Foodora mukaan Pride-kulkueeseen yritysten etujoukossa

Suomessa yritykset vasta heräilevät Pride-kulkueen merkitykseen.

Yritykset osallistuvat Pride-kulkueeseen näkyvinä delegaatioina vielä suhteellisen harvoin.
Yritykset osallistuvat Pride-kulkueeseen näkyvinä delegaatioina vielä suhteellisen harvoin. Kuva: Alejandro Lorenzo/Helsinki Pride

Ensi maanantaina polkaistaan käyntiin jokakesäinen Pride-viikko. Tänä vuonna yhtä aikaa kansainvälisen sateenkaarevan urheiluturnaus EuroGamesin kanssa vietettävä juhlaviikko huipentuu Pride-kulkueeseen ja Puistojuhlaan lauantaina 2. heinäkuuta. 

Priden tapahtumat kasvattavat suosiotaan. Viimeisen kahden vuoden ajan kulkueeseen on osallistunut jo yli 25 000 marssijaa, kun vuonna 2013 osallistujia oli vain alle puolet tästä - ja tänä vuonna Puistojuhlaan odotetaan yli 30 000 kävijää. Useissa muissa maissa on tavallista, että myös yritykset osallistuvat näkyvästi Pride-kulkueeseen. Suomessa yritykset ovat kuitenkin loistaneet kulkueessa lähinnä poissaolollaan, kuten Oras Tynkkynen huomioi ansiokkaasti kolumnissaan jo vuonna 2013. Tuoko tämä vuosi muutoksen asiaan?

 “Yrityksiä osallistuu Prideen joka vuosi enemmän”, kertoo Helsinki Priden tuottaja Iina Niemi.

Useista kymmenistä kumppaneista kulkueeseen isommalla delegaatiolla osallistuu Foodora. Toimitusjohtaja Ville Vasaramäen mukaan kulkueeseen osallistutaan tänä vuonna ensi kertaa – viime vuonna samoihin aikoihin Suomessa vasta aloittanut yritys oli hädin tuskin ehtinyt kotoutua toimistoonsa. Tämän vuoden kulkuedelegaatio paikkaa asiaa ainakin kokonsa puolesta.

“Viisikymmentä osallistujaa on jo varmaa, mutta kyllä sata on se tavoite”, Vasaramäki visioi.

Yhteistyökumppanina Foodora edustaa myös Kansalaistorin Puistojuhlassa, jossa yrityksen pinkki teltta pystytetään näkyväksi noutopisteeksi nälkäisille.

“Haluamme ihmisten voivan käyttää Foodoraa myös ulkona, esimerkiksi tilatakseen ruokaa piknikille. Näin isossa juhlassa ei kuljettajalla kuitenkaan olisi mahdollisuutta löytää tilaajaa helposti. Siihen järjestetty noutopiste on toimiva ratkaisu.”

Muita näkyviä delegaatioita kulkueeseen lähettävät järjestäjien mukaan ainakin Jopo, Kirkko Helsingissä, DTM ja useat järjestöt sekä puolueet.

“Ennen Pride-kulkue miellettiin ehkä enemmän mielenosoitukseksi. Nyt yrityksetkin ovat alkaneet ymmärtää, että toivotamme ihan kaikki tervetulleiksi”, Niemi kannustaa.

Foodorassa kulkueeseen osallistuminen nähdään luontevana ratkaisuna. Vasaramäki rohkaisee yrityksiä mukaan osallistumaan.

“Firmat voisivat Suomessa lähteä mukaan rohkeammin. Miestä on hienoa olla mukana ensimmäisten isojen joukossa. Kulkue myös sopii Foodoran arvoihin, joita ovat kansainvälisyys ja kaupunkikulttuurin edistäminen.”

Helsinki Pride ma 27.6.- su 3.7.

Pride-kulkue la 2.7., lähtö Senaatintorilta klo 13.

Puistojuhla la 2.7., klo 14-19, Kansalalaistori, Helsinki.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi