Mikä mahtaa olla in?

Muotimessuilla paljastetaan kevään muoti. Mutta kuka ihmeessä keksii trendit?

Uusvasemmistolaisuus on 2000-luvun trendi. Che Guevara palaa T-paitoihin.
Uusvasemmistolaisuus on 2000-luvun trendi. Che Guevara palaa T-paitoihin.
No, nyt sen tiedämme. Keväällä muotia ovat vintage-autot, uusvasemmistolaisuus ja mantelit. Mutta entä sitten?

Itse asiassa kolme edellämainittua muotia eivät ole edes rinnastettavissa: uusvasemmistolaisuus on aate ja se elää varmasti kauemmin kuin manteli kakun päällä. Edellämainitussa on kyse trendistä, viimeksi mainitussa puhtaasti muodista.

"Trendeillä tarkoitetaan kehittyviä virtauksia. Trendit saavat samansuuntaista toimintaa aikaan ihmisissä. Trendi on eri asia kuin muoti", kertoo Jaana Haapala BBDO:sta.

"Trendi syntyy vastavoimasta. Joku ajatus, tapa tai ideologia nousee vastavoimaksi vallitsevalle käsitykselle. Trendiskautit yrittävät havannoida, mitkä antiteeseistä nousevat teeseiksi."

Esimerkki: 1990-luvulla 1980-luvun muoti oli kauhistus, kunnes siitä tuli taas muoti. Tai 1980–1990-luvun ajan vasemmistolaisuus oli kauhistus, kun se nyt on trendi. Muutos ei ole koskaan radikaali, se tapahtuu vähitellen.

Pariisissa on useita trenditoimistoja, jotka myyvät yrityksille ennusteitaan seuraavan tai sitä seuraavan vuoden trendeistä. Suurimmalla ennustajalla, Promostylilla, on Suomessa agentti. Trendikarttoja eivät osta vain vaatettajat, vaan myös mainostoimistot ja jopa elektroniikkateollisuus ja ruokakaupat.

Suurimmat trendivaikuttajat ovat Haapalan mukaan taloussuhdanteet ja psykologia.

Mutta miten Haapala selittää kevään muodin vintage-autot?

"Kyseinen muoti johtuu suuremmasta trendistä, jota kutsun satujen, myyttien ja aitouden trendiksi. Siinä eletään nostalgisessa menneessä, ja tarinat ovat tärkeitä. Asialla pitää olla historia tai tarina, kuten samppanjalla tai antiikilla."

Trendin tuotoksia ovat vanhat tuotteet, esimerkiksi vintage-vaatteet ja -autot, ja retropatinoidut tuotteet, kuten viimeistelemättömännäköinen entisöinti tai uusi Mini.

Muotimessut messukeskuksessa 26.1.–28.1.2002 Fashion Night 25.1.2002 Messukeskuksessa kello 21. Esiintyjänä 1980-luvun sensaatio Kim "You keep me hangin’ on" Wilde.

Pinnalla 2002: Aatteet ja vaatteet

(TJEU=Tsekkaa jos et usko)

Aate: uusvasemmistolaisuus
TJEU: Laura Honkasalo: Sinun lapsesi eivät ole sinun, McAvain, Ultra Bra.

Kulttuuri: yhtenäiskulttuuri
TJEU: muotilehdet esittelevät halpoja USA-vaatteita, kotimaisuus on tärkeää, muotiasu on farkut ja I love NY -t-paita.

Paikka: koti
TJEU: 11.9.

Bisnes: Customer relations management
TJEU: konsultin myyntipuhe

Auto: vanhat automallit uutena (kupla tai mini), vanhannäköiset autot uutena, vintage-autot kuten Ford Mustang tai vanha Ferrari.
TJEU: Vanilla Sky -elokuva, autokauppa.

Ruoka: jälkiruoka, konditoriatuotteet

Juoma: samppanja pikkupullosta pillillä
TJEU: Pariisi

Koti: rottinkia, narua, paperia, kankaat
TJEU: Elle

Naposteltava: manteli
TJEU: Entertainment Weekly

Eläin: haisunäätä
TJEU: Yhdysvallat

Urheilu: lajien yhdistely; joogan lisäksi kickboxingia, uintia ja pyöräilyä, tennistä ja porrastelua.

Laukku: Le Sportsac, 1980-luvun tyyliin roikkuu edessä
TJEU: yhdysvaltalaiset muotilehdet, mm. In Style.

Hiukset: letit, vaaleat
TJEU: Vogue

Muoto: perhonen
TJEU: Louis Vuittonin perhoslaukku

Kenkä: varrelliset sandaalit, platform
TJEU: Vogue

Väri: valkoinen, pastellivärit

Koru: jalokivet

Materiaali: nahka
TJEU: Gucci

Takki: trench coat
TJEU: Celine, Calvin Klein

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi