Miksi museot rahastavat kulttuuriperinnöllä?

Purku-klubilla pohditaan, mihin perustuu museoiden perimät käyttömaksut hallussaan olevista kuvista.

Ateneumissa on jemmassa iso kasa kulttuuriperintöä.
Ateneumissa on jemmassa iso kasa kulttuuriperintöä.

Suomen valokuvataiteen museon Purku-klubi on keskustelutilaisuus, joka paneutuu ajankohtaisiin ja mieltä kiihottaviin kuvallisiin ilmiöihin. Keskiviikkona 9. tammikuuta herätetään kysymykset, rahastavatko museot kuvallisella kulttuuriperinnöllä ja mihin perustuvat museoiden perimät käyttömaksut?

Museoiden pysyminen taloudellisesti pinnalla ei ole helppoa, mutta samaan aikaan laitoksilta vaaditaan enemmän avoimuutta. Tästä päästäänkin esitettyjen kysymysten äärelle, joiden jatkoksi voidaan kysyä myös pitäisikö museoiden aineistojen olla kaikkien vapaasti saatavissa? Mitä museoiden kuva-aineistojen vapaa saatavuus tarkoittaisi tekijöiden ja kaupallisten kuvatoimistojen näkökulmasta? Kuinka museot perustelevat julkisin varoin digitoidun ja verkkoon viedyn kuvan suojaamisen vesileimalla?

Paljon kysymyksiä. Vastauksia näihin pyrkii antamaan Kaapelitehtaalla digitaalisen ajan kulttuuriperinnöstä väitellyt filosofian tohtori Ari Häyrinen, kokoelmapäällikkö Riitta Kela Vapriikista, historian harrastaja ja blogaaja Kaisa Kyläkoski sekä Museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

Purku-klubi on keskustelusarja ajankohtaisista ja mieltä kiihottavista kuvallisista ilmiöistä. Jo perinteeksi muodostunut klubi kokoontuu Valokuvataiteen museolla aina näyttelyiden vaihdon yhteydessä. Klubiyleisö pääsee poikkeuksellisesti tilaan, jossa vanha näyttely on purettu ja uutta vasta rakennetaan. Purku-klubilla puituja aiheita ovat olleet muun muassa Huippumalli haussa -kisat, psykoanalyysi ja kuvataide, metsänhoidon kysymykset, on-line-elämä ja Guggenheim.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi