Pyörii kuin puolukka pillussa, osa 56

Eräässä City-lehdessä pohdittiin taanoin, mistä tulee sanonta 'pyörii kuin puolukka pillussa'. Yläasteen äikänopemme selitti sen muistaakseni Kalevalasta. Kalevalassa esiintyy Puolukkapoika joka sai alkunsa ku puolukka joutui äitinsä pilluun. Tutkippa tätäkin teoriaa.

  • Äikkää opiskellut, 31 v nainen

1 vastaus

Walter de Camp

21.6.2014 17:09

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran nettisivuilta on mahdollista lukea autenttisessa muodossa kaikki Kalevalan 50 runoa. http://www.finlit.fi/kalevala/index.php?m=1 Suosittelen, ne ovat kovaa kamaa. Äikänopettajallasi on ollut mielessä Kalevalan viimeinen eli 50. runo. http://www.finlit.fi/kalevala/index.php?m=1&s=13&l=1 Se ainakin kannattaa lukea. Sitä ei lainkaan ollut siinä lyhennetyssä Kalevalassa, jota meikäläiselle koulussa tuputettiin. Tämän runon päähenkilö on "Marjatta, korea kuopus", nuori neitsyt, joka kaikin keinoin yrittää varjella neitseyttään.Kuitenkin kun hän taas erään kerran meni metsään paimeneen, alkoi tapahtua:

Kirkui marjanen mäeltä,
puolukkainen kankahalta:
"Tule, neiti, noppimahan,
punaposki, poimimahan..."

Kun Marjatta tuli puolukan lähelle, puolukka irtosi varrestaan itse ja lähti hyppimään ylös Marjatan jalkoja:

Niinpä marja maasta nousi
kaunoisille kautoloille,
kaunoisilta kautoloilta
puhtahille polviloille,
puhtahilta polviloilta
heleville helmasille.

Nousi siitä vyörivoille,
vyörivoilta rinnoillensa,
rinnoiltansa leuoillensa,
leuoiltansa huulillensa;
siitä suuhun suikahutti,
keikahutti kielellensä,
kieleltä keruksisihin,
siitä vatsahan valahti.

Siis puolukka meni Marjatan sisään suusta, ei alapäästä. Ja silti seuraukset olivat vakavat:

Marjatta, korea kuopus,
tuosta tyytyi, tuosta täytyi,
tuosta paksuksi panihe,

Marjatta kantoi lasta kohdussansa, ei uskaltanut tunnustaa tilaansa kenellekään, lopulta lapsi syntyi, poika, ja runossa ennustetaan, että hänestä oli tuleva uusi Karjalan kuningas.

Tämä Kalevalan runo on kristillistä juurta. Marjatan nimi on saman tapainen kuin Neitsyt Marian nimi, ja tarinassa on monia muitakin yhteisiä piirteitä Jeesuksen syntymiskertomuksen kanssa. Aina kun muinaisissa kansanrunoissa joku sikiää epätavallisesti, syntyy joko sankari tai paholainen.

Sanonnalla "pyörii kuin puolukka pillussa" ei ole mitään tekemistä Kalevalan kanssa. Se ei ole kalevalaista poljentoa. "Pyörii kuin..." on yleinen alku monille sanonnoille. Kukaan ei tiedä, kuka Vaka vanha Jarkko keksi laittaa siihen sanat "...puolukka pillussa".

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Vastaa kysymykseen

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi