Uusi suomalainen lonkero haluaa valloittaa maailman

UTU Lonkero ei halua kauppojen bulkkituotteeksi, vaan laadukkaiden yökerhojen valikoimiin ympäri maailman.

UTU Lonkero islantilaismaisemissa.
UTU Lonkero islantilaismaisemissa.

Suomalaista lonkeroa ollaan viemässä maailmalle, eikä tällä kertaa ole kyse tutusta turkoosista purkista.

“Maailmasta puuttui lonkero, joka kunnioittaisi universaalilla tasolla niin kuluttajien makutottumuksia kuin korkeita laatuvaatimuksiakin, ja joka olisi paketoitu kansainvälisesti vetovoimaiseen brändiin. Lonkerossa on kategoriana vielä paljon potentiaalia, emmekä kertakaikkiaan voineet vastustaa haastetta suomalaisen lonkeron tunnetuksi tekemisestä kansainvälisesti”, kuvailee UTU Lonkeron takana olevan Pahe Partners Oy:n toimitusjohtaja Pasi Lindqvist.

UTUn maailmanvalloitus on lähtenyt liikkeelle hieman erikoisista kohteista, sillä toistaiseksi UTUa on päästy maistelemaan niin Islannissa kuin Kroatiassakin. Maailman mikseri- ja coolerimarkkinat ovat vodkavetoisia, kun taas ginipohjainen harmaa juoma on monessa paikassa uusi juttu.

“Kun menet ulkomaille puhumaan suomalaisesta lonkerosta, niin siitä ei tiedä kukaan yhtään mitään. Islannissa tai Kroatiassa ei toimi yksikään suomalainen alkoholibrändi”, Lindqvist sanoo.

UTUn tekijätiimiin kuuluvat James Cowx (vas.), Sampo Raudaskoski, Jyrki Kavilo ja Pasi Lindqvist. Kuvasta puuttuu Henri Heikkinen.
UTUn tekijätiimiin kuuluvat James Cowx (vas.), Sampo Raudaskoski, Jyrki Kavilo ja Pasi Lindqvist. Kuvasta puuttuu Henri Heikkinen.

UTUn tekijät eivät tähtää ensisijaisesti kaupan hyllyille, vaan kokemuksia tarjoavien yökerhojen ja baarien valikoimiin. Kroatiaan tie avautui paikallisten kontaktien kautta ja maa tarjoaa kaikkea lonkeromyyntiin tarvittavaa: lämpöä, rantakohteita, ulkoilmakulutusta ja aktiivista yöelämää kaupungeissa. Islanti puolestaan on suomalaisnäkökulmasta samaan aikaan sekä läheinen, mutta eksoottinen paikka ja Lindqvistin mukaan islantilaisten kanssa asioiminen on sujunut lämpimissä merkeissä. Pahe Partners aloitti lonkerobisneksessä vuoden alussa. Myynnit käynnistyivät tammikuussa ja nyt ensimmäiset 10 000 pulloa on jo myyty.

“Monet alkoholibrändit haluavat viestiä tuotteidensa tarinaa historian ja perinteiden kautta. Meitä kiinnosti enemmän ihmisyys, sekä sen olemus varsinkin ilta- ja yöelämässä. Ennen baarien ja yökerhojen “kovimmat tyypit” tilasivat pöytäänsä pulloittain sampanjaa viestiäkseen omaa statustaan, mutta emme usko sen enää olevan tarpeen. Enää ei tarvitse huutaa koviten viestiäkseen itsevarmuuttaan, eikä alleviivata liikaa omia asioitaan. UTU Lonkero on kehitetty uteliaita sekä pyyteettömiä ihmisiä varten. Sen lisäksi se on hemmetin hyvää, tottakai”, Lindqvist summaa ajatusta UTUn brändin taustalla.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi