation kokenut sana, mutta silti sitä se nimenomaan on, vallankumouksellista. Tiettyä punk-meininkiä, jota näkisi leffamaailmassa mieluusti enemmän. Kaupalliselle elokuvalle on paikkansa, mutta blockbusterit eivät ole ainoa tapa tehdä elokuvia.”

Leffan tekemiseen tarvitaan rahaa. Mihin se uppoaa?

“Ei leffan tekemiseen tarvita niin paljon rahaa kuin kuvitellaan. Tietyt asiat maksavat, mutta suurin kulu on hirveä määrä välikäsiä. Blockbustereiden lopputuloksen on miellytettävä kaikkia. Kalleimmat elokuvat maksavat kolmesataamiljoonaa euroa. Summa pitää saada vähintään kaksinkertaisena takaisin. Siinä pitää saada niin naurettavan valtavan suuri määrä ihmisiä katsomaan elokuvaa, että alinta yhteistä nimittäjää on pakko laskea niin kauan, että löytyy taso, jolla on tappavan tasapäinen meininki. Lopputulos saattaa olla yhdentekevä.”

Leffat muistuttavat jo joukkopsykooseja. Joka ei ole käynyt katsomassa Casino Royalea on ulkona keskustelusta.

“En ole nähnyt elokuvaa.”

Asiat menevät nopeasti ohi populaarikulttuurissa, mutta vielä nopeammin netissä?

“Joo. Vauhti on käsittämätön. Puoli vuotta sitten nettimaailmaa kohahduttanut iso juttu on tänään kuolettavan vanha. Youtube on hyvä esimerkki. Google osti Youtuben 1, 6 miljardilla, mutta kukaan ei jaksa sitä enää. Se on jo vanhaa kauraa.”

Hyvä. Katselin sitä just himassa ja ajattelin, että kyllä varmaan hävettää viiden vuoden päästä...

“Sitä katsotaan edelleen ihan älyttömästi, mutta se on jo henkisesti mainstreamia. Youtube edustaa vanhoja arvoja.”

Youtuben katsojat näyttävät pitävän paskaviihteestä.

“Kyllä. Tyttö kakkaa altaaseen. Onpa hauskaa. Tilanne on sama kuin 1800-luvun lopussa ja 1900- luvun alussa, elokuvan alkuaikoina. Silloin kuvattiin nurmikon kastelemista. Kun joku painoi letkua vesi roiskui naamalle. Olipa hieno juttu. Pääasia, että saatiin tehtyä elokuva.”

Hullaannutaan välineestä?

“Nimenomaan. On sama mitä tuutista tulee, kunhan se on netissä. Mikäs siinä, on kivaa, jos ihmisillä on kivaa. Mutta nyt ihmiset ovat alkaneet vaatia sisältöä. Kuumia juttuja netissä ovat nyt 2.0 ja Long Tail. 2.0 tarkoittaa käyttäjien luomia sisältöjä. Esimerkki 2.0-palvelusta on vaikkapa musiikkisoittimet. Ihmiset luovat soittolistoja muiden kuunneltaviksi. Wikipedia on esimerkki sisällöstä, jota ei olisi olemassa ilman käyttäjiä. Long Tail on puolestaan blockbusterin vastakohta. Siinä hyödynnetään pienryhmiä. Jos tekee leffan eukonkannosta, sitä ei näe juuri kukaan, mutta nettileffan näkee hyvällä tuurilla 100 000 ihmistä.”

File

  • SYNTYNYT 29.11.1979
  • TUOKSU Betonipöly
  • JUOMA Mustaherukkamehu
  • AUTO Ei ole
  • PALKKA Toista tonnia per kuukausi
  • SIVIILISÄÄTY Avoliitossa

Jaa/Ei/Poissa

  • Ravintoloiden ovet auki aamukuuteen JAA
  • Isyysloma pakolliseksi POISSA
  • Äänestysikä 16 ikävuoteen EI
  • Kannabis laillistettava POISSA
  • Lapsen tukistus sallittava EI
  • Suomalaismisseille sallittava silikonit JAA
  • Valtio ja kirkko erotettava POISSA
  • Kuolemantuomio palautettava EI
  • Yleinen asevelvollisuus poistettava JAA
  • Turkistarhaus kiellettävä POISSA
  • Ravintolatupakointi vapaaksi EI
  • Kuukautissuojat verovähennyskelpoisiksi JAA

4 kommenttia

swrek

3.3.2007 10:24

Aika alentava titteli "kotivideo-ohjaaja". SW-ITP on vähän muutakin kuin pelkkä kotielovuka. Se on ensimmäinen suomalainen elokuva joka päätyi erään todella ison yhtiön levitettäväksi. Se on maailmalla katsoituin suomalainen elokuva.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Fikkari3102

5.3.2007 09:04

Saapas nähdä, oliko Star Wreck pelkkä tähdenlento. Sen hienous oli kuitenkin nollabudjeti ja sympaattinen kotikutoisuus. Nyt kun jätkät saavat oikeaa rahaakin mukaan, niin seuraavasta leffasta saattaa tulla floppi. Pelkään ma.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Lukee

6.3.2007 12:32

Niin tossahan lukee, että se on Suomen katsotuin leffa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ohnylezu

17.3.2008 22:33

Thereare plenty of a <a href= http://salmahayeknude.greatnuke.com >salma hayek sexy</a> box. For a ruler in his eye as more.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi