Sadan päivän päästä valmistuva kehärata tuo Itä- ja Länsi-Vantaan yhteen

18 kilometriä uutta kaksiraiteista junarataa, viisi uutta pysäkkiä, kolme asemavarausta…

Kun Hesari kirjoitti reilu kuukausi sitten heinäkuussa valmistuvasta kehäradasta otsikolla “Kehärata ei mullista lentoturistin aikatauluja”, jutusta välittyi negatiivinen viesti, jonka keskipisteenä oli hesarilaisittain luonnollisesti Sanomatalo Helsingin rautatieaseman kupeessa. Tosi asiassa monen pääkaupunkiseutulaisen matka lentoasemalle helpottuu huomattavasti. Kehäradan pääpointti ei kuitenkaan ole se, miten monta minuuttia se leikkaa lentomatkustajan siirtymästä. Uusi rataosuus yhdistää Itä- ja Länsi-Vantaan ensimmäistä kertaa junaradalla. Se tarjoaa epämääräiselle, Vantaaksi kutsutulle kaupungin kuvatukselle Helsingin pohjoispuolella mahdollisuuden rakentaa vahvempaa yhtenäisyyttä, kun luontevin reitti Myyrmäestä Tikkurilaan ei kulje enää Pasilan kautta.

Kehärata kulkee Tikkurilasta lentokentän kautta kohti Länsi-Vantaata, aina Vantaankoskelle asti. Radan rakennustyöt aloitettiin vuonna 2009 ja sen on määrä aloittaa toimintansa heinäkuussa. Kokonaisuudessaan rata on 18 kilometriä pitkä, ja se alittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kahdeksan kilometrin pituisessa tunnelissa. Uudet asemat ovat Leinelä, Lentoasema, Aviapolis, Kivistö ja Vehkala.

Leinelään ja Kivistöön on määrä valmistua uusia asuinalueita, kun taas Aviapolikseen ja Vehkalaan kaavaillaan enemmän tiloja yrityksille, sillä ainakin Vehkala on pahasti lentomelualueella. Lisäksi asemavarauksia on tehty kolme: tunneliasemat Viinikkala ja Ruskeasanta sekä Petas.

Kokonaiskustannusarvio hankkeelle on 738,5 miljoonaa euroa. EU-tukea projekti on saanut tässä vaiheessa 17,8 miljoonaa euroa.

Kehärata ei pelkästään tuo uutta tapaa matkustaa lentokentälle, vaan se myös yhdistää erinomaisesti Itä- ja Länsi-Vantaan. Se auttaa monia jo työpaikkaliikkumisessa, sillä ruuhka-aikana junia kulkee 10 minuutin välein. Kehäradan varteen uskotaan syntyvän ainakin 60 000 uutta työpaikkaa. Kauempaa tulevien on myös entistä helpompi matkustaa lentokentälle junan avulla, eikä tarvitse käyttää satoja euroja takseihin tai pysäköidä omaa autoa viikoiksi lentoasemalle.

HSL on tänään avannut Helsingin päärautatieasemalle ”Kehärata -laskurin” joka näyttää kuinka paljon päiviä on jäljellä radan käyttöönottoon.

Suosittelemme