Kalliossa tehty

Ei Helsinki vielä Berliini ole, mutta matkalla oikeaan suuntaan.

Made in Kallion vaiheita voi seurata heidän blogistaan.
Made in Kallion vaiheita voi seurata heidän blogistaan.

Helsingin Kallion ytimeen, Vaasankadun ja Kustaankadun kulmaan avattiin eilen suunnittelijoiden ja tuottajien verkoston Made in Kallion tehdas, jossa synnytetään suomalaista designia muun muassa laukkujen, vaatteiden, valaisimien, fillareiden ja robottien muodossa. Asiakkaat pääsevät tukemaan toimintaa tehtaanmyymälän ja kahvilan kautta.

275-neliöinen tila on hankkeen tekijöille vielä pieni. Suurempi tehdas on haaveissa avautumassa vuoden, parin päästä.

"Vastaanotto sekä luovien alojen yrittäjien että yleisön puolelta on ylittänyt kaikki odotukset. Tällaisessa hengessä on mahtava aloittaa toiminta. Tehdas avasi 11.7. ovensa. Joka päivä tulee jotain uutta myyntiin tehtaanmyymälän puolelle ja uusia vuokralaisia muuttaa vielä heinä-elokuun aikana sisään. Loma-ajan jälkeen elokuussa tehdas käynnistyy täydellä teholla ja erilaiset work-shopit käynnistyvät", Made in Kallion Mia Lehti kertoo.

Made in Kallion Jon Sundell vaihtoi avajaisissa ajatuksia kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen kanssa.
Made in Kallion Jon Sundell vaihtoi avajaisissa ajatuksia kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen kanssa.
Oman tehtaan 3D-mallista syntyi kaulakoru.
Oman tehtaan 3D-mallista syntyi kaulakoru.

Made in Kallio on ilmiselvä osa trendikästä helsinkiläistä ruohonjuuritoimintaa, jolla kaupungista rakennetaan pala palalta hieman kiinnostavampaa paikkaa. Kaupunkilaisten aktiivisuudesta syntyneet omaehtoiset hankkeet seilaavat Suomessa tällä hetkellä myötätuulessa. Homman ytimessä on tasavertainen yhteistyö. Millaista hyötyä Made in Kallion tekijät saavat yhteistyöstä?

"Esimerkiksi eri alojen osaamisen ja työkalujen jakaminen, yhteismarkkinointi, yhteiset kauppapaikat - kivijalkakauppa ja syksyllä Made in Kallio -nettikauppa, työtilojen jakaminen, yhteistyö projekteissa. Verkostoa laajennetaan myös tehtaan ulkopuolelle. Itäisen kantakaupungin designerit ja tuottajat voivat tuoda tuotteitaan tehtaanmyymälään ja verkkokauppaan myyntiin sekä osallistua yhteistapahtumiin, taloushallinnon klinikoihin ynnä muihin. Asiakkaille järjestetään syksyllä erilaisia work-shopeja", Lehti listaa.

Hyvälle idealle riittää mediahuomiota, yleisöä ja mäihällä jopa valtion tukea. Ideat, kuten Ravintolapäivä, kirppistapahtumat, katujuhlat ja Made in Kallio käyttävät sosiaalisen median työkaluja liukasteena organisoituessaan. Johtajia ei tarvita, kun kaikki puhaltavat yhteisen tavoitteen eteen. Luovien ideoiden puutteessa painiva valtiontalous puolestaan edesauttaa joissain tapauksissa tiukkojen sääntöjen. Näin esimerkiksi Valviran antaessa Ravintolapäivän ravintoloiden toimia ilman kymmentä vaadittavaa lupaa.

Made in Kalliokin on saanut huomiota: Yle kertoi uutispätkässään kaupunkikulttuurin edistysaskeleista kuvittamalla pätkän Made in Kallion avajaisista. Vaikka helsinkiläiset ovat heränneet kiinnostavilla tavoilla ottamaan kaupunkia haltuunsa, vaikuttaa Ylen otsikko "Helsinki on uusi Berliini" vielä hieman yliampuvalta.

Kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki sanoi Ylelle valtion olevan valmis tukemaan kaupunkikulttuurin kehittämistä.

"Tarvitaan tukea kulttuurirahoista, että sen saa käyntiin. Mutta sen jälkeen pitää toimia omillaan. Mutta siihen alkupanokseen voi olla, että voidaan löytää tukea ministeriön varoista", Arhinmäki kaarteli.

Mia Lehti (vas.) lupailee asiakkaiden work-shopeja syksyksi.
Mia Lehti (vas.) lupailee asiakkaiden work-shopeja syksyksi.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi