NoHo laajentaa ja perustaa kotiinkuljetuksiin keskittyvän ravintolan, joka tarjoaa eri ravintoloiden suosikkiannoksia

NoHo Partners kertoi ostavansa Friends & Brgrs -ketjun ja suunnittelevansa isoa kasvua uudenlaisen tilauskeittiön kautta.

Friends & Brgrs:n enemmistöosuus myytiin NoHo Partnersille.
Friends & Brgrs:n enemmistöosuus myytiin NoHo Partnersille. Kuva: Friends & Brgrs

Ravintola-alalla kuultiin isoja uutisia, kun suomalainen ravintolajätti NoHo Partners ilmoitti ostavansa Friends & Brgrs -hampurilaisravintolaketjun. Samalla NoHo kertoi avaavansa viisi uutta Friends & Brgrsiä. Tavoitteissa on kasvattaa hampurilaisketjun ravintolamäärä 30–50 ravintolaan lähivuosina nykyisestä 11 ravintolasta.

“Nuorten ulkona syöminen kasvaa kaikista asiakasryhmistä nopeimmin. Samaan aikaan nopeasti syöminen ja digitaalinen myynti kasvavat vahvasti. Olemme pitkään etsineet portfolioomme näitä trendejä ruokkivaa brändiä, ja Friends & Brgrs istuu tähän profiiliin täydellisesti”, kertoo NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

Ravintola-alalla meno on kuin media-alalla. Isot jylläävät ja ostavat pienempiä pikku hiljaa pois kuljeksimasta. Markkina keskittyy ja toimijat saavat isoista kokonaisuuksista synergiaetuja. Suomalaisella mediakentällä omistus keskittyi juuri vast’ikään, kun Sanoma ilmoitti ostavansa Aamulehden ja muut Alma Median paikallislehdet.

Kuten mediassa, myös ravintoloiden suhteen omistuksen keskittyminen aiheuttaa pahimmillaan tasapaksua ja mielikuvituksetonta kaupallisuutta ja tarjonnan yksipuolistumista ja parhaimmillaan tasaista hyvää laatua, kestävää yritystoimintaa ja lisää kasvua eli duunipaikkoja ja uusia rafloja.

Ravintolakentällä norjalainen elintarvikejätti Orkla osti Kotipizzan ja S-Ryhmä Fafa´sin. NoHo Partners syntyi, kun Restamax osti Royal Ravintolat, joka oli sitä aiemmin hankkinut itselleen mm. Sandro-ravintolat. NoHo Partners on laajentunut matkan varrella muun muassa Norjaan ja jatkaa kasvuaan nyt ostamalla Friends & Brgrs:n.

NoHo Partners valmistautuu tulevaisuuteen muiltakin osin, kuten yrityskaupan yhteydessä paljastettu uusi idea osoittaa. 

Kotiinkuljetus on avannut ravintoloille toisen myyntikanavan perinteisen ravintolamyynnin rinnalle.
Kotiinkuljetus on avannut ravintoloille toisen myyntikanavan perinteisen ravintolamyynnin rinnalle. Kuva: Friends & Brgrs

Mikä on Cloud Kitchen?

NoHo Partners kertoi lanseeraavansa “cloud kitchenin” tukemaan kasvuaan. NoHo on huomannut kotiinkuljetuksen suosion lisääntymisen ja vastaa muutokseen keittiöllä, jonka yhteydestä ei löydy yhtään asiakaspaikkaa, sillä kaikki annokset on valmistettu kotitoimituksia varten.

Ensimmäinen "pilvikeittiö" eli kotiinkuljetuksiin keskittynyt keittiö avataan Tukkutorille maaliskuussa.

Cloud Kitchen yhdistää saman katon alle eri ravintoloiden suosikkiannoksia, joita tilataan paljon kotiinkuljetuksella. Valmistamalla tuotteet samassa paikassa saadaan luonnollisesti tehokkuushyötyä ja nopeutta toimituksiin. Kotiinkuljetuksen yksi suurimpia hidasteita on lounasaikojen ruuhkautuminen suosituimmissa paikoissa ja tähän keittiöllä pyritään vastaamaan.

NoHo on juoninut omaa palveluaan yhteistyössä kotiinkuljetuspalveluiden Woltin ja Foodoran kanssa.

“Digitaalinen ostaminen ja lisääntyneet kotiinkuljetuspalvelut ovat avanneet suosituille ravintolabrändeille täysin uuden jakelukanavan erityisesti arkiruokailuun. Suomessa ihmiset ovat vielä tottuneet ostamaan arkiruokansa ruokakaupoista, mutta urbanisaation myötä yhä useampi tilaa ruoan kotiin tai toimistolle. Cloud kitchen tuo ratkaisun tähän jatkuvasti kasvavaan kysyntään lisäämällä kapasiteettia ruuhkahuippuihin ja nopeuttaen toimituksia”, Vikström sanoo.

Uudenlaisen kotiinkuljetusravintolan ajatus irrottaa erilaiset suositut annokset kiinnostavasti ravintolasta, jossa niitä on totuttu maistelemaan. Vikström puhuu “suosituista ravintolabrändeistä”, joiden perässä asiakkaat tekevät valintojaan.

“Sen avulla eri suosikkibrändimme, aina hampurilaisista sushiin, voivat palvella asiakkaitaan entistä laadukkaammin. Haluamme alan johtavana pelurina olla tämän markkinamuutoksen etujoukoissa myös tulevaisuudessa”, Vikström sanoo.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi