Valo yössä

Turvavyö kiinni siellä takapenkilläkin. Cityn taksimatka alkaa.

Taksimatka on ristiriitainen asia, vaikka yön kulkijat ja liikemiehet haluavatkin suhtautua siihen korostetun luonnollisena asiana. Kyyti on usein arjen rutiinit rikkova elämys, johon liittyy arvokkuutta ja poikkeuksellista jännitettä. Luottamusta herättävä pari - auto ja kuljettaja - vie teatteriin, juhlatilaisuuksiin, firman juhliin, hautajaisiin, sairaalaan ja kaupungin yöhön. Taksin asiakaskunta vaihtuu samalla tolpalla sään ja elämän pieksämästä porraskäytävän asukista optiopalkittuun vuorineuvokseen. Monelle asiakkaalle taksimatka on liiankin suuri elämys.

"Pahimpia asiakkaita kaikista ovat 40–45-vuotiaat päihtyneet naiset matkalla ravintolasta kotiin. Ensin heiltä tulee ihan jatkuvaa vittuilua valitusta reitistä, taksin hinnoista ja auton merkistä, kunnes ryhtyvät penäämään ‘Onks mää liian ruma’ -puheillaan syytä kuskin puhumattomuuteen", kertoo kohta kuusi vuotta pääkaupunkiseudulla taksia ajanut 27-vuotias Esa Hautamäki.

Kuskit kaihtavat asiakasluokittelua yli kaiken. Malmille menevä laitapuolen kulkija voi olla hyvin tipittävä kohtelias asiakas, siinä missä 1 000 euron pukua kantava liikemies töykeä, ylimielinen ja kitsas. Kumijalkaa käyttävät julkisuuden henkilöt ovat taksikuskien miehittämien huoltoasemien vakiopuheenaiheita.

Vai kuinka usein humalasta uupunut formulatähti on sinun työtilasi nurkkaan sammunut? Julkkisasiakkaiden toilailuista vaietaan julkisuudessa, mutta toistuvat tapaukset vuotavat niukkasanaisen ammattikunnan ulkopuolelle. Yksi Helsingin taksikuskien epäsuosituimmista asiakkaista on kuuluisa mieskansanedustaja ja pitkäaikainen ministeri. Helsingin yössä takapenkiltä käsin haastateltu ja yli 15 vuotta taksia kuljettanut kuljettaja kertoo tuon muuten hyvin joviaalin poliitikon maineessa olevan miehen suhtautuvan kuskeihin alentuvasti ja jaksavan alleviivata omaa kiirettään kaupungin ruuhkista huolimatta. Politiikan nuorekas veteraani ei ole vieras poka oman autonsa omistavalle Hautamäellekään.

"Hän on asiakkaana ihan omassa kategoriassaan. Aina sillä on joku pielessä. Kerran mentiin Eduskuntatalolta Suomen Pankkiin, ja sain älyttömät haukut siitä, että reitti on väärä ja hidas", koko ikänsä Helsingissä asunut Hautamäki hymyilee. Kahden pylväsrakennuksen väliä ei voi kovinkaan montaa eri reittiä ajaa, ja kaikki vaihtoehdot ovat käytännössä yhtä pitkiä.

Poliitikot ovat taksien suurkuluttajia, ja toisinaan noilla kahdella ammattikunnalla on vaikeuksia mahtua samaan autoon. 80-luvulla eräs naiskansanedustaja myöhästyi taksin käytöstä huolimatta lentokoneesta ja teki ensitöiseen eduskuntakyselyn taksitarkastajalle. Virallisen kyselyn sisältönä oli tosin kuskien kielenkäyttö, kun kuljettaja oli kansanedustajan lukuisten äkäisten kiirehtimispyyntöjen jälkeen Tuusulantiellä kysynyt: "No mihin aikaan se akan luuta sitten lähtee?"

Kuskit osaavat muistaa vastaavasti myös mukavia asiakkaita. Helsingin Taksiautoilijoiden Vuoden Asiakkaaksi on valittu muun muassa Lenita Airisto, muusikko Jussi Raittinen, uutisankkuri Kari Toivonen ja Klaus Järvinen.

Hautamäen suosikkiasiakkaita ovat paljon taksia käyttävä ja vielä enemmän bussia välttävä muusikko Kirka sekä yön legendat Andy ja Angela McCoy.

Kukka-Kyllikki in memoriam

Suomalaisen taksikulttuurin asiakashahmoihin kuuluu myös legendaarinen Kukka-Kyllikki, joka pyöritti sukupolvien ajan kukkakioskia Heikinlaaksossa ja käytti taksia lähes päivittäin noutaessaan Sörnäisten tukkutorilta myytävää liikkeeseensä. Rahan tarkka nainen kun oli, yritti Kukka-Kyllikki maksaa kyytinsä tulppaaneilla, perunoilla, porkkanoilla tai mitä nyt tukusta sattui mukaan tarttumaan. Rahalla ei koskaan. Bisnesnaisen poistuminen ajasta ikuisuuteen pari vuotta sitten on ollut yhden aikakauden loppu monen stadilaisen taksiautoilijan mielestä. Työstä on tullut hyvin suunniteltua ihmislogistiikkaa, missä persoonallisuudet niin asiakkaina kuin kuskeinakin saavat tehdä tilaa rahan sanelemalle anonyymille tehokkuudelle.

Rahan sijaan yössä suhaaville autoilijoille tarjotaankin jos monen moista vaihtoehtovaluuttaa. Yleisin tapaus on hetkellinen maksuhäiriö, joiden hoitamisen vakuudeksi taksikuskien koteihin kertyy mitä oudoimpia pantteja. "Passeja, videoita, televisioita, ajokortteja", listaa Hautamäki oman panttikirjastonsa sisältöä ja napauttaa hymyillen Seikon rannekelloa, joka jäi pantiksi kaksi vuotta sitten 48 markan kyydistä Karhupuistosta Bar 33:een.

"Talvesta asti mulla on ollut yhden pariskunnan vihkisormukset ja ajokortit panttina kyydistä Rautatieasemalta Lapinjärvelle", toteaa taksiyrittäjä ja korostaa, ettei panttitilanteeseen joudu, jos sitkeästi jaksaa selvittää asiakkaan maksukyvyn ennen ensimmäistäkään vaihdetta.

Se ei kuitenkaan kuulu Hautamäen eikä valtaosan muidenkaan taksiautoilijoiden tyyliin. Asiakkaan ja kuljettajan, kuninkaan ja kapteenin, välillä on monimutkainen molemminpuolisen kunnioituksen ja luottamuksen side, jonka rikkominen voi viedä taksiautoilusta vapauden tunteen.

Vaihtotalouden yleisimpiä artikkeleita ovat viina, lounassetelit, tupakka ja cd-levyt, mutta legendaarisin on seksi. Reisipoka-tarinat ovat taksimaailman urbaaneja legendoja, jotka sattuvat aina jollekin toiselle, toisella puolella kaupunkia. Käytännössä kaikki kuskit ennemmin tai myöhemmin joutuvat tuohon mielen malttia kysyvään miehuuskokeeseen, naiskuskit hieman harvemmin. Tyypillinen tapaus on 50–60-vuotias erittäin päihtynyt, elämää nähnyt nainen, joka esittää tarjouksen kaikkien tanssipaikkojen suljettua ovensa. Nuorempiakin perinteisin menetelmin maksajia toki löytyy. Tolpilla kerrotaan sykähdyttävää tarinaa noin 30-vuotiaasta Helsingin Pihlajamäessä asuvasta naisesta, joka toistuvasti ehdottaa puolessa välissä matkaa maksun tapahtuvan mieluiten siitä toisesta lompakosta. Noloimpia tilanteita ovat nuoret miehet, jotka voimansa tunnossa ihan aidosti uskovat pystyvänsä hoitamaan matkakustannukset omalla mieskunnollaan.

Naiskuskien naurun pyrähdykset saavat matkan tuntumaan entistäkin hinnakkaammalta. Aina reisipokat eivät jää yksityisasiaksi. Eräs maksusuoritus välittyi radioteitse sadoille punastuville korville, kun naismaksajan korkokenkä oli vahingossa osunut taksin hätänapille. Äärimmäisessä hädässä käytettävä järjestelmä lähettää auton numeron ja sijainnin kertovan automaattihälytyksen kaikille takseille ja avaa välittömästi radioyhteyden auton sisätilojen tapahtumista muihin autoihin sekä tilauksia välittävään taksikeskukseen.

Toisinaan kuski ei saa rahaa, ei panttia, ei mitään, vaikka on kyydin kunnialla hoitanutkin. Silloin puhutaan jullikasta, joka äärimmillään näyttäytyy kyytiläisten riuhtovana metsään juoksuna kesken matkan tai pikkupojille huumaavan vallan tunteen tuomasta pilatilailusta. Valtaosa jullikoista on kuitenkin rehellisenä itseään pitävien ihmisten aiheuttamia. Moni ottaa taksin verkkaiseen saapumiseen tuskastuneena lennosta ja jättää tilatun odottamaan tyhjilleen mahdollista onnenkantamoista. Tai tilaa pohjien antamalla rohkeudella tarpeettoman monta autoa kotibileiden sekoittamalle pihakadulle pyörimään.

MaTaPuPun sokkelo

Taksikuskin paikallistuntemukseen liitetään usein lähes yliluonnollisia odotuksia. Kyydissä olevalle tuo lämpimän turvallisuuden tunteen kun vieraassa maassa, uudessa kaupungissa kuski hädintuskin nyökkää lähtiessään viemään varmoin ottein väsynyttä matkamiestä kohti tuntematonta. Vastaavasti tutussa kaupungissa kuljettajien reittivalinnat ovat jatkuvan tarkkailun alla, ja moni jaksaa valppaana odottaa pääsevänsä polttamaan parhaansa yrittävän kuljettajan korttelin verran väärästä reittivalinnasta. Pääkaupunkiseudulla painajaismaisimpana sokkelona pidetään MaTaPuPua eli Malmi–Tapanila–Puistola–Pukinmäki-lähiörypästä. "Alueen asemakaava on hyvin sekava, siellä on paljon pieniä kujia ja pientaloasutusta. Ehdottomasti vaikein alue monelle taksikuskille", kertoo Helsingin Taksiautoilijoiden toiminnanjohtaja Lasse Vuori.

Helsingissä ylivoimaisesti suosituin taksimatkan kohde on Meilahden sairaala, vaikka kuskienkin puheet pyörivät usein ravintoloiden edustojen ympärillä.

"Humalaisimmat asiakkaat öiseen aikaan nousevat kyytiin 10th Floorin sekä Maestron edestä. Vittumaisimmat pokat löytyy ehdottomasti Helsinki Clubin ympäristöstä", sanoo Hautamäki.

Taksimatkan roolia hieman paheellisena ylellisyytenä arjen ja ruuhkan keskellä korostaa suomalaisten taksiautojen korkea laatu. Muutamalla eurolla kuka tahansa meistä saa hetkeksi omaan käyttöön kuljettajan ja miltei sadan tuhannen euron arvoisen loistoauton. Moni mies ei juuri ehdi maisemia katselemaan, kun kuskia tentitään alla olevan ajopelin ominaisuuksista.

Kuljettajat eivät mielellään autointouttaan asiakkaalle näytä. Puhutaan korostetun paljon työvälineestä ja painotetaan huoltosopimusten merkittävyyttä auton ulkoisen korskeuden sijaan.

Monen mielestä on vain yksi ja ainoa taksiauto, Mercedes-Benz.

"Helsingin taksikannasta edelleen lähes puolet on Mersua", aloittaa Lasse Vuori ja vilkaisee työpöydällään olevaa jalustalle pultattua johtotähtimerkkiä. Helsingin Taksiautoilijoiden vitriinissä Vehon viiri on ainoana autoaiheisena yksilönä päässyt kunniapaikalle yrittäjäyhdistys- ja vakuutusyhtiöviirien väliin. Vuori paljastuu aidoksi Mersu-mieheksi vastatessaan kysymykseen "Miksi aina Mersu?" "Se on erittäin mielyttävä, tilava, varma, kestävä, jälleenmyyntiarvo pysyy korkealla ja mikä tärkeintä, huolto on aivan ylivoimainen", latelee Vuori mutta muistaa nopeasti painottaa kaikkien nykyautojen olevan hyviä. Mersu-intoilijoiden vastapuoli ovat Volvo-miehet, joiden hybris on uusien, tyylikkäästi muotoiltujen sarjojen myötä ollut ennätyksellisen kovassa nousukiidossa. Japanilaista autoa ajavat eivät juuri julkiseen autointoiluun lähde. Koko maan taksikannasta Mersuja on 34 prosenttia, Volkswageneita, Volvoja ja Toyotoja noin 15 prosenttia kutakin.

Muutama Ladakin on takavuosina taksina pyörinyt, mutta nykyään espanjalainen Seat edustaa lähes yksin rupusarjaa. Diana & Dodi -malliseen loisto-mersuun voi hyvällä onnella päästä jopa tolpalta kun loistoautoihin keskittyneet limousineyritykset päättävät tienata hieman lisätienestejä normaalissa liikenteessä. Bongaamisen arvoinen on myös Burt Reynolds -elokuvista tuttu poliisiautomalli, pääkaupunkiseudun liikenteessä pyörivä Dodge Aspen. Vermon parkkipaikalta löytyvää klassikkomersua, eli 123-korimallista kulkijaa näkee edelleen toisinaan liikenteessä, mutta tuolloin kyse on vara-autosta joka kaivetaan esiin varsinaisen työkalun rikkouduttua. 80-luvun huuma sai myös taksiyrittäjistä otteen ja Vantaalla saattoi tuolloin päästä Tikkurilasta Koivukylään jalopuusisusteisella Jaguarilla.

Tasaisesta kyydistä laatuautossa kannattaa muuten nauttia ihan hyvällä omallatunnolla. Auton hankinnan osuus kustannuksista on vain noin 10 prosenttia eli jos kaikki Suomen taksit ajaisivat Samaralla, laskisivat taksat vain muutaman prosentin.

Murhaaja takapenkillä

Takseilla on aina ollut erityinen rooli myös kaupungin valojen varjoissa. Kuski on yksityinen opas hämärälle vyöhykkeelle. Hän tietää kivikylien salaisuudet sekä paheellisten naisten ja salakapakoiden osoitteet. Taksi on kuitenkin aina ollut puolueeton saarnastuoli, hämärähommien yläpuolella oleva puolijulkinen taho, jonka koskemattomuutta kadun karskeimmatkin sällit arvostavat. Viimeisen reilun vuoden aikana tuo asetelma on häiriintynyt, kun kolmen ammattiautoilijan työmatka on äkillisesti ja väkivaltaisesti jäänyt viimeiseksi. Taksisurmien sarja alkoi viime vuoden tammikuussa kun oululainen Keijo Nivala löydettiin perjantaiaamuna autostaan murhattuna. Lokakuussa oli Lahden vuoro järkyttyä, kun Timo Tuomas Lyyn Helsingistä lähtenyt keikka päättyi autossa tehtyyn murhaan. Kuluvan vuoden alussa taksikuskit hiljentyivät jälleen minuutiksi kunnoittaen autonsa vierellä seisten Savonlinnassa viimeiselle keikalleen jäänyttä taksiyrittäjä Aki Härköstä.

Hyvin nopeasti Savonlinnan tapauksen jälkeen tietosuojaviranomaiset hyväksyivät valvontakameran asentamisen takseihin. Israelilaisvalmisteisen agenttikameran nauhoituksia takapenkin tapahtumista eivät kuitenkaan saa purkaa ketkään muut kuin viranomaiset.

Suomessa on viimeisen 80 vuoden aikana tapettu 51 taksikuskia työnsä ääreen, eli tämän vuosikymmen lukemat näyttävät nousevan historiallisen surullisiksi. Kieltolain pelättiin tekevän taksien ajamisesta erityisen vaarallista, sikäli vahva rooli kumijaloilla oli pirturallissa ja terästettyä teetä tarjoilevien kahviloiden löytämisessä. Toisin kävi. Suomen historian kolmannen taksisurman uhri, turkulainen Arvid Torckell on ainoa, jonka kuolema liittyy kieltolakiin. Hänet ampui kesken ajon raittiuspoliisi.

5 taksitolppaani

Muusikko Jussi Raittinen

1. Rautatieasema
"Kuljen paljon junalla ja käytän usein aseman Kaivokadun puolesta tolppaa. Aukion liikennejärjestelyt on onneksi saatu vihdoin kuntoon. Ongelmana tällä tolpalla on, etteivät suomalaiset oikein osaa jonottaa. Moni yrittää kassien kanssa tungetella."

2. Linja-autoasema
"Käytän tätä tolppaa aina kun tulen bussilla landelta. Taksimatkan pituutta tältä tolpalta on tosin vaikea arvioida. Simonkadun mäki ja Mannerheimintie kun ovat usein kovin ruuhkaisia."

3. Sörkan kurvi
"Nuoruusvuosieni rakkain ja tärkein tolppa. Soitto kämpästä tolpalle ja suoraan nykyisen Kallen tilalla olleelle N-Klubille. Matka maksoi noin viisi markkaa eli saman verran kuin kaksi jallukolaa klubilla. Kymppi riitti pitkälle."

4. Kallen edusta
"Kasarmikadulla N-Klubin edessä ei ollut tolppaa, mutta niin usein siitä auto napatiin, että taksiaseman kriteerit täyttyvät. Seuraava osoite oli usein Lönkka 1-31. Tuosta osoitteesta sai helpoiten hankittua usein jopa 100 markkaa maksaneen pimeän pullon jatkoille."

5. Mariankatu
"Unioninkadulla nykyään asuvana tutuin tolppa. Harvoin nykyään kävelen sinne asti, mutta kuskit kertovat usein odotelleensa taksikeskuksen välittämää tilaustani juuri siellä."

-Jussi Raittinen valittiin vuoden 2000 Taksiasiakkaaksi.

Älä kysy näitä taksikuskilta!

"Ootko renki vai isäntä?"
Pahin ja yleisin kysymys kaikista. Luokitteleva, loukkaava, kuultu. Ole henkinen yökastelija ja kysy tämä.

"Kuka muka tilasi tänne Nissanin? Miten sä kehtaat ajaa japsiautolla?"
Metsästäjän koiraakaan eivät muut saa haukkua. Auto on kuljettajan työväline ja elannon tuova perheyritys. Reipasta tyylitajuttomuutta ja käytöstapojen halpaa ulkokultaisuutta voi vielä korostaa ns. poismaksulla eli pulittamalla väärän merkkisen auton mittariin kertyneet eurot ja pyytää kuskia tilaamaan Mercedes pihaan.

"Onks ollut keikkaa / Onko tullut hyvin tiliä?"
Edes isäntä ei puutu kassan kokoon kuin äärimmäisten epäilyjen vallitessa. Sama kuin kysyisit webbi-ad -ystävältäsi yt-neuvottelujen kuulumisia tai naapurisi kuukausipalkaa. Taksikuskin vuosiansio pyörii 100 000–120 000 vanhan markan tasolla. Kuski saa maksamastasi rahasta noin 35 % itselleen.

"Ovatko nuo viikset aidot?"
Taksikuski tekee sukupuolesta riippumatta miehistä työtä, johon usein kuuluvat muutkin vallan ja testosteronin symbolit kuin auto.

Ikimuistoiset kyydit (Lukijat kertovat)

"Siitä on nyt pari vuotta, kun otin taksin Helsingin keskustasta Kannelmäkeen. Muutamaa sataa metriä ennen päämäärää taksikuski sammutti mittarin ja ilmoitti, että palkkioksi voisin antaa hänelle iltasuukon. Jäi ilman pusua."
- Riikka, 24

"Aamulla tajuttomassa krapulassa herääminen saksalaisessa rahtilaivassa, vieressä kuorsaava konepäälikkö. Heräävän satama-alueen läpi portilla odotti tilaamani taksi - ja kuskina naapurin mies, perhetuttu vuosien takaa. Naama punaisena istuin kyytiin ja pyysin ajamaan kotiin. Perillä kuski ei ottanut rahaa, vaan tyytyi isällisesti varoittamaan ‘Merimies-Unionin lihantarkastusleimoista’ kaulassa."
- Tarkastettu, 19

"Taksikuskin kanssa tuli puhetta opiskelijakämpistä. Saavuttiin määränpäähän ja oli hirvee vessahätä, mutta kuski vaan jatkaa juttua pikkuveljensä asunto-ongelmista! No ei siinä mitään, pikku lirahdus tulikin jo housuun ja takapenkki kastu! Poistuin hiljaa pois…"
- Pakko mennä, 24

"Humalassa ihmiset tekevät kaikenlaista. Eräs keski-ikäinen mies halusi Hakunilaan illan päätteeksi. Hakunilassa mies muistikin, jotta viikko takaperin muutti Espoon keskukseen."
- Pirssimies, 23

"Valittaessani baari-illan jälkeen taksikuskille tapaavani aina vain nyhveröitä, jotka eivät ymmärrä seksuaalisia tarpeitani, vastasi taksikuski: ‘Ymmärrät kai, että aloitteen on tultava asiakkaalta’. Katsoin kuskia hitaasti ja tokaisin, että se olisi jo liian epätoivoista. Kuskin ylistäessä vielä kauneuttani jatkoimme loppumatkan hiljaisuuden vallitessa kotipihalleni, jossa jäin tarjouksesta huolimatta yksin pois."
- Leena, 34

"Tulin keskellä yötä niin kipeäksi, että oli pakko lähteä päivystykseen. Sanoin kuskille, että ajetaan pankkiautomaatin kautta. Automaatilla selvisi tylympi juttu, automaatti ei suostunut sylkemään rahaa, koska pankilla oli käynnissä jonkin sortin päivitykset. Kuski vei minut ‘kiltisti’ Mariaan, ja kaikki kolikot taskuistakin kaivettuani puuttui loppusummasta 14 markkaa. Tässä vaiheessa kuski hikeentyi ja ilmoitti soittavansa poliisit paikalle ja kiroili kun joutuu ‘kuskaamaan rahattomia pummeja’. Pyysin tilinumeroa, se ei käynyt. Kuski sanoi, että ‘tiedän s-tana sun osoitteen ja tuun hakemaan ne rahat sulta.’ 14 markkaa. Erityisen juhlavaa kokea 39 asteen kuumeessa. Lopuksi vielä normaalit läskittelyt, huorittelut."
- Grace, 30

"Oltiin tulossa jatkoilta jostain oudosta paikasta ja pakkohan sieltä oli taksilla tulla, kun busseista ei ollut tietoakaan. Rahaa oli lompakossa pari euroa, mutta sattui hyvä tuuri, koska taksikuski suostui sillä summalla heittämään noin 15 kilometrin päähän... krapula oli kauhea mutta kiitollisuus suurempi!"
- N82

"Olin yövuorossa Fennian tolpalla, kun takaovi aukesi ja kyytiin nousi rouvashenkilo, yksi kaupunkimme laitapuolenkulkijoista. Hän pyysi, että ajaisin hänet kotiin. Kun kysyin, onko hänellä rahaa kyytiin, hän näytti hieman mietteliäältä. Hetken kuluttua hän kuitenkin nosti hitaasti hamettaan paljastaen rikkinäiset ruskeat sukkahousunsa. Kuvottavan imelä haju täytti taksin, kun hän kumartui ja otti kenkänsä pois ja ravisti sieltä 12 markkaa. En kuitenkaan kyennyt ottamaan vastaan hänen nukkaantuneita markkojaan ja sanoin, että ei näillä kyllä kotiin asti päästä. Sitten rouva katsoi minuun viettelevästi alta kulmien käärien hamettaan vyötärölleen. Samalla hän sihautti hampaattoman viinalta haisevan ehdotuksensa: ‘Mutta jof mä maksan luonoffa loput’. En ottanut tarjousta vastaan, ammattietiikkaan vedoten. Hetken vielä mietittyään hän poistui autosta hame edelleen vyötäisille käärittynä. Poistuin paikalta säälinsekaisin tuntein ikkunat sepposen selällään."
- Suhari, 24

"Poikaystävä oli jättänyt edellisenä päivänä ja olin yrittänyt hukuttaa ikäväni votkapaukkuihin. Kun pääsin kömmittyä taksin takapenkille, vilkaisin etupeiliin ja näin todella sexyn hymyn, joka kuului himottavalle taksikuskille. Hän käänsi päänsä suuntaani ja kysyi virnuillen, oliko kaikki kunnossa. Ihmettelin hänen outoa tuijotustaan, kunnes huomasin, että mekkoni oli lipsahtanut paikoiltaan taksiin tullessa paljastaen rintaliivittömän etumukseni. Kiskoin mekon paikoilleen ja sopersin osoitteeni. Koko matkan kuski kehui kuinka täyteläiset rintani ja vartaloni ovat ja vilkuili minua peilin kautta. Olin kieltämättä kiihottunut tästä tummahkosta taksikuskista. Hetken mielijohteesta käskin häntä pysäyttämään sivukujalle, ja päädyimme harrastamaan kiimaista seksiä taksin tilavahkolla takapenkillä. Sain hänen nuomeronsa ja aina kun tarvitsen villin taksikyydin, tiedän keneen ottaa yhteyttä."
- Villiä kyytiä, 20

"Taksikuski paasasi koko matkan lentokentälle kitkarenkaiden ihanuudesta ja nastarenkaiden huonoudesta niin innokkaasti, ettemme voineet puhua mistään muusta, emme myöskään uskaltaneet pyytää häntä tukkimaan turpaansa. Kaveri kävi asian tiimoilta sen verran kuumana."
- KM&AM, 26

"Olin ystäväni kanssa palaamassa ravintolaillan jälkeen kotiin. Saimme taksiksemme ison mersun ja nuoren kuljettajan. Ystäväni istui etupenkille kuljettajan viereen ja minä takapenkille kuljettajan taakse. Ajellessamme kotia kohti tuli puheeksi viime aikojen taksisurmat. Hyvässä vauhdissa oleva ystäväni alkoi leikillään uhkailla raiskaavansa kuljettajamme, joka innostui asiasta. Kuskille tuli puhelu, tuttava soitti, josko kuljettaja kerkiäisi hakea hänet. Kuljettaja vastasi, ettei kerkiä, vieressa oleva nainen raiskaa parhaillaan ja takana istuva puree korvaan! Puhelun loputtua ystäväni siirtyi sanoista tekoihin ja alkoi kutitella kuljettajaa."
- Sanna, 24

"Talvella 2000 otin taksin ravintola Teatterin edestä Espoota kohti. Puolivälissä matkaa auto alkoi hyytyä moottoritielle ja hetken punastelun jälkeen kuljettaja totesi nolona, että autosta loppui yllättäen polttoaine, vaikka mittaristossa on jumalattoman kokoinen varoitusvalo."
- Turvallista matkaa, 24

"Komea taksikuski kuunteli autossa Enyan levya ja kysyin, olisiko voinut lainata sitä joskus. Taksikuski toi levyn samana iltana kotiovelleni ja lainasi vähän muutakin... pariksi yöksi."
- Misu, 27

"Olin tulossa baarista taksilla parin puolitutun kanssa. Selittelin ummet ja lammet elämästäni kuskille vallattomassa hiprakassa. Pari päivää myöhemmin sain tekstiviestin. Kyseinen suhari oli etsinyt numeroni käsiini monen mutkan kautta, kun oli kuulemma ihastunut ensisilmäyksellä. Kävimme treffeillä, jatkosta ei vielä ole tietoa."
- Nainen, 22

Joskus teininä oli hinku päästä eräästä Vantaan lähiöstä toiseen lähiöön, jossa oli kaverin kekkerit. Rahaa ei ollut kellään, eikä ajokortillisia kavereitakaan, matkaa yli 5 km. Näppärinä poikina kävimme Ärrältä hakemassa taskut täyteen niitä pieniä mainospurkkapusseja ja sitten tilattiin taksi. Eiköhän sieltä sitten pirssi ja kuskina nuorehko nainen ja vielä ensimmäistä iltaa töissä... "Terve! Heitäkkö meijät viiden kilometrin päähän, niin saat purkkaa palkaksi?" Ja tätihän heitti!
- Stinde, 22

Sijoitusvinkkejä kuskin pukilta

Pörssihuuman ollessa korkeimmillaan sijoitusyhtiöiden analyytikot käyttivät taksikuskien mielipiteitä liipaisemana myyntisuosituksilleen. Kun jonkun IT-yrityksen nimi oli taksikuskien sijoitussuunnitelmissa, oli se analyytikoiden mielestä viimeinen hetki myydä.

Sijoitushuuman taksiesimerkki saattaa olla piruilua, mutta taksiliikennettä käytetään oikeassakin talousanalysoinnissa helpottamaan tulevaisuuden ennustamista. Laskusuhdanne näkyy taksien tilauskannassa jopa kuusi kuukautta ennen virallisia talouden tilaa mittaavia indeksejä.

"Toissa syksyn romahdus näkyi selvästi, mutta sen jälkeen oli taas tasaista nousua. Alkuvuosi on ollut vaikea ja maaliskuu ennätyksellisen hiljainen...", Helsingin Taksiautoilijoiden toiminnanjohtaja Lasse Vuori kertoo.

Onko talous siis sittenkin romahtamassa?

Istuimme Helsingin keskustassa 20 eri taksin takapenkille ja kirjasimme kolme kuumaa vinkkiä. Sinä päätät, pitääkö taksikuksien ostosuositukset sittenkin ymmärtää myyntisuosituksina.

Osta! (siis myy)

1. Asunto
"Asuntojen hinnat eivät pääkaupunkiseudulla enää ikinä laske."

2. Metsärahastot tai vastaavat
"Maa on turvallinen sijoituskohde. Sen valmistaminen on lopetettu."

3.Jippii Group
"Joku on kuulemma ostamassa koko firmaa."

Nainen ratissa rauhoittaa

Karhupuiston tolpan perälle kaartaa kiiltävä Toyota Avensis, jonka ratin takaa huikkaa iloisesti kahdeksantuntisen päivävuoronsa puolessa välissä oleva Maarit Säteri. Hän parkkeeraa autonsa kymmenen taksivuoden kokemuksella kadun päähän niin, ettei ole jonossa mutta haastattelun jälkeen pääsee sujauttamaan siihen venkslaamatta.

Nainen taksin ratissa on edelleen perin harvinainen näky. Vain viisi prosenttia pääkaupunkiseudun kuskeista on naisia. 200 kilometriä päivässä ajava Säteri ei juurikaan negatiivista sanaa sukupuolestaan tai siihen liitettävästä ajotaidoista kuule. Aitoja tarinoita elämästä sitäkin enemmän.

"Tuntuu, kuin naiskuskille olisi helpompi kertoa elämän tummista pilvistä. Humalainen mies osaa olla hyvin avoin ja tuntuu usein rauhoittuvan naiskuskin kyydissä", Säteri sanoo.

Toinen suree Säterin takapenkillä sairauksiaan, toinen tietää Säterin ymmärtävän, ettei asiakkaan vaimo ymmärrä ja niin edelleen. Toisinaan naiskuski tilataan etukäteen tietylle keikalle. Sisaren kanssa on joskus turvallisemman tuntuista matkustaa vaikkapa mökille Keski-Uudellemaalle.

Viime aikojen traagisista tapahtumista huolimatta Säteri ei osaa työssään pelätä, mutta datalaitteen hälytyskutsu pysäyttää aina. Huoli kollegojen hengestä on nykyään aina läsnä. Datalaite on kuljettajien välinen salainen yhteydenpitoväline, jonka koodisto on tavalliselle penkinkuluttajalle täysin tuntematonta. Laite on tarkoitettu kyytien jouhevaan järjestelemiseen ja niiden kuittaamiseen, mutta nestekidenäytöllä kulkee paljon jännittävämpääkin tietoa.

"Keskus kertoo datan kautta niin kolareiden aiheuttamista sumppukohdista, etsittävistä murhamiehistä kuin taksiyhdistysten harrastustoiminnastakin. Sunnuntaisin data täyttyy kadonneiden kännyköiden etsintäpyynnöistä", kertoo Säteri ja mainitsee datalaitetta käytettävän myös alan sisäisessä valvonnassa. Erään nuoren kuljettajan datalaite suljettiin keskuksesta siksi aikaa, kun hän käy laittamassa kuskin arvolle paremmin sopivan vaateparren ylleen.

2 kommenttia

kkck

8.3.2008 01:58

mixi käytätte taxia jos se ei kelpaa. bussi on kexsitty. käytän taxia jatkuvasti.esim kovanen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

aaaaaaaa

1.10.2008 22:55

hah kovanen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi