Uusi suomalainen miestenvaatemerkki Vaella ei kikkaile

Vaellalla yhdistetään vahva kaupallinen osaaminen funktionaaliseen suunnitteluun.

Kuva: Vaella Clothes

Pirkanmaalla asui vuonna 2002 todennäköisesti satoja Akademiksin lökäpöksyihin pukeutuvia 12-vuotiaita. Aleksi Kontu oli yksi heistä. Suurimmasta osasta hänet erotti kiinnostus vaatesuunnitteluun.

“Kliseistähän se on, mutta olen pienestä asti ollut taiteilijasielu. Piirtelin vaatteita jo pienenä hiphopparina”, Kontu, nyt 26, kertoo Tampereella.

Ensimmäiset luonnokset syntyivät jo varhaisteininä, mutta vaatesuunnittelijan työ antoi odottaa itseään. Välissä Kontu ehti opiskella ja työskennellä kaupan ja markkinoinnin alalla - ei se tavallisin vaatesuunnittelijan tausta. 

Ajatus omasta vaatemerkistä kummitteli kuitenkin mielessä, ja neljä vuotta sitten Kontu yritti perustaa sellaisen. Homma tyssäsi, sillä kauppamies ei kokenut osaavansa itse suunnitella, ja yhteistyöyritykset ulkopuolisten suunnittelijoiden kanssa kariutuivat aikataulu- ja näkemyseroihin. Viimein keväällä 2015 Kontu päätti ottaa riskin.

“Ajattelin, että kokeilen, ja sain yhden ompelimon yllytettyä kaavoittamaan piirroksiani”, hän kertoo.

“Minulla ei ole kokemusta suunnittelusta, mutta olen itse piirtänyt meidän kaikki vaatteemme.”

Kynä pysyy kädessä, ja suunnittelukokemuksen puutteen korvaa vahva kaupallinen osaaminen: nyt Vaella-miestenvaatemerkin tuotteita myydään jo 11 jälleenmyyntipisteessä ympäri Suomea, jopa Rovaniemellä asti. Valikoima koostuu pääasiassa t-paidoista, mutta mukana on myös muutama pitkähihainen vaate. Tampereella suunnitellut vaatteet valmistetaan Virossa.

“Vaellan nimi kuvastaa matkaa, jota kuljemme yhdessä asiakkaiden kanssa. Luomme valikoituja kappaleita vaativille yksilöille ja haluamme olla mukana hetkissä, joita asiakkaat kokevat omilla poluillaan”, Kontu maalailee.

Vaella tähtää myös ulkomaille, ja tulevaisuudessa Kontu haluaa laajentaa valikoimaa - heti, kun aika antaa periksi.

“Haluaisin tehdä kaikkea muutakin. Kaikkea, mihin rahat riittävät. En uskalla lähteä edes tukkuun pyörimään, kun aina tulee uusia ideoita”, hän sanoo ja nauraa.

Vaellan jujuna on yksinkertaisuus. Kontu luottaa skandinaavisen puhtaisiin, selkeisiin linjoihin ja toimiviin leikkauksiin, jotka ratkaisevat yleisimpiä ongelmia miesten pukeutumisessa ja vaatteiden istuvuudessa. Villejä kuoseja tai erikoista kikkailua ei vaatteissa juuri tulla näkemään.

“Haluamme, että Vaellan tuotteet korostavat käyttäjää, ei päinvastoin.”

Kontu on taitava myyjä, ja vaikuttaa kieltämättä ensinäkemältä vaatesuunnittelijan sijaan myymälävastaavalta - tyylikkäältä sellaiselta. Hän uskoo, että vuosien työkokemus kaupalliselta alalta on hänelle ja Vaellalle ainoastaan hyödyksi. Myynti ja markkinointi ovat taitoja, joiden puutteista moni luova osaaja kertoo kärsivänsä.

“On harmi, että Suomessa on niin paljon taitavia, kouluttautuneita suunnittelijoita, joista vain harva breikkaa. Itse lähden hommaan laatikon ulkopuolelta.”

Vaellan vaatteita myydään netissä ja jälleenmyyjillä sekä pop up -kaupassa kauppakeskus Kluuvissa 5.7-7.8. Pop-upissa on yhteistyössä neljä eri brändiä: Baja Clothing, Capstore, Pöllöt Eyewear ja Vaella Clothes.

1 kommentti

shiwan8

20.7.2016 17:07

Ei näytä olevan miesten kokoja. Muuten ihan jeppis.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi