Tapan 117 ihmistä.
Minut pidätetään 5 kertaa.
Kuolen 11 kertaa.
Räiskinnän aikana sykettäni mitataan. Psykiatrien mukaan se on paras tapa arvioida pelin vaikuttavuutta. Aloittaessani pulssi on 80, viiden minuutin pelaamisen jälkeen 96, korkeimmillaan 116. Nousukäyrä kertoo stressistä. Psykiatrien mukaan ongelma on pelin nostama syke, jota ei pureta fyysisellä toiminnalla, esimerkiksi liikunnalla. Tämä aiheuttaa ärtyisyyttä, levottomuutta, unihäiriöitä ja vatsaoireita. Tuoreen amerikkalaisen pelitutkimuksen mukaan videopeliväkivallalle altistuminen lisää aggressiota. Ja vaikutukset ovat pitkävaikutteisia.
Olen pelannut 12 tuntia 34 minuuttia yhdeksi väkivaltaisimmaksi peliksi parjattua, vuoden merkittävimmäksi peliksi tituleerattua Grand Theft Auto 4:ää. Olen turvallinen, mukava, avoin ja stressinsietokykyni on hyvä. Ja pelin jälkeen aviomieheni sanoo, etteivät nämä ominaisuudet päde minuun.
”Meille ei osteta tuota peliä ja käsiasetta. Et ollut itsesi ja yritit hillitä tunteitasi. Olit normaali vasta kahden tunnin päästä.”
Minusta olin vain hieman levoton. Hauska peli!
Lastenpsykiatrian erikoislääkäriä Jari Sinkkosta tuntoni ei kummastuta:
”Tutkimuksissa on saatu samanlaisia tuloksia; pelaajat eivät huomaa vaikutuksia. Väkivaltapelit aiheuttavat tunnekylmyyttä. Ne kouluttavat siihen. Sotilaskoulutuksessa on ehdot, joiden mukaan voi ampua. Peleissä ei.”
Ja ennen kuin poistetaan varmistin: Sinkkonen on pyssyleikkien puolesta. Hänen mukaansa ne ovat symbolisia ja kehittävät mielikuvitusta.
Väkivaltapelit syntyivät 1970-luvulla. Mutta suosittuja niistä tuli vasta 1990-luvulla Wolfenstein 3D:n ja Doomin myötä. Ensimmäinen osa Grand Theft Auto -pelisarjasta julkaistiin vuonna 1997. Peli on ollut siitä lähtien viranomaisten hampaissa. Thaimaa kielsi pelin tänä vuonna, kun 18-vuotias nuorukainen yritti ryöstää taksin ja puukotti kuskin kuoliaaksi, koska halusi omien sanojensa mukaan selvittää onko taksin ryöstäminen yhtä helppoa kuin GTA:ssa. Hän ei ollut ainoa ”varoittava esimerkki”. Kolme vuotta sitten 18-vuotias amerikkalaispoika varasti auton ja tappoi kolme poliisia. Tekoaan hän kommentoi: ”Elämä on videopeliä. Joskus sitä kuolee kuitenkin.” Omaiset haastoivat GTA:n tekijät oikeuteen. Heidän mukaansa peli koulutti pojan rikokseen. Vuosi aiemmin GTA:n väitettiin innostaneen 16-vuotiaan amerikkalaispojan suunnittelemaan koulumurhia. Isku ei toteutunut. Viime kesänä joukko sorkkaraudoitettuja amerikkalaisteinejä ryösti auton ja mukiloi kolme ihmistä poliisin mukaan GTA:n inspiroimana.
Älinä ei kummastuta: pisteitä pelissä saa ryöstämisestä ja tappamisesta. Eikä kenen tahansa tappamisesta: Kipa-päinen mies? Tuplasti seteleitä. Pane huoraa ja säästä rahaa? Tapa se! Eikä seksiä näytetä, huoran tappaminen kyllä. Jos tehtäisiin peli, jossa vain pantaisiin… myytäisiinköhän sitä marketeissa? Jos porno kiihottaa meitä, miksei väkivalta? Jos porno on vahingollista, miksei väkivalta?
”Väkivaltapelejä ei saa demonisoida. Jos katsot elokuvaa, jossa hypitään katolta, tuleeko houkutus hypätä katolta?”, vastaa Tampereen yliopiston pelitutkija Frans Mäyrä. Ei, mutta entäs niille, joille tulee? Ongelma lienee se, että peliin näyttävät olevan erityisen mieltyneitä nuoret miehet. Ne, joiden mieli ei ole vielä valmis. Suomessa Grand Theft Auto:n ikäraja on 18. Saksassa 16 ja Australiassa 15 vuotta. GTA:n keskiverto-ostaja Suomessa on 20-vuotias mies, mutta vanhemmat ostavat sitä lapsilleen.
GTA:n suosio on vähintään yhtä suuri kuin siitä aiheutunut mekastus. Sitä on myyty 70 miljoonaa kappaletta. Uusin osa tuotti ensimmäisellä viikolla 330 miljoonaa euroa.
Lähteet: Peliplaneetta
Tuttu GTA
Kysyimme 50:ltä Espoon Tapiolan yhteiskoulun 15–16-vuotiaalta oppilaalta Grand Theft Auton tuntemista.
34 tiesi pelin
28 oli pelannut sitä
7 omisti pelin.
Peliä oli useimmiten pelattu kaverin luona. Pojat tunsivat GTA:n paremmin kuin tytöt.
Pitääkö väkivaltapelien saatavuutta rajoittaa?
Oikeusministeri Tuija Brax:
“Väkivaltakuvausten esittäminen alaikäisille on rikos rikoslain nojalla. Jos pelien käyttäjillä tai vanhemmilla herää epäilys pelin sopivuudesta alle 18-vuotiaille, kannattaa vinkata asiasta tarkastusviranomaiselle.”
Elokuvatuottaja Markus Selin:
“Järkevä ikärajaporrastus on tarpeen, mutta kaikki lähtee vanhempien valvonnasta. Jos joku erakoituu koulusta, ystävistä, ja pelaa tappopelejä, se hämärtää maailmankuvaa. En ole pelannut väkivaltapelejä kymmeneen vuoteen.”
PlayStationin markkinointipäällikkö Suman Rath:
“Ikärajan puitteissa. Valvonnan pitää toimia myös hyvin, niin liikkeissä kuin kotona. Valitettavasti vanhemmat eivät aina tiedä, mitä omat lapset pelaavat.”
Tapetaan kipa-päät!
Miltä kuulostaa, että pelissä saa enemmän rahaa, kun tappaa kipapäisen partasuumiehen tummassa kaavussa, Helsingin juutalaisseurakunnan puheenjohtaja Gideon Bolotowsky?
“Haiskahtaa rikoslain mukaan kiihotukselta. Vaikka siellä olisi muitakin ryhmiä, se ei tee siitä vähempää rikollista. Aiomme tutustua asiaan lakimiestemme kanssa.”