Tekijöitä ja tasoa riittää

Oulun Musiikkivideofestivaalit etsivät jälleen parhaita suomalaisia musavideoita.

Uudet tuontatovälineet ovat korvanneet vanhat, kalliit ja raskaat kalustot ja sen myötä musavideoille on löytynyt uusia tekijöitä.
Uudet tuontatovälineet ovat korvanneet vanhat, kalliit ja raskaat kalustot ja sen myötä musavideoille on löytynyt uusia tekijöitä.

Suomalainen musiikkivideo porskuttaa verkossa, sillä perinteisen median parista ei niille näyttäjää löydy. Television puolella Voice on ainoa kanava, joka suomalaisia videoita näyttää ja sekin vain omalta kapealta sektoriltaan.

"Tietyllä tavalla se on hyvä juttu. Verkon kautta näkyviin pääsee videoita, joita ei olisi ennen nähnyt missään. Tekemiseen ei tarvita paljoa rahaa ja sellaiset tahot pääsevät tekemään, jotka eivät ole ennen tehneet", kertoo Oulun Musiikkivideofestivaalien tuottaja Susanna Kyllönen.

Kyllönen valmistautuu tuijottamaan tuntikaupalla suomalaisten tekijöiden suomalaisille artisteille tekemiä videoita. Oulun Musiikkivideofestivaalit järjestää jo 19. kertaa kotimaisen musiikkivideokilpailun. Musiikkivideoita voi ilmoittaa mukaan skabaan keskiviikkoon 6. kesäkuuta saakka osoitteessa omvf.net. Oulun Musiikkivideofestivaalit tarjoavat elokuun lopulla ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä katsomaan musavideoita isolta screeniltä.

"Ilmoittautumisten määrä on noussut ja vakiintunut pariinsataan videoon vuodessa, joten suomalainen musiikkivideo voi tällä hetkellä erittäin hyvin. Tasokin on pääpiirteittäin hyvä", Kyllönen sanoo.

Lopullisen päätöksen Pumpeli-palkinnoilla palkittavista videoista tekee musiikki- ja av-alan osaajista koottu raati. Turhan tarkkoja kriteereitä videoiden arvioimiselle ei ole. Tärkeintä on, että video on biisiin sopiva ja sille lisäarvoa tuova kuvateos, jolla on valtava merkitys musiikin markkinoinnissa.

"Onnistunut video tukee biisiä ja saa uusia ihmisiä musiikin pariin. Se on ikään kuin sisäänheittotuote. Video voi tuoda biisistä esiin puolia, joita pelkkä musiikki ei välitä. Bändillä, joka on tehnyt biisin ja ohjaajalla, joka on tehnyt videon, voi olla eri tulkinta biisistä", Kyllönen kuvailee.

Iskelmästä tehdään harvemmin videoita, mutta muista genreistä videoita tippuu tasaiseen tahtiin. Kyllönen on viime vuosina huomionut, että etenkin hiphop-musaan tehdään paljon ja laadukkaita videoita.

"Siinä näkyy Internetin vaikutus. Skene on nuorta ja tottunut toimimaan netissä."

Kyllönen odottaa innolla tämän vuoden kattausta.

"Siinä saa mielenkiintoisen läpileikkauksen suomalaiseen musiikki- ja av-kenttään. Tämän vuoden trenditkin tulevat tutuiksi, kun katsoo sata videota putkeen."


Hiphop-videoita tuotetaan paljon ja ne ovat usein myös melko laadukkaita. Tästä esimerkkinä Pyhimyksen Nyt-video.


Mikä on sinun mielestäsi paras vuoden sisällä julkaistu kotimainen musavideo?

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi