Bik Bokin liikkeitä nousee Suomeen kuin sieniä sateella

Norjalainen vaatekauppa palkkasi suomalaisblogaaja Marianna Mäkelän suunnittelemaan malliston.

Marianna Mäkelä poseeraa tyytyväisenä ensimmäisen suunnittelemansa malliston edessä.
Marianna Mäkelä poseeraa tyytyväisenä ensimmäisen suunnittelemansa malliston edessä.

Norjasta ponnistava muotivaateketju Bik Bok rantautui Suomeen neljän liikkeen voimin. Suomen ensimmäinen Bik Bok avattiin marraskuun alussa Kuopioon ja nyt vuorossa ovat Helsingin Kamppi ja Itis sekä Vantaan Jumbo.

"Jumbossa oli jono tänä aamulla ennen kymmentä ja kun nauha avattiin kohderyhmä ryntäsi sisään", Bik Bokin Suomen maajohtaja Mia Karras sanoo innostuneena Kampin liikkeen avajaisissa.

Nuorekasta ja trendikästä muotia kohtuuhintaan tarjoava Bik Bok on tervetullut lisä Suomen muotiliikekartalle. Muotiblogosfäärissä onkin noussut orastava hype uuden tulokkaan ympärille ja avajaisissa paikalla on paljon kauniita kasvoja, jotka hypistelevät tyytyväisinä tarjontaa.

Yksi näistä kauniista kasvoista on Costumen muotiblogaaja Marianna Mäkelä, joka sai alkuvuodesta yllättävän yhteydenoton Bik Bokin suunnalta.

"He kysyivät, olisinko kiinnostunut suunnittelemaan heille. Sanoin olevani kiinnostunut ja pian olinkin jo palaverissa Oslossa", 22-vuotias Mäkelä kertoo.

"Ennen tätä olin joskus suunnitellut jonkun vaatteen, mutta lähinnä se oli sellaista piirtelyä. Aluksi oli aika vaikea käsittää, kuinka iso projekti tämä on."

Mäkelän Alive-mallisto kuvastaa suunnittelijansa omaa tyyliä. Kun yhteistyöstä sovittiin, Mäkelä alkoi piirtämään ja lähetti luonnokset Osloon. Oslon päässä luonnokset piirrettiin puhtaaksi ja lähetettiin tehtaalle. Hetkeä myöhemmin Mäkelä sai mallikappaleet sovitettavakseen. Sen jälkeen oli taas aika hypätä Oslon koneeseen ja poseeraamaan vaatteiden kuvauksissa.

"Piirrellessä ei vielä tajunnut, että siitä tulee vaate, jota myydään kaupoissa. Se oli aika vau-hetki, kun näin itse suunnittelemani hintalapun kiinnitettynä itse suunnittelemaani vaatteeseen."

Tällä hetkellä Alive-lapuilla varustettuja vaatteita riippuu Suomen liikkeiden lisäksi Norjan ja Ruotsin kaupoissa. Mäkelää luonnollisesti jännittää, minkälaisen vastaanoton ensikokoelma saa.

Bik Bok ymmärtää blogaajien merkityksen nykyisessä muotibisneksessä. Toimitusjohtaja Marianne Bjarstad ja maajohtaja Mia Karras kertovat blogaajien olevan keino saada viesti kuuluviin kiinnostavassa kohderyhmässä. He ymmärtävät blogaajien olevan tyylitietoinen joukko edelläkävijöitä, joiden fanit varmasti seuraavat suosikkiensa ostomieltymyksiä.

Bik Bokin tiedotustilaisuudessa paikalla olivat muun muassa Never Denim -malliston suunnittelija Martin Gustavsson (oik.), blogaaja-suunnittelija Marianna Mäkelä, Suomen maajohtaja Mia Karras sekä toimitusjohtaja Marianne Bjarstad.
Bik Bokin tiedotustilaisuudessa paikalla olivat muun muassa Never Denim -malliston suunnittelija Martin Gustavsson (oik.), blogaaja-suunnittelija Marianna Mäkelä, Suomen maajohtaja Mia Karras sekä toimitusjohtaja Marianne Bjarstad.

Neljä liikettä Suomessa on vasta alkua Bik Bokille. Sopimukset on tehty jo 12:sta liikkeestä, joita nousee tulevan vuoden aikana ainakin Turkuun, Tampereelle, Joensuuhun ja Lappeenrantaan. Toistaiseksi Bik Bokin verkkokauppa ei vielä toimita Suomeen, mutta asia on korjaantumassa.

"Meillä ei ole vielä tarkkaa päivämäärää, mutta toivottavasti ensi syksyyn mennessä. Meillä on varasto Norjassa ja kun saamme toisen Ruotsiin, meidän on helpompi toimittaa tavaraa myös Suomeen. Teknisesti verkkokauppa olisi mahdollista toteuttaa, mutta vaikeus on tällä hetkellä jakelussa. Jos saamme paljon kyselyitä verkkokaupan suhteen, voimme ehkä avata sen ja toimittaa väliaikaisesti Norjasta", toimitusjohtaja Marianne Bjarstad pohtii.

Bik Bok ylpeilee hyvästä suhteesta asiakkaisiinsa. Esimerkiksi asiakaspalveluun halutaan satsata, jotta keskusteluyhteys asiakkaiden suuntaan pysyy avoimena. Näin ei todellakaan ole kaikkien brändien kanssa.

"Asiakaspalvelun avulla haluamme osoittaa asiakkaille, että olemme samalla puolella", Karras kuvailee.

Bik Bok ei ryntää Suomen markkinoille sokkona. Ketjun omistava Varner Group pyörittää Suomessa jo Carlingsia, Cubusta ja Dressmania.

"Opimme, että Suomessa on potentiaalia ja että farkut myyvät täällä hyvin. Tunnemme hintatason ja meillä on paikan päällä jo valmis organisaatio", toimitusjohtaja Bjarstad listaa konsernin aiempien ketjujen antamia oppeja.

4 kommenttia

hienoahienoa

1.12.2012 17:49

Vielä kun saisi liikkeen Vantaalle, vaikka Jumboon, niin olisi hyvä. Kaikki Uudellamaalla asuvat kun eivät halua mennä Kamppiin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

edellinen

1.12.2012 17:51

Ai tulihan se Jumboon, sorry, jäi vaan Kamppi ja Itis mieleen...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Susanna3333

7.3.2013 20:14

Olisin niin onnellinen jos nettikauppa pystyisi toimimaan, koska monet pohjanmaalla asuvat eivät pääse nauttimaan siitä kaikesta mitä BikBokissa onkaan tarjolla. Täältä Oulusta on pitkä matka paikkoihin joihin kyseinen kauppa on auvennut.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

bikbok fani

5.6.2013 17:43

Se verkkokauppa olis kyllä tosi kiva saada! Paljon tulis tilattua!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi