Suomessa aloittava "ravintoloiden Airbnb" tekee kodista ravintolan

DineAway-palvelun kautta kuka tahansa pääsee esittelemään kokkaustaitojaan tuntemattomille.

Kuva: DragonImages / Fotolia

Cityn seikkailut herkullisemman kaupunkielämän puolesta jatkuvat yhteistyöllä uuden DineAway-palvelun kanssa. Ravintoloiden Airbnb:ksi kutsutun palvelun ideana on yhdistää kotikokit ja tuoreita, erikoisia ja eläväisiä ruokaelämyksiä etsivät kaupunkilaiset.

Homma toimii simppelisti. Etsit sopivan isännän, varaat ja maksat safkat ja menet paikalle ja nautit. Kuka tahansa voi ilmoittautua isännäksi ja loihtia kasaan oman popup-ravintolan.

DineAway nimeää missiokseen ihmisten auttamisen aidon paikallisen ruoan löytämisessä, uusien ihmisten tapaamisessa ja loistavan kokemuksen aikaansaamisessa. Suomalaisravintoloiden vieraiksi odotetaan muun muassa japanilaisturisteja ja risteilymatkailijoita.

“Myös maahanmuuttajien ja kantaväestön törmäyttäminen onnistuu makeimmin ruokapöydän ääressä”, DineAwayn toimitusjohtaja Kristiina Pääkkönen sanoo.

DineAwayn voi nähdä Suomessa jatkona Ravintolapäivälle, joka noin vuosi sitten luopui säännöllisistä päivistään neljä kertaa vuodessa ja kehotti ihmisiä pistämään omia ravintoloita pystyyn niin halutessaan ympäri vuoden. Verottajan linjauksen mukaan tavisravintoloitsijoiden toiminta ei edistä harmaata taloutta. Kun hoitaa oman henkilökohtaisen verotuksensa kunnolla, voi tienata 10 000 euroa vuodessa ilman arvonlisäverovelvollisuutta.

“Dineaway on helppo tapa tavata uusia ihmisiä ja samalla hyödyntää kokkaustaitoja pientä korvausta vastaan”, palvelua emännän roolissa testannut yrittäjä Nina Ignatius sanoo.

Palvelun on tarkoitus aloittaa Helsingistä, mihin etsitään parhaillaan lisää isäntiä ja emäntiä, joille ruoanlaitto on intohimo ja mielessä ehkä pyörinyt ajatus omasta ravintolasta.

“Tähtäämme kansainvälisille markkinoille heti Suomen jälkeen. Uskon, että ravintolapäivään ja mobiilipalveluihin hurahtanut kansa innostuu DineAway-palvelusta. Olemme saaneet paljon tukijoita jo beta-vaiheessa, joten odotamme ensi kesästä aktiivista popup-ravintolavuotta. Suomalaiset kaipaavat juuri nyt kipeästi yhteisöllisyyttä. Yhdessä syömiseen innostava sovellus voi olla avain uudenlaiseen keskustelu- ja kaupunkikulttuuriin”, sanoo DineAwayn Pääkkönen.

DineAway julkaistaan 9. huhtikuuta osoitteessa dineaway.co.

City Digital on osakkaana DineAwayssa. City on viime aikoina vahvistanut asemaansa ravintolamediana hankkimalla itselleen ravintolatietopalvelu Eat.fin sekä pöytävarauspalvelu TableOnlinen. Lisäksi City on osakkaana TopTaste-ruokasivustossa ja KlikCard-lahjakorteissa sekä tekee yhteistyötä ruoankuljetuspalveluiden kanssa. Eri toimintoja yhdistävä täysin uudistettu Eat.fi avataan lähiaikoina.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi